Werk & Studie alle pijlers

MBO niveautest?

29-11-2009 20:08 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september ben ik begonnen met een opleiding administratief medewerker bij het ROC.

Ik had me aangemeld voor niveau 4, maar op basis van mijn vooropleiding zeiden ze dat ze me niet hoger konden plaatsen dan niveau 2. Inmiddels ben ik gestart met de opleiding op niveau 2, maar ik merk dus dat ik hier qua niveau totaal niet op mijn plaats ben. Ook leraren staan verbaasd van het werk dat ik aflever en ik heb dus al heel veel vrijstellingen verworven, in 3 maanden tijd. Nu vraag ik me af, zou het mogelijk zijn om een gesprek aan te gaan en een soort van assesment te doen om aan te tonen dat ik meer kan als wat ik nu doe en ervoor te zorgen dat ik alsnog niveau 4 kan gaan doen?

Ik wil erbij vermelden dat ik een gehoorprobleem heb waar ze pas op mijn 13e achter zijn gekomen, hierdoor heb ik dus in het basisonderwijs een grote achterstand opgelopen waardoor mijn vervolgadvies vbo was. Met vbo is uiteraard niks mis, maar het is wel zonde als je naar het vbo wordt gestuurd terwijl je meer in je mars hebt. Ik heb al verschillende iq testen gedaan en die komen allemaal tussen de 125-135 uit.

Natuurlijk kan ik er ook voor kiezen om een 21+ toets te doen voor het HBO, maar omdat mijn 2 kinderen nu nog redelijk jong zijn (8 en 5) heb ik ervoor gekozen eerst MBO te doen zodat ik minder belast ben.

Een heel lang verhaal met 1 duidelijke vraag, bestaat er een vaardigheids of niveau toets voor het MBO?
Volgens mij niet.
...
Heej, volgens mij wel hoor. Mijn ex heeft dit ook gedaan, toen hij na zijn beveiligingsopleiding, een andere opleiding wilde volgen. Het is een soort van uitgebreide beroepskeuze test, met daaraan vastgekoppeld een soort IQ test. Deze kan je meestal bij de grotere opleidingsinstituten wel maken, en als je daar een opleiding volgt, of gaat volgen, kan dat kostenloos
Met een HBO toets kunnen ze toch ook wel berekenene of je MBO niveau hebt?

Of zie ik dat te simpel?

Maar dat gesprek zou ik in ieder geval aanvragen, al regel je maar een proefperiode tot pasen ofzo. Hoeweld dan is t schooljaar ook bijna om he.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Maar met vbo kun je ook gewoon naar mbo niveau 4, dus dan heb je wel een heel laag vbo gedaan (A of B?) met C/D kun je naar niveau 4.
Ik heb vbo c gedaan.

Wat ik nu schrijf zal heel raar klinken, maar het is echt gebeurd.

In mijn examenjaar kreeg ik in mei een brommerongeluk. Ik zat achterop bij een oudere nicht en ze knalde met 80 km pu tegen een betonnen paal.

Ik lag dus in de kreukels en heb daardoor geen examen kunnen doen. Vraag me niet wat ze precies hebben gedaan op school, maar ik ben dus geslaagd, hoe gek dat ook mag klinken.
Kun je met studieadviseurs, maatschappelijk werkers , decanen of wat voor studiebegeleiders er ook zijn bij je opleiding gaan praten? meestal is er best wat mogelijk, maar je moet het wel zelf gaan regelen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ja inderdaad singalala, dat blijkt dus wel. Bij mijn intake vertelde de studieadviseur dat testen bij het MBO niet mogelijk zijn. Maar ik hoor van meerdere mensen dat dit wel degelijk mogelijk is, al ken ik niemand die er ervaring mee heeft.
Vreemd verhaal Maar raar dat je met dat diploma op niveau c dan geen mbo niveau 4 mag doen???
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Maar vbo c is het zelfde als vmbo kader, en daarmee kun je gewoon mbo niveau 4 doen, misschien niet op elke school( geloof dat ze in de randstad de eisen nog wel eens oprikken) maar het moet wel kunnen.
quote:miraan schreef op 29 november 2009 @ 21:00:

Ja inderdaad singalala, dat blijkt dus wel. Bij mijn intake vertelde de studieadviseur dat testen bij het MBO niet mogelijk zijn. Maar ik hoor van meerdere mensen dat dit wel degelijk mogelijk is, al ken ik niemand die er ervaring mee heeft.Trek aan alle bellen die je kunt vinden, schrijf brieven naar de examencommissie (die heb je tenminste op hbo's en universiteiten en ik geloof ook op mbo's). Waarschijnlijk moet je iedereen achter hun vodden aanzitten en je te pletter bedelen, maar geloof me: er is een weg in dit soort dingen.
Dat zou nog weleens kunnen wat jij zegt flashy, ben woonachtig in Almere, misschien dat dat wat zegt haha.

Gek he Singalala, was ook heel erg verbaasd dat de school mij belde om me te melden dat ik geslaagd was, blijkbaar loont het wel om een gemotiveerde leerling te zijn :p
quote:singalala schreef op 29 november 2009 @ 21:03:

[...]

Trek aan alle bellen die je kunt vinden, schrijf brieven naar de examencommissie (die heb je tenminste op hbo's en universiteiten en ik geloof ook op mbo's). Waarschijnlijk moet je iedereen achter hun vodden aanzitten en je te pletter bedelen, maar geloof me: er is een weg in dit soort dingen.

Ja, inderdaad dat was mijn gedachte ook.

Ik ga morgen maar eens langs bij het studieadvies punt van het ROC hier in Almere.

Ik heb mijn docenten als bewijs, die zeggen mij ook dat ik hier niet op mijn plek zit.
Ik weet dat bijvoorbeeld het Horizon College ook werkt met competentie gericht leren. Misschien toch even bellen met de desbetreffende school?
Bedankt voor je reactie nieuwenick1.

Het Horizon zit alleen in Alkmaar heb ik gezien en dat is me net even iets te ver weg
Ik weet niet bij welk MBO je je opleiding volgt, maar op het MBO waar ik werk is er zeker een niveaubepalingstest!
Ik zit op het ROC Flevoland, op welk ROC werk jij als ik zo vrij mag zijn?
Niet écht in de buurt, ik het zuiden.....
Oh, te ver om een overstap te maken dus haha.

Maar het is wel goed te weten dat er bij andere onderwijscentra wel niveaubepalende testen zijn, met dat gegeven sta ik mogelijk sterker.

Bedankt!

Ik ga morgen maar eens even bellen met het ROC waar ik mijn opleiding volg en desnoods wijk ik uit naar Amsterdam oid.

Wordt vervolgd.
Succes!

Weet wel dat er best wat mogelijkheden zijn op het mbo. Zo heb ik een 4 jarige mbo4 opleiding in 3 jaar gedaan (had een mavo d diploma) omdat ik de stof veel te makkelijk vond. Dit was in de randstad.
Je bent hier http://website.rocflevoland.nl/index.php?cid=45 bij studieadviseurs bij de start van je opleiding al geweest als het goed is. Maar begin daar met je vraag of je een hoger niveau kan doen. Vraag ook je docenten of ze bereid zijn een verklaring op te schrijven over je niveau/resultaten te schrijven, mocht het niet zo makkelijk gaan.
ze hebben wel diverse testen op jouw roc: http://website.rocflevoland.nl/index.php?cid=38
Aandringen bij je mentor/studiebegeleider/decaan.

Toen ik een mbo op niveau 4 deed, stapten er ook wel eens mensen van niveau 3 over. Zij hadden dan een te lage voroopleiding om meteen op 4 te beginnen, maar zodra zij zich door cijfers en werkhouding hadden 'bewezen' konden ze vaak zonder problemen een stapje omhoog.

Je schrijft dat je IQ tussen de 125 en 135 is. Dat is mooi, maar IQ zegt lang niet alles. Ga daar dus niet teveel mee schermen.

Sucecs ermee!
Allereerst weer hartstikke bedankt voor jullie reacties, zal zometeen gelijk even naar de linkjes gaan die jij me gaf singalala, bedankt daarvoor!

Starshine: je hebt helemaal gelijk, dat iq niet alles is. Dat ik meer aankan als wat ik nu doe, is niet gebaseerd op mijn iq maar op het feit dat alles gewoon veel te simpel voor me is en dus geen uitdaging biedt. Ook mijn mentor heeft aangegeven dat ik dit op mijn sloffen haal, ze vroeg me na een maand of ze gelijk al mijn diploma moest aanvragen. Je zou dus kunnen denken: waarom maakt ze nou gewoon die opleiding niet even af om daarna verder te gaan.

Dat doe ik niet omdat ik ook nog praktijkervaring moet gaan opdoen en ook dat zie ik helemaal niet zitten. De opdrachten die gedaan moeten worden in je stageperiode, dat zijn dingen die ik al jarenlang doe en die mij dus niks leren. 2 weken geleden heb ik een sollicitatiegesprek bij een gemeente gehad voor een BBL functie, werken en leren dus.

Voor die functie ben ik afgewezen omdat ik volgens hen te hoog gekwalificeerd ben, ze kunnen mij daar niks leren en zijn bang dat ik me na 2 maanden verveel. Dat heeft voor mij de doorslag gegeven om te proberen hogerop te komen.
Heb inmiddels beide linken aangeklikt en ik glijd bijna van mijn stoel van verbazing. Allereerst heb ik maar 1 gesprek gehad met een studieadviseur, wat letterlijk 10 minuten geduurd heeft. Ik heb hem tijdens dat gesprek gevraagd of er een niveautest bestond en hij vertelde mij dat dat niet bestond.

Ben best pissig nu, omdat deze studieadviseur totaal niet naar mijn motivatie voor deze studie heeft gevraagd, hij heeft me alleen medegedeeld dat niveau 2 het hoogst haalbare is en thats it!

Deze pissigheid zorgt er dan wel weer voor dat ik nog strijdbaarder ben dan ik al was, laat die test maar komen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven