Werk & Studie alle pijlers

Lerarenopleiding Frans, is het te doen?

29-07-2010 23:50 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Op dit moment heb ik me ingeschreven voor de lerarenopleiding Frans, maar ik blijf twijfelen of mijn Frans wel voldoende is voor deze opleiding.

Vorig jaar heb ik een opleiding gevolgd waar we in zeer korte tijd veel van de Franse taal leerden. Ik had meestal de hoogste cijfers van de klas. Na een aantal maanden ben ik met deze studie gestopt(op het niveau A2-B1(nauwelijks B1)).

Op dit moment ben ik ook druk mijn Frans aan het verfrissen via Rosetta Stone op de pc, dat gaat me aardig goed af.

Ik wil deze opleiding gaan volgen aan het Windesheim, maar zij hebben geen specifieke instroomeisen voor MBO'ers. Ik heb al een mail naar die school gestuurd met de vraag of er nog specifieke eisen zijn en het enige wat ik terugkreeg was dat een MBO diploma voldoende was.

Aan de ene kant is mijn Frans redelijk, in de zin van lezen en luisteren, alleen spreken vind ik lastig, omdat ik bang ben om fouten te maken.

Maar heeft één van jullie ervaring met de lerarenopleiding Frans? En wat zouden jullie mij aanraden? Toch doorzetten, of kan ik beter kiezen voor een andere taal, zoals Engels of Duits, wat ik wel goed beheers?

P.s. ik heb deze vraag ook in een ander topic geplaatst, maar zag dat er nog geen reactie op was
Nou ja, als je als net geslaagde havist aan het HBO begint spreek je ook niet perfect Frans, dus dat leer je tijdens de opleiding nog verder.

Maar realiseer je wel dat je gelijk in het eerste jaar al op een school rondloopt en Franse (delen van) les moet geven, dus als je daar erg onzeker over bent, kan dat wel wat eng zijn.
Angst van je af gooien en ervoor gaan! Je haalde niet voor niets hoogste cijfers en spreken ga je nog genoeg moeten oefenen. Als ze zeggen dat mbo vold is dan is misschien in t begin zelfs te makkelijk voor je... Veel plezier!
Als je op bijna B1 zit, dan lijkt me de studie wel goed te doen.

Ik heb zelf de lero in rotterdam gedaan en toen ik begon had ik echt nog niet niveau b1, had zelfs een jaar geen Frans gehad, maar toch de opleiding met succes afgerond. Oké, ik heb wel gebikkeld, maar het was te doen.

Het heeft alles met je motivatie en inzet te maken, er waren slimmere studenten dan ik, die niet of later hun diploma hebben gehaald omdat ik harder heb gewerkt.
Ik heb de lerarenopleiding Engels gedaan. De Havo sloot ik af met een 9 voor Engels maar toch waren sommige onderdelen best pittig. Wat je op een lerarenopleiding leert over de vreemde taal is niet te vergelijken met wat je op een MBO of havo leert. Ga er gewoon voor, als je je goed in zet haal je het! Maar zoals Princesita zegt: wij moesten vanaf week 1 al presentaties geven in het Engels voor groepjes medestudenten. Natuurlijk ben je dan nerveus maar dat zakt wel weg. Gewoon spreken, het wordt vanzelf beter!
Dank jullie wel, dit geeft me weer moed om door te zetten :D

Maar ik ben blij dat het een pittige studie is, anders heb ik het probleem dat ik mij ga vervelen en me niet meer in ga zetten.
Wil je trouwens echt voor de klas staan, of alleen goed Frans leren, want een groot gedeelte van de opleiding heeft met onderwijskunde/didactiek etc te maken en ik vind eerlijk gezegd dat er best meer aandacht aan de taal besteed mag worden.
aanhakend op dit onderwerrp; kan iemand mij ook iets meer vertellen over de zij-intstroom variant voor de lerarenopleiding? Ik twijfel al heel lang over een switch naar het onderwijs maar een 4-jarige voltijdstudie is zo'n oneembare hobbel voor mij op dit moment...
Er is een zij-instroomopleiding voor docent frans (of duits of engels of..) maar dan moet je wel kunnen bewijzen, dat je kennis van het vak voldoende is.

Ik heb de zij-instroomopleiding duits gedaan. Ik heb vwo Duits en daarna 5 jaar in Zwitserland gewoond. Moest toen een toets doen, mondeling/ luistertoets/ leestoets schrjiftoets/ en grammatica. Op het einde moet je op C2 niveau zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven