Werk & Studie alle pijlers

Man wordt ontslagen - waar moet hij op letten?

11-06-2009 14:07 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien dit topic al een tijdje niet gebruikt wordt, haal ik -ivm de herkenbaarheid- een aantal herleidbare details weg, in de hoop dat mensen er in het algemeen nog wel iets aan hebben (met name aan de antwoorden en tips natuurlijk)

Hallo mede-forummers,

Ik weet dat er een tijd geleden een aantal topics over liepen, maar die kan ik zo snel niet terugvinden. En ik weet ook dat een aantal van jullie veel verstand hebben van deze zaken en daarom vraag ik jullie graag om advies.

....

Mijn man heeft sterk het vermoeden dat hij ontslagen gaat worden.

.....

....

....

Mijn vragen zijn:

- als het bedrijf hem ontslaat ivm bedrijfsfinanciële redenen, dan moeten ze dat toch aanvragen bij het CWI/UWV? En die toetst dan toch ook of die redenen gegrond zijn en of mijn man wel de aangewezen persoon is om te ontslaan? (dus of het bedrijf eerst de tijdelijke contracten heeft opgezegd ed?)

- als zij geen ontslagvergunning wíllen aanvragen, en het dus met wederzijds goedvinden willen doen, is dat dan verstandig? Zou dat eventueel gevolgen kunnen hebben voor een WW uitkering?

- heeft hij recht op een ontslagvergoeding, als dat niet in het contract staat en er geen CAO is? En zo ja: waar heeft hij dan minimaal recht op?

- idem voor de opzegtermijn?

- mijn man heeft geen rechtbijstandverzekering en geen vakbond. Waar zou hij kunnen aankloppen voor juridisch advies als dat nodig mocht zijn?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik hoop dat je man snel een nieuwe baan weet te vinden!

En sterkte met de bevalling!
Hoi Broedkippetje,

Door mij wordt het zeker op prijs gesteld dat je nog even langs komt om te vertellen hoe het gegaan is. En het onderste uit de kan gaat vaak ten koste van je gemoedsrust, dus ik denk dat jullie het zo goed hebben gedaan!

Voor wat betreft de WW nog even het volgende. Het UWV verwacht van jouw man dat hij begint met zoeken naar ander werk zodra hij weet dat hij zonder werk zal komen te zitten. Bij het toekennen van de WW zullen ze ook kijken naar de afspraken in de vaststellingsovereenkomst en de datum waarop die overeenkomst gesloten is. Je man doet er dus verstandig aan om het solliciteren niet uit te stellen, maar nu alvast te beginnen met solliciteren. En daar dus de bewijzen van te bewaren, zodat hij kan laten zien dat hij minstens 1 sollicitatie per week heeft verzonden vanaf het moment dat hij wist dat hij werkloos ging worden.

Ik wens je heel veel sterkte met de bevalling en veel geluk met jullie gezinnetje en je man zijn werktoekomst. Na zoiets als dit, kan het alleen maar weer beter worden!
Dank je wel voor die tip, nummerzoveel, dat wist ik namelijk niet!

Mijn man was sowiezo van plan komende week vast eens rond te gaan kijken en contact met het UWV op te nemen, maar ik zal zeggen dat hij dat zeker moet doen en bewijzen daarvan moet gaan verzamelen.

Bedankt!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven