Werk & Studie alle pijlers

Met Propedeuse naar Uni

28-05-2020 22:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Viva'ers,

Wie van jullie heeft tips en wilt wellicht zijn of haar ervaring delen?

Ik hoor het graag ! :)

Naar de Uni gaan met een Propedeuse ?

Totaal aantal stemmen: 43

Ja, met minstens een 6 als gemiddelde (2%)
Ja, met minstens een 7 als gemiddelde (33%)
Ja, met minstens een 8 als gemiddelde (35%)
Nee, zou ik niet doen (30%)
Anna2208 schreef:
29-05-2020 09:12
Wat begrijp je niet van wat ik zeg?
Onambigu? Ik ben helemaal voor je recht op het gebruik van moeilijke woorden hoor, maar ik vond het vooral heel grappig. Daarnaast begrijp ik dat je TO wilt waarschuwen voor onaardige professoren die nog onaardiger worden wanneer je het woord propedeuse verkeerd gebruikt. Ik denk niet dat dat een heel relevant probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
29-05-2020 00:23
Je kunt toch niet meer rechtstreeks met een propedeuse naar de universiteit? Ik dacht dat je dan eerst een schakelprogramna moest doen. Heb er ooit ook naar gekeken.
Id. niet altijd, niet naar elke opleiding met propedeuse. Je kunt bv niet met propedeuse naar tandheelkunde.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf vanaf het VMBO naar MBO gegaan, toen HBO propedeuse en daarna uni. De overgang was natuurlijk lastig, maar het ging mij toch beter af dan sommige anderen die vanaf het VWO kwamen. Voor hen is het net zo goed wennen om rechtstreeks vanaf de middelbare school in een academische omgeving terecht te komen denk ik.

Dat het bij mij goed ging had ook veel te maken met dat ik de opleiding gewoon ontzettend interessant vond, dan doe je je best wel. Op die manier haalde ik op de uni veel hogere cijfers dan op het MBO.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
29-05-2020 08:53
Op de universiteit verwachten docenten bijvoorbeeld van je dat je beseft dat ook op de universiteit een propedeuse gehaald moet worden en je titel dus ambigu is. Als je bedoelt met een hbo propedeuse naar de universiteit dan is het beter om dat te zeggen. Als je dit een vervelende/ domme / overdreven opmerking vindt, (Als je nu bijvoorbeeld denkt: dat begrijp je toch wel, of: dan moet jij maar beter lezen) dan kun je beter niet naar de universiteit gaan. Als je het wel redelijk vindt als je erover nadenkt en het voortaan onambigu wil opschrijven dan kun je prima naar de universiteit komen.
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat je in je papers niet meer dan twee taalfouten mag maken, dus bovenstaand stuk is al meteen afgekeurd.

Het stuk tussen haakjes moet vóór de komma en na een haakje natuurlijk geen hoofdletter, tenzij het een naam is. Dus correct zou zijn:

Als je dit een overdreven opmerking vindt (als je nu bijvoorbeeld denkt: dat begrijp je toch wel, of: dan moet jij maar beter lezen), dan kun je beter niet naar de universiteit gaan.

Daarnaast is het natuurlijk hbo-propedeuse. Dat zijn er al drie.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
29-05-2020 09:33
Ik wil hier nog even aan toevoegen dat je in je papers niet meer dan twee taalfouten mag maken, dus bovenstaand stuk is al meteen afgekeurd.

Het stuk tussen haakjes moet vóór de komma en na een haakje natuurlijk geen hoofdletter, tenzij het een naam is. Dus correct zou zijn:

Als je dit een overdreven opmerking vindt (als je nu bijvoorbeeld denkt: dat begrijp je toch wel, of: dan moet jij maar beter lezen), dan kun je beter niet naar de universiteit gaan.

Daarnaast is het natuurlijk hbo-propedeuse. Dat zijn er al drie.
Dank voor de aanvulling! Laat ook zien dat het zeker een relevant punt is (in reactie op Betty Slocombe).
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft destijds op aanraden van de studieadviseur eerst hbo afgemaakt en toen via een premaster een master gehaald en later gepromoveerd. Dat ging prima maar waar je wel rekening mee moet houden is dat afhankelijk van de studierichting je op hbo veel minder theorie krijgt. Man en ik hebben allebei biomedische wetenschappen als universitaire achtergrond en ik heb veel meer parate theoretische kennis (en we werken beiden niet in een laboratorium waar die praktijkervaring nuttig zou zijn) dan hij. Wat dat betreft had hij beter gelijk na de propedeuse over kunnen stappen, hij heeft hbo met veel gemak doorlopen maar is ook pas in de 5e op de havo terecht gekomen omdat hij op een taal zou billijken zitten op het vwo. Ik denk als je een zwakke hbo’er bent dat het verstandiger is de opleiding wel eerst volledig af te ronden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is wat langer geleden, ik deed beiden:
eerst studie op HBO afgerond, daarna universiteit
Grote struikelblokken, als je Havo, propedeuse, uni doet is: statistiek (wiskunde, op havo-niveau toch anders dan VWO)

En een andere manier van denken, waar je op het HBO nog wegkomt met opdreunen van rijtjes of andermans mengingen, daagt de universiteit je uit, tot zelf denken. VWO leidt echt beter op tot Universiteit dan HAVO
Mijn ervaring met studenten binnen mijn opleiding die met een HBO propedeuse binnenkomen is dat ze het over het algemeen niet (veel) slechter doen dan mijn VWO'ers, maar dat ze zich wel moeten aanpassen. Ik heb het idee dat ze op het HBO een bepaalde manier van studeren aanleren en sommige onderdelen daarvan op de universiteit 'ontleerd' moeten worden. En dat ze soms moeten wennen aan de hoeveelheid zelfstandigheid die van ze wordt verwacht. De opleiding waar ik voor werk heeft relatief weinig contacturen, er wordt dus van ze verwacht dat ze in wat zij hun 'vrije tijd' noemen, aan de slag gaan met verdieping.

De studenten die ik binnen krijg met een HBO P zijn vaak wel gemotiveerd en bereid hun manier van studeren aan te passen. Ze zijn zeer geïnteresseerd in het vakgebied en daardoor gemotiveerd. De opleiding waar ik voor werk is overigens wel specifiek, daar kies je niet zomaar voor.

Een valkuil die ik wel eens heb gezien, zijn studenten die het goed doen op het HBO en dan denken 'als ik het hier goed doe zit ik niet op mijn plaats, dan MOET ik universiteit doen'. Soms gaat dat op, maar dat je het goed doet op het HBO kan ook JUIST betekenen dat je daar goed op je plek zit, dat de opleiding, de aanpak en de manier van studeren bij jou passen.

Laatste dingetje: op het VWO heb je een jaar langer Engels (en heb je dus een hoger eindniveau). Ik zie steeds meer Engelstalige vakken en opleidingen, dat kan een struikelblok(je) zijn.

Dus kortom, rekening houden met: je eigen houding, studeerstijl en -strategie, motivatie, aanpassen en wat er past bij jou.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om alle succesverhalen te lezen, maar is helaas niet representatief. Immers het is niet zo leuk om hier op te schrijven: 'ik ben na HBO (propedeuse) overgestapt naar uni maar het niveau was te hoog voor mij en daarom ben ik ermee gestopt." Berichten zijn dus erg eenzijdig.

Je moet uitgaan van je eigen situatie en proberen om je eigen capaciteiten voor de uni proberen in te schatten. Schakel hierbij ook hulp van anderen in. De uni kan je daarbij zeker helpen. Zoals bij HBO zijn daar ook decanen/ studieadviseurs etc.. Ook bij je eigen HBO kun je informatie opdoen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-05-2020 10:48
Mijn ervaring is wat langer geleden, ik deed beiden:
eerst studie op HBO afgerond, daarna universiteit
Grote struikelblokken, als je Havo, propedeuse, uni doet is: statistiek (wiskunde, op havo-niveau toch anders dan VWO)

En een andere manier van denken, waar je op het HBO nog wegkomt met opdreunen van rijtjes of andermans mengingen, daagt de universiteit je uit, tot zelf denken. VWO leidt echt beter op tot Universiteit dan HAVO
TO, je vraag is nogal algemeen. Eerder schreef iemand dat je op de universiteit veel minder contacturen hebt dan op de universiteit, in de quote staat dat statistiek een struikelblok is. Dat hangt dus maar net af van welke studie je gaat doen, want er zijn ook universitaire studies met veel contacturen (bijvoorbeeld voor praktica) en zonder statistiek.
Alle reacties Link kopieren
Hi TO :) wij waren voor een alpha studie met een groepje van 4 meiden overgestapt met hbo p naar universiteit. Ik ging een punt omlaag (havo - hbo p - uni achtergrond), een vriendin van me haalde hogere cijfers (tl, mbo, hbo p, uni achtergrond), één van de meiden is gestopt en de ander weet ik eigenlijk niet. Of gestopt of ze is nog heel langzaam bezig met de opleiding in deeltijd. Je moet goed kijken naar wat bij je past en wat jou motiveert.

Overigens vond ik het hele "universiteit is niet schools meer" nogal tegenvallen, ik kreeg bijvoorbeeld introductie vakken over hoe essays te schrijven en ik kreeg vaak verplichte quizzen in de lessen waardoor ik vaak verplicht was om heen te gaan. :) Vraag er eens naar bij jouw studie!
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
29-05-2020 09:07
wat een slimme mensen hier die zich verveelde op het HBO, welke opleiding was dat dan joh? Ik heb me geen seconde verveelt iig
ja berichtgeving is erg eenzijdig. De afhakers houden zich stil (begrijpelijk).
Ik kom van de havo en heb mijn minor aan de universiteit gedaan. Ik vond het pittig en gelukkig kende ik verreweg de meeste stof al (het was een taal die ik reeds sprak). De minor heb ik gehaald, maar het werd duidelijk dat de universiteit voor mij inderdaad te hoog gegrepen was. Voor vakken gerelateerd aan de taal (grammatica, leesvaardigheid) had ik enorm hoge cijfers, omdat ik alles dus al wist, maar voor de vakken waarbij alles nieuw was (economie, geschiedenis) viel ik flink door de mand en haalde ik met heel veel moeite een 5.5.

Toch ben ik blij dat ik het heb gedaan. Op de havo was ik erg verongelijkt dat ik niet naar de universiteit mocht en "maar" hbo had. Nu heb ik de kennis dat de universiteit inderdaad te hoog gegrepen is. Wel de tijd van m'n leven gehad, en nu uiteraard een hbo-diploma. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven