Werk & Studie alle pijlers

Leraar Nederlands of leraar basisonderwijs

18-08-2019 09:18 227 berichten
Hallo Viva lezers,
Afgelopen jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat ik lesgeven heel erg leuk vind. Ik houd ervan om mijn kennis over te dragen aan kinderen. Daarnaast vind ik het heerlijk als mijn baan afwisselend is. Afgelopen jaar heb ik zowel op het vo als het po meegelopen en beide doelgroepen spreken mij aan. Van alle lerarenopleidingen spreken de opleiding tot leraar Nederlands en de opleiding tot leraar basisonderwijs mij het meeste aan.

Maar hoe kies ik nu tussen deze twee? Zijn er lezers die voor dezelfde keuze hebben gestaan? Zijn er leraren basisonderwijs of Nederlands die mij kunnen vertellen wat de voor- en nadelen van de opleiding en het vak zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Fizz schreef:
31-08-2019 17:20
Ik zou in ieder geval een vak kiezen waar je zelf affiniteit mee hebt. Wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer, biologie, het ligt er ook aan wat je vooropleiding is. Maatschappijleer lijkt mij wel erg leuk, omdat je dan veel interactie met je leerlingen hebt. Over tal van actuele onderwerpen kun je in de klas discussiëren en je kunt leerlingen laten nadenken over allerlei belangrijke zaken in het leven.
Maatschappijleer lijkt mij het leukst, maar ik heb begrepen dat daar maar weinig werkgelegenheid in is.
Er bestaat ook een opleiding tot docent omgangskunde of gezondheidszorg en welzijn. Dat zijn ook behoorlijk brede vakken. Kent iemand die? En hoe is de werkgelegenheid daarin?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
31-08-2019 17:22
Heb je dan al eens in het po gewerkt? Het is namelijk helemaal niet gezegd dat je als (volgens jou) te hoog opgeleide leerkracht het goed zal doen voor een klas. Je moet je eerst bewijzen en ervaring opdoen en als je goed functioneert, dan zijn er echt wel mogelijkheden om op te klimmen.

In het onderwijs werken bijvoorbeeld ook orthopedagogen en die zijn wel degelijk universitair geschoold. IB’ers en schoolleiders met een master zijn er ook. Als je echter als IB’er aan de slag wilt, dan zul je toch eerst een paar jaar voor de klas moeten hebben gestaan.
Natuurlijk heb ik in het po gewerkt, anders kan ik mijn mening daarover niet geven. De to vroeg naar meningen, en dit is mijn mening. Niet iedereen vindt een bepaalde baan uitdagend: de een vindt het saai en de ander vindt het super uitdagend. Dat is met alle banen zo, en ik vond het po niet uitdagend. Daarom ben ik weggegaan. Iedereen ervaart zijn baan natuurlijk anders.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Klopt. Er zijn inderdaad leerkrachten die zich alleen bezighouden met hun lesjes afdraaien. Ik kan me voorstellen dat dat saai wordt. Fijn dat je nu uitdaging hebt.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
31-08-2019 17:30
Er bestaat ook een opleiding tot docent omgangskunde of gezondheidszorg en welzijn. Dat zijn ook behoorlijk brede vakken. Kent iemand die? En hoe is de werkgelegenheid daarin?
Ik denk dat de werkgelegenheid daarin niet heel groot is.

Tekortvakken zijn: wiskunde, natuurkunde, scheikunde, Duits, Klassieke talen, informatica.

Nederlands is in opkomst als tekortvak: er studeren nog maar weinig mensen Nederlands en overal zijn er vacatures, bij veel vacatures staat zelfs ook dat ze ook mensen aannemen die nog in opleiding zijn (terwijl er 3 jaar geleden nog bij stond dat je je diploma moest hebben behaald).
cleopatravii wijzigde dit bericht op 31-08-2019 17:37
0.43% gewijzigd
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
31-08-2019 17:34
Klopt. Er zijn inderdaad leerkrachten die zich alleen bezighouden met hun lesjes afdraaien. Ik kan me voorstellen dat dat saai wordt. Fijn dat je nu uitdaging hebt.
Wat een aanname.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, uit ervaring weet ik dat die er zijn.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
31-08-2019 17:36
Ik denk dat de werkgelegenheid daarin niet heel groot is.

Tekortvakken zijn: wiskunde, natuurkunde, scheikunde, Duits, Klassieke talen, informatica.

Nederlands is in opkomst als tekortvak: er studeren nog maar weinig mensen Nederlands en overal zijn er vacatures, bij veel vacatures staat zelfs ook dat ze ook mensen aannemen die nog in opleiding zijn (terwijl er 3 jaar geleden nog bij stond dat je je diploma moest hebben behaald).
Voor het vak Nederlands zijn er al jaren te weinig docenten, dus ik heb geen idee hoe je erbij komt dat dat nu pas in opkomst is. In de Randstad zijn er sowieso veel vacatures in het vo, maar niet iedereen heeft zin om op een probleemschool in de Randstad te werken.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
31-08-2019 17:33
Natuurlijk heb ik in het po gewerkt, anders kan ik mijn mening daarover niet geven. De to vroeg naar meningen, en dit is mijn mening. Niet iedereen vindt een bepaalde baan uitdagend: de een vindt het saai en de ander vindt het super uitdagend. Dat is met alle banen zo, en ik vond het po niet uitdagend. Daarom ben ik weggegaan. Iedereen ervaart zijn baan natuurlijk anders.
Waarom ben je dan niet van functie veranderd binnen het po?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
31-08-2019 17:49
Voor het vak Nederlands zijn er al jaren te weinig docenten, dus ik heb geen idee hoe je erbij komt dat dat nu pas in opkomst is. In de Randstad zijn er sowieso veel vacatures in het vo, maar niet iedereen heeft zin om op een probleemschool in de Randstad te werken.
Lijkt me nou juist een uitdaging
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
31-08-2019 17:30
Er bestaat ook een opleiding tot docent omgangskunde of gezondheidszorg en welzijn. Dat zijn ook behoorlijk brede vakken. Kent iemand die? En hoe is de werkgelegenheid daarin?
Het ligt er natuurlijk ook aan in welke regio je zoekt. In de grote steden in de Randstad zijn er vacatures in vrijwel alle vakken.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
31-08-2019 17:39
Nee hoor, uit ervaring weet ik dat die er zijn.
Ja, maar je insinueert dat ik zo lesgaf en daarom niet voldoende uitdaging had. Blijkbaar vind jij het erg lastig dat er mensen zijn die jouw baan niet uitdagend vinden. Nou, ik ben niet de enige die dat vind (even de mensen die alleen hun lesjes afdraaien buiten beschouwing gelaten), dus zo raar is het nou ook weer niet. Wat ik al eerder zei: de één vindt een baan bijzonder uitdagend en de ander vindt dat niet. Verschil is er en dat zal er ook altijd zijn, want mensen zijn nou eenmaal niet hetzelfde. Wat je als leerkracht vast weet.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
31-08-2019 17:49
Voor het vak Nederlands zijn er al jaren te weinig docenten, dus ik heb geen idee hoe je erbij komt dat dat nu pas in opkomst is. In de Randstad zijn er sowieso veel vacatures in het vo, maar niet iedereen heeft zin om op een probleemschool in de Randstad te werken.
De AOB benoemde Nederlands vorig jaar nog niet als tekortvak, vandaar.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
31-08-2019 17:49
Waarom ben je dan niet van functie veranderd binnen het po?
Omdat werken in het vo me leuker en uitdagender leek en je daar meer kunt verdienen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
31-08-2019 17:54
Omdat werken in het vo me leuker en uitdagender leek en je daar meer kunt verdienen.
Prima, dat snap ik. En echt, good for you. Maar in je eerdere posts heb je het over een mutserig geheel en hbo is tenslotte ook hoogopgeleid ja, maar geen WO. Ik heb diverse collega’s die universitair opgeleid zijn, het is bij ons ook geen mutsenbende. Wij vergaderen écht geen half uur over de Palmpaasstok en liggen ook niet stoepkrijtend op het schoolplein. Je vindt jezelf te hoogopgeleid voor het basisonderwijs. Hebt het over cognitief. Er is zoveel meer dan dat. En dat het niet jouw plek is, nogmaals, helemaal prima. Maar doe niet zo over de mensen die in het basisonderwijs werken. Dat slaat nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
31-08-2019 17:59
Prima, dat snap ik. En echt, good for you. Maar in je eerdere posts heb je het over een mutserig geheel en hbo is tenslotte ook hoogopgeleid ja, maar geen WO. Ik heb diverse collega’s die universitair opgeleid zijn, het is bij ons ook geen mutsenbende. Wij vergaderen écht geen half uur over de Palmpaasstok en liggen ook niet stoepkrijtend op het schoolplein. Je vindt jezelf te hoogopgeleid voor het basisonderwijs. Hebt het over cognitief. Er is zoveel meer dan dat. En dat het niet jouw plek is, nogmaals, helemaal prima. Maar doe niet zo over de mensen die in het basisonderwijs werken. Dat slaat nergens op.
Sorry, maar dat slaat wel degelijk ergens op. Op de pagina van Po in actie wordt elke keer weer gezegd: niet die 'leuke' ludieke actiefoto's/filmpjes etc. maken, staken is een serieuze zaak!!! en toch zijn er steeds weer teams die het toch doen, waardoor mensen bang zijn dat de staking niet serieus genomen wordt etc. Nou, kun je je voorstellen dat er ook hele mutserige teams bestaan in het basisonderwijs? Ik heb op meerdere scholen gewerkt en ja, ze bestaan echt. Daarnaast zijn er ook genoeg niet-mutserige collega's natuurlijk.

Prima dat jij je beroep verdedigt, maar de to vroeg in dit topic naar meningen en ik heb mijn mening over het basisonderwijs gegeven. Het gaat om meningen, die zijn per persoon verschillend.

Net zoals elk teamlid in het basisonderwijs verschillend is: je hebt mutserige, niet-mutserige, vlotte, hippe, serieuze, chagrijnige enzovoort collega's. Dit waren MIJN ervaringen in het basisonderwijs die ik hier beschreef.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
31-08-2019 17:59
Prima, dat snap ik. En echt, good for you. Maar in je eerdere posts heb je het over een mutserig geheel en hbo is tenslotte ook hoogopgeleid ja, maar geen WO. Ik heb diverse collega’s die universitair opgeleid zijn, het is bij ons ook geen mutsenbende. Wij vergaderen écht geen half uur over de Palmpaasstok en liggen ook niet stoepkrijtend op het schoolplein. Je vindt jezelf te hoogopgeleid voor het basisonderwijs. Hebt het over cognitief. Er is zoveel meer dan dat. En dat het niet jouw plek is, nogmaals, helemaal prima. Maar doe niet zo over de mensen die in het basisonderwijs werken. Dat slaat nergens op.
Juist in het basisonderwijs is het belangrijk om van alles te signaleren bij jonge kinderen en alleen dat is al een vak op zich. Daarnaast heb je veel meer contact met ouders en dat vereist weer andere vaardigheden. Als lerares Nederlands op het vmbo zag ik vrijwel nooit ouders, zelfs niet tijdens tafeltjesavonden. Nu er zoveel kinderen met een rugzakje zijn, is het vak van leerkracht in het po veel ingewikkelder en daardoor ook uitdagender geworden. Ik begrijp dan ook niet dat er nu in de politiek gesproken wordt over een pabo-opleiding die de lat lager legt en waarmee leerkrachten alleen voor kleuterklassen mogen staan. De taal- en rekentoets kan zo omzeild worden en de studenten op de pabo worden dan “diverser”. Blijkbaar gaat kwantiteit dan voor kwaliteit en dat is een onzinnig idee. Dan neem je het vak van leerkracht in het po toch echt niet serieus. En welke ouder zit te wachten op een leerkracht die niet eens kan spellen of rekenen?
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
31-08-2019 18:20
Sorry, maar dat slaat wel degelijk ergens op. Op de pagina van Po in actie wordt elke keer weer gezegd: niet die 'leuke' ludieke actiefoto's/filmpjes etc. maken, staken is een serieuze zaak!!! en toch zijn er steeds weer teams die het toch doen, waardoor mensen bang zijn dat de staking niet serieus genomen wordt etc. Nou, kun je je voorstellen dat er ook hele mutserige teams bestaan in het basisonderwijs? Ik heb op meerdere scholen gewerkt en ja, ze bestaan echt. Daarnaast zijn er ook genoeg niet-mutserige collega's natuurlijk.

Prima dat jij je beroep verdedigt, maar de to vroeg in dit topic naar meningen en ik heb mijn mening over het basisonderwijs gegeven. Het gaat om meningen, die zijn per persoon verschillend.

Net zoals elk teamlid in het basisonderwijs verschillend is: je hebt mutserige, niet-mutserige, vlotte, hippe, serieuze, chagrijnige enzovoort collega's. Dit waren MIJN ervaringen in het basisonderwijs die ik hier beschreef.
Natuurlijk zitten er veel mutsen in het onderwijs en daarom is het zo belangrijk dat er meer goede leerkrachten komen; leerkrachten die doorgroeien naar managementfuncties en zo een team in de goede richting kunnen sturen. Een goede stap zou zijn om leerkrachten te belonen naar hun functioneren. Nu krijgt een goede leerkracht jaarlijks dezelfde opslag als een kneus, terwijl directies heel goed weten dat er veel verschil in prestaties zit.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
31-08-2019 18:20
Sorry, maar dat slaat wel degelijk ergens op. Op de pagina van Po in actie wordt elke keer weer gezegd: niet die 'leuke' ludieke actiefoto's/filmpjes etc. maken, staken is een serieuze zaak!!! en toch zijn er steeds weer teams die het toch doen, waardoor mensen bang zijn dat de staking niet serieus genomen wordt etc. Nou, kun je je voorstellen dat er ook hele mutserige teams bestaan in het basisonderwijs? Ik heb op meerdere scholen gewerkt en ja, ze bestaan echt. Daarnaast zijn er ook genoeg niet-mutserige collega's natuurlijk.

Prima dat jij je beroep verdedigt, maar de to vroeg in dit topic naar meningen en ik heb mijn mening over het basisonderwijs gegeven. Het gaat om meningen, die zijn per persoon verschillend.

Net zoals elk teamlid in het basisonderwijs verschillend is: je hebt mutserige, niet-mutserige, vlotte, hippe, serieuze, chagrijnige enzovoort collega's. Dit waren MIJN ervaringen in het basisonderwijs die ik hier beschreef.
Over aannames gesproken. Iets met een pot die de ketel verwijt??
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
31-08-2019 18:25
Natuurlijk zitten er veel mutsen in het onderwijs en daarom is het zo belangrijk dat er meer goede leerkrachten komen; leerkrachten die doorgroeien naar managementfuncties en zo een team in de goede richting kunnen sturen. Een goede stap zou zijn om leerkrachten te belonen naar hun functioneren. Nu krijgt een goede leerkracht jaarlijks dezelfde opslag als een kneus, terwijl directies heel goed weten dat er veel verschil in prestaties zit.
Klopt.
Van mijn hoogopgeleide collega’s uit het vo hoor ik alleen dezelfde dingen, dus het is niet per sé iets uit het po.
CleopatraVII schreef:
31-08-2019 17:36
Ik denk dat de werkgelegenheid daarin niet heel groot is.

Tekortvakken zijn: wiskunde, natuurkunde, scheikunde, Duits, Klassieke talen, informatica.

Nederlands is in opkomst als tekortvak: er studeren nog maar weinig mensen Nederlands en overal zijn er vacatures, bij veel vacatures staat zelfs ook dat ze ook mensen aannemen die nog in opleiding zijn (terwijl er 3 jaar geleden nog bij stond dat je je diploma moest hebben behaald).
De tekortvakken die je schrijft, spreken me allemaal niet echt aan. Daarbij zijn er een aantal waar ik ook weinig affiniteit mee heb.
Juist het verdiepen in de leerling in combinatie met het (aan)leren van vaardigheden spreekt mij aan.
Fizz schreef:
31-08-2019 16:45
Toch ligt het er maar net aan op welke school je werkt. Ook in het vo zijn er scholen waar het niet prettig werken is en waar je geen enkele steun van de directie hoeft te verwachten. Ben je zelf werkzaam in het vo? Zo ja, geef je ook Nederlands?

Als ik TO zou zijn, dan zou ik als ik voor het vo zou kiezen in ieder geval een ander vak dan Nederlands gaan geven. Die bergen werk gaan je op een gegeven moment toch echt tegenstaan.
Ik heb eerst op het ' hoofdkantoor' van een po-schoolbestuur gewerkt en werk nu op een vo-scholengroep. Wereld van verschil. Dat gemuts op die basisscholen. Ik vind de mensen die op het vo werken veel capabeler.

Voor een docent lijkt mij een groot voordeel van vo t.o.v. po dat je veel minder met ouders te maken hebt. Als je mentor bent heb je wel meer contact met ouders maar niet in de mate van het po. ' Gedoe met ouders'. staat volgens mij op nummer 1 in de ergernissen top-10 van po-docenten.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
31-08-2019 20:12
De tekortvakken die je schrijft, spreken me allemaal niet echt aan. Daarbij zijn er een aantal waar ik ook weinig affiniteit mee heb.
Snap ik, maar Nederlands is een goede keuze! Je wordt ook aangenomen als je nog in opleiding bent, want er is veel vraag naar docenten Nederlands en er zijn nog maar weinig mensen die Nederlands studeren. In het buitenland zijn er meer studenten Nederlands dan in Nederland zelf...
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
31-08-2019 18:25
Natuurlijk zitten er veel mutsen in het onderwijs en daarom is het zo belangrijk dat er meer goede leerkrachten komen; leerkrachten die doorgroeien naar managementfuncties en zo een team in de goede richting kunnen sturen. Een goede stap zou zijn om leerkrachten te belonen naar hun functioneren. Nu krijgt een goede leerkracht jaarlijks dezelfde opslag als een kneus, terwijl directies heel goed weten dat er veel verschil in prestaties zit.
Maar dat je een goede leraar bent betekent niet dat je ook een team goed kunt aansturen. Mij is ook gevraagd of ik leidinggevende zou willen worden maar ik denk dat ik daar niet de juiste capaciteiten voor heb.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven