Werk & Studie alle pijlers

Minimumloon wel terecht?

25-06-2013 15:38 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend heeft al 3 jaar een dienstverband bij een bedrijf doormiddel van een detacheringsdienstverband. Het bedrijf waarvoor hij werkt (niet het detacheringsbureau) is ontzettend tevreden over hem. Echter verdiend hij maar net het minimuloon via het detacheringsbureau (hij is mid twintig, technisch beroep) terwijl de rest van zijn collega's stukken meer verdienen (zelfde functie).

Ik vraag mij af of dit wel mag, dat hij ondanks 3 jaar naar tevredenheid zijn werk doet hij nog steeds maar net het minimumloon verdient?

Vriend vind het moeilijk om te vragen omdat hij bang is dan zijn baan te verliezen (voor hem 10 anderen die voor dat loon willen werken in deze tijd).

Ook vind hij het moeilijk om de contactpersoon te benaderen omdat hij in het verleden heeft gedreigd om het dienstverband van vriend te beëindigen omdat vriend administratief wat steekjes heeft laten vallen in het verleden (niet express, hij alleen geen wonder daarin en heeft niks met zijn dagelijkse werkzaamheden te maken).

Al met al, vriend voelt zich niet zo gewaardeerd door het bedrijf
Waarom zou dit niet mogen?

Wil je vriend meer verdienen dan zal hij toch echt zelf actie moeten ondernemen. En dus met de bijbehorende risico's. Heeft hij een vast dienstverband bij het detacheringsbureau?

Ik neem aan dat je vriend ondertussen solliciteert naar een beter betaalde baan?

De rest van de collega's werken bij het bedrijf begrijp ik en niet voor het detacheringsbureau.
Zolang je vriend niet vraagt om een hoger loon, gaat de werkgever het niet betalen. Zo simpel is het.

Wil het bedrijf waaraan hij is uitgeleend hem niet in dienst nemen? Dit kost toch ook een lieve duit, de gedetacheerde + de detacheerder moet betaald worden, tenslotte. Maar goed, zolang je vriend niet durft te vragen, verandert er niets.

Hij kan 2 dingen doen: zijn mond houden en voor lief nemen dat hij dit verdient, of aan de bel trekken en vertellen dat hij eigenlijk meer wil verdienen omdat... Waar voelt hij zich prettiger bij?
Waarom zou het niet terecht zijn? Het detacheringsbureau houdt zich gewoon aan de wet (tenzij er een CAO is met andere afspraken, dan moeten ze die nakomen).

Waarom durft je vriend niet voor zichzelf op te komen? Voor niets gaat de zon op hè?
Waarom vraagt je vriend niet bij zijn volgende functionerings/beoordelingsgesprek of hij ook in dienst van het bedrijf mag komen? Als ze zo tevreden over hem zijn, dan weten ze ook wel of ze het risico aan durven om hem een contract aan te bieden. Of ze leggen aan hem uit waarom ze het niet willen, of welke risico's ze zien.
Whiteflakesoflove, het bedrijf dat jouw vriend inhuurt (via het detacheringsbureau) bepaalt het salaris en als dit past in het tarief van jouw vriend, dan wordt hij hiervoor beschikbaar gesteld.

Als je zegt dat zijn collega's meer verdienen, bedoel je dan collega's van het bedrijf wat hem inhuurt of collega's die ook via het detacheringsbureau werken?
quote:whiteflakesoflove schreef op 25 juni 2013 @ 15:38:Ook vind hij het moeilijk om de contactpersoon te benaderen omdat hij in het verleden heeft gedreigd om het dienstverband van vriend te beëindigen omdat vriend administratief wat steekjes heeft laten vallen in het verleden (niet express, hij alleen geen wonder daarin en heeft niks met zijn dagelijkse werkzaamheden te maken).Is je vriend lid van een vakbond? Dit soort dreigementen hoeft hij niet te pikken. Ik ben bekend in de detacheringswereld en het bureau waarvoor jouw vriend werkt, verdient goed geld aan gedetacheerden. Jouw vriend is wat dat betreft net zo goed een klant als het bedrijf dat hem inhuurt. Wanneer hij met dit soort contactpersonen te maken heeft, dan zou ik dit hogerop zoeken. Weet waar je voor staat, want anders val je voor alles.
Je vriend krijgt zijn loon van het detacheringsbedrijf. Bij het bedrijf waar hij is ingehuurd om meer geld vragen heeft dus geen zin.

Wat hij wel kan doen, is eens met de leidinggevende praten en vragen of er een functie vrij komt, dat hij graag bij dat bedrijf vast zou willen werken.

Het bedrijf zal een loongroepensysteem hanteren, waar je dus betaalt krijgt naar leeftijd, functie en dienstjaren. Vandaar dat de anderen meer betaalt krijgen.

Mocht het nou gaan om dat enorme chemische bedrijf in het zuiden, daar staan ze te springen om mensen zoals jouw vriend. Ik zou je zelfs aan telefoonnummers kunnen helpen.

Mijn halve trouwboek heeft in dezelfde situatie gezeten. Toen er een functie vrij kwam heeft hij als de wiedeweerga gesolliciteerd. En is toen ook aangenomen zonder proeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven