Leidinggevende met gevoelens
zondag 28 mei 2023 om 02:11
Dag allemaal,
Ik lees al heel lang mee op het Viva Forum. Vanavond zat ik al een hele avond te dubben over iets wat eerder deze week is voorgevallen en daarom mijn eerste berichtje.
Ik doe al jarenlang vrijwilligerswerk. Het kost veel tijd en energie, maar ik doe het met heel veel plezier. Sinds kort hebben we een nieuwe 'voorzitter' van ons groepje en daar werk ik soms lastig mee samen. Hij gedraagt zich als een manager, geeft opdrachten met korte deadlines en wil veel veranderingen doorvoeren. Het voelt als een tweede baan. Maar het vrijwilligerswerk is belangrijk voor me, het doel waarvoor we werken, gaat me aan het hart (psychiatrie)
Nu heeft de nieuwe voorzitter gevraagd of ik ermee wil stoppen. Hij heeft gevoelens voor me en vindt het lastig samenwerken. Daar ging hij lang op door, wanneer deze zijn ontstaan (heel lang geleden), hoe vaak hij aan me denkt etc. Hij is samenwonend, zonder kinderen. Ik ben recent vrijgezel. Ik reageerde verbaasd, wat geschrokken, wist niet wat ik ermee aan moest, vroeg of er andere oplossingen waren. Toen hij doorhad dat ik niet vereerd was (dat vroeg hij letterlijk), zei hij dat hij vooral wilde stoppen omdat ik lastig was in de samenwerking, ik gaf teveel tegengas op de opdrachten. Hij wilde me nog wel blijven zien (ik heb duidelijk aangegeven dat dat niet gaat gebeuren).
Nu ik erover nadenk, voel ik me slecht. Ik moet stoppen met iets wat ik met plezier doe, waar mn doelgroep blij met me is, omdat een man gevoelens voor me heeft en dat niet voor zich kan houden.
Zijn versie is nu dat hij een ander profiel wil voor deze doelgroep, dat ik daar niet aan voldoe. Ik weet dat dit niet waar is.
Wat is nu wijsheid? Blijven heeft geen zin als de voorzitter dat niet wil. Mijn versie van het verhaal vertellen, is niet professioneel en niet in het belang van de doelgroep. Bovendien zal hij ontkennen. Met opstappen, komt hij wel heel gemakkelijk weg, maar lijkt me nu de enige optie.
Wat zouden jullie doen? Dank!!
Ik lees al heel lang mee op het Viva Forum. Vanavond zat ik al een hele avond te dubben over iets wat eerder deze week is voorgevallen en daarom mijn eerste berichtje.
Ik doe al jarenlang vrijwilligerswerk. Het kost veel tijd en energie, maar ik doe het met heel veel plezier. Sinds kort hebben we een nieuwe 'voorzitter' van ons groepje en daar werk ik soms lastig mee samen. Hij gedraagt zich als een manager, geeft opdrachten met korte deadlines en wil veel veranderingen doorvoeren. Het voelt als een tweede baan. Maar het vrijwilligerswerk is belangrijk voor me, het doel waarvoor we werken, gaat me aan het hart (psychiatrie)
Nu heeft de nieuwe voorzitter gevraagd of ik ermee wil stoppen. Hij heeft gevoelens voor me en vindt het lastig samenwerken. Daar ging hij lang op door, wanneer deze zijn ontstaan (heel lang geleden), hoe vaak hij aan me denkt etc. Hij is samenwonend, zonder kinderen. Ik ben recent vrijgezel. Ik reageerde verbaasd, wat geschrokken, wist niet wat ik ermee aan moest, vroeg of er andere oplossingen waren. Toen hij doorhad dat ik niet vereerd was (dat vroeg hij letterlijk), zei hij dat hij vooral wilde stoppen omdat ik lastig was in de samenwerking, ik gaf teveel tegengas op de opdrachten. Hij wilde me nog wel blijven zien (ik heb duidelijk aangegeven dat dat niet gaat gebeuren).
Nu ik erover nadenk, voel ik me slecht. Ik moet stoppen met iets wat ik met plezier doe, waar mn doelgroep blij met me is, omdat een man gevoelens voor me heeft en dat niet voor zich kan houden.
Zijn versie is nu dat hij een ander profiel wil voor deze doelgroep, dat ik daar niet aan voldoe. Ik weet dat dit niet waar is.
Wat is nu wijsheid? Blijven heeft geen zin als de voorzitter dat niet wil. Mijn versie van het verhaal vertellen, is niet professioneel en niet in het belang van de doelgroep. Bovendien zal hij ontkennen. Met opstappen, komt hij wel heel gemakkelijk weg, maar lijkt me nu de enige optie.
Wat zouden jullie doen? Dank!!
zondag 28 mei 2023 om 23:26
En dit wil ik dus voorkomen. Zijn gedrag is niet oké en dat wil ik duidelijk maken.Creatieveling schreef: ↑28-05-2023 14:21Maar het zal wel weer zoals meestal gaan. Vrouw trekt aan het kortste eind, en laat het erbij zitten, man gaat vrijuit.
Niet rot naar jou toe bedoelt, TO, want ik snap dat je in een rotsituatie zit gezien je familielid daar woont.
zondag 28 mei 2023 om 23:29
Nee, dat iedereen van de vorige groep enthousiast was over zijn komst als bestuurder. Van die vorige groep is er nu nog 1 over. Ik heb met 1 iemand uit de huidige groep besproken dat de voorzitter niet met me wil samenwerken en die was ontdaan.
zondag 28 mei 2023 om 23:48
Dank allemaal voor jullie tips en adviezen. Dat doet me goed. Het is een organisatie waar naast het vele vrijwilligerswerk ook veel activiteiten zijn waar de leden en bestuurders samen aan deel nemen. Vanwege de familie ben je er vaak en ontstaat er ook onderling een warme band, een tweede familie. Het is dus voor veel mensen belangrijk dat de organisatie voortgezet wordt. De laatste jaren hebben we hard gezocht naar een voorzitter en is er veel verloop geweest waardoor er meer tijd naar het bestuur dan naar de doelgroep ging. Nu hebben we iemand die inhoudelijk geschikt is om de organisatie duurzaam te maken. En die mag van mij - in het belang van de stichting - blijven.
Maar hij mag niet zonder gevolgen zijn meer dan ongepaste liefdesverklaring op mij af vuren. En vervolgens roepen dat hij niet met mij wil samenwerken omdat ik lastig ben. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer bizar het gesprek wordt.
Ik heb goede dingen gedaan voor de stichting. Heb veel vrienden onder de leden. Hij heeft me bovendien ook een aantal appjes gestuurd die in dit daglicht ongepast zijn.
Er is woensdag een vervolggesprek. Eerst met mij, dan met de groep.
Ik ben voor nu van plan aan te geven dat ik verwacht dat hij de rest van de groep hetzelfde gaat vertellen als wat hij mij heeft verteld. En dat als hij dat niet doet, ik het zeker zal doen. En dat ontkennen geen zin heeft, vanwege de apps. Naar buiten, naar de leden toe mag het minder expliciet, maar ik ga niet doen alsof dit in goed overleg ging. Ik vind het wel belangrijk dat de organisatie doorloopt en de doelgroep hier geen nadeel van ondervindt. Het moet dus geen soap worden, zeker niet met mij als speler.
Maar hij mag niet zonder gevolgen zijn meer dan ongepaste liefdesverklaring op mij af vuren. En vervolgens roepen dat hij niet met mij wil samenwerken omdat ik lastig ben. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer bizar het gesprek wordt.
Ik heb goede dingen gedaan voor de stichting. Heb veel vrienden onder de leden. Hij heeft me bovendien ook een aantal appjes gestuurd die in dit daglicht ongepast zijn.
Ik ben voor nu van plan aan te geven dat ik verwacht dat hij de rest van de groep hetzelfde gaat vertellen als wat hij mij heeft verteld. En dat als hij dat niet doet, ik het zeker zal doen. En dat ontkennen geen zin heeft, vanwege de apps. Naar buiten, naar de leden toe mag het minder expliciet, maar ik ga niet doen alsof dit in goed overleg ging. Ik vind het wel belangrijk dat de organisatie doorloopt en de doelgroep hier geen nadeel van ondervindt. Het moet dus geen soap worden, zeker niet met mij als speler.
maandag 29 mei 2023 om 01:15
Luzerna schreef: ↑28-05-2023 02:11Wat is nu wijsheid? Blijven heeft geen zin als de voorzitter dat niet wil. Mijn versie van het verhaal vertellen, is niet professioneel en niet in het belang van de doelgroep. Bovendien zal hij ontkennen. Met opstappen, komt hij wel heel gemakkelijk weg, maar lijkt me nu de enige optie.
Ik snap niet zo goed dat je in de OP vraagt was wijsheid is, terwijl je verder in het topic schrijft dat je hem (en een aantal anderen) al hebt vertelt dat je weggaat. Dan heb je die keuze al gemaakt toch?
Ook schrijf je dat open zijn hierover niet professioneel is en niet in het belang van de doelgroep, en later in het topic schrijf je dat je wel wil dat hij het openbaar maakt. Dat snap ik ook niet helemaal.
Ik zou het in ieder geval de vertrouwenspersoon vertellen.

maandag 29 mei 2023 om 07:31
Inhoudelijk geschikt, dus hij mag blijven in het belang van de stichting?
Kan niet waar zijn. Iemand die zo met zichzelf bezig is en zijn macht op deze manier misbruikt, kan onmogelijk geschikt zijn voor een sleutelpositie in een organisatie waar met vrijwilligers en patiënten wordt gewerkt. Überhaupt waar wordt gewerkt.
Nu ben jij het, de volgende keer is het iemand anders en op een dag gaat dan de beerput open. Dat kan nooit in het belang van de patiënten/organisatie zijn.
Kan niet waar zijn. Iemand die zo met zichzelf bezig is en zijn macht op deze manier misbruikt, kan onmogelijk geschikt zijn voor een sleutelpositie in een organisatie waar met vrijwilligers en patiënten wordt gewerkt. Überhaupt waar wordt gewerkt.
Nu ben jij het, de volgende keer is het iemand anders en op een dag gaat dan de beerput open. Dat kan nooit in het belang van de patiënten/organisatie zijn.
maandag 29 mei 2023 om 07:55
Dit dus. Hij is niet geschikt, want hij creëert een onveilige situatie voor medewerkers en daarmee ook voor de familieleden die daarvan afhankelijk zijn. Hij weet medewerkers niet te binden alleen maar af te schrikken. En overschrijdt grenzen.Suniva schreef: ↑29-05-2023 07:31Inhoudelijk geschikt, dus hij mag blijven in het belang van de stichting?
Je kunt zijn managersdrang niet los zien van zijn geile Gerritdrang. Dat maakt hem geen goede voorzitter en een groot risico voor de continuïteit. Natuurlijk is het rot als zijn werk verdwijnt maar hij doet zijn werk oprecht niet goed. Heel rot; degene die hem hebben aangesteld moeten weten dat ze een paard van Troje hebben binnengehaald. Ook als dat betekent dat ze opnieuw op zoek moeten.
Het rotte is, dat die onveiligheid uitstraalt naar je bezoek aan de familie, waardoor je er altijd last van zult hebben. Dat maakt dus dat het niet over is na je gesprekken van as woensdag.
Wil je echt nog eens overwegen de vertrouwenspersoon van de organisatie te raadplegen, voor je het gesprek met hem aangaat?
maandag 29 mei 2023 om 08:27
Luzerna schreef: ↑28-05-2023 23:48
Goed dat je hem er niet mee weg laat komen, en bewaar vooral die appjes, voor je weet maar nooit.
Waarom is dat voorgesprek? Op zijn iniatitief?
maandag 29 mei 2023 om 09:54
Ja, dat ik uit de groep ga, staat voor mij vast. Maar daarnaast zijn er nog veel opties: het zo laten of alles en iedereen informeren en vele gradaties ertussen. En daar vraag ik inderdaad advies over.chocolol schreef: ↑29-05-2023 01:15Ik snap niet zo goed dat je in de OP vraagt was wijsheid is, terwijl je verder in het topic schrijft dat je hem (en een aantal anderen) al hebt vertelt dat je weggaat. Dan heb je die keuze al gemaakt toch?
Ook schrijf je dat open zijn hierover niet professioneel is en niet in het belang van de doelgroep, en later in het topic schrijf je dat je wel wil dat hij het openbaar maakt. Dat snap ik ook niet helemaal.
Ik zou het in ieder geval de vertrouwenspersoon vertellen.
Iedereen mijn hele verhaal vertellen, vind ik niet professioneel. Binnen de groep tot op zekere hoogte wel. Het is natuurlijk ook een heel informele groep en organisatie. We komen bij elkaar thuis, gaan weekendjes weg etc. Anders dan in het echte bedrijfsleven.
Dat maakt het meteen zo lastig.
maandag 29 mei 2023 om 10:02
Ja, als je het zo bekijkt, heb je gelijk. Daarom is dit forum ook zo fijn.Maandag27 schreef: ↑29-05-2023 07:55Dit dus. Hij is niet geschikt, want hij creëert een onveilige situatie voor medewerkers en daarmee ook voor de familieleden die daarvan afhankelijk zijn. Hij weet medewerkers niet te binden alleen maar af te schrikken. En overschrijdt grenzen.
Je kunt zijn managersdrang niet los zien van zijn geile Gerritdrang. Dat maakt hem geen goede voorzitter en een groot risico voor de continuïteit. Natuurlijk is het rot als zijn werk verdwijnt maar hij doet zijn werk oprecht niet goed. Heel rot; degene die hem hebben aangesteld moeten weten dat ze een paard van Troje hebben binnengehaald. Ook als dat betekent dat ze opnieuw op zoek moeten.
Het rotte is, dat die onveiligheid uitstraalt naar je bezoek aan de familie, waardoor je er altijd last van zult hebben. Dat maakt dus dat het niet over is na je gesprekken van as woensdag.
Wil je echt nog eens overwegen de vertrouwenspersoon van de organisatie te raadplegen, voor je het gesprek met hem aangaat?
We zitten nu in een fase dat we met veel partijen de contracten hebben beeindigd en dat we nieuwe partijen aan het selecteren zijn. Als hij wegvalt, valt dat proces stil. De anderen kunnen dat niet opvangen. Daar zit mijn zorg. Op korte termijn. De anderen zijn bovendien helemaal nieuw, op 1 na. Maar jullie hebben wel gelijk. Hij zorgt voor andere problemen...
Ik had dit gewoon niet van hem verwacht. Het leek een sympathieke, slimme die zijn zaakjes voor elkaar had. Zo wordt hij ook gezien.
Ik zal zeker met de vertrouwenspersoon gaan praten.
maandag 29 mei 2023 om 10:10
Omdat ik natuurlijk zelf besluit of ik blijf of niet. Hij kan mij vragen, manipuleren etc. maar uiteindelijk beslis ik zelf. En hij heeft gevraagd of ik wel een groot project wil doen. En daar wil hij ook antwoord op. Dat project is bijzonder, want dan moeten we ook veel samenwerken en dat zou nou juist zo lastig zijn...Creatieveling schreef: ↑29-05-2023 08:27Goed dat je hem er niet mee weg laat komen, en bewaar vooral die appjes, voor je weet maar nooit.
Waarom is dat voorgesprek? Op zijn iniatitief?
Ik heb de antwoorden al gegeven, maar na een paar dagen erover slapen, moeten we nog eens praten.
En dan zeg ik hetzelfde: als ik niet gewenst ben, zal ik vertrekken. Je mag de groep echter hetzelfde vertellen war je mij vertelde. We gaan geen mooi verhaal ophangen alsof het in goed overleg ging.
En dat project ga ik natuurlijk niet doen, de vraag alleen al!
maandag 29 mei 2023 om 10:15
Ik wil zeker uit de groep vertrekken. Ik doe dit werk al jaren en het kost veel tijd en energie en er is vaak gedoe, zoals bij veel bestuurswerk. Het is geen dankbaar werk, maar ik deed het wel met veel plezier en toewijding. Er komt nu veel tijd vrij die ik goed kan gebruiken, dus daar kan ik de voordelen van inzien.
Ik wil echter niet dat een voorzitter zonder gevolgen een hele liefdesverklaring kan afvuren en op basis van eigenbelang besluiten neemt en daar zoek ik nu mn weg in.
Ik wil hier niet beschadigd uitkomen.
maandag 29 mei 2023 om 10:17
Jazeker! En aan vriendinnen gestuurd voordat ik ze per ongeluk zou verwijderen. Eentje was ik namelijk al kwijt geraakt.Butterfly_fly schreef: ↑29-05-2023 10:02Heb je een screenshot van de appjes gemaakt? Voordat hij die dadelijk verwijdert want dan heb je geen bewijs meer.

maandag 29 mei 2023 om 10:24
Dus hij zorgt eerst dat hij onmisbaar lijkt, door alle oude contract partijen eruit te zetten. En dan, op het moment dat het allemaal erg kwetsbaar is, want nog geen nieuwe partij, dropt hij deze bom.
Dat is geen oeps maar manipulatie. En vals. Had hij eerder aangegeven gevoelens voor je te hebben, was hij niet aangesteld en waren de contracten niet opgezegd. Want dan had iedereen gesnapt dat dit een onhoudbare situatie zou zijn en je gaat geen goede vrijwilliger opofferen voor de jeuk van een beoogd voorzitter.
Dus nee, een incompetente en manipulerende voorzitter is er gekozen. Dat jij geen zin meer hebt kan en is ook volkomen verklaarbaar. Maar geloof niet dat hij goed is, hooguit dat hij goed kan doen alsof. En laat dat ook de kern van de boodschap zijn aan alle professioneel betrokkene zoals vertrouwenspersoon, opdrachtgevers en je collega’s.
Dat is geen oeps maar manipulatie. En vals. Had hij eerder aangegeven gevoelens voor je te hebben, was hij niet aangesteld en waren de contracten niet opgezegd. Want dan had iedereen gesnapt dat dit een onhoudbare situatie zou zijn en je gaat geen goede vrijwilliger opofferen voor de jeuk van een beoogd voorzitter.
Dus nee, een incompetente en manipulerende voorzitter is er gekozen. Dat jij geen zin meer hebt kan en is ook volkomen verklaarbaar. Maar geloof niet dat hij goed is, hooguit dat hij goed kan doen alsof. En laat dat ook de kern van de boodschap zijn aan alle professioneel betrokkene zoals vertrouwenspersoon, opdrachtgevers en je collega’s.

maandag 29 mei 2023 om 10:47
Als ik het goed lees, gaat het jou er dus vooral om dat jij met opgeheven hoofd kunt vertrekken omdat hij jou vanwege zijn gevoelens heeft gevraagd te vertrekken, in plaats van dat hij jou moeilijk vindt om mee te werken, wat hij óók als argument heeft genoemd?Luzerna schreef: ↑29-05-2023 10:15Ik wil zeker uit de groep vertrekken. Ik doe dit werk al jaren en het kost veel tijd en energie en er is vaak gedoe, zoals bij veel bestuurswerk. Het is geen dankbaar werk, maar ik deed het wel met veel plezier en toewijding. Er komt nu veel tijd vrij die ik goed kan gebruiken, dus daar kan ik de voordelen van inzien.
Ik wil echter niet dat een voorzitter zonder gevolgen een hele liefdesverklaring kan afvuren en op basis van eigenbelang besluiten neemt en daar zoek ik nu mn weg in.
Ik wil hier niet beschadigd uitkomen.
In het tweede geval kom jij er beschadigd uit. Maar hoe krijg je hem zo ver om die kritiek in te slikken?
maandag 29 mei 2023 om 12:14
Wat grappig, voor mij was het andersom. Hij mag mij best lastig vinden. Dat mag zijn mening zijn. Ik herken me daar niet in mijn omgeving volgens mij ook niet. Ik ben kritisch en gedreven, maar ben wel de spil in de groep en organisatie, leg onenigheden bij, hoor alles wat er speelt en kan met iedereen goed overweg wat hier niet gebruikelijk is. Dus als hij mij lastig vindt, zegt dat meer over hem.samarinde schreef: ↑29-05-2023 10:47Als ik het goed lees, gaat het jou er dus vooral om dat jij met opgeheven hoofd kunt vertrekken omdat hij jou vanwege zijn gevoelens heeft gevraagd te vertrekken, in plaats van dat hij jou moeilijk vindt om mee te werken, wat hij óók als argument heeft genoemd?
In het tweede geval kom jij er beschadigd uit. Maar hoe krijg je hem zo ver om die kritiek in te slikken?
Ik vind het beschamend als hij over z'n gevoelens gaat praten. Alsof er iets speelt tussen ons, wat zeker niet het geval is. Ik wil het juist professioneel houden.
Ik vind het ook belangrijk dat ik er niet beschadigd uitkom, maar ook dat de organisatie er niet onder lijdt.
Lastig.

maandag 29 mei 2023 om 14:06
Ah, op die manier. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over het romantische deel, dat is echt zijn probleem en ik neem aan dat iedereen wel weet dat er niets tussen jullie speelt/speelde. Of denk je dat hij er een wederzijdse verliefdheid van gaat maken?Luzerna schreef: ↑29-05-2023 12:14Wat grappig, voor mij was het andersom. Hij mag mij best lastig vinden. Dat mag zijn mening zijn. Ik herken me daar niet in mijn omgeving volgens mij ook niet. Ik ben kritisch en gedreven, maar ben wel de spil in de groep en organisatie, leg onenigheden bij, hoor alles wat er speelt en kan met iedereen goed overweg wat hier niet gebruikelijk is. Dus als hij mij lastig vindt, zegt dat meer over hem.
Ik vind het beschamend als hij over z'n gevoelens gaat praten. Alsof er iets speelt tussen ons, wat zeker niet het geval is. Ik wil het juist professioneel houden.
Ik vind het ook belangrijk dat ik er niet beschadigd uitkom, maar ook dat de organisatie er niet onder lijdt.
Lastig.

maandag 29 mei 2023 om 16:58
Hij vindt je lastig omdat je niet meegaat in zijn plannen. Als je had gezegd, oh Henk, ik droom ook al maanden van een affaire met jou, ga je nu mee naar huis, dan was je niet lastig.Luzerna schreef: ↑29-05-2023 12:14Wat grappig, voor mij was het andersom. Hij mag mij best lastig vinden. Dat mag zijn mening zijn. Ik herken me daar niet in mijn omgeving volgens mij ook niet. Ik ben kritisch en gedreven, maar ben wel de spil in de groep en organisatie, leg onenigheden bij, hoor alles wat er speelt en kan met iedereen goed overweg wat hier niet gebruikelijk is. Dus als hij mij lastig vindt, zegt dat meer over hem.
Lastig.
En verder, vrijwel niemand is onmisbaar of onvervangbaar.

maandag 29 mei 2023 om 17:14
maandag 29 mei 2023 om 19:15
Nee, want zijn partner is ook onderdeel van de organisatie... En bovendien zal niemand dat geloven.samarinde schreef: ↑29-05-2023 14:06Ah, op die manier. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over het romantische deel, dat is echt zijn probleem en ik neem aan dat iedereen wel weet dat er niets tussen jullie speelt/speelde. Of denk je dat hij er een wederzijdse verliefdheid van gaat maken?
maandag 29 mei 2023 om 19:20
maandag 29 mei 2023 om 19:30
Vrijwilligers en leden zouden het vreselijk vinden als ik wegga, ze zouden zich niet herkennen in zijn verhaal over dat ik lastig ben. In de praktijk zie je toch vaak dat iedereen er vol schande over praat, maar dat er uiteindelijk niets gebeurt. Iedereen gaat verder met z'n eigen leven. En dat doe ik uiteindelijk ook.Hoerabanaan schreef: ↑29-05-2023 19:20Belachelijk natuurlijk, dat ten eerste. Mischien is het al genoemd, maar jouw mede vrijwilligers kennen jou denk ik al jaren? Hoe denk je dat zij zouden reageren op dit verhaal?
En verder hoop ik natuurlijk dat er een vertrouwenspersoon is. Dit zou niet moeten mogen.
Er is een vertrouwenspersoon, maar wat zou zij kunnen doen?
Als ik wil blijven, krijg ik dat (gemakkelijk) voor elkaar. Daar wordt mijn leven echter niet leuker van...

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in