Werk & Studie alle pijlers

Leraar Nederlands of leraar basisonderwijs

18-08-2019 09:18 227 berichten
Hallo Viva lezers,
Afgelopen jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat ik lesgeven heel erg leuk vind. Ik houd ervan om mijn kennis over te dragen aan kinderen. Daarnaast vind ik het heerlijk als mijn baan afwisselend is. Afgelopen jaar heb ik zowel op het vo als het po meegelopen en beide doelgroepen spreken mij aan. Van alle lerarenopleidingen spreken de opleiding tot leraar Nederlands en de opleiding tot leraar basisonderwijs mij het meeste aan.

Maar hoe kies ik nu tussen deze twee? Zijn er lezers die voor dezelfde keuze hebben gestaan? Zijn er leraren basisonderwijs of Nederlands die mij kunnen vertellen wat de voor- en nadelen van de opleiding en het vak zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Het heeft even geduurd, maar ik ben eruit. Ik ga voor de pabo. De werving voor zij-instroom begint weer en ik ga proberen hieraan deel te nemen. Mocht dat niet lukken, dan wil ik in februari met de deeltijd pabo starten. De opleiding verwacht dat er dan voldoende studenten zijn die ook willen starten. Maar voor nu dus eerst een poging wagen om zij-instromer te worden.

Iemand hier nog tips voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dit topic nu pas en ik heb niet alles gelezen, maar ik zou absoluut voor docent Nederlands gaan.
Ik heb 12 1/2 jaar in het basisonderwijs gestaan en nu inmiddels 5 jaar als docent Nederlands op het VO. Ik kan alleen maar voordelen bedenken om voor het VO te gaan : lagere werkdruk, minder registratie/plannen, de zorg voor leerlingen is veel meer verdeeld, kleinere klassen, je geeft les op 1 niveau, beter salaris, je hoofd zit veel minder vol etc etc.
Wil je hier toelichting op, laat het me weten. Ik ben in elk geval heel erg blij op het VO en ik wil nooit meer naar het basisonderwijs.
Goudkevertje66 schreef:
22-09-2019 00:24
Ik zie dit topic nu pas en ik heb niet alles gelezen, maar ik zou absoluut voor docent Nederlands gaan.
Ik heb 12 1/2 jaar in het basisonderwijs gestaan en nu inmiddels 5 jaar als docent Nederlands op het VO. Ik kan alleen maar voordelen bedenken om voor het VO te gaan : lagere werkdruk, minder registratie/plannen, de zorg voor leerlingen is veel meer verdeeld, kleinere klassen, je geeft les op 1 niveau, beter salaris, je hoofd zit veel minder vol etc etc.
Wil je hier toelichting op, laat het me weten. Ik ben in elk geval heel erg blij op het VO en ik wil nooit meer naar het basisonderwijs.
Ik heb eigenlijk besloten om naar de pabo te gaan, maar ben toch wel nieuwsgierig hoe jij het verschil in de omgang met de twee doelgroepen vindt? Op welk niveau geef jij les?
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool gaf ik les in groep 7 en 8, nu in klas 1 en 2 van het VMBO. Ik merk dat ik oudere leerlingen leuker vind om les aan te geven. Ja. de pubers op het VO kunnen lastiger zijn dan kinderen op de basisschool, maar dat is zeker niet altijd zo.
Ik heb pittige klassen op de basisschool gehad, die je dag in dag uit heb. Hier op het VO heb je zeker ook moeilijke klassen, maar die heb je maar 1 uur per dag. Daarnaast is de zorg om zo'n klas meer verdeeld in tegenstelling tot op de basisschool. De leerlingen hebben niet alleen jou, maar veel meer docenten. Met hen kun je sparren over de beste aanpak van bepaalde leerlingen.
Ik merk wel hoe ouder ik word, hoe minder ordeproblemen ik heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook nog eens goed nadenken.
Ben zelf 18 jaar werkzaam in het basisonderwijs.
Nergens geen baan te vinden hier in de regio.
Middelbare zat vacatures.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu het hele topic doorgelezen. Dat nakijkwerk vind ik best meevallen. Op het PO nam ik ook van alles mee naar huis (werk nakijken , groepsplannen maken /aanpassen, leerlingvolgsysteem bijhouden etc) en was ik ook altijd bezig. Dus dat heft elkaar op. Nu moet ik wel zeggen dat ik in de onderbouw van het VMBO waarschijnlijk ook minder na te kijken heb, dan als je in de bovenbouw van bv Havo / VWO lesgeeft.

Ik vind dat je op het VO na school meer tijd hebt om na te kijken /lessen voor te bereiden dan op het PO. Daar had ik elke dag na school wel wat (vergaderingen, werkgroepen, gesprekken), dat is op het VO veel minder.

Op het VO ben je ook veel flexibeler qua uren. Ik werk nu 0,7 op 4 dagen, maar ik ben altijd het eerste uur vrij zodat ik mijn kinderen naar school kan brengen.
Ook ben ik 2 dagen om 14.00 uur klaar zodat ik ze ook weer op kan halen.
Dat kan op het PO natuurlijk allemaal niet.
Dan heb je wel geluk, Goudkevertje, zo’n rooster zou je bij ons op school nooit voor elkaar kunnen krijgen. Het rooster is ‘star’, het past maar op een manier en je hebt je ernaar te voegen... Ik werk in de bovenbouw van havo en vwo en heb inderdaad veel nakijkwerk, en heb meestal weinig tot geen tijd om lessen voor te bereiden door andere taken en vergaderingen. Mijn collega’s in de onderbouw ervaren dat niet veel anders. Maar goed, ik denk dat het overal in het onderwijs hard werken is. Het verschil in loonschalen LA en LB zou er mijns inziens dan ook niet moeten zijn...
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
22-09-2019 18:03
Dan heb je wel geluk, Goudkevertje, zo’n rooster zou je bij ons op school nooit voor elkaar kunnen krijgen. Het rooster is ‘star’, het past maar op een manier en je hebt je ernaar te voegen... Ik werk in de bovenbouw van havo en vwo en heb inderdaad veel nakijkwerk, en heb meestal weinig tot geen tijd om lessen voor te bereiden door andere taken en vergaderingen. Mijn collega’s in de onderbouw ervaren dat niet veel anders. Maar goed, ik denk dat het overal in het onderwijs hard werken is. Het verschil in loonschalen LA en LB zou er mijns inziens dan ook niet moeten zijn...
LA is vorig jaar afgeschaft he... Het verschil tussen LB basisschool en LB VO is nu nog maar heel klein.

Bij mij op school is het rooster ook heel flexibel. De roostermaker houdt rekening met je persoonlijke wensen. Dus dat is heel fijn. Maar als docent Nederlands heb je wel degelijk een hogere werkdruk dan als leraar PO. Als docent Nederlands heb je de hoogste werkdruk van alle docenten in het voortgezet onderwijs en daarover is ook iets in de CAO opgenomen, namelijk dat ze aanraden om ons een hogere opslagfactor te geven (zodat je meer voorbereidings- en nakijktijd hebt). Sommige scholen doen dat ook daadwerkelijk, mijn school helaas niet. Dat betekent dat je dus in je vrije tijd zit na te kijken en voor te bereiden.
In het PO zat ik nooit iets in mijn vrije tijd te doen, en had ik juist altijd tijd over (maar daar was het niet geaccepteerd om eerder naar huis te gaan, dus zat ik mijn tijd uit tot het half 5 was). Alleen als de groepsplannen gemaakt moesten worden had ik werk genoeg tot half 5.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
22-09-2019 18:53
LA is vorig jaar afgeschaft he... Het verschil tussen LB basisschool en LB VO is nu nog maar heel klein.

Bij mij op school is het rooster ook heel flexibel. De roostermaker houdt rekening met je persoonlijke wensen. Dus dat is heel fijn. Maar als docent Nederlands heb je wel degelijk een hogere werkdruk dan als leraar PO. Als docent Nederlands heb je de hoogste werkdruk van alle docenten in het voortgezet onderwijs en daarover is ook iets in de CAO opgenomen, namelijk dat ze aanraden om ons een hogere opslagfactor te geven (zodat je meer voorbereidings- en nakijktijd hebt). Sommige scholen doen dat ook daadwerkelijk, mijn school helaas niet. Dat betekent dat je dus in je vrije tijd zit na te kijken en voor te bereiden.
Oh dat wist ik idd niet, hopelijk zijn LB en LB dan binnenkort ook echt hetzelfde.

Verder herkenbaar, hogere opslagfactor hebben wij ook niet, dus veel vrijwilligerswerk doen ja...
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
22-09-2019 18:53
LA is vorig jaar afgeschaft he... Het verschil tussen LB basisschool en LB VO is nu nog maar heel klein.

Bij mij op school is het rooster ook heel flexibel. De roostermaker houdt rekening met je persoonlijke wensen. Dus dat is heel fijn. Maar als docent Nederlands heb je wel degelijk een hogere werkdruk dan als leraar PO. Als docent Nederlands heb je de hoogste werkdruk van alle docenten in het voortgezet onderwijs en daarover is ook iets in de CAO opgenomen, namelijk dat ze aanraden om ons een hogere opslagfactor te geven (zodat je meer voorbereidings- en nakijktijd hebt). Sommige scholen doen dat ook daadwerkelijk, mijn school helaas niet. Dat betekent dat je dus in je vrije tijd zit na te kijken en voor te bereiden.
In het PO zat ik nooit iets in mijn vrije tijd te doen, en had ik juist altijd tijd over (maar daar was het niet geaccepteerd om eerder naar huis te gaan, dus zat ik mijn tijd uit tot het half 5 was). Alleen als de groepsplannen gemaakt moesten worden had ik werk genoeg tot half 5.


Wát een verschil in beleving dan, Cleopatra. Ik vind de werkdruk op echt alle fronten in het VO lager dan op het PO. Op het PO had ik zoveel (minstens 10) avonden per jaar dat ik terug moest komen voor vergaderingen /ouderavonden/festiviteiten/informatieavonden etc. In het VO heb ik misschien 2 avonden per jaar....

Hoe lang is het voor jou geleden dat jij uit het PO bent gegaan, Cleopatra? Het beeld wat jij schetst klinkt meer iets van langer geleden. Ik ken niemand uit het PO die het zo ervaart zoals jij beschrijft. (tijd uitzitten tot 16.30 uur)

Ik geloof wel absoluut dat het nakijkwerk van een bovenbouw van Havo en VWO meer tijd kost dan dat van de onderbouw VMBO.

Bij mij op school houdt de roostermaker ook absoluut rekening met je persoonlijke wensen. Daardoor kan ik mijn kind elke dag naar school brengen en dat is voor mij veel waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het aantal terugkommomenten in je eigen tijd op het VO best fors eigenlijk. Wat ik, zo even uit mijn hoofd (en dan vergeet ik er ongetwijfeld nog een heel aantal), voor dit jaar heb staan qua extra terugkomen;
- Infoavond mentoraat
- 10 minuten gesprekken als vakdocent met ouders
- leerlingbesprekingen en overgangsvergaderingen
- profielwerkstukavond (havo en vwo)
- diplomauitreikingen (havo en vwo)
- open dag tot 21 uur en de volgende dag gewoon weer om 8.10 voor de klas staan

etc.
Alle reacties Link kopieren
Goudkevertje66 schreef:
22-09-2019 19:31
Wát een verschil in beleving dan, Cleopatra. Ik vind de werkdruk op echt alle fronten in het VO lager dan op het PO. Op het PO had ik zoveel (minstens 10) avonden per jaar dat ik terug moest komen voor vergaderingen /ouderavonden/festiviteiten/informatieavonden etc. In het VO heb ik misschien 2 avonden per jaar....

Hoe lang is het voor jou geleden dat jij uit het PO bent gegaan, Cleopatra? Het beeld wat jij schetst klinkt meer iets van langer geleden. Ik ken niemand uit het PO die het zo ervaart zoals jij beschrijft. (tijd uitzitten tot 16.30 uur)

Ik geloof wel absoluut dat het nakijkwerk van een bovenbouw van Havo en VWO meer tijd kost dan dat van de onderbouw VMBO.

Bij mij op school houdt de roostermaker ook absoluut rekening met je persoonlijke wensen. Daardoor kan ik mijn kind elke dag naar school brengen en dat is voor mij veel waard.
Haha, dat is nog niet zo heel lang geleden, 2 jaar. Op mijn school was het trouwens afgeschaft dat je in de avonden moest werken. Met de nieuwe CAO destijds was alles ingepland vóór 17:00 uur, ook de oudergesprekken. Op alle scholen van mijn bestuur was dat destijds ingevoerd. Nu in het VO moet ik dus wel weer in de avonden werken een paar keer per jaar. Dat is een beetje jammer.

Mijn collega's in het po waren ook altijd druk hoor. Vooral met de administratie. Ik werkte gewoon sneller en efficiënter dan zij. Mijn collega's typten bijvoorbeeld met twee vingers de groepsplannen, ja dan ben je daar wel lang mee bezig ja. Ik had dat zo klaar. Als we iets gezamenlijks deden ging ik ook altijd achter de computer zitten, dan waren we 10 keer sneller klaar. En dit gaat niet eens over hele oude mensen, waarvan je je kunt voorstellen dat ze wat trager zijn en wat minder bij de tijd, maar gewoon dertigers en veertigers. Een collega moest nog steeds elke keer in Parnassys zoeken hoe je ook alweer dingen moest invoeren, terwijl ze al jaren met Parnassys werkte. Ja dan duurt het allemaal superlang.

Een schrijnend voorbeeld: ik viel een keer in op een andere school, waar een leerling een spreekbeurt moest houden. Toen ik zijn usb-stick in de computer deed, sprong er gelijk een meisje van haar stoel en wees aan op mijn beeldscherm: 'juf, nu moet je hier op klikken!'. Ehm ja, ik weet hoe een computer werkt... Hun eigen leerkracht dus blijkbaar niet, waardoor dat kind dacht dat alle leerkrachten niet weten hoe computers werken.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
22-09-2019 19:11
Oh dat wist ik idd niet, hopelijk zijn LB en LB dan binnenkort ook echt hetzelfde.

Verder herkenbaar, hogere opslagfactor hebben wij ook niet, dus veel vrijwilligerswerk doen ja...
Ja in het basisonderwijs noemen ze het nu trouwens anders, dat heet nu L10, L11 en L12 (LB, LC en LD).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
22-09-2019 19:36
Ik vind het aantal terugkommomenten in je eigen tijd op het VO best fors eigenlijk. Wat ik, zo even uit mijn hoofd (en dan vergeet ik er ongetwijfeld nog een heel aantal), voor dit jaar heb staan qua extra terugkomen;
- Infoavond mentoraat
- 10 minuten gesprekken als vakdocent met ouders
- leerlingbesprekingen en overgangsvergaderingen
- profielwerkstukavond (havo en vwo)
- diplomauitreikingen (havo en vwo)
- open dag tot 21 uur en de volgende dag gewoon weer om 8.10 voor de klas staan

etc.
Oh ja,
Dan kom ik ook wel op meer avonden....😄
1 informatie-avond
2 ouderavonden
1 gala
1 diploma-uitreiking

In het PO had ik er minstens 10.....
Alle reacties Link kopieren
Goudkevertje66 schreef:
22-09-2019 20:15
Oh ja,
Dan kom ik ook wel op meer avonden....😄
1 informatie-avond
2 ouderavonden
1 gala
1 diploma-uitreiking

In het PO had ik er minstens 10.....
Het grappige is dat er in het vo een soort van minimumaantal is, maar dat je het met de juiste bijtaken kan laten uitdijen tot zo ongeveer oneindig.
CleopatraVII schreef:
22-09-2019 20:10
Ja in het basisonderwijs noemen ze het nu trouwens anders, dat heet nu L10, L11 en L12 (LB, LC en LD).
ALs in L10=LB, etc?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 21:56
ALs in L10=LB, etc?
L10 was LA, L11 was LB.
Fizz schreef:
22-09-2019 22:12
L10 was LA, L11 was LB.
LA was L11 en L12 was LB
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
22-09-2019 20:10
Ja in het basisonderwijs noemen ze het nu trouwens anders, dat heet nu L10, L11 en L12 (LB, LC en LD).
Je lijstje klopt niet helemaal: L10=LA, L11=LB, L12=LC.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Fizz schreef:
22-09-2019 22:13
Je lijstje klopt niet helemaal: L10=LA, L11=LB, L12=LC.
Jouw lijstje dus ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Uhm, ik ben niet helemaal thuis in de L10, L11 en L12 schalen omdat dat dus na mijn tijd was, maar ik dacht dat L10 vergelijkbaar is met LB.

Ik vergeleek het eigenlijk met de schalen in het VO: L10 is vergelijkbaar met LB in het VO (bij L11 en L12 vergelijkbaar met LC en LD in het VO lopen de salarisverschillen al veel verder uiteen).

Want de mensen die eerst in LA zaten zitten nu toch in L10?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
PO:

OOP=L10
LA=L11
LB=L12
LC=L13
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 22:31
PO:

OOP=L10
LA=L11
LB=L12
LC=L13
Ik lees hier toch echt iets anders:

https://www.aob.nl/nieuws/check-je-nieu ... -aob-tool/

Een gewone leerkracht in het PO zit in de LA/L10-schaal.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
22-09-2019 22:13
LA was L11 en L12 was LB
Nee, de LA en LB-schaal bestaan niet meer en zijn de L10 en L11-schaal geworden.
fizz wijzigde dit bericht op 22-09-2019 23:02
27.60% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven