na je 30ste nog een MBO opleiding volgen?

dinsdag 13 oktober 2009 om 20:43
Ondergetekende deed na haar 30ste een HBO, een WO en is nu met de tweede WO bezig (ben 40+). En ja hoor, ik durf zelfs het woord promoveren nog in de mond te nemen.
Mamap, is er geen voorlichting over de MBO die hij wil gaan doen? Geen info-avonden, geen info te vinden bij bijv. LOI oid die ook een soortgelijke opleiding biedt, om een beetje idee te krijgen?
Mamap, is er geen voorlichting over de MBO die hij wil gaan doen? Geen info-avonden, geen info te vinden bij bijv. LOI oid die ook een soortgelijke opleiding biedt, om een beetje idee te krijgen?

dinsdag 13 oktober 2009 om 20:43
ik heb vlak voor mijn dertigste nog een studie gedaan. Vraag wel of er een volwassenenafdeling is. Ik heb nl de helft bij de jonkies gedaan en ik merkte gewoon dat onze werelden toch wel erg verschilden en dat er mij teveel tijd aan geklets op ging. (ik wilde dóór, terwijl die 16/17/18-jarigen liever het weekend bespraken). Later ben ik overgestapt naar de volwassenen en daar werd veel gerichter gewerkt en je stond op meer gelijke voet met de docenten.
dinsdag 13 oktober 2009 om 21:29
Goed om te weten dat er nog volop gestudeerd wordt op deze leeftijd . Hij heeft z'n twijfels omdat hij zichzelf te oud vind, over de opleiding is hij heel enthousiast!
Wie weet helpt dit om hem over de streep te trekken, zou het heel leuk voor hem vinden als hij straks kan doen wat hij echt graag wil.
Wie weet helpt dit om hem over de streep te trekken, zou het heel leuk voor hem vinden als hij straks kan doen wat hij echt graag wil.

woensdag 14 oktober 2009 om 11:09
Ik vind eigenlijk ook dat het makkelijker gemaakt moet worden voor 25-30 plussers om (weer) een opleiding te volgen. Toen ik op mijn 16de een vakkenpakket moest kiezen en twee jaar later een opleiding, wist ik echt nog niet wat ik wilde. Gevolg: afgebroken opleidingen, schuld bij IB-Groep en ongelukkig zijn in laaggeschoolde 'je-moet-toch-wat-baantjes. Toen ik de knoop doorhakte om toch weer te gaan leren, vond ik overal tegenstand en moeilijkheden. Ik paste niet in de hokjes voor de kinderopvangtoeslag, want volgens de belastingdienst moest ik een deel van de gemeente krijgen en die betaalde dat niet omdat ik niet onder een reïntegratietraject viel etc etc. Gelukkig is het goed gekomen, want anders had ik gewoon effe 6000 euro terugmoeten betalen.
Laat je dus heel goed informeren, waar je wel en niet recht op hebt en bedenk dat je, omdat je een uitzonderingsgeval bent, er soms niet eens in jouw situatie voorzien is. Dàt gegeven kan er nog wel eens voor zorgen dat je met een beetje bluf en een ambtenaar die het allemaal ook niet meer begrijpt, toch komt waar je wezen moet.
Laat je dus heel goed informeren, waar je wel en niet recht op hebt en bedenk dat je, omdat je een uitzonderingsgeval bent, er soms niet eens in jouw situatie voorzien is. Dàt gegeven kan er nog wel eens voor zorgen dat je met een beetje bluf en een ambtenaar die het allemaal ook niet meer begrijpt, toch komt waar je wezen moet.
donderdag 15 oktober 2009 om 12:01
Ook ik kan mij scharen onder het rijtje rond de dertig en beginnen met een HBO opleiding. ik ben op mn 29ste begonnen met een hbo opleiding. Na 2 mbo studies en werkervaring, maar toch het opnieuw willen beginnen in een compleet ander vakgebied. Ik krijg nog een halfjaar stuffie en dan is het klaar maar hoop dan ook bijna klaar te zijn met de opleiding.