Loonsverhoging en WIA
woensdag 18 juni 2014 om 11:08
Per 1 augustus krijg ik promotie binnen het onderwijs, hierdoor gaat mijn salaris aanzienlijk omhoog. Nu is het echter zo dat ik voor een halve baan werk, en voor een halve baan een WIA uitkering ontvang. Door een burn-out en een eetstoornis ben ik een aantal jaar volledig uitgevallen geweest, en destijds voor 100% in de WIA beland. Inmiddels werk ik weer ruim boven mijn rest-verdien capaciteit, uiteraard is mijn WIA uitkering nog steeds gebaseerd op het salaris dat ik verdiende voor ik ziek werd. Nu vraag ik me af wat er gebeurt wanneer mijn loonsverhoging ingaat. Wordt dit gekort op mijn WIA waardoor ik effectief niet meer zal gaan verdienen? Uiteraard geef ik mijn loonsverhoging door bij UWV.
Iemand die hier iets vanaf weet?
Iemand die hier iets vanaf weet?
woensdag 18 juni 2014 om 12:00
woensdag 18 juni 2014 om 13:29
woensdag 18 juni 2014 om 14:04
quote:bij_zonder schreef op 18 juni 2014 @ 12:14:
Werken moet lonen wordt er gezegd, en daarom mag je 30% zelf houden. Dat zal ook gelden voor een loonsverhoging neem ik aan.
Precies, en als je meer gaat verdienen dan je restcapaciteit kunnen ze je arbeidsongeschiktheidspercentage aanpassen.
Gewoon via de site van UWV met DigiD je nieuwe salaris doorgeven. Ze maken dan een nieuwe berekening van je uitkering en je wordt ook nog keurig gebeld voor dat ze de brief versturen.
Werken moet lonen wordt er gezegd, en daarom mag je 30% zelf houden. Dat zal ook gelden voor een loonsverhoging neem ik aan.
Precies, en als je meer gaat verdienen dan je restcapaciteit kunnen ze je arbeidsongeschiktheidspercentage aanpassen.
Gewoon via de site van UWV met DigiD je nieuwe salaris doorgeven. Ze maken dan een nieuwe berekening van je uitkering en je wordt ook nog keurig gebeld voor dat ze de brief versturen.
woensdag 18 juni 2014 om 14:08
In eerste instantie wordt je ongeschiktheidspercentage niet aangepast. Het extra inkomen wordt met de uitkering verrekend. OP lange termijn kan met wel je arbeidsongeschiktheidpercentage kunnen wijzigen maar daar hoort wel een keuring bij, dus niet zomaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 3 juli 2014 om 15:45
In principe gaat het gewoon door zoals het nu ook gaat, dus je krijgt naast je loon een stukje uitkering.
Waar je alleen wel even naar moet kijken is de 65% grens. Als jij meer dan 65% van je oude loon verdient, en dus feitelijk minder dan 35% arbeidsongeschikt bent (obv inkomsten) kun je uit de WIA vallen. Dit kan grote gevolgen hebben. Laat je daar goed over voorlichten. Mijn ervaring is, om niet alleen bij het UWV informatie in te winnen (want soms klopt de informatie niet) maar ook via andere kanalen.
En nog even een nuancering: mocht je meer dan 65% van je oude
loon verdienen, dan word je uitkering niet ineens stopgezet, maar loopt deze nog een jaar door.
Waar je alleen wel even naar moet kijken is de 65% grens. Als jij meer dan 65% van je oude loon verdient, en dus feitelijk minder dan 35% arbeidsongeschikt bent (obv inkomsten) kun je uit de WIA vallen. Dit kan grote gevolgen hebben. Laat je daar goed over voorlichten. Mijn ervaring is, om niet alleen bij het UWV informatie in te winnen (want soms klopt de informatie niet) maar ook via andere kanalen.
En nog even een nuancering: mocht je meer dan 65% van je oude
loon verdienen, dan word je uitkering niet ineens stopgezet, maar loopt deze nog een jaar door.