Werk & Studie alle pijlers

Leidinggeven

27-03-2010 21:48 9 berichten
komende week heb ik een sollicitatiegesprek voor filiaalleidster in een winkel. Ik ben al een paar keer in die winkel geweest en mij viel op dat de meisjes die er werkten een weinig gemotiveerde indruk maakten: met zn allen bij de kassa kletsen, je moest echt moeite doen als je alsjebleift dankjewel wat af wilde rekenen, 2e keer zaten ze allemaal achter, 3e keer zag ik dat ze overduidelijk geen zin hadden in hun werk en er nog onverzorgd bijliepen ook;ik heb komende week dat gesprek en als ik de vraag krijg hoe ik die meisjes moet aansturen/ motiveren...ik weet het niet. Ik heb leidinggevende ervaring, maar aan gemotiveerde, verzorgde meisjes.

Heeft iemand advies? ik heb zin in de baan en denk dat ik het verder ook wel kan, maar er moet meer animo uit de meisjes komen.
Alle reacties Link kopieren
smorgens beginnen met een peptalk... Doorspreken wat er die dag allemaal moet gebeuren.

.. En iedereen ergens voor verantwoordelijk maken.

De ene voor bv kassa netjes houden.

Een ander chef accessoires oid maken.

En direkt de regel instellen dat er niet achter de kassa samengeklit gaat worden en zeker GEEN prive gesprekken meer zodra er een klant binnen is.

Hup de bezem erdoor !
Koop het boekje: ''Alles wat je aandacht geeft groeit''
Precies wat biebelie schrijft. Eigen verantwoordelijkheid geven. En idd aandacht geven. Wat mij veel geholpen heeft was de tip die iemand gaf om in de eerste weken van je werk, er achter te komen (en daar kom je snel genoeg achter) wat de meisjes al heel graag lang wilden om hun werk aangenamer te maken. Bijvoorbeeld een nieuwe kassa, hup schaf een kassa aan en de meisjes hebben meteen het idee dat ze serieus genomen worden. Ik kom trouwens uit een heel andere branche dan dat jij hier omschrijft maar het effect lijkt me hetzelfde.

Niet om je te demotiveren maar ik ben gestopt met het leidinggeven. Mijn laatste klus als leidinggevende was ook bij een gedemotiveerd en onzelfstandig team. Het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost en aan het eind vd rit heb ik hartelijk bedankt voor een verlening van mijn conctract. Je moet het echt leuk vinden. En ik vond het echt niet leuk!

Maar goed, het is maar net wat je leuk vind. Mijn collega (nu ex collega dus) vindt het juist geweldig om gedemotiveerde teams aan te sturen en de "winst" te zien na een tijd.

Succes met je gesprek!!
ik denk dat het goed is dat je benoemt in je gesprek wat je hebt gezien in de winkel en vervolgens beschrijft hoe het onder jouw leiding eruit zal zien. De manier waarop je dat gaat doen?

simpel; het goede voorbeeld geven

feedback geven\

de werkneemsters verantwoordelijkheid geven maar ook eisen stellen aan de kwaliteit van werk
dank voor de waardevolle adviezen!
Mensen doen dat waarop ze afgerekend worden. En mensen afrekenen doe je niet op basis van wat je zelf belangrijk vindt, maar wat de ander belangrijk vindt.

Dus zorg dat je er achter komt wat hun klok doet tikken, en beloon ze daarin als ze het gewenste gedrag vertonen.

Niet iedereen zit bijvoorbeeld te wachten op "meer verantwoordelijkheid", en als je mensen verantwoordelijkheid geeft terwijl ze op zoek zijn naar veiligheid, is het effect averechts.
Je zou voornamelijk in het begin heel veel tijd kunnen steken in het leren kennen van de meiden. Waarom werken ze daar, wat motiveert hun om daar te zijn, wat kunnen ze goed, wat vinden ze leuk, wat vinden ze niet leuk.

Misschien vind die ene die steeds moet bijvullen en rechtzetten kassawerk wel veel leuker en misschien is de gene die klantenvragen beantwoord wel hardstikke creatief en kan ze mooie etallage's maken. Als je weet wat mensen motiveert kan je ze ook in beweging krijgen. En soms is het nodig om een meisje te vervangen. Je hebt er niets aan als zij daar alleen staat om zo haar stapweekenden te kunnen sponseren maar verder geen enkele interesse heeft in de klanten of de uitstraling van de winkel.
en... is het nog wat geworden met deze baan of was je te druk met andere ex-dingen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven