Werk & Studie alle pijlers

Nieuw in de zorg: HKZ

06-12-2018 17:55 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net werkzaam in de zorgsector en maak dus net kennis met HKZ.

Zelf kom ik uit commerciële organisaties en ik snap niks van het keurmerk.

Het zou de kwaliteit moeten meten, maar naar mijn idee is het alleen maar administratieve rompslomp. In de kleine organisatie waar ik werk (25 fte) hebben we zelf 1 iemand die zich alleen bezig houdt met of iedereen zich houdt aan afspraken en zo niet dan spreekt zij mensen erop aan. Dus als iemand een kwartaalrapportage niet op tijd levert dan zegt zij er iets van.

Ik kan hier niet bij dat je 1 iemand aanneemt alleen voor zaken die vanzelfsprekend moeten zijn. Maar het schijnt normaal te zijn.

Dus daarom mijn vraag; werk je al langer in de zorg en heb jij ook te maken met HKZ? Hoe doen jullie het? En is het echt zo dat je dus in alle plannen doelen moet stellen die gaan over het te hanteren lettertype, op welke manier je de theekopjes stapelt, en bij wie je aangeeft dat het wcpapier op is?
bij ons is het 1 x in de zoveel tijd paniek als er weer een audit komt, is de certificering weer binnen voor een bepaalde periode, gaat alles weer als voorheen. DUs nee, ik merk er weinig van en heb er geen last van.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-12-2018 17:59
bij ons is het 1 x in de zoveel tijd paniek als er weer een audit komt, is de certificering weer binnen voor een bepaalde periode, gaat alles weer als voorheen. DUs nee, ik merk er weinig van en heb er geen last van.
Heb je dan ook het idee dat het bijdraagt aan de doelen van de organisatie? Of is het meer omdat het moet?
Het is vooral omdat in ons geval de gemeente dit als voorwaarde ziet om zaken mee te doen. Ik denk dat het zeker wel een bepaalde kwaliteitsnorm aangeeft en het onderscheid je als instelling denk ik wel van degenen die dat niet hebben.
Maar het is dus vooral omdat het moet
Bij mij op het werk stelt de gemeente het ook als eis. Maar er is niet iemand fulltime mee bezig. Hebben net audit gehad weer. Dan is het paniek envervolgens zakt het weer weg.
Alle reacties Link kopieren
HKZ is 100% poppenkast!

Ze toetsen vooral op procedures die de organisatie zelf gemaakt heeft. Als je dus gewoon geen procedure voor iets maakt, wordt je ok niet getoetst.
Als dus ooit iemand heeft opgeschreven (vaak in een beleidsstuk van 10 kantjes!) hoe de theekopjes gestapeld moeten worden, dan gaan die HKZ mensen controleren of je dat echt wel zo doet. Maar als je gewoon geen beleidsstuk hebt over theekopjes, gaan ze daar ook niet naar vragen.

Verder is HKZ helemaal niet onafhankelijk. De zorgorganisatie huurt ze zelf in voor veel geld. Wie betaald bepaald. De zorgorganisatie bepaald dan vervolgens zelf waar, waarnaar en wanneer de HKZ mensen gaan kijken.


In mijn organisatie is het vaak een grote administratieve rommel. Maar zodra er een datum en locatie is waar de HKZ gaat komen, komt iedereen in actie om het op die locatie op dat specifieke moment in orde te hebben. Zodra ze weg zijn, is iedereen er voor minstens een jaar weer vanaf.

Staat wel goed zo'n certificaat in de gang :)
Alle reacties Link kopieren
In commerciële organisaties zijn er ook keurmerken waarvoor audits worden gehouden. Daarvoor zijn de regels doorgaans wel heel begrijpelijk.
De paniek blijft wel.
Alle reacties Link kopieren
Tja die HKZ. Ik denk dat ik me kan aansluiten bij de rest. Paniek de dagen voor de audit. Dikke vette stress bij iedereen op de dag van de audit. En daarna pakken we de ‘kantjes ervan af werkwijze’ weer op.

Laatst deed ik mijn werk zoals het hoort te gaan (volgens de HKZ). Was niet moeilijk, geen extra werk, maar wel netjes met extra service. Zei mijn collega: “de audit is voorbij, nu hoef je dat niet meer op deze manier te doen hoor.” :nope:
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Reep-Chocolade schreef:
06-12-2018 19:08
Tja die HKZ. Ik denk dat ik me kan aansluiten bij de rest. Paniek de dagen voor de audit. Dikke vette stress bij iedereen op de dag van de audit. En daarna pakken we de ‘kantjes ervan af werkwijze’ weer op.

Laatst deed ik mijn werk zoals het hoort te gaan (volgens de HKZ). Was niet moeilijk, geen extra werk, maar wel netjes met extra service. Zei mijn collega: “de audit is voorbij, nu hoef je dat niet meer op deze manier te doen hoor.” :nope:
Dat geeft wel aan dat er nog een flinke professionaliseringsslag nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie het herkennen. Vooral de reactie van Jo12345 herken ik ook. De organisatie waar ik voor werk is echt koning in protocollen! Een protocol voor het protocol en dan daar weer een protocol voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven