Werk & Studie alle pijlers

Mijn leven in puin

17-06-2019 14:10 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve forummers,

Ik heb even voor een erg dramatische titel (met een kleine knipoog) gekozen, omdat deze aardig aansluit op mijn gevoel. Tegelijkertijd besef ik me dat ik het waarschijnlijk een stuk groter maak dan het allemaal is. Ik hoop op herkenning en voornamelijk wat tips. Vrienden en familie vinden mij in het kort, en dat wordt altijd wel met zachte hand gebracht, een aansteller. Maar mij 'gewoon niet zo druk maken' lijkt een onmogelijke opgave.

De feiten in het kort:
- Ik woon in een relatief voordelig appartement in een erg prijzige stad;
- Ik ontvang binnenkort mijn HBO diploma;
- Ik heb geen studieschuld (mede dankzij lieve familie).

Top zou je zeggen. Afgestudeerd, geen studieschuld, voordelige woonruimte. Een mooie start. Maar nee, zo voelt dit allemaal niet. Ik ben erg veel aan het solliciteren, maar dat loopt niet vlekkeloos. De procedures nemen gewoon vrij veel tijd in beslag. Ik heb zelf een aantal maanden geleden één baan afgewezen (1500 bruto vond ik niet bepaald 'een goed salaris'). Verder heb ik op één sollicitatie nooit meer wat gehoord (na meermaals contact op te hebben genomen), ben ik voor een 'nooit geschoten, altijd mis' sollicitatie afgewezen en ben ik na twee rondes voor een andere sollicitatieprocedure afgewezen. Ik heb nu meerdere gesprekken staan (verschillende rondes, waaronder 'nood' baantjes) en van de overige vacatures verwacht ik de komende weken een reactie. En ik word hier zo onrustig van!

IK WIL WERKEN. IK WIL FINANCIËLE ZEKERHEID. IK WIL GEEN UITKERING. Maar bovenal.. IK WIL OOK KUNNEN GENIETEN VAN MIJN 'BELONING' (DIPLOMA) VOOR DE AFGELOPEN JAREN.

Geef me maar een flinke schop onder mijn kont, zet me met mijn beide benen op de grond, want ik vlieg nu boven alles wat er mis zou kunnen gaan.
-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na mijn afstuderen nog bijna een jaar achter de kassa gezeten omdat er in mijn vakgebied bijna geen werk was. Na een half jaar kreeg ik een parttime baan in mijn vakgebied en na een jaar pas een baan voor 40 uur per week. Ik zou zeggen pak alles aan wat je kunt krijgen en solliciteer vanuit daar verder. Ik neem aan dat je nu ook gewoon werkt naast je studie, gezien je geen studieschuld hebt.
Alle reacties Link kopieren
Stel je niet zo vreselijk aan zeg. Welkom in het echte leven. Nee, werkgevers staan niet met open armen, een rode loper en een dikke zak geld specifiek op jou te wachten, je bent niet uniek, je bent niet speciaal.
Ik ben afgestudeerd toen de banen niet voor het oprapen lagen. Áls er al vacatures waren reageerden er 180 man op. Die tijd is wel weg, er zijn overal vacatures. Ontzettend dom en verwend van je om die ene baan af te wijzen. Dat was een mooie ingang geweest om verder te kijken.
Ik heb uiteindelijk drie jaar in de horeca gewerkt en ben onderaan de ladder begonnen op mijn huidige werk. Ik word echt een beetje moedeloos van prinsesjes zoals jij. Kijk eens wat verder dan instagram.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
17-06-2019 16:25
Stel je niet zo vreselijk aan zeg. Welkom in het echte leven. Nee, werkgevers staan niet met open armen, een rode loper en een dikke zak geld specifiek op jou te wachten, je bent niet uniek, je bent niet speciaal.
Ik ben afgestudeerd toen de banen niet voor het oprapen lagen. Áls er al vacatures waren reageerden er 180 man op. Die tijd is wel weg, er zijn overal vacatures. Ontzettend dom en verwend van je om die ene baan af te wijzen. Dat was een mooie ingang geweest om verder te kijken.
Ik heb uiteindelijk drie jaar in de horeca gewerkt en ben onderaan de ladder begonnen op mijn huidige werk. Ik word echt een beetje moedeloos van prinsesjes zoals jij. Kijk eens wat verder dan instagram.
Ik word moedeloos van oude zure vrouwen zoals jij, die ervan uitgaan dat alle jonge vrouwen enkel bezig zijn met Instagram en bepaald gedrag wegschrijven als prinsessengedrag.

To, ik snap je gevoel, want dat is het. Het IS namelijk niet echt dat je leven in puin ligt. Je hebt stress, verandering is altijd moeilijk, zeker omdat je geen idee hebt van wat de juiste keus is.

Hou vol. Blijf solliciteren. En ga gewoon ergens anders tijdelijk werken.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Jouw leven in puin??? Hoe durf je dat te zeggen, zelfs met een hele grote knipoog! denk eens aan mensen die het echt zwaar hebben, wel schulden, geen dak boven hun hoofd, geen uitzicht op een baan, ernstig ziek, slachtoffer van mishandeling, oorlog, alleen droog brood te eten of zelfs dat niet, en ga zo maar door. Ga in de hoek staan en ga je verschrikkelijk schamen!
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Je familie heeft gelijk.

En die ene baan had je niet moeten afwijzen. Niet piepen maar solliciteren dus.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Oh enne, in mijn tijd was er echt geen werk in mijn vakgebied. Via veel solliciteren, een extra opleiding en een paar banen die het net niet waren ben ik er toch gekomen.
Het duurde 9 maanden voordat ik mijn eerste baan had, en daarna heeft het nog 2 jaar geduurd voordat ik enigzins iets vond dat in de richting kwam. In de tussentijd heb ik mijn tijd gevuld met tijdelijke banen, projecten en een masterstudie. Daarna kwam het pas echt los op werkgebied.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog maar één maandje aan het solliciteren? Bij mij duurde het zes maanden en 50 sollicitaties. :) Houd de moed erin, je bent al een aantal keer uitgenodigd voor een (tweede) gesprek/ronde, het komt echt wel goed. Ik zag de sollicitatie-periode behalve als stressvol ook als zeer leerzaam en interessant (je leert kennen welke functies er bestaan, als je wordt uitgenodigd zie je een organisatie vanbinnen, je ontwikkelt jezelf, etc). Hopelijk kun jij het ook wat positiever inzien. Succes!
Alle reacties Link kopieren
De tijd dat een hbo- of wo-diploma iets bijzonders was, ligt ver achter ons. Steeds meer Nederlanders zijn hoogopgeleid. 38 procent van de jongvolwassenen tussen 25 en 34 had vorig jaar (2017-18) een hbo- of wo-diploma. En dat terwijl een deel van die leeftijdsgroep nog student is en zijn diploma op een later tijdstip alsnog haalt. Dat betekent dat naar schatting de helft van de Nederlandse jeugd uiteindelijk een diploma in het hoger onderwijs haalt.
bron:
www.intermediair.nl/carriere/opleiding/ ... pgeleid-is?

TO, wat maakt jouw bijzonder dat je een "beloning verdient" voor de lange jaren studie, die je zo te lezen redelijk relaxed hebt kunnen volgen. Hbo'ers zijn er in overvloed, Begin je verwachtingen bij te stellen, accepteer dat je niet bijzonder gekwalificeerd ben, maar gewoon doorsnee.
Mocht je echt ambities hebben ga dan voor een master, naast je werk in welke baan dan ook "beneden je niveau".
Succes, hou voor ogen waar jij wilt werken, links om, rechts om, je komt er wel.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Aansteller. Mijn leven in puin...pfff...

Als je zo snel bij de pakken neer gaan zitten kan het nog wel eens lang duren voordat je wordt aangenomen. Je klinkt alles behalve positief.
Open je ogen eens en bekijk hoe de echte wereld eruit ziet. Misschien dat je dan snapt dat jouw leven niet in puin ligt, en dat er vele mensen zijn die maar wat graag hun problemen met de ‘jouwe’ zouden willen ruilen!!
Na mijn afstuderen heb ik 8 maanden onder mijn niveau gewerkt.

Denk aan: de ingesproken teksten van juristen uittypen, kopieën maken.

Ik vroeg me af of ik een baan op HBO-niveau zou vinden.
Jawel. Dat is gelukt.
Het is goed gekomen.

P.S. Wil je a.j.b. niet meer zulke dramatische topictitels nemen.
Ik dacht aan problemen zoals zware schulden, een doodgeboren kind, een fataal ongeluk veroorzaakt, danwel verstoten door de clan.
Alle reacties Link kopieren
Welkom in de niet zo maakbare wereld millenial!

Het is niet zo dat elke gewenste actie de gewenste reactie geeft.
Dat was het wel op school maar niet in het echte leven.

Je bent nog niet eens afgestudeerd en nog maar EEN MAAND aan het solliciteren. Is doorzettingsvermogen, kunnen incasseren van tegenslagen en niet altijd winnen je niet bijgebracht?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
17-06-2019 20:13
Welkom in de niet zo maakbare wereld millenial!

Het is niet zo dat elke gewenste actie de gewenste reactie geeft.
Dat was het wel op school maar niet in het echte leven.

Je bent nog niet eens afgestudeerd en nog maar EEN MAAND aan het solliciteren. Is doorzettingsvermogen, kunnen incasseren van tegenslagen en niet altijd winnen je niet bijgebracht?
+ 10
Alles sal reg kom
Mens, ik dacht minstens dat je een ongeneeslijke ziekte had.. :whip:
Alle reacties Link kopieren
Nee je wilt dus blijkbaar niet werken anders had je die baan niet geweigerd.
Je kunt ook denken : werk is werk er komt wel weer wat anders.
En 1500 bruto beginnen de meeste mensen mee als ze van school komen.
Je moet gewoon onderaan beginnen.
Welkom in de echte wereld
WoW er wordt hier net gedaan alsof je na je studie weet ik veel wat hebt bereikt. Harde werk van de afgelopen jaren? :) Mèn, succes in het werkleven.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de late reactie! Ik heb een paar goede sollicitatiegesprekken gehad en ben inmiddels ook een aantal sollicitatiegesprekken rijker. Nog geen baan aangeboden gekregen.

Even over die beloning, ik merk dat de opmerking iets anders begrepen wordt dan ik hem bedoelde. Ik vind niet dat ik het recht heb op een baan, of dat ik speciaal ben (of een prinsesje, als je het zo wil noemen). Ik bedoelde meer dat ik het jammer vind dat de stress om het vinden van een baan me nu een beetje belemmerd om te genieten van het feit dat ik mijn diploma heb behaald. En dat diploma zie ik als beloning voor de afgelopen vier jaar.

Erg eens met @stokbootje, ik kijk in principe ook niet naar het salaris. Het enige wat ik een beetje bijhoud is of ik erop vooruit ga (ik kan blijven bij mijn huidige baan, maar verdien niet genoeg om mee rond te komen i.v.m. het aantal uren). Lief dat je me wil behoeden. Daar hou ik ook zeker rekening mee.

@Ugli en elfje, dank voor jullie verhaal. Ik kan het zo relativeren, dat helpt!
-
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
17-06-2019 16:18
Ik heb na mijn afstuderen nog bijna een jaar achter de kassa gezeten omdat er in mijn vakgebied bijna geen werk was. Na een half jaar kreeg ik een parttime baan in mijn vakgebied en na een jaar pas een baan voor 40 uur per week. Ik zou zeggen pak alles aan wat je kunt krijgen en solliciteer vanuit daar verder. Ik neem aan dat je nu ook gewoon werkt naast je studie, gezien je geen studieschuld hebt.
Goed om te lezen dat het jou gelukt is! Ergens heb ik ook de angst dat als het mij niet lukt om snel een baan te vinden binnen mijn vakgebied, potentiële werkgevers mij later weg zouden zetten als 'niet de moeite waard'. Fijn om te lezen dat dat niet het geval is.
-
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
17-06-2019 16:25
Stel je niet zo vreselijk aan zeg. Welkom in het echte leven. Nee, werkgevers staan niet met open armen, een rode loper en een dikke zak geld specifiek op jou te wachten, je bent niet uniek, je bent niet speciaal.
Ik ben afgestudeerd toen de banen niet voor het oprapen lagen. Áls er al vacatures waren reageerden er 180 man op. Die tijd is wel weg, er zijn overal vacatures. Ontzettend dom en verwend van je om die ene baan af te wijzen. Dat was een mooie ingang geweest om verder te kijken.
Ik heb uiteindelijk drie jaar in de horeca gewerkt en ben onderaan de ladder begonnen op mijn huidige werk. Ik word echt een beetje moedeloos van prinsesjes zoals jij. Kijk eens wat verder dan instagram.
Ik neem je boodschap mee, de aannames laat ik even bij jou. Als je het niet erg vindt.
-
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
17-06-2019 18:34
Je bent nog maar één maandje aan het solliciteren? Bij mij duurde het zes maanden en 50 sollicitaties. :) Houd de moed erin, je bent al een aantal keer uitgenodigd voor een (tweede) gesprek/ronde, het komt echt wel goed. Ik zag de sollicitatie-periode behalve als stressvol ook als zeer leerzaam en interessant (je leert kennen welke functies er bestaan, als je wordt uitgenodigd zie je een organisatie vanbinnen, je ontwikkelt jezelf, etc). Hopelijk kun jij het ook wat positiever inzien. Succes!
Jouw reactie is me echt bijgebleven! Ik denk ook zeker dat het een leerzame periode is, en ik probeer het ook als interessant te zien. Ik wil toch weer terug naar een volledig positieve houding, veel beter voor de komende gesprekken ook.
-
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
17-06-2019 20:03
Na mijn afstuderen heb ik 8 maanden onder mijn niveau gewerkt.

Denk aan: de ingesproken teksten van juristen uittypen, kopieën maken.

Ik vroeg me af of ik een baan op HBO-niveau zou vinden.
Jawel. Dat is gelukt.
Het is goed gekomen.

P.S. Wil je a.j.b. niet meer zulke dramatische topictitels nemen.
Ik dacht aan problemen zoals zware schulden, een doodgeboren kind, een fataal ongeluk veroorzaakt, danwel verstoten door de clan.
Goed om te lezen! Fijn dat het helemaal gelukt is. Ik zal dergelijke topic titels in het vervolg laten. Ik besef me dat veel mensen het een stuk slechter hebben.
-
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
17-06-2019 21:31
Mens, ik dacht minstens dat je een ongeneeslijke ziekte had.. :whip:
En als ik die nou ook heb, mag de titel dan wel? Geen grapje. Vooralsnog is dit het enige wat mij stress bezorgt, omdat ik daar tenminste wat aan kan doen.
-
Alle reacties Link kopieren
Even in het algemeen: ontzettend bedankt voor alle, maar dan ook ALLE reacties. Het heeft me even met beide benen op de grond gezet. Niet lullen, maar poetsen!
-
Ammenooitniet schreef:
19-06-2019 16:09
En als ik die nou ook heb, mag de titel dan wel? Geen grapje. Vooralsnog is dit het enige wat mij stress bezorgt, omdat ik daar tenminste wat aan kan doen.
Heb je die ook? Want daar kan je inderdaad niks aan doen.

Jij bepaalt zelf wat je schrijft hoor, ik kwam net van een ander topic over een lieve vrouw die aan het doodgaan is en geniet van elk klein lichtpuntje in haar leven.

Aan jouw probleem kun je prima wat doen, dus maak je niet druk en doe wat je moet doen. Het komt echt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik ben aangenomen voor mijn EERSTE KEUZE! Goede arbeidsvoorwaarden ook nog, mijn geluk kan niet op. Ik loop niet vandaag, ik huppel:D Sinds dit topic heb ik alles goed kunnen relativeren en heb ik oprecht kunnen genieten van het proces met het vertrouwen dat het uiteindelijk goed zou komen.. En dat is gelukt! Ik meen het als ik zeg dat ik jullie daarvoor heel dankbaar ben!
-
Alle reacties Link kopieren
Ammenooitniet schreef:
05-07-2019 15:52
Lieve allemaal,

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik ben aangenomen voor mijn EERSTE KEUZE! Goede arbeidsvoorwaarden ook nog, mijn geluk kan niet op. Ik loop niet vandaag, ik huppel:D
Top, gefeliciteerd en veel plezier! Enne, je leven lag niet in puin, maar je zat nog even in de wachtkamer ;-)
Love is the meaning of life

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven