Werk & Studie alle pijlers

Misbruik bij re-integratie

27-02-2021 19:20 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil het bewust een beetje vaag houden. Het gaat niet om mij.

In mijn omgeving is iemand ziek en niet stabiel op het mentale vlak. Op de wachtlijst voor behandeling. Deze persoon kan niet bij zijn eigen werkgever re-integreren. Hij werkt tijdelijk in het bedrijf van een kennis in de luwte en bouwt op in uren in ondersteunend werk.

Hij werkt daar gratis voor het bedrijfje, want de oorspronkelijk werkgeverg betaalt nog door tot hij terug kan keren of beter wordt. Bedrijfje heeft dus gratis hulp en geen risico van een werknemer in dienst.
Dit bedrijfje wil een grotere bedrijfsruimte huren. De persoon in kwestie is inmiddels zo ver dat hij zich mede verantwoordelijk voelt voor het bedrijf. Hij wil geaccepteerd worden en blijven. Het bedrijf wil nu maandelijks geld aan de persoon die daar 'gratis' werkt vragen voor het gebruik van de werkplek, het gaat om een paar honderd euro per maand. Nu is ook het voorstel gekomen om de huur van het bedrijfspand mede op naam van deze persoon te zetten.

Dit bedrijfje heeft dus gratis hulp en schuiven deze persoon allerlei verantwoordelijkheden en kosten in de schoenen. Voor mij voelt dit nogal als misbruik en ik kan hier mijn mond niet over houden. Wat kan ik doen?

De persoon zelf is zo onstabiel dat er niet mee te praten valt, de hoorn wordt op de haak gegooid wanneer ik aangeef dat dit geen handige constructie is. Ik heb het idee dat er allerlei vage dingen voor de toekomst zijn beloofd waardoor de persoon denkt dat dit een soort kans is van 1 op 1000 zolang hij mede investeert. Ze hebben geen geld om hem in dienst te nemen en knijpen de boel uit. Het voelt voor mij alsof dit bedrijfje zich heel gehaaid gedraagt naar iemand die gratis voor ze werkt.

Wat zouden jullie doen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 19:37
4.03% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Met name in de afgelopen 20 jaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 05:09
Ja, dat klopt wel. De bedrijfsarts heeft ingegrepen en de boel rustig gekregen. Met deze persoon gaat het beter wanneer hij bepaalde medicatie slikt die niet de eerste voorkeur heeft of die als eerste vergoed wordt. De apotheek kan deze medicijnen nu al weken niet leveren, waardoor na een aanvankelijk periode van redelijke stabiliteit de boel weer is ontregeld.
Ik weet niet of alles voor hun oplossen wilt, maar het kan helpen om een paar andere apotheken te bellen.
(tegen mijn moeder zei de apotheek dat een middel niet leverbaar was, het bleek gewoon in het andere filiaal te liggen.
Maar dat zei de apotheek pas toen mijn moeder aankondigde dat ze zelf wel alle apotheken bellen zou.)
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 15:45
Wat is CoDA? ja daar heb je gelijk in. Ik speel al lang met de gedachte om het 100% los te laten, maar dan krijg ik weer een raar telefoontje of een telefoontje waarbij ze helemaal overstuur en in paniek is. Het is lastig, er zit een gezin achter. Maar misschien kan het ook een leerpunt zijn om niet te reageren of om aan te geven dat zij goed in staat is om het zelf op te lossen (dezelfde manier waarop haar jurist haar in de steek gelaten heeft).

Ik vind het op zich interessant, maar ik ben niet gelovig en ook niet van plan om dat te worden.
U schreef eerder dat de partner hem helemaal geweldig vindt. Heeft ze nu door dat er een probleem is?
En heeft haar jurist haar in de steek gelaten?
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed idee. Ik zal eens een balletje opgooien, een ziekenhuis apotheek heeft ook vaak van alles. Zeggen dat je anders wisselt van apotheek kan ook weleens helpen
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
28-02-2021 15:45
ja daar heb je gelijk in. Ik speel al lang met de gedachte om het 100% los te laten, maar dan krijg ik weer een raar telefoontje of een telefoontje waarbij ze helemaal overstuur en in paniek is.

Dat is ook onderdeel van het loslaten. Je er niet in mee laten slepen (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het). Het heeft ook geen zin ga ik vanuit, je bent even een fix voor haar (en jezelf) maar er beklijft helemaal niets, het haalt niets uit.



viva-amber schreef:
28-02-2021 15:45
Het is lastig, er zit een gezin achter. Maar misschien kan het ook een leerpunt zijn om niet te reageren of om aan te geven dat zij goed in staat is om het zelf op te lossen (dezelfde manier waarop haar jurist haar in de steek gelaten heeft).

Dat is ook lastig, maar ook weer niet in jouw macht om op te lossen. En of ze echt in staat is om het zelf op te lossen is maar de vraag, maar tegen wil en dank kun jij het in elk geval niet oplossen.
hanke321 schreef:
28-02-2021 15:49
Codependents Anonymous.

Voor als (bepaalde) relaties je leven en je gedachten beheersen. En je geen gezonde grenzen weet te vinden in contact. Het je bovenmatig raakt.

Is gratis.
Geen verplichtingen.

Heb er zelf geen aandelen :D
Zodat je verlicht wordt en Hem kunt gaan volgen?? Gods wil blabla,
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
01-03-2021 10:48
Zodat je verlicht wordt en Hem kunt gaan volgen?? Gods wil blabla,
In een god geloven hoeft helemaal niet. Zat mensen in 12 stappen programma's die atheïst zijn en blijven.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt echt niet goed..
Alle reacties Link kopieren
Nee, en toch heb ik spijt dat ik heb aangekaart. Het voelt heel dubbel. Ik hoop ergens dat er goed op wordt gereageerd en dat hij mag blijven re-integreren zonder financiële consequenties en dat er wat meer toezicht op komt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe gaat het nu? Ik vind het wel een intrigerend verhaal op meerdere punten.
Alle reacties Link kopieren
Met mij gaat het goed. Mijn familielid praat niet meer met mij. Hij ziet het aanschrijven van zijn werkgever uit zorg als een vorm van verraad.

Het verhaal blijkt anders in elkaar te zitten. Hij heeft zelf voorgesteld om geld te betalen voor zijn werkplek, omdat hij graag wil blijven. Hij wil een soort partner worden en omzet draaien.

Met de gezondheid gaat het niet goed. Op dit moment heeft hij enkele klanten. De eigen werkgever heeft ingegrepen. Betalen voor de werkplek is evt pas in de toekomst aan de orde wanneer hij voldoende omzet maakt.

Ik blijf het een raar verhaal vinden. Ik heb het idee dat hij het heeft verdraaid, omdat de werkgever heeft gedreigd met ontslag op staande voet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-04-2021 07:32
Met mij gaat het goed. Mijn familielid praat niet meer met mij. Hij ziet het aanschrijven van zijn werkgever uit zorg als een vorm van verraad.

Het verhaal blijkt anders in elkaar te zitten. Hij heeft zelf voorgesteld om geld te betalen voor zijn werkplek, omdat hij graag wil blijven. Hij wil een soort partner worden en omzet draaien.

Met de gezondheid gaat het niet goed. Op dit moment heeft hij enkele klanten. De eigen werkgever heeft ingegrepen. Betalen voor de werkplek is evt pas in de toekomst aan de orde wanneer hij voldoende omzet maakt.

Ik blijf het een raar verhaal vinden. Ik heb het idee dat hij het heeft verdraaid, omdat de werkgever heeft gedreigd met ontslag op staande voet.

Het is een slangenkuil en nu achteraf besef je vast dat het altijd zo gaat: ze zegt tegen jou het één, maar in werkelijkheid ligt het heel anders. Wil je je hier steeds op deze (niet constructieve) manier in mengen of is het tijd om een andere weg te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Het laatste. Ik zal mij nooit meer mengen in zijn arbeidsconflicten.

Het enige is dat een plan van onstabiel persoon is uitgesteld onder dreiging van de huidige werkgever
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven