Werk & Studie alle pijlers

maximale duur vergadering?

17-06-2015 13:35 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er volgens jou een maximale duur van een vergadering of bijeenkomst tot wanneer deze nog effectief is?

Ik merk zelf dat mijn grens voor een bijeenkomst waar aandacht en concentratie voor nodig is, echt maximaal 2 uur is. Daarna raak ik afgeleid, houd de aandacht er niet meer bij etc. Alleen een behoorlijke pauze met wat buitenlucht kan de boel dan nog redden. Soms komt het tot een punt dat ik nog liever in een tandartsstoel lig voor een wortelkanaalbehandeling dan nog langer met deze mensen in een vergaderzaal te moeten zijn. Volgens mij hebben andere deelnemers daar ook last van; een bijeenkomst kan dan nog even doorgaan maar eigenlijk wordt er niks meer echt besloten of besproken. Waarom doen we dat eigenlijk, zo lang vergaderen?
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
quote:handigmetgeld schreef op 17 juni 2015 @ 16:06:

[...]

Vaak gemaakte fout door voorzitters die niet snappen hoe het werkt.

WVTTK is er maar voor 1 ding: agendapunten die nog niet bekend waren bij het punt 'vaststellen agenda', en waarvan tijdens de vergadering (tijdens eerdere punten dus) besloten is dat ze een eigen plekje verdienen.

Dus als je met je VvE zit te vergaderen, en er is een punt 'reparatie dak', en tijdens dat punt merkt iemand op dat er overlast is van katten die over het dak lopen, en er dreigt daar een discussie over te ontstaan, dan zegt de voorzitter 'daar gaat het nu niet over, maar daar moeten we het wel even over hebben vandaag, dus die schrijf ik op voor wvttk'. Zodra je dan bij wvttk bent aanbeland, heb je 1 of 2 punten die je daar gaat behandelen. Niets meer.

Het is geen plek om volledig nieuwe willekeurige punten aan te gaan dragen, dat had je voor de vergadering moeten doen, of bij absolute spoed bij het punt 'vaststellen agenda'. Alles wat daar niet is aangedragen en waarvan tijdens de vergadering niet besloten is dat het alsnog een punt verdient is niet aan de orde.Had ik het ergens over nieuwe punten? Ik heb het over futiliteiten, daaronder versta ik zijsprongetjes die weliswaar iets te maken hebben met het onderhavige onderwerp maar die in deze vergadering (nog) niet aan de orde zijn. Ik vergader al minstens een jaar of veertig met enige regelmaat, de laatste tijd met frisse tegenzin maar soms heb je nou eenmaal verplichtingen.
verba volant, scripta manent.
Maar als een punt niet aan de orde is dan kapt de voorzitter het toch af? Ik vergader ook met grote regelmaat, varierend van met 3 mensen tot met 300, maar werkelijk iedereen ergert zich dood aan voorzitters die uitweidingen niet afkappen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 17 juni 2015 @ 17:00:

Maar als een punt niet aan de orde is dan kapt de voorzitter het toch af? Ik vergader ook met grote regelmaat, varierend van met 3 mensen tot met 300, maar werkelijk iedereen ergert zich dood aan voorzitters die uitweidingen niet afkappen.Natuurlijk kap je dingen die op dat moment niet terzake doen af. Ik geef altijd aan dat andere vragen of opmerkingen binnen een bepaalde termijn moeten worden ingediend, per e-mail, vroeger met een memo.
Staand vergaderen is bijzonder effectief, dan neemt niemand zijweggetjes. Zittend haak ik na ongeveer anderhalf uur wel af.
quote:MarianneDavids schreef op 17 juni 2015 @ 17:12:

[...]

Natuurlijk kap je dingen die op dat moment niet terzake doen af. Ik geef altijd aan dat andere vragen of opmerkingen binnen een bepaalde termijn moeten worden ingediend, per e-mail, vroeger met een memo.Ik snap niet hoe je dan aan futiliteiten bij wvttk komt?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 juni 2015 @ 14:18:

- er voldoende afwisseling in de onderwerpen zit

- voldoende afwisseling in de vorm zit (presentaties, discussies, brainstorm)

- er ruimte is voor gekkigheid

- de agenda strak wordt gehanteerd

- er een voorzitter is die iedereen actief betrekt bij het onderwerp en het afkapt als het niet meer voor iedereen relevant isMet dit, houdt ik het prima de hele dag uit. Voor mij werk hebben we vrij veel "heisessies" en ik merk dat wanneer daar een goede agenda ligt en een goede voorzitter de dag begeleid dat ik prima de hele dag scherp kan blijven. Het eerste uurtje na de lunch is vaak het zwaarst, maar stop daar dan een licht of humor vol onderwerp. Het leukst vind ik het als we tussendoor even naar buiten gaan, voor een sessie in het bos ofzo. Het is net alsof je in de buitenlucht heel anders denkt ofzo.
quote:handigmetgeld schreef op 17 juni 2015 @ 17:24:

[...]

Ik snap niet hoe je dan aan futiliteiten bij wvttk komt?Ik wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven