Werk & Studie alle pijlers

na je 30ste nog een MBO opleiding volgen?

13-10-2009 19:28 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er na z'n 30ste nog een MBO opleiding gevolgd (bijv. voor omscholing?)
Ik zelf niet, maar een vriend van mij heeft dit gedaan en de moeder van een vriendin van mij.
Ik heb zelf op een MBO school gezeten en daar was ook een man van rond de 30 jaar die lessen mee volgden, geen enkel probleem! Sterker nog het was hartstike fijn omdat we veel van deze meneer konden leren!
Ik was 30 toen ik begon aan een hbo opleiding (gelukkig bijna klaar nu).

Jennie
Ik ben 37, bijna 38 en onlangs gestart met een 3-jarige HBO-studie...
Jazeker! Halverwege de 30 heb ik MBO-IW gedaan (nu SPW). Waarom niet?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik denk er ook over, maar zal in de avonduren of weekenden moeten naast mijn huidige baan en dat zal niet meevallen!

Maar waarom wil je dit weten en wat wil je gaan doen?
Huts!
Ik was bijna 30, was 32 toen ik mijn diploma kreeg. Heb wel de hele drie jaar Stufi gehad.
Dit vraag ik niet voor mijzelf, maar mijn man twijfelt heel erg of hij eraan wil beginnen. Omdat hij ook nog helemaal geen ervaring heeft in het vakgebied waarin hij evt een opleiding wil gaan volgen.
Dat heb ik ook niet, maar wel de interesse. Ik wil ook iets heel anders gaan doen dan ik nu doe.

Wat houdt hem tegen, waar twijfelt hij over?
Huts!
Wat maakt leeftijd uit?

Toen ik aan de uni studeerde was er een man van 67 die student was.
Een vriendin van me was 32 toen ze met een mbo opleiding begon. Zelf ben ik op mijn 28 aan een hbo opleiding naast het werk begonnen, bij mij in de klas zat iemand van 52. Je bent dus echt nooit te oud om te leren. Juist stoer!
Ondergetekende deed na haar 30ste een HBO, een WO en is nu met de tweede WO bezig (ben 40+). En ja hoor, ik durf zelfs het woord promoveren nog in de mond te nemen.

Mamap, is er geen voorlichting over de MBO die hij wil gaan doen? Geen info-avonden, geen info te vinden bij bijv. LOI oid die ook een soortgelijke opleiding biedt, om een beetje idee te krijgen?
ik heb vlak voor mijn dertigste nog een studie gedaan. Vraag wel of er een volwassenenafdeling is. Ik heb nl de helft bij de jonkies gedaan en ik merkte gewoon dat onze werelden toch wel erg verschilden en dat er mij teveel tijd aan geklets op ging. (ik wilde dóór, terwijl die 16/17/18-jarigen liever het weekend bespraken). Later ben ik overgestapt naar de volwassenen en daar werd veel gerichter gewerkt en je stond op meer gelijke voet met de docenten.
Goed om te weten dat er nog volop gestudeerd wordt op deze leeftijd . Hij heeft z'n twijfels omdat hij zichzelf te oud vind, over de opleiding is hij heel enthousiast!

Wie weet helpt dit om hem over de streep te trekken, zou het heel leuk voor hem vinden als hij straks kan doen wat hij echt graag wil.
Volgens mij ben je nooit te oud om te gaan doen wat je echt wilt! Het kan je man aleen gelukkiger maken in zijn werk, en aangezien we tegenwoordig door moeten tot 67...

Laat hem anders dit topic maar lezen en wens hem veel succes!
Huts!
mijn ouders allebei, ik een HBO en mijn zussie een WO.

allemaal na ons 30ste, hoezo laatbloeiers...
Ik vind eigenlijk ook dat het makkelijker gemaakt moet worden voor 25-30 plussers om (weer) een opleiding te volgen. Toen ik op mijn 16de een vakkenpakket moest kiezen en twee jaar later een opleiding, wist ik echt nog niet wat ik wilde. Gevolg: afgebroken opleidingen, schuld bij IB-Groep en ongelukkig zijn in laaggeschoolde 'je-moet-toch-wat-baantjes. Toen ik de knoop doorhakte om toch weer te gaan leren, vond ik overal tegenstand en moeilijkheden. Ik paste niet in de hokjes voor de kinderopvangtoeslag, want volgens de belastingdienst moest ik een deel van de gemeente krijgen en die betaalde dat niet omdat ik niet onder een reïntegratietraject viel etc etc. Gelukkig is het goed gekomen, want anders had ik gewoon effe 6000 euro terugmoeten betalen.

Laat je dus heel goed informeren, waar je wel en niet recht op hebt en bedenk dat je, omdat je een uitzonderingsgeval bent, er soms niet eens in jouw situatie voorzien is. Dàt gegeven kan er nog wel eens voor zorgen dat je met een beetje bluf en een ambtenaar die het allemaal ook niet meer begrijpt, toch komt waar je wezen moet.
Ook ik kan mij scharen onder het rijtje rond de dertig en beginnen met een HBO opleiding. ik ben op mn 29ste begonnen met een hbo opleiding. Na 2 mbo studies en werkervaring, maar toch het opnieuw willen beginnen in een compleet ander vakgebied. Ik krijg nog een halfjaar stuffie en dan is het klaar maar hoop dan ook bijna klaar te zijn met de opleiding.
Als er zelfs een spreekwoord over gemaakt is....

("je bent nooit te oud om te leren")

Doen dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven