Nederlands leren
vrijdag 11 mei 2018 om 11:45
Hallo
Ik ben bijna al 3 jaar in Nederland. Ik moet inburgeringsexamen doen. Ik ben elke dag aan het leren en ik word met de dag beter met verstaan, maar ik kan niet zo veel praten.
Ik ben nog niet naar de cursus gaan, want ik wil mezelf leren.
Ik wil graag na inburgeringexamen een diploma halen. Hebben jullie tips? Hoe kan ik zo snel Nederlands praten?
Ik ben bijna al 3 jaar in Nederland. Ik moet inburgeringsexamen doen. Ik ben elke dag aan het leren en ik word met de dag beter met verstaan, maar ik kan niet zo veel praten.
Ik ben nog niet naar de cursus gaan, want ik wil mezelf leren.
Ik wil graag na inburgeringexamen een diploma halen. Hebben jullie tips? Hoe kan ik zo snel Nederlands praten?
vrijdag 11 mei 2018 om 14:10
vrijdag 11 mei 2018 om 14:13
Vind je dat? Ik vind TO echt heel begrijpelijk schrijven.Koffielepel schreef: ↑11-05-2018 11:50Gewoon lekker naar een cursus gaan. Je tekst staat vol met grammaticale fouten en die ga je in het dagelijks leven moeilijker aanleren als woordjes.
Vergeet niet dat zij nog geen 3 jaar in Nederland woont.
Zou jij in diezelfde tijdsspanne perfect Japans, Chinees, Zweeds of Russisch kunnen schrijven?
vrijdag 11 mei 2018 om 14:52
Ik ben onder de indruk van je begrip van de Nederlandse taal!
Volgens mij hebben de meeste bibliotheken speciale taalgroepjes voor mensen uit andere landen. Ik meen dat dit gratis is, tenminste: waar ik woon wel.
Ook zijn er groepen als http://www.buddytobuddy.nl/ die mensen met een niet-Nederlandse achtergrond helpen met van alles en nog wat. Je krijgt dan een maatje toebedeeld, en er zijn bijeenkomsten waar van alles gedaan word. Van ontspanning tot cursussen.
Succes!
Volgens mij hebben de meeste bibliotheken speciale taalgroepjes voor mensen uit andere landen. Ik meen dat dit gratis is, tenminste: waar ik woon wel.
Ook zijn er groepen als http://www.buddytobuddy.nl/ die mensen met een niet-Nederlandse achtergrond helpen met van alles en nog wat. Je krijgt dan een maatje toebedeeld, en er zijn bijeenkomsten waar van alles gedaan word. Van ontspanning tot cursussen.
Succes!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
vrijdag 11 mei 2018 om 15:39
Dit. Dat heet vaak een taalcafé. Ik heb daar een tijd meegedraaid als vrijwilliger. Dat is hartstikke leuk en sommigen leren het echt goed.
vrijdag 11 mei 2018 om 15:40
Eens! Het is niet perfect maar prima te lezen! En perfect hoeft ook niet. Zelfs de meeste Nederlanders doen het niet perfect.
Hartstikke knap dat je in een relatief korte tijd zo goed Nederlands kunt.
vrijdag 11 mei 2018 om 16:49
vrijdag 11 mei 2018 om 16:54
Jouw Nederlands is denk ik goed genoeg voor het inburgeringsexamen. Laat je niveau testen. Misschien kun je staatsexamen doen, dat scheelt als je straks verder wil studeren.
Doe veel oefen examens!
Is je inburgeringstermijn nog niet verlopen als je al 3 jaar in Nederland bent? Houd er rekening mee dat de wachttijden voor een gedeelte van de examens enorm lang zijn! Ongeveer 4 maanden tot je examen kan doen en nog eens 4 maanden voor de uitslag
Doe veel oefen examens!
Is je inburgeringstermijn nog niet verlopen als je al 3 jaar in Nederland bent? Houd er rekening mee dat de wachttijden voor een gedeelte van de examens enorm lang zijn! Ongeveer 4 maanden tot je examen kan doen en nog eens 4 maanden voor de uitslag
zaterdag 12 mei 2018 om 22:20
Goede tips. Let wel op dat er twee soorten Staatsexamen zijn: programma I (MBO-niveau, B1) en programma II (HBO/universiteit, B2).tatlitatli schreef: ↑11-05-2018 12:52Mijn man woont nu 10 jr in Nederland.
Hij heeft naast het volgen van meerdere cursussen, het volgende gedaan:
- lid geworden van een voetbalclub, in een team moet je wel communiceren
- lid geworden van de bibliotheek en veel lezen en dan elk onbekend woord opzoeken en opschrijven. Hij had hele woordenlijsten die hij af en toe door nam
Inmiddels is hij literair vertaler, dus niveau c1/c2.
Ik vind je Nederlands niet slecht trouwens. Dit lijkt me wel genoeg voor het inburgeringsexamen. *Mijn man heeft staatsexamen nt2 gedaan. Daarmee kan je een opleiding op hbo of wo niveau doen*.
Heb je al gekeken naar een DUO-lening voor inburgering? Als je hier bent als vluchteling, wordt de lening kwijtgescholden als je het examen haalt. Ben je hier om andere redenen, dan moet je wel terugbetalen, maar de rente is laag.
En denk ook aan de andere examens die je moet halen: kennis over de Nederlandse maatschappij en oriëntatie op de arbeidsmarkt. Hiervoor is een cursus niet nodig, er zijn goede boeken om jezelf voor te bereiden.
Succes verder!