Werk & Studie alle pijlers

Motivatietopic voor studenten

31-10-2016 16:00 988 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vast niet de enige die wel wat motivatie kan gebruiken. Ik heb volgende week tentamenweek en ik moet nog heel veel doen. Gelukkig zijn al mijn tentamens (op twee mondelinge tentamens na) aan het eind van de week. Heb ik nog wat extra tijd.



Zijn er mensen die zin hebben om mee te schrijven voor de nodige schoppen onder je kont? Ik dacht bijvoorbeeld aan doelen per dag opschrijven in dit topic, motiverende woorden van medestudenten als je er even doorheen zit, het delen van successen zoals mooie cijfers, etc.



Ik hoop op meeschrijvers! En dan ga ik nu weer studeren, want dit topic openen is natuurlijk ook gewoon uitstelgedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb volgende week vrijdag een tentamen en moet nog ontzettend veel leren en ik denk niet dat ik het nog ga halen. Toch ga ik de komende dagen zo hard mogelijk blokken.. Misschien heb ik geluk.
Alle reacties Link kopieren
Kan niet wachten tot het vrijdag (na 12) is. Heb woensdag en vrijdag een tentamen, maar omdat ik een extra programma doe moet ik een 7.5 blijven staan (sta nu nog een 7.9) Dit programma is totaal vrijwillig hoor, maar daardoor wel extra veel druk.....

Succes iedereen met tentamens vanaf morgen!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie soms ook het idee dat je je diploma nooit gaat halen? :(

In 2013 ben ik begonnen met mijn eerste opleiding maar ben hier na een halfjaar mee gestopt. September 2014 met een nieuwe opleiding begonnen, dit vond ik een hele leuke opleiding en het eerste jaar gemakkelijk mijn propedeuse gehaald. In het tweede jaar een vertraging van een halfjaar opgelopen.

Februari 2017 begonnen met het derde jaar van de opleiding dat de jaarstage is. Tijdens de tussenevaluatie te horen gekregen dat ik het niet had gehaald dus opnieuw moest beginnen op een andere plek en kwam weer in de september stroom terecht. Door omstandigheden heb ik niet op tijd een stage plek kunnen vinden en ben ik er emotioneel ook niet klaar voor om stage te lopen. Februari 2018 dus weer met het derde jaar beginnen terwijl al mijn klasgenoten waarmee ik deze opleiding begon al aan het afstuderen zijn. Ik ben 21 jaar en voel mij echt een mislukking, om nog maar niet te spreken over de studieschuld die in mijn nek hijgt.

Pff dit moest er even uit :(
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar RaveMeisje.... totdat ik ineens afgestudeerd was!

En nu aan nieuwe studie begonnen en weer heb ik zoiets van pppfff dit gaat nooit lukken....

Heb docent een mail gedaan dat het me niet gelukt is om het voor de deadline af te krijgen, bah wat voelt dat klote!

Dat van dat deadline-blokken ga ik proberen! Goede tip! Om 11 uur begin ik met studeren en dan ga ik keihard aan de slag tot het af is!
Pffff. Het voelt zo hopeloos, ik ben nu keihard aan het blokken en aan het leren, boeken in mijn kop aan het stampen, om volgend blok weer helemaal overnieuw te beginnen maar dan met andere boeken... Er lijkt geen einde aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
LilyP schreef:
23-10-2017 11:17
Pffff. Het voelt zo hopeloos, ik ben nu keihard aan het blokken en aan het leren, boeken in mijn kop aan het stampen, om volgend blok weer helemaal overnieuw te beginnen maar dan met andere boeken... Er lijkt geen einde aan te komen.
Bekijk het stapje voor stapje, ik probeer alles dag voor dag te bekijken en dat maakt me een stuk rustiger.
Jempo schreef:
23-10-2017 11:44
Bekijk het stapje voor stapje, ik probeer alles dag voor dag te bekijken en dat maakt me een stuk rustiger.
Ja, probeer ik ook. Het voelt alleen zo moedeloos dat het na deze tentamenweek niet is afgelopen, en na de volgende ook niet, en die daarna ook niet... Nu maar hopen dat de tentamens meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik dus zo lastig vind, en vraag me af of jullie dat ook hebben. Ik heb woensdag en vrijdag een tentamen. Nu ben ik al een geruime tijd geleden begonnen met voorbereiden (daarnaast natuurlijk wel elke week gelezen, opdrachten gemaakt, hoorcolleges en werkgroepen bijgewoond) Maar nu heb ik eigelijk het gevoel dat ik 'klaar' ben voor het vak van woensdag. Ik heb oefententamens gemaakt die heel erg goed gingen, en heb het gevoel dat ik alles snap.
Alleen ik kán gewoon bijna niet nu verder gaan met het tentamen voor vrijdag, omdat ik dan bang ben dat ik toch dingen over het hoofd zie of dat ik dingen door elkaar ga halen (ook al zijn het totaal andere vakken die je niet eens door elkaar kan halen)

Ik vind het echt moeilijk om een tentamen dat verder weg ligt vlak voor het tentamen wat eerst komt intensief voor te bereiden. Ik heb dat dus vorige week wel gedaan, omdat allebei de tentamens nog redelijk 'ver' weg lagen. En heb ook niet het idee dat ik nog ontzettend veel tijd nodig heb voor het tentamen van vrijdag.

Lang verhaal, maar hoe doen jullie dat? Leren jullie om de beurt, of echt pas aan de ander beginnen zodra de eerste voorbij is :) ?
Happymind schreef:
23-10-2017 13:10
Wat ik dus zo lastig vind, en vraag me af of jullie dat ook hebben. Ik heb woensdag en vrijdag een tentamen. Nu ben ik al een geruime tijd geleden begonnen met voorbereiden (daarnaast natuurlijk wel elke week gelezen, opdrachten gemaakt, hoorcolleges en werkgroepen bijgewoond) Maar nu heb ik eigelijk het gevoel dat ik 'klaar' ben voor het vak van woensdag. Ik heb oefententamens gemaakt die heel erg goed gingen, en heb het gevoel dat ik alles snap.
Alleen ik kán gewoon bijna niet nu verder gaan met het tentamen voor vrijdag, omdat ik dan bang ben dat ik toch dingen over het hoofd zie of dat ik dingen door elkaar ga halen (ook al zijn het totaal andere vakken die je niet eens door elkaar kan halen)

Ik vind het echt moeilijk om een tentamen dat verder weg ligt vlak voor het tentamen wat eerst komt intensief voor te bereiden. Ik heb dat dus vorige week wel gedaan, omdat allebei de tentamens nog redelijk 'ver' weg lagen. En heb ook niet het idee dat ik nog ontzettend veel tijd nodig heb voor het tentamen van vrijdag.

Lang verhaal, maar hoe doen jullie dat? Leren jullie om de beurt, of echt pas aan de ander beginnen zodra de eerste voorbij is :) ?
Ja dit herken ik wel. Wat ik doe is de week ervoor zorgen dat de samenvattingen af zijn en zorgen dat ik alles heb doorgenomen. In jouw situatie zou ik me op de maandag focussen op beide tentamens, evenveel tijd aan beide vakken. Op dinsdag zou ik in de ochtend het vak van vrijdag doen, de rest van de dag het vak van woensdag. Woensdag alleen het vak van die dag. En dan vanaf donderdag natuurlijk het tentamen van vrijdag.
Als het zo een beetje logisch is. Pas aan de ander beginnen als de eerste voorbij is is naar mijn mening te laat, maar ik begin dan ook belachelijk vroeg met studeren: zeker wel 2.5 week van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dat ook. Volgende week heb ik drie tentames. Twee op de dinsdag en één op de vrijdag. Ik kom helemaal in de knoop omdat ik niet goed weet wanneer ik voor welk vak ik moet leren, omdat ik bang ben dingen over het hoofd te zien/het door elkaar te halen.

Ook verschillende deadlines voor opdrachten, dus altijd even stressen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen tentamens, wel over 1,5 week de deadline voor het onderzoekspracticum. Normaal altijd heel erg van het laatste moment, maar omdat ik volgende week andere verplichtingen heb ben ik al heel ver met de eindopdracht. Tot nu toe vind ik de master heel veel werk, maar wel veel leuker dan de bachelor.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Ben voor het eerst ooit aan het leren. Op mbo nooit nodig. Volgende maandag twee tentamens, vrijdag een. Ben nu eerst alles aan het lezen Prr hoofdstuk, dan samenvatting en doen zo'n mini oefen tentamen. Hopelijk werkt dat voor mij want geen idee! Wel alle hoorcolleges enzo geweest, en alle opdrachten gemaakt. Zal wel schelen.
RaveMeisje schreef:
23-10-2017 09:55
Hebben jullie soms ook het idee dat je je diploma nooit gaat halen? :(

In 2013 ben ik begonnen met mijn eerste opleiding maar ben hier na een halfjaar mee gestopt. September 2014 met een nieuwe opleiding begonnen, dit vond ik een hele leuke opleiding en het eerste jaar gemakkelijk mijn propedeuse gehaald. In het tweede jaar een vertraging van een halfjaar opgelopen.

Februari 2017 begonnen met het derde jaar van de opleiding dat de jaarstage is. Tijdens de tussenevaluatie te horen gekregen dat ik het niet had gehaald dus opnieuw moest beginnen op een andere plek en kwam weer in de september stroom terecht. Door omstandigheden heb ik niet op tijd een stage plek kunnen vinden en ben ik er emotioneel ook niet klaar voor om stage te lopen. Februari 2018 dus weer met het derde jaar beginnen terwijl al mijn klasgenoten waarmee ik deze opleiding begon al aan het afstuderen zijn. Ik ben 21 jaar en voel mij echt een mislukking, om nog maar niet te spreken over de studieschuld die in mijn nek hijgt.

Pff dit moest er even uit :(
Niet opgeven! Ik snap je helemaal, maar je komt er wel. Ik was op mijn 16e klaar met de HAVO, ging gelijk door naar HBO rechten, was niet leuk. Jaar daarop de Lerarenopleiding Engels gaan doen, propedeuse gehaald, maar wilde graag naar de universiteit. Dus ging ik maar door naar Engelse Taal & Cultuur op de universiteit, maar dit bleek ook niet mijn ding te zijn. Toen wist ik het echt even niet meer en ben ik kapper geworden, dit 3 jaar gedaan en toen wist ik echt wat ik wilde. Nu ben ik tweedejaars Communicatiewetenschap student (en 24 jaar) en zit ik wel met het probleem dat in 2020 mijn recht op studiefinanciering/lening vervalt en ik dus wellicht in mijn laatste jaar master geen stufi meer krijg. Maar ach, uiteindelijk krijg ik dat papiertje wel! En dat heb je echt voor de rest van je leven..je komt er wel, ook al duurt het iets langer of met omwegen :) Niet opgeven!
Alle reacties Link kopieren
@jempo: Fijn dat ik mag meeschrijven. wat een discipline om zelfs met het strand zo dichtbij aan je verlagen te zitten. Jammer dat je je deadline niet gehaald hebt. Hoop dat je ondanks dat een fijne vakantie hebt gehad.

@Lavendel2: Heel veel strekte

Iedereen die deze week tentamen heeft, veel succes!

Zelf heb ik geen tentamens meer, die zijn gelukkig allemaal al behaald.
Wel heb ik om 15:00 vanmiddag een tussenevaluatie op stage waar ook mijn stagedocent van school bij aanwezig is.
Ik ben er zo zenuwachtig voor. Heb nu opeens het gevoel alsof mijn verslagen niet lang genoeg zijn. Dit terwijl het beknopt houden juist een bewuste keuze was zodat het voor alle werknemers leesbaar zou zijn. En ik heb er wel veel theorieën in verwerkt. Het zal mijn faalangst wel zijn maar leuk is anders. Zal blij zijn als het gesprek achter de rus is.
Jeej, geëindigd met een 8,8 voor statistiek :cheer2: Had een 10 voor mijn SPSS practicum o_o Ik was zo aan het stressen aan het begin van het vak, maar gelukkig uiteindelijk nergens voor nodig..nu vanavond het tentamen van mijn andere vak nog. Hopelijk gaat dat net zo goed...
Carolinetje, hoe is je tussenevaluatie gegaan? :)
Kyreza, goed zeg! Statistiek en SPSS blijf ik leuk vinden, terwijl ik een letteren studie doe :P
Succes met je tentamen vanavond!
Alle reacties Link kopieren
Ohwjeee ik ben vandaag gevelt door mega faalangst waardoor mijn toetsen niet zo goed zijn gegaan..... Wie heeft hier nog meer last van? Misschien nog tips om hier vanaf te komen?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ff schreeuwen over hoe verwarrend en frustrerend statistiek kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij aangemeld voor verpleegkunde op de fontys in Tilburg! Heb er nu zoveel zin in! Hopelijk blijft die motivatie er ook als ik eenmaal de studie doe. Nog meer mensen die zich daar aangemeld hebben?
Alle reacties Link kopieren
Pffff ik heb volgende week toetsweek. Ook statistiek. Wat een rotvak is dat. Ik heb overigens veel rotvakken deze periode, zie de toetsen ook echt niet zitten... :(
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog slimme leertips? Heb vrijdag sociologie. Vond de opdrachten en de lessen leuk dus dacht doe ik wel ff met leren. Maar valt me erg tegen. Veel begrippen en weet niet zo goed hoe ik die moet leren. Zat gister maar oefentoetsen te maken met het boek erbij, zodat ik de antwoorden ook echt snap maar is ook niet optimaal. Elk begrip overschrijven en samenvatten is geen doen want het zijn bijna alleen maar begrippen.. Hm.
Als iemand tips/hulp nodig heeft met statistiek mag je me altijd een berichtje sturen! Wie weet kan ik wat toelichten of duidelijker maken :)
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
01-11-2017 10:47
Iemand nog slimme leertips? Heb vrijdag sociologie. Vond de opdrachten en de lessen leuk dus dacht doe ik wel ff met leren. Maar valt me erg tegen. Veel begrippen en weet niet zo goed hoe ik die moet leren. Zat gister maar oefentoetsen te maken met het boek erbij, zodat ik de antwoorden ook echt snap maar is ook niet optimaal. Elk begrip overschrijven en samenvatten is geen doen want het zijn bijna alleen maar begrippen.. Hm.
Veel structuur met kleuren aanbrengen, samenvatten, ...
Flash cards met aan één kant begrip, en andere kant de uitleg (kort)
Alle reacties Link kopieren
Zijn de begrippen aan elkaar te relateren? Probeer verbanden te vinden, dan heb je niet gewoon een losse begrippenlijst.

Bijvoorbeeld, de SES (sociaal economische status) en waar die uit is opgebouwd: opleidingsniveau, inkomen, sociale omgeving etc. en wat die begrippen dan weer inhouden.

Op zich is het idee van leren met tentamenvragen en het boek niet slecht, zou alleen eerst proberen zonder antwoorden. Dan moet je er echt over na gaan denken en het onderwerp opzoeken en bestuderen voordat je het antwoord vindt.

Zijn er trouwens onderdelen die groter zijn en/of zeker weten op het tentamen komen, dan zou ik die vooral en eerst leren
Alle reacties Link kopieren
Lukt nu, moest er inderdaad even structuur en logica in vinden. Nu maar samenvatten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven