Werk & Studie alle pijlers

Mag nieuw contract?

16-01-2019 19:34 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik ben docent in een bepaald vak en heb over een paar maanden de termijn van 2 jaar in dienst bij een werkgever bereikt. Dan moeten ze mij (naar mijn beste weten) een vast contract aanbieden.
Nu volg ik op verzoek van werkgever een cursus in een ander vak. Ik vermoed dat ze me wellicht over een aantal maanden een nieuw tijdelijk contract willen gaan aanbieden voor de functie docent in dat andere vak. Mag dat? Of moeten ze me dan een vast contract aanbieden, ongeacht welke functie ik bekleed?
Ze moeten natuurlijk niks, ze kunnen ook met je stoppen....
foeksia72 schreef:
16-01-2019 19:34
Dag allemaal,

Ik ben docent in een bepaald vak en heb over een paar maanden de termijn van 2 jaar in dienst bij een werkgever bereikt. Dan moeten ze mij (naar mijn beste weten) een vast contract aanbieden.
Nu volg ik op verzoek van werkgever een cursus in een ander vak. Ik vermoed dat ze me wellicht over een aantal maanden een nieuw tijdelijk contract willen gaan aanbieden voor de functie docent in dat andere vak. Mag dat? Of moeten ze me dan een vast contract aanbieden, ongeacht welke functie ik bekleed?
Docent is docent, lijkt me niet mogelijk als je alleen maar een ander vak erbij gaat geven. Maar ik zou zeggen: bel morgen de vakbond even op.
gizzmo-returns schreef:
16-01-2019 19:37
Ze moeten natuurlijk niks, ze kunnen ook met je stoppen....
Eigenlijk rekende ik daar al op, maar ja, iemand een toch wel prijzige cursus geven om die persoon daarna de laan uit te sturen....

Maar hee, deze cursus is in ieder geval binnen.

Ik wil het in ieder geval weten om te weten wat mijn rechten zijn.
Head* schreef:
16-01-2019 19:38
Docent is docent, lijkt me niet mogelijk als je alleen maar een ander vak erbij gaat geven. Maar ik zou zeggen: bel morgen de vakbond even op.
Dat ga ik t.z.t doen, maar misschien zitten hier nog knappe koppen die hierop het antwoord ook weten.
anoniem_169486 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 19:44
0.16% gewijzigd
Is dat andere vak een tekortvak?
Head* schreef:
16-01-2019 19:38
Zelfs voor een andere functie mogen ze niet een nieuw tijdelijk contract geven. Was het maar zo makkelijk..
Je kunt bij deze werkgever geen nieuw tijdelijk contract krijgen. De kans op een vast contract kun je zelf inschatten op basis van het aantal docenten met een vast contract bij jouw werkgever. Bij de mijne zijn het er 0.
Erizon schreef:
16-01-2019 19:43
Is dat andere vak een tekortvak?
Nee, het gaat hier om volwassenonderwijs.
eekhoorn12 schreef:
16-01-2019 19:45
Zelfs voor een andere functie mogen ze niet een nieuw tijdelijk contract geven. Was het maar zo makkelijk..
Je kunt bij deze werkgever geen nieuw tijdelijk contract krijgen. De kans op een vast contract kun je zelf inschatten op basis van het aantal docenten met een vast contract bij jouw werkgever. Bij de mijne zijn het er 0.
Okee, dank je, dat is duidelijk. Ik schat mijn kansen ook niet zo hoog in. Binnenkort maar even rondkijken dan maar.
Ben je docent in het VO? In dat geval mag zelfs een tweede tijdelijk contract alleen “in bijzondere gevallen” aangeboden worden (zie artikel “9.a.2. Dienstverband voor bepaalde tijd” van de CAO). Het kan dus best zijn dat je al recht hebt op een vast dienstverband als er geen sprake van een “bijzonder geval” was dat een verlenging met een nieuw tijdelijk contract zou toestaan.

Los daarvan mag een werkgever uitsluitend opnieuw een tijdelijk contract aanbieden als er sprake is van een wezenlijk andere functie waarvoor de werkgever in redelijkheid nog niet heeft kunnen beoordelen of je in staat bent de functie naar behoren te vervullen. Ik betwijfel ten zeerste dat dit hier aan de orde zou kunnen zijn, omdat jouw functie - zelfs bij het geven van een ander vak - hetzelfde blijft. De benodigde vaardigheden zullen niet wezenlijk anders zijn, slechts de kennisinhoud wijzigt. En de werkgever heeft er zelf voor gezorgd dat je die kennis op hebt gedaan (waarvan straks aantoonbaar is met het behalen van het diploma dat je die kennis in voldoende mate hebt opgedaan).

Kortom, ik denk dat verlenging automatisch een vast contract zal moeten worden.

Maar check het nog even bij de vakbond voor alle zekerheid.
Ik weet dat de wet weer terug gedraaid word dat je tijdelijke contracten voor 3 jaar kan krijgen maar weet zo niet wanneer die wet ingaat. Misschien kan je even zoeken en kijken of het dan kan?

Je komt trouwens wel erg negatief over. Misschien willen ze je wel gewoon houden.
Foodisgood schreef:
16-01-2019 20:04
Ik weet dat de wet weer terug gedraaid word dat je tijdelijke contracten voor 3 jaar kan krijgen maar weet zo niet wanneer die wet ingaat. Misschien kan je even zoeken en kijken of het dan kan?

CAO-afspraken staan op dit punt boven de wet, dus als de wetgeving verandert, dan zal eerst de CAO ook veranderd moeten worden voordat de werkgever de nieuwe regels toe mag passen. Als TO in het VO werkt, dan is haar CAO nog tot eind van dit jaar van kracht.

Je komt trouwens wel erg negatief over. Misschien willen ze je wel gewoon houden.
Foodisgood schreef:
16-01-2019 20:04

Ik werk in de inburgering. Aanbod van statushouders neemt af, het werk dus ook.
foeksia72 schreef:
16-01-2019 20:08
Ik werk in de inburgering. Aanbod van statushouders neemt af, het werk dus ook.
In dat geval kun je mijn reacties mbt CAO VO negeren (tenzij die van toepassing is verklaard). Is er een andere CAO waar je onder valt?
Nummer*Zoveel schreef:
16-01-2019 20:13
In dat geval kun je mijn reacties mbt CAO VO negeren (tenzij die van toepassing is verklaard). Is er een andere CAO waar je onder valt?
Nee, helaas niet.
Als je er 6 maanden weg bent, vervalt het 'opvolgend werkgeverschap' en mag de werkgever opnieuw beginnen met tijdelijke contracten. Alles wat er korter tussen zit telt mee, dus in dienst blijven of een maandje ertussenuit geeft jou een vaste aanstelling.
foeksia72 schreef:
16-01-2019 20:15
Nee, helaas niet.
In dat geval gelden gewoon de wettelijke regels, en dus bij verlenging na 2 jaar recht op een vast contract (met de kanttekening dat ik je adviseer om nog even bij de bond te checken of de twee onderwijsbevoegdheden niet dusdanig van elkaar verschillen dat het als een “wezenlijk andere functie” zou kunnen kwalificeren).

De nieuwe wetgeving zou ook nog roet in het eten kunnen gooien, maar die is er voorlopig nog niet doorheen.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ga een plan de campagne maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven