Werk & Studie alle pijlers

Niet durven werken in winkel

06-10-2019 15:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Ik zit ergens mee en ik heb jullie hulp/mening nodig.

Vorig jaar, toen ik 15 was, begon ik met werken in de Big Bazar. Al snel kwam ik erachter dat het niks voor mij was. Ik vond het als voorbeeld erg moeilijk wanneer mensen op mij af kwamen en vragen waar een product lag. Daarom was ik al in mijn proeftijd ermee gestopt.
Nu ongeveer een jaar later heb ik sinds die keer niet meer gewerkt. Ik ben op zoek naar iets waar ik meer op de achtergrond ben (zoals magazijnhulp). Maar ik vroeg me toch af wat jullie mening is.

Zou ik toch beter kunnen kijken voor een baan in een winkel of iets waarbij ik meer op de achtergrond ben?
mammezel schreef:
06-10-2019 15:55
Misschien heeft iemand het al geschreven, maar kan je niet rekken bijvullen in een grote winkel?
Als ik bij Albert Heyn kom, dan zie ik allerlei jonge jongens en meisjes de rekken bijvullen. Dan zal je ook wel een keer aangesproken worden, maar niet hetzelfde als wanneer je echt winkelhulp bent.
Op die manier kan je het leren.
Is dat misschien een manier om 'er in te groeien'? Want het valt echt wel mee hoor.

Ga je nog naar school of ben je daar intussen mee gestopt?

Er bestaat - in België dan - ook een opleiding 'verkoop'. Is dat ook in Nederland een richting? Is dat dan niks voor jou?

Succes hoor!
Wat is een echte winkelhulp?
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
06-10-2019 21:31
Kom op, ze is pas 16 en ik neem aan dat het haar eerste baan was. Bij mijn eerste baantje op mijn 15e was ik ook nog verrekte onzeker en bang om fouten te maken.

De meeste angsten zijn rationeel gezien "idioot", maar mensen zijn nou eenmaal bang voor spinnen, voor de tandarts, voor spreken voor een publiek of wat dan ook. Ik weet niet eens of het angst is bij TO of gewoon onzekerheid.

Ben het wel met je eens dat een baan bij de AH of andere winkel wellicht wel goed is voor TO.
Eens. Voor mij werkt(e) het trouwens wel om van tevoren een klein scriptje te bedenken. Doe ik voor telefoongesprekken sowieso nog weleens om een logische structuur aan te houden en te zorgen dat ik niks vergeet.

Maar zoiets kun je ook bedenken voor hobbels in je baan. Dus ook voor de 'waar ligt product X'-vraag. Of in het algemeen als je het niet weet, van tevoren bedenken hoe je gaat zeggen dat je het even aan een collega gaat vragen.
Lucifer2018 schreef:
07-10-2019 12:06
Wat is een echte winkelhulp?
Inderdaad, Lucifer, soms is het moeilijk: het verschil tussen echte winkelhulp en rekkenbijvuller. De functies zijn omzeggens hetzelfde. Winkelhulp zou ik zeggen is: 'personeel aan kassa 2 gevraagd'. Om een foute aankoop te wisselen, of een fout ticket recht te zetten (dat mag niet zonder dat er naast de kassamevrouw/-mijnheer nog een tweede personeelslid mee in betrokken is. Of 'Nancy gevraagd voor openen kassa 4'. En dan moet Nancy aan komen hollen en de boodschappen van de reeds wachtende klanten aan kassa 4, afrekenen. Of toezicht houden aan de zelfscan-/zelfafreken-afdeling.

En rekkenvuller is rekkenvullen en mensen te woord staan met 'waar de boontjes van de reclame staan' en 'of de lege schabben van de melk kunnen aangevuld worden'.

Ik denk dat rekkenvuller eerder een job voor studenten is, terwijl winkelhulp al wat meer verantwoordelijkheden heeft. Bijvb ook helpen bij passen van kleding.

Zie jij dat anders?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
07-10-2019 18:01
Inderdaad, Lucifer, soms is het moeilijk: het verschil tussen echte winkelhulp en rekkenbijvuller. De functies zijn omzeggens hetzelfde. Winkelhulp zou ik zeggen is: 'personeel aan kassa 2 gevraagd'. Om een foute aankoop te wisselen, of een fout ticket recht te zetten (dat mag niet zonder dat er naast de kassamevrouw/-mijnheer nog een tweede personeelslid mee in betrokken is. Of 'Nancy gevraagd voor openen kassa 4'. En dan moet Nancy aan komen hollen en de boodschappen van de reeds wachtende klanten aan kassa 4, afrekenen. Of toezicht houden aan de zelfscan-/zelfafreken-afdeling.

En rekkenvuller is rekkenvullen en mensen te woord staan met 'waar de boontjes van de reclame staan' en 'of de lege schabben van de melk kunnen aangevuld worden'.

Ik denk dat rekkenvuller eerder een job voor studenten is, terwijl winkelhulp al wat meer verantwoordelijkheden heeft. Bijvb ook helpen bij passen van kleding.

Zie jij dat anders?
Dat kan best dezelfde persoon zijn. Ik werkte vanaf mijn 15e bij een supermarkt: vakken vullen, vragen van klanten beantwoorden, emballage en kassalopen (afdeling hupseflups naar kassa 3, geen streephescode wel/ niet actie etc)
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-10-2019 20:50
Tja ik snap dus compleet niet waarom je het eng zou vinden als iemand vraagt waar iets staat.

Ik zou bij de ah solliciteren. Daar moet je dat continu doen en groei je over die idiote ‘angst’ heen.

En gewoon even leren waar alles staat is ook nog altijd een optie bij elke winkel.
Ik snap deze reactie niet. Niet iedereen die 15 a 16 jaar oud is, is meteen zo zeker van zichzelf. Ik zelf ben bijvoorbeeld erg onzeker over mezelf, waar ik ook hulp bij krijg. Wanneer iemand dus iets aan mij zal vragen weet ik gewoon niet hoe ik moet reageren. Zo “erg” is dat toch niet? Dat andere mensen daar meer moeite mee hebben?
Iemandxoxo schreef:
07-10-2019 21:09
Ik snap deze reactie niet. Niet iedereen die 15 a 16 jaar oud is, is meteen zo zeker van zichzelf. Ik zelf ben bijvoorbeeld erg onzeker over mezelf, waar ik ook hulp bij krijg. Wanneer iemand dus iets aan mij zal vragen weet ik gewoon niet hoe ik moet reageren. Zo “erg” is dat toch niet? Dat andere mensen daar meer moeite mee hebben?
Compliment voor je volwassen reactie. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-10-2019 21:15
Compliment voor je volwassen reactie. :thumbsup:
begin stap per stap, klant per klant, oefenen baart kunst, op den duur ga je de winkel uit uw hoofd kennen en mensen kunnen gelijk wie, want sociaal ben je van natuur, het is gewoon de angst van fouten maken. als je niet zeker weet van een product vraag je collega en zo weet je het voor de volgende keer. het zijn ook maar mensen, en ook zij maken fouten.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
07-10-2019 21:19
begin stap per stap, klant per klant, oefenen baart kunst, op den duur ga je de winkel uit uw hoofd kennen en mensen kunnen helpen gelijk wie, want sociaal ben je van natuur, het is gewoon de angst van fouten maken. als je niet zeker weet van een product vraag je collega en zo weet je het voor de volgende keer. het zijn ook maar mensen, en ook zij maken fouten.
Iemandxoxo schreef:
07-10-2019 21:09
Ik snap deze reactie niet. Niet iedereen die 15 a 16 jaar oud is, is meteen zo zeker van zichzelf. Ik zelf ben bijvoorbeeld erg onzeker over mezelf, waar ik ook hulp bij krijg. Wanneer iemand dus iets aan mij zal vragen weet ik gewoon niet hoe ik moet reageren. Zo “erg” is dat toch niet? Dat andere mensen daar meer moeite mee hebben?
Nee hoor. Ik heb ook een baan gehad met naar mijn smaak iets te veel klantcontact. Ik heb het heel lang volgehouden om steeds maar ‘Sorry, ik werk hier nog maar kort, ik vraag een collega’ te zeggen. En dan meeluisteren totdat ik alles zelf wist! En toen was ik een stuk ouder dan jij.
Iemand, inderdaad, knap je volwassen reactie, daar kan Maisel nog veel van leren.

Misschien kun je, als je in een winkel begint, tegen de leidinggevende zeggen dat je liefst pas echt contact met de klanten hebt, als je de winkel al goed kent. Want dat je je werk heel goed wil doen. Of dat je - tot je goed weet waar alles staat - aan de klanten mag zeggen 'ik zal er even een collega bijroepen'. Want weet je, klanten vinden het niet erg als de persoon aan wie ze iets vragen, het niet weet. En zoals ik jou lees, ontbreekt het bij jou niet aan vriendelijkheid. Dat steelt mensen hun hart. Veel meer dan goed weten in welk rek de spaghetti ligt.

Ik weet niet waarom je onzeker moet zijn, want je lijkt me een gemotiveerde en goede werknemer te zijn.

Vanuit België wens ik je hééééééél véééééééél succes (en ik kom eens bij jou in de winkel! :yes: :heart: )
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
07-10-2019 22:02
Iemand, inderdaad, knap je volwassen reactie, daar kan Maisel nog veel van leren.

Misschien kun je, als je in een winkel begint, tegen de leidinggevende zeggen dat je liefst pas echt contact met de klanten hebt, als je de winkel al goed kent. Want dat je je werk heel goed wil doen. Of dat je - tot je goed weet waar alles staat - aan de klanten mag zeggen 'ik zal er even een collega bijroepen'. Want weet je, klanten vinden het niet erg als de persoon aan wie ze iets vragen, het niet weet. En zoals ik jou lees, ontbreekt het bij jou niet aan vriendelijkheid. Dat steelt mensen hun hart. Veel meer dan goed weten in welk rek de spaghetti ligt.

Ik weet niet waarom je onzeker moet zijn, want je lijkt me een gemotiveerde en goede werknemer te zijn.

Vanuit België wens ik je hééééééél véééééééél succes (en ik kom eens bij jou in de winkel! :yes: :heart: )
Hartstikke bedankt voor je reactie! Mensen zeggen vaker tegen mij dat ze niet snappen waarom ik onzeker over mezelf ben maar het is nou eenmaal zo dat wanneer je het hebt, je er ook niet zo heel gemakkelijk vanaf komt. Ik heb er zelf bijvoorbeeld al sinds kleins af aan last van en ik kom er gewoon niet van af.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een callcenter iets voor je? Daar help je ook mensen maar dan via de telefoon, misschien vind je dat iets minder eng?
Je bent nog heel jong en je gaat de komende jaren nog dikwijls een spons zijn. Sorry voor mijn vergelijking. Maar ik bedoel het als volgt: je ziet, hoort, leest, ondervindt, … allerlei dingen en die zuig je als een spons in je op. Dat heet "ervaring". En hoe meer ervaring men heeft, hoe minder onzeker men is. Op allerlei gebied: koken, strijken, financiën doen, of in een winkel staan.

Je moet het zien als twee flessen die via een buisje met mekaar verbonden zijn. Op jouw eerste werkdag is de fles met onzekerheid vol en de ander fles is leeg. Maar 's avonds zitten er al enkele druppeltjes in de fles met ervaring. Je weet sommige producten al staan. En elke dag gaat er een beetje onzekerheid uit de fles, in het buisje gebeurt er iets, en dat komt in de andere fles als zekerheid.
En op een dag is de situatie net omgekeerd van de eerste werkdag. Nu is de fles met onzekerheid leeg en de andere fles met werkervaring (lees: zekerheid) is vol.

En zo wordt Iemandxoxo op een aantal weken of maanden iemand-als-geen-ander.

Niet twijfelen aan jezelf want ik lees tussen de regels dat je het kan, maar je moet het nog leren durven. Komt wel hoor. Elke dag meer en meer.
Iemandxoxo schreef:
07-10-2019 22:09
Hartstikke bedankt voor je reactie! Mensen zeggen vaker tegen mij dat ze niet snappen waarom ik onzeker over mezelf ben maar het is nou eenmaal zo dat wanneer je het hebt, je er ook niet zo heel gemakkelijk vanaf komt. Ik heb er zelf bijvoorbeeld al sinds kleins af aan last van en ik kom er gewoon niet van af.
:hug: er vanaf willen moet je ook niet willen, word vrienden met je onzekerheid. Wees er lief tegen, omarm het. Voel het. Verzet je er niet tegen, want als je je verzet dan wordt het groots en ga je vermijden, jezelf onzichtbaar maken etc.
Onzekerheid is niks slechts, het is wat het is. En zodra jij het er kan laten zijn en denken: 'oh ik voel me nu even onzeker en dat mag'.
Gaat de zwaarte eraf.

En blijf vooral de dingen doen die je onzeker maken. Komt het vanzelf goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven