Werk & Studie alle pijlers

Mogelijk 2 werkgevers, en dan?

10-01-2012 16:40 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allen,

Ik ben druk met solliciteren op het moment en heb vandaag te horen gekregen dat 2 bedrijven mij op gesprek willen. Bij de een (A) mag ik zelf bepalen hoeveel uren, bij de ander (B) op oproepbasis icm een nul urencontract. Bedrijf B heeft mijn voorkeur, dat is de richting die ik op wil.

Nu had ik het er net met mijn man over en die zegt dat ik niet bij beide bedrijven moet gaan werken ivm de loonheffingen en alles dat daarbij komt kijken. Wat komt er precies bij kijken vraag ik mij dan af? Weet iemand dit?

Het gaat om circa 6 tot 8 maanden trouwens, daarna ga ik solliciteren op een BBL plek in de richting van bedrijf B, vandaar dat ik denk dat het goed op mijn cv zou staan. Bedrijf A zou puur voor het geld zijn.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Alvast bedankt voor het meedenken

(Zelf had ik trouwens ook de insteek mocht het toch niets worden bij A dan heb ik in ieder geval iets/baan op CV en kan ik daarnaast weer verder zoeken).
je mag maar bij een baan loonheffingskorting toepassen, maar volgens mij kan je dat van die tweede baan allemaal terugvragen bij je aangifte (maar ik kan het mishebben).

Als ik jou was zou ik in ieder geval voor bedrijf B gaan gezien je CV, maar als je bij beide bedrijven kunt werken, waarom niet.
Je man snapt er de ballen van klaarblijkelijk.

Je mag bij één werkgever gebruik maken van loonheffingskorting. Bij de andere werkgever niet. Daardoor betaal je in eerste instantie bij je tweede baan meer belasting dan waarschijnlijk nodig is. Als jij belastingaangifte doet wordt dit allemaal weer recht getrokken. Je betaalt namelijk belasting over je totale inkomen. Het maakt niet uit of je dat bij 1, 2 of 12 werkgevers verdient. Grote kans dat je een berg geld terugkrijgt.
Als je bij beide kunt werken en het is te combineren, dan zou ik dat doen.

Ik heb op dit moment hetzelfde: 2 werkgevers. 1 vast aantal uur, 1 0-uren. Heel fijn, omdat er soms bij 0-uren ook echt geen uren zijn.

Je mag dan maar bij 1 loonheffingskorting toepassen (anders heb je kans dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen) en dat zou ik doen bij het werk waar je het meest verdient.

Je krijgt gewoon in januari 2 jaaropgaves en die gegevens vul je in in de belangstingaangifte.
Ik werk al jáááaren voor twee verschillende werkgevers. Kwestie van een vinkje zetten op je belastingsformulieren die je meestal tegelijkertijd met je contract krijgt. Het is volledig legaal, hoor. Komt niks moeilijks bij kijken, alleen even opletten dat je maar bij één werkgever loonheffingskorting ontvangt en bij de andere niet.

Ohja: wat Starshine zegt, klopt trouwens ook. Als je twee banen zou doen, mag je door middel van je jaaropgaaf bij de andere werkgever loonheffing terugvragen. Tenminste, ik krijg elk jaar iets van 1200 euro terug van de belasting, heerlijk!

Linkje voor extra info
zie voor de rest loulouise
fijn dat ik eens gelijk had bij een fiscale vraag
Owh geloof dat ik dan een spaarrekening heb lopen bij de belasting! Ik heb ook 2 banen maar draag iets van 43% af van mn 2e baan. Dat is nogal wat!!! Dus ik heb ook recht op geld terug? * moet zich er nodig in verdiepen*
Dat blijkt loulouise

Ok helemaal top, ik schuif dit straks even onder zn neus

Enorm bedankt dames! Had zelf al het idee dat het idd 1 van de 2 is qua loonheffing maar dat je dan via de belasting kunt terugkrijgen wist ik niet. En verder is er dus niks.. Eigenwijze mannen ook altijd

Nogmaals bedankt!
quote:Starshine schreef op 10 januari 2012 @ 16:58:

fijn dat ik eens gelijk had bij een fiscale vraag Uitprinten deze post toch?
Het is inderdaad supersimpel. Je kruist bij de werkgever waar je het meeste gaat verdienen aan 'loonheffingskorting toepassen' en bij de andere 'loonheffingskorting niet toepassen'. En bij het aangifte doen vul je van beide werkgevers bedragen in. Tegenwoordig wordt het zelfs al standaard voor je ingevuld en hoef je alleen maar te kijken of het klopt.

@Doperwt: Het ligt eraan hoeveel je bij elke werkgever verdient, maar met meerdere werkgevers klopt het bedrag nooit direct. Je krijgt altijd geld terug of je moet juist bijbetalen. Daarom moet je sowieso aangifte doen. Meestal krijg je met een inkomen onder de ¤18.000 per jaar geld terug en daarboven moet je meestal bijbetalen, maar het ligt er ook aan hoe je salaris verdeeld is over de twee werkgevers.

Hier staat het duidelijk uitgelegd.
quote:loulouise schreef op 10 januari 2012 @ 16:54:

Je man snapt er de ballen van klaarblijkelijk.

Je mag bij één werkgever gebruik maken van loonheffingskorting. Bij de andere werkgever niet. Daardoor betaal je in eerste instantie bij je tweede baan meer belasting dan waarschijnlijk nodig is. Als jij belastingaangifte doet wordt dit allemaal weer recht getrokken. Je betaalt namelijk belasting over je totale inkomen. Het maakt niet uit of je dat bij 1, 2 of 12 werkgevers verdient. Grote kans dat je een berg geld terugkrijgt.Gaat deze regel ook op als je deels werkt en deels een WIA uitkering van het UWV ontvangt? Volgens mij int het UWV ook loonheffing. Toch? Weet iemand dit?
Het UWV int loonbelasting. Als je gaat werken dan heb je ook recht op arbeidskorting.
Oke, dank je wel Wittegeit. Even goed opletten dus binnenkort bij het invullen van mijn belastingformulier dat ik dit niet over het hoofd zie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven