Lesbevoegdheid behalen - welke opties zijn er?

woensdag 17 februari 2021 om 10:14
Sinds enkele jaren werk ik op een school voor speciaal onderwijs, zowel basis- als voortgezet onderwijs. Hier ben ik gestart als ambulant begeleidster, maar door omstandigheden ben ik dit jaar ook ingezet als leerkrachtondersteuner en zelfs een korte tijd als leerkracht (ondanks dat ik geen lesbevoegdheid heb). Dit is natuurlijk niet hoe wij willen werken als school zijnde, maar dit was even een korte noodoplossing met een ervaren leerkrachtondersteuner aan mijn zijde.
Nu heb ik gemerkt dat ik het eigenlijk best wel heel erg leuk vindt voor de klas. Vanuit mijn team is de vraag gekomen of ik geen interesse heb om mijn lesbevoegdheid alsnog te halen. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op de mogelijkheden hiertoe. Zelf heb ik al 2 HBO-diploma's (HEAO en MWD) behaald (jaren geleden). Op dit moment ben ik 38 jaar.
Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben in dit traject. Welke weg heb jij bewandeld en zou je deze weg aanraden of juist niet?
Nu heb ik gemerkt dat ik het eigenlijk best wel heel erg leuk vindt voor de klas. Vanuit mijn team is de vraag gekomen of ik geen interesse heb om mijn lesbevoegdheid alsnog te halen. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op de mogelijkheden hiertoe. Zelf heb ik al 2 HBO-diploma's (HEAO en MWD) behaald (jaren geleden). Op dit moment ben ik 38 jaar.
Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben in dit traject. Welke weg heb jij bewandeld en zou je deze weg aanraden of juist niet?
woensdag 17 februari 2021 om 10:54
Voor zover ik het weet, heb je voor het speciaal onderwijs een PABO bevoegdheid nodig. Je zou een contact kunnen opnemen met de PABO in jouw buurt om te informeren hoe het traject eruit ziet. Als je niet in speciaal onderwijs gaat werken, maar op een reguliere school, zou je ook kunnen kiezen voor een zogenaamd maatwerktraject op basis van je HEAO diploma. Dan krijg je een tweedegraads bevoegdheid voor het vak economie. Maar dat je moet wel liggen natuurlijk. Ik weet dat bijvoorbeeld Fontys zo'n traject aanbiedt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

woensdag 17 februari 2021 om 11:09

woensdag 17 februari 2021 om 11:12
Realiseer je wel dat het onderwijssysteem in België anders in elkaar zit en dat ook de opleiding zelf anders in elkaar zit. Aangezien je nu al op een school werkt, is het misschien mogelijk om je stage daar te lopen, als je voor de PABO zou kiezen. Kennelijk wil je werkgever ook dat je een lesbevoegdheid gaat halen, dus wellicht krijg je ook nog financiële ondersteuning (of ondersteuning in uren) van uit het werk. Kijk ook eens naar de lerarenbeurs of levenslang leren krediet.
woensdag 17 februari 2021 om 12:23
Wil je basisonderwijs of voorgezet onderwijs? Voor basisonderwijs zou je een zij-instroomtraject kunnen doen. Als je daarvoor toegelaten wordt, werk en studeer je tegelijkertijd. Houd er wel rekening mee dat, wanneer je in het speciaal onderwijs werkt, je ook een stage in het regulier moet lopen, dit moet je wel incalculeren. Het is een pittig traject, maar je komt niet 'groen' binnen in het onderwijs dus dat is wellicht een optie.
"After all this time?" "Always."

woensdag 17 februari 2021 om 13:56
En volgens mij is de situatie in het speciaal onderwijs weer anders, namelijk dat je met een PABO diploma les mag geven in vakken waar je in het reguliere onderwijs een eerste- of tweedegraads bevoegdheid voor nodig hebt. Maar dat zullen je collega's je vast beter kunnen uitleggen dan ik.
woensdag 17 februari 2021 om 14:02
Dit is een site van de overheid met allerlei informatie over zij-instroomtrajecten: https://www.onderwijsloket.com/kennisba ... aarschap/ Misschien dat je daar nog wat aan hebt.
woensdag 17 februari 2021 om 14:21
donderdag 18 februari 2021 om 17:48
Klopt niet, de lerarenbeurs kan je ook voor een tweede tweedegraads gebruiken.
En het potje is voor dit studiejaar leeg, komend studiejaar nieuwe kansen. Echter, TO komt idd niet aanmerking.
Aangezien ze door collega’s gevraagd is; wellicht wil de school het betalen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.