Werk & Studie alle pijlers

Motivatietopic voor studenten

31-10-2016 16:00 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vast niet de enige die wel wat motivatie kan gebruiken. Ik heb volgende week tentamenweek en ik moet nog heel veel doen. Gelukkig zijn al mijn tentamens (op twee mondelinge tentamens na) aan het eind van de week. Heb ik nog wat extra tijd.



Zijn er mensen die zin hebben om mee te schrijven voor de nodige schoppen onder je kont? Ik dacht bijvoorbeeld aan doelen per dag opschrijven in dit topic, motiverende woorden van medestudenten als je er even doorheen zit, het delen van successen zoals mooie cijfers, etc.



Ik hoop op meeschrijvers! En dan ga ik nu weer studeren, want dit topic openen is natuurlijk ook gewoon uitstelgedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het soms echt lastig om gemotiveerd te blijven voor mijn hbo-studie. Ik moet nog 2,5 jaar studeren en soms (zeker met taaie projecten) vraag ik mij wel eens af waarom ik het allemaal doe.

Wel goede tips hier op het forum! verder motiveert het ook wel dat mijn studie in de hoogste inkomens voor een hbo-studie staat ;) https://top10s.nl/best-betaalde-hbo-studies/

Succes met studeren allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenning.. Het is soms zoveel!
En oja, ik denk nog steeds dat ik het nooit ga halen. Inmiddels ben ik in mijn laatste jaar beland, dit jaar dus afstuderen. Ik heb de andere jaren doorlopen, dan moet dit jaar toch zeker geen probleem zijn?

Wat betreft de tentamens, wat heb ik vaak gedacht dat ik het niet haalde, en toch haalde ik het vaak wel. Soms ging ik ook een tentamen in waarbij ik dacht; ik hoop ergens dat ik het niet haal, want ik vind zelf dat ik onvoldoende weet.. (niet voldoende geleerd). Als ik het niet haal dan betekent dat dat ik nog meer kan leren. En dat is waarom ik ook de studie ben begonnen, omdat ik veel wil leren. Toch was ik iedere keer blij als ik het wel had gehaald.

Inmiddels loop ik tegen het afstuderen aan. Ik heb echt een super goed idee! Daar ben ik zo blij mee. Maar helaas heb ik geen opdrachtgever (ik ben mijn eigen opdrachtgever) in mijn praktijkonderzoek. En met mijn idee ben ik best afhankelijk en ik heb geen budget.. :-(
Ik ben bezig met een budget regelen, samenwerkingen enzovoort, maar dat wil nog niet echt lukken helaas. Voor nu ben ik vooral op zoek naar iemand die een animatiefilmpje voor mij kan maken, maar het bellen naar verschillende scholen heeft ook nog niet echt succes gehad.
Inmiddels zakt de moed in mijn schoenen en denk ik dat het me nooit gaat lukken. Terwijl het idee er nog niet is en echt super simpel is, maar wel met een maatschappelijk belang. Ik ben nog steeds overtuigd van mijn goede idee. Zeker ook met het oog op de toekomst en de lage aantal vacatures denk ik dat als ik dit onderzoek succesvol heb uitgevoerd zomaar het verschil kan betekenen bij baankansen.

Iemand ideeën en tips?

Gisteren zat ik er ook helemaal doorheen. Ik werk fulltime, studeer daarbij nog. Ik voel me soms zo eenzaam. Voor sociale contacten weinig tijd en ik schiet in de stress met mijn planning als ik daar wel tijd voor vrij maak.
Voor nu lijkt mijn leven alleen op werken en studeren. En dat terwijl ik in de bloei van mijn leven zou moeten zijn. :-|
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
.
@Reep_chocolade: het enige wat ik kan bedenken is, schakel je netwerk in! Iemand kent altijd wel weer iemand die dat kan.
Houd vol! Wat betreft sociale contacten, dat herken ik zo goed. Ik zit in mijn laatste jaar (maar ik werk er dan niet fulltime bij, wel een bijbaan), maar soms is het echt zo druk en heb ik nauwelijks tijd voor mezelf, laat staan voor sociale contacten. En dan zegt iedereen: 'studeren is de tijd van je leven'. Nou, zo ervaar ik het op dit moment niet echt.. :P
Hoe gaat het met iedereen?

Hier heb ik even een weekje 'vrij'. Dat wil zeggen de tentamens en deadlines zijn eventjes achter de rug. Ook heb ik gisteren te horen gekregen dat ik een stageplek heb gekregen bij een hele leuke gemeente! :cheer2:
Deze week dus even gebruiken om zaken op orde te brengen, waar ik de laatste tijd echt niet aan toe kwam.

Fijne dag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Nou, nooit gedacht dat ik nog zou aansluiten bij dit topic :yes:

Ben 37 en begin dit jaar weer een studie opgepakt, mijn eerste universitaire opleiding. En aankomende maandag mijn eerste tentamen... En het is véél! Mijn motivatie is er wel, maar de omstandigheden zijn niet optimaal. Ernstig ziek familielid, zoon ziek thuis ipv op school, bezig afronden ene baan en opstarten andere... Ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen. En dan zit óók nog op het forum nu ;-)
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Hier gaat het wel goed! Ik heb geen vrij gehad tussen tentamenweek en de start van het volgende blok. We zijn ook meteen weer hard aan de slag gegaan. Dat merk ik wel aan mezelf: ik vind het lastig om weer te concentreren op nieuwe vakken en ik heb echt behoefte aan vakantie. Aan de andere kant, als je een baan hebt, heb je ook niet iedere 3 maanden even een weekje vrij... Dus ik zorg er nu voor dat ik doordeweeks ontzettend veel studeer, zodat ik in het weekend helemaal vrij ben. Eerst deed ik doordeweeks wat rustiger aan, maar dan moest ik in het weekend nog aan de bak. Tot nu toe bevalt dat wel!

@VickyP: hoe bevalt het studeren? Ik vraag me altijd af bij oudere mensen (ben zelf rond de 20 jaar) hoe zij het nou vinden, in een collegezaal zitten tussen allemaal jonge mensen. Heb je dan wel aansluiting etc.? Veel succes met het tentamen maandag!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk! Geen moment spijt van gehad (nu een beetje misschien :hihi: )

Ik moet wel zeggen dat ik een studie doe, waar vooral veel werkende mensen voor kiezen, mijn leeftijd is de gemiddelde denk ik. Er zijn medestudenten van 15 jaar jonger, maar ook 15 jaar ouder. Die diversiteit is erg leuk. Aansluiting is ook prima, il leer zo een hoop nieuwe mensen kennen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
defyinggravity schreef:
01-11-2017 19:26
@Reep_chocolade: het enige wat ik kan bedenken is, schakel je netwerk in! Iemand kent altijd wel weer iemand die dat kan.
Houd vol! Wat betreft sociale contacten, dat herken ik zo goed. Ik zit in mijn laatste jaar (maar ik werk er dan niet fulltime bij, wel een bijbaan), maar soms is het echt zo druk en heb ik nauwelijks tijd voor mezelf, laat staan voor sociale contacten. En dan zegt iedereen: 'studeren is de tijd van je leven'. Nou, zo ervaar ik het op dit moment niet echt.. :P
Ik heb bedacht, om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, om zelf een animatiefilmpje te maken. Ik weet niet of het lukt, maar ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan, nouja dat hoop ik vooral :roll:
Ik ben alleen ineens een stuk minder enthousiast over mijn idee, terwijl switchen nauwelijks nog een optie is. Dus stress ik maar weer verder in de hoop dat ik het met succes kan afronden.

Hebben jullie daar nu ook last van, de feestdagen komen er weer aan. Vooral nu met sinterklaas merk ik dat mijn agenda weer vol gepland wordt met tradities die we ieder jaar doen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik heb verschillende deadlines vlak na sinterklaas. "speel je mee zwarte Piet, maar dat doe je toch altijd?" "dan en dan vieren wij sinterklaas, we starten om 2 uur en 's avonds doen we lekker met z'n allen eten." O_O Vanaf 2 uur samen met de avond, wanneer kan ik studeren?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Leuk Vicky, dat je mee komt schrijven :) En heel veel succes met het voorbereiden van en het maken van je eerste tentamen! @Blossom, hier ook even 'vrij', dat betekent dat ik donderdag weer college heb, maar ondertussen werk ik wel en ben ik bezig met mijn scriptie.
@Reep_chocolade, ik doe niet echt aan feestdagen. Met Sinterklaas doe ik al jaren niks en met Kerst gaan we met het gezin wat doen, dus ik merk niet heel veel van de drukte. Wel veel jarigen en de masterdagen/avonden nemen ook aardig wat tijd in. Zo heb ik dit weekend een masterdag staan en volgende week een masteravond. Wel heel interessant allemaal, maar kost toch wel weer veel tijd. Verder let ik vooral op wat ik zelf aan kan. Als dat een week wat minder afspraken is, is dat ook prima.
Wel ben ik nu twee keer in de week aan het sporten ook, voelt wel echt goed! Alleen de motivatie om in het donker naar buiten te gaan (is groepsles), is niet zo aanwezig :lol:
Ik kom even zeuren hoor. Wanneer je voor volgende week een presentatie moet houden en 8 hoofdstukken moet lezen voor één vak, om over de andere twee nog niet te spreken... Ik heb onbewust zoveel last van stress, ik kan niet eens een aflevering van een serie kijken zonder dat ik bedenk of ik dan niet ondertussen iets aan mijn studie kan doen.
Gek genoeg ben ik zelf, qua gevoelens/spierspanning enzo, wel heel rustig. Maar toch kan ik niet helemaal ontspannen, omdat ik nog zoveel voor mijn studie moet doen dit weekend. Ik heb mezelf vandaag even vrij gegeven, maar ook dat vind ik heel lastig. Herkennen jullie dit? Hebben jullie misschien tips hoe ik toch die rust in mijn hoofd kan creëren, zodat ik gewoon lekker iets anders kan doen zonder meteen aan mijn studie te denken?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het heel erg. De enige oplossing die ik heb is doen wat ik moet doen. Oftewel als ik geen andere verplichtingen heb (ik heb nu eenmaal ook (vrijwilligers) werk en een gezin draaiende te houden) dan studeer ik. Die serie kijken komt dan wel als alles voor m'n studie af is. Als de tijd er is, dan maakt het niet uit of die serie op zaterdag met stress in m'n lijf gekeken wordt of op zondag als ik echt klaar ben.

Maar ik herken de enorme stress wel heel erg goed. Ik heb meer verplichtingen dan tijd en dat maakt dat de cirkel van stress behoorlijk eindeloos is. Tel daar ptss bij op een mijn lijf staat onder constante spanning.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Oja, dat herken ik héél erg! Wat mij heel erg helpt is een (realistische) planning maken en me daar ook aan houden. Dan nog vliegt het me af en toe aan hoor, maar dan kan ik ook ontspannen.

En seluna, dan nog ptss erbij... Ik geloof niet dat ik dan zou kunnen studeren, met een gezin erbij.
Toen ik ptss had kon ik mezelf al nauwelijks overeind houden, zeker met de zorg voor gezin erbij. Heb je therapie? Emdr heeft mij goed geholpen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb therapie en al meerdere keren emdr geprobeerd, tot nu toe zonder veel succes. Het gooit me te hard omver. Nu zijn we eerst bezig met gedrag zo te veranderen dat dat me stabieler maakt om daarna opnieuw emdr te proberen. Maar het algemene gevoel is dat ik het niet kan. Alles is moeilijk, ik heb heel veel last van herbelevingen en paniekaanvallen en dat maakt naar college gaan heel zwaar.
selune wijzigde dit bericht op 11-11-2017 20:34
0.63% gewijzigd
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-11-2017 20:49
Reden: spam
96.12% gewijzigd
Mag ik dit spambericht even hilarisch vinden in een topic over studeren :rofl:
Lady_Grey schreef:
11-11-2017 20:27
Mag ik dit spambericht even hilarisch vinden in een topic over studeren :rofl:

Damn! Schakel te laat in....wat stond er?!
Iets over lijsten met populaire films enzo :P . Waarschijnlijk voor het geval we even niet meer willen studeren? ;-D
@VickyP; wat goed dat je nog aan een opleiding bent begonnen! Vind het altijd heel erg knap als ik dat soort verhalen hoor. Succes!

@LilyP; die methode probeer ik inderdaad ook toe te passen. En hoewel ik soms op zaterdag nog wel eens iets moet bijwerken, zijn al m'n zondagen in ieder geval lekker vrij.

@Reep-chocolade; ooh al die deadlines en afspraken herken ik heel erg goed! Proberen om een goede balans te vinden tussen de leuke dingen en de belangrijke dingen is dan best wel moeilijk.

@de rest; allemaal succes met studeren. Ik hoop dat jullie het allemaal volhouden en ook een beetje aan julliezelf denken om bij te komen.

Hier gaat het wel redelijk. De master is megadruk, met heel veel deadlines en literatuur om te lezen. Daarbij heb ik dit blok 3,5 vakken waardoor m'n hoofd aardig overloopt. Desondanks probeer ik toch om in ieder geval de zondag vrij te houden, zodat ik in ieder geval één dag in de week even kan bijtanken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2e thema bijna afgelopen 6 toetsen voor kerst 2.weken lang plus werken huis en alles ik vind het toch wel pittig en dan proberen je concentratie te houden!
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat is veel! Succes beiden!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
:cheer: Ik heb eindelijk een (super gave) stage gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Grey schreef:
24-11-2017 21:20
:cheer: Ik heb eindelijk een (super gave) stage gevonden.
wat is het geworden? :)
Wat ontzettend goed Lady-Grey! Wanneer mag je beginnen en wat worden je werkzaamheden? :) (Als je dat niet wil zeggen i.v.m. privacy, snap ik dat natuurlijk ook!)
Hier nog steeds erg druk! Ik kijk uit naar de kerstvakantie :P
@Lady-grey; yes wat goed! Gefeliciteerd!

@ defyinggravity; haha dat gevoel herken ik al te goed inderdaad. Nog drie weken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven