Werk & Studie alle pijlers

MBO niveautest?

29-11-2009 20:08 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september ben ik begonnen met een opleiding administratief medewerker bij het ROC.

Ik had me aangemeld voor niveau 4, maar op basis van mijn vooropleiding zeiden ze dat ze me niet hoger konden plaatsen dan niveau 2. Inmiddels ben ik gestart met de opleiding op niveau 2, maar ik merk dus dat ik hier qua niveau totaal niet op mijn plaats ben. Ook leraren staan verbaasd van het werk dat ik aflever en ik heb dus al heel veel vrijstellingen verworven, in 3 maanden tijd. Nu vraag ik me af, zou het mogelijk zijn om een gesprek aan te gaan en een soort van assesment te doen om aan te tonen dat ik meer kan als wat ik nu doe en ervoor te zorgen dat ik alsnog niveau 4 kan gaan doen?

Ik wil erbij vermelden dat ik een gehoorprobleem heb waar ze pas op mijn 13e achter zijn gekomen, hierdoor heb ik dus in het basisonderwijs een grote achterstand opgelopen waardoor mijn vervolgadvies vbo was. Met vbo is uiteraard niks mis, maar het is wel zonde als je naar het vbo wordt gestuurd terwijl je meer in je mars hebt. Ik heb al verschillende iq testen gedaan en die komen allemaal tussen de 125-135 uit.

Natuurlijk kan ik er ook voor kiezen om een 21+ toets te doen voor het HBO, maar omdat mijn 2 kinderen nu nog redelijk jong zijn (8 en 5) heb ik ervoor gekozen eerst MBO te doen zodat ik minder belast ben.

Een heel lang verhaal met 1 duidelijke vraag, bestaat er een vaardigheids of niveau toets voor het MBO?
Als jouw IQ 125-135 is kan je makkelijk HBO aan
blij dat je wat aan de linkjes had!

nog iets: http://website.rocflevola ... .php?cid=6&subs=1&nid=201 bij snel lezen kun je je niveau 2 diploma door je werkervaring in 3 maanden behalen. Da's nieuw.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:miraan schreef op 29 november 2009 @ 23:17:

Heb inmiddels beide linken aangeklikt en ik glijd bijna van mijn stoel van verbazing. Allereerst heb ik maar 1 gesprek gehad met een studieadviseur, wat letterlijk 10 minuten geduurd heeft. Ik heb hem tijdens dat gesprek gevraagd of er een niveautest bestond en hij vertelde mij dat dat niet bestond.

Ben best pissig nu, omdat deze studieadviseur totaal niet naar mijn motivatie voor deze studie heeft gevraagd, hij heeft me alleen medegedeeld dat niveau 2 het hoogst haalbare is en thats it!

Deze pissigheid zorgt er dan wel weer voor dat ik nog strijdbaarder ben dan ik al was, laat die test maar komen!

Lekker is dat Miraan...en dat noemt zich studie-adviseur. Terecht dat je erg boos bent hierover en ik zou hem er zeker mee confronteren.

Nou, heb ik al niet zo'n hoge pet op van studie-adviseurs op het MBO. Toen ik als 21+ weer naar school ging, had die adviseur me verzuimd op de mogelijkheid te wijzen dat ik ook de volwassenopleiding kon doen. (die zou al vol zitten)

Nee hoor, ik was (al met vaste relatie en kind) prima op m'n plek tussen de verse VMBO'ers van net 16. Godzijdank kwam ik er zelf achter dat overstappen wèl een mogelijkheid was.

Enfin, ook in de rest van mijn tijd daar, werd me snel duidelijk dat je niet blind moet varen op informatie van mensen die het zouden moeten weten, maar dat je altijd zelf achter de ware feiten aan moet. (alles, van lesroosters tot exameneisen)
weer bedankt voor jullie reacties!

Singalala, weer zo'n goede link, heb dat EVC verhaal gelijk opgeschreven, kan ik ze daarmee om de oren slaan!

Starshine: vervelend is dat he, dat je overal zelf achteraan moet en er geen stap extra wordt gedaan.

Ben heel strijdbaar en ga er tussen 12-12.30 heen, schijnt een soort van inloop spreekuur te zijn.

Het liefst wil ik het mhbo traject in, dat is 3 jaar mbo en vervolgens 3 jaar hbo, dit omdat de studiebelasting de komende 3 jaar nog niet zo zwaar is en ik wat meer tijd heb voor mijn gezin. Als ze me dat niet bieden, heb ik besloten om toch de 21+ toets te gaan doen!

Ik zal even laten weten hoe het gesrek met de adviseur geweest is, heb echt wat aan jullie tips en daar wil ik jullie hartelijk voor bedanken!
Goed zo! Succes Miraan.
Nou meiden ik ben geweest hoor.

Ik moet dit "geval" met mijn mentor bespreken, zij kan eventueel deuren voor mij openen.

Maar nu dient het volgende probleem zich aan: de opleiding die ik wil gaan doen (administrateur) is er dus niet in mijn regio in deeltijd BOL en voltijd BOL wordt sterk afgeraden ivm het leeftijdsverschil. Denk dat ik toch maar voor de deeltijd hbo ga dan. Heb iig mijn mentor een mail gestuurd, of ze donderdagavond een plekje voor me heeft.
Nou succes ermee. Kun je wel dat evc traject doen in de tijd dat je wacht op de start van de deeltijd hbo? Sommige hbo's starten ook in februari, maar weet niet of dat ook voor deeltijd geldt.... Anders zou ik toch ook zeker kijken of je toch een deel van het eerste jaar mee kunt doen ipv pas in september weer te beginnen met de nieuwe studie. En daar zal je ook weer een hoop moeite voor moeten doen, er zelf achteraan gaan. Maar weet dat het kan.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
En leeftijdsverschil: tja, dat is maar net hoe je daar zelf mee om kunt gaan. Als je heel veel samen projecten moet maken enzo, dan is een voltijdsopleiding niet altijd handig, of als je veel verplichte uren hebt (hoewel dat voor mensen die nog leerplichtig zijn anders is vaak). Maar als dat niet zo is, dan jkan het prima zijn. Ik ken genoeg "ouderen" die bij mijn studie zaten tussen de 18 jarigen hoor.
Singalala: ik weet dat ze het hier bij het roc niet accepteren, dat je als volwassene tussen de 16 jarigen zit.

Maar op het hbo kan het weer wel, dus zit erover na te denken om mogelijk voltijd naar school te gaan als ik me door die test heen weet te worstelen.

Anders zou ik en moeten werken en moeten leren en een gezin moeten runnen, aangezien een hbo studie een stuk zwaarder is als wat ik nu doe, weet ik niet of dat zo verstandig is.
quote:miraan schreef op 29 november 2009 @ 20:08:

In september ben ik begonnen met een opleiding administratief medewerker bij het ROC.

Ik had me aangemeld voor niveau 4, maar op basis van mijn vooropleiding zeiden ze dat ze me niet hoger konden plaatsen dan niveau 2. Inmiddels ben ik gestart met de opleiding op niveau 2, maar ik merk dus dat ik hier qua niveau totaal niet op mijn plaats ben. Ook leraren staan verbaasd van het werk dat ik aflever en ik heb dus al heel veel vrijstellingen verworven, in 3 maanden tijd. Nu vraag ik me af, zou het mogelijk zijn om een gesprek aan te gaan en een soort van assesment te doen om aan te tonen dat ik meer kan als wat ik nu doe en ervoor te zorgen dat ik alsnog niveau 4 kan gaan doen?

Ik wil erbij vermelden dat ik een gehoorprobleem heb waar ze pas op mijn 13e achter zijn gekomen, hierdoor heb ik dus in het basisonderwijs een grote achterstand opgelopen waardoor mijn vervolgadvies vbo was. Met vbo is uiteraard niks mis, maar het is wel zonde als je naar het vbo wordt gestuurd terwijl je meer in je mars hebt. Ik heb al verschillende iq testen gedaan en die komen allemaal tussen de 125-135 uit.

Natuurlijk kan ik er ook voor kiezen om een 21+ toets te doen voor het HBO, maar omdat mijn 2 kinderen nu nog redelijk jong zijn (8 en 5) heb ik ervoor gekozen eerst MBO te doen zodat ik minder belast ben.

Een heel lang verhaal met 1 duidelijke vraag, bestaat er een vaardigheids of niveau toets voor het MBO?

Maar je was toch al begonnen aan HBO economie? O.b.v. de 21+ toets. Of is dit weer een andere Miraan?

link naar 21+ toets topic
quote:miraan schreef op 30 november 2009 @ 19:06:

Singalala: ik weet dat ze het hier bij het roc niet accepteren, dat je als volwassene tussen de 16 jarigen zit.

Maar op het hbo kan het weer wel, dus zit erover na te denken om mogelijk voltijd naar school te gaan als ik me door die test heen weet te worstelen.

Anders zou ik en moeten werken en moeten leren en een gezin moeten runnen, aangezien een hbo studie een stuk zwaarder is als wat ik nu doe, weet ik niet of dat zo verstandig is.

Als je nog onder de 30 bent voordat je start met je studie, heb je nog recht op studiefinanciering bij hbo (als ik het goed he). En hbo studies en de zwaarte: het ligt echt aan de opleiding zelf. Persoonlijk lijken hbo's me altijd meer werk dan universitaire studies, door alle werkgroepen ed. Maar zoek het uit.

En als je gewoon werklust toont, en ik denk dat je dat wel doet, dan moet het waarschijnlijk gewoon lukken. Bijt je niet stuk op dat het moeilijker zou moeten zijn, meestal gaat het best. Heb een beetje vertrouwen in jezelf he!
quote:mips schreef op 30 november 2009 @ 22:23:

[...]

Maar je was toch al begonnen aan HBO economie? O.b.v. de 21+ toets. Of is dit weer een andere Miraan?

link naar 21+ toets topicAls je de laatste berichten daar leest, zie je dat ze de toets niet heeft gedaan en voor deze mbo-opleiding heeft gekozen ivm ziekte.
Zal even een update geven.

Heb afgelopen donderdag dus het gesprek met mijn mentor gehad en dat was op zijn zachtst gezegd niet erg bevredigend.

Het enige waar mijn mentor mee aankwam was cursussen LSSO die ik zou kunnen doen. Op zich geen slecht idee, maar ik wil meer als een cursusje hier en daar en dat heb ik haar ook uitgelegd. Vorige week heb ik uit frustratie alle bedrijven gemaild die bij de Ecabo als leerbedrijf zijn aangemeld voor de richting die ik doe. In totaal waren het zo´n 60 brieven. Natuurlijk heb ik heel veel aanwijzingen gekregen, maar ook 3 reacties. Met 1 van die drie personen heb ik inmiddels een gesprek gehad en aankomende woensdag heb ik een 2e gesprek met iemand van de financien. Dit zou voro mij echt geweldig zijn, aangezien dit bedrijf mij de financiele administratie wil gaan laten doen, iets wat mij heel goed ligt en wat ik ook heel leuk vind. Woensdag dus het 2e gesprek, zodra ik wat meer weet zal ik het hier weer posten.

Zodra deze opleiding afgelopen is wil ik gaan kijken of ik een niveau 4 bbl traject kan gaan doen, ervanuit gaande dat ik een baan heb die daarbij aansluit.
Is het geen idee om je HAVO te gaan halen (kan in 2 jaar na VMBO toch?) en dan naar het HBO te gaan? Met zo'n IQ kan ik me voorstellen dat je je te pletter verveelt op het MBO.
O sorry, ik geloof dat iets in die trant al gezegd is...
Dippy bedankt voor je bijdrage.

Het frustrerende is dus: als ik mijn havo wil gaan halen (wat overigens geen slecht idee van je is) zou ik eerst vmbo moeten doen :w

Ik zit nu trouwens in de running bij een bedrijf die mij de gehele financiele administratie wil laten doen, in combinatie met de opleiding die ik nu nog doe. Ik hoop dat dat wat wordt, dan heb ik iig een gerelateerde baan waar ik in kan groeien en toekomstige opleidingen/studies op af kan stemmen. Als deze baan doorgaat, wil ik na deze opleiding de 21+ toets doen en als ik daarvoor slaag de deeltijd hbo doen.
Zet hem op miraan!
Kun je geen EVC traject in?
Geen bijzonderheden
Ik zou als ik jou was meteen HBO gaan doen. Ik weet uit ervaring dat als je (veel) meer kunt, het MBO echt totaal niet boeiend en zelfs irritant zal zijn. Ik zou het in jouw geval echt tijdverspilling vinden.
Dat ga ik ook doe Branwen, je standpunt is juist in mijn geval.

Ik irriteer me best aan sommige medecursisten, gewoon die hele houding die sommigen aannemen.

Maar aangezien deze opleiding al betaald is, wil ik m wel graag afmaken. Als ik zo doorga en de baan doorgaat (wat ik helaas nog steeds niet weet) ben ik met een paar maandjes klaar, dus nog even de kiezen op elkaar en doorgaan.
Hoi Miraan!

Goed dat je echt alles uitpluist! Ik heb een paar weken MBO gedaan op niveau 2, en zat daar ver onder mijn niveau. Overstappen naar hoger was niet mogelijk volgens hen en toen ik stopte kon ik het hele jaar alsnog gaan dokken.

Bij mij is het zo gelopen dat ik volgend jaar begin op het HBO. Succes!
quote:miraan schreef op 09 december 2009 @ 21:57:

Dat ga ik ook doe Branwen, je standpunt is juist in mijn geval.

Ik irriteer me best aan sommige medecursisten, gewoon die hele houding die sommigen aannemen.

Maar aangezien deze opleiding al betaald is, wil ik m wel graag afmaken. Als ik zo doorga en de baan doorgaat (wat ik helaas nog steeds niet weet) ben ik met een paar maandjes klaar, dus nog even de kiezen op elkaar en doorgaan.Succes!
Je kunt ook open universiteit gaan doen, daar heb je geloof ik geen vooropleiding voor nodig, je moet alleen één of andere toets gaan doen.
Inmiddels heb ik eindelijk een passende baan gevonden waarin ik mogelijkheden heb om verder te groeien.

Sterker nog: ik heb de keuze uit 2 aanbiedingen:

baan 1 is een gemiddeld bedrijf die vele kansen biedt en nu al een goed salaris. Minpuntje is alleen wel dat het 65 km reizen is, maar mogelijk kan ik over 3 maanden naar een vestiging op 35 km afstand.

baan 2 is een heel gezellig bedrijf met maar 10 mensen. Dit bedrijf biedt ook wel kansen, maar minder als baan 1.

Dit bedrijf zit op 20 km afstand en biedt dus 200 euro minder bruto.

Wat zou jij doen?
quote:miraan schreef op 17 december 2009 @ 16:54:

Inmiddels heb ik eindelijk een passende baan gevonden waarin ik mogelijkheden heb om verder te groeien.

Sterker nog: ik heb de keuze uit 2 aanbiedingen:

baan 1 is een gemiddeld bedrijf die vele kansen biedt en nu al een goed salaris. Minpuntje is alleen wel dat het 65 km reizen is, maar mogelijk kan ik over 3 maanden naar een vestiging op 35 km afstand.

baan 2 is een heel gezellig bedrijf met maar 10 mensen. Dit bedrijf biedt ook wel kansen, maar minder als baan 1.

Dit bedrijf zit op 20 km afstand en biedt dus 200 euro minder bruto.

Wat vind je belangrijker, geld of gezelligheid? en hoe groot is de kans dat je naar 35 km gaat?

Wat zou jij doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven