Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan of niet?

19-11-2020 17:31 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even op zoek naar advies van vreemden, het advies in mijn omgeving is heel erg gekleurd door wat mensen in hun persoonlijke kring ervaren.

Ik ben zo goed als aangenomen voor een hele gave functie (alleen nog referentiecheck). Het gaat om 36 uur (4x9), maar in de praktijk zal het het eerder 40 - 45 uur zijn. Ik kan na Corona 1 dag (soms 2) thuiswerken, maar andere dagen heb ik een reistijd van ongeveer 2 uur dag. De functie is 2 schalen hoger dan nu (Rijksoverheid).

Mijn werk nu vind ik ook erg leuk, maar men is laks met beloften nakomen (hogere schaal) en de cultuur past minder bij mij dan de nieuwe organisatie. Je zou dus zeggen: meteen doen....

Maar ik twijfel door mijn privé-situatie: zoontje van 11 maanden, wens voor een 2e op korte termijn en een man die meer als fulltime werkt. Ik kan in de nieuwe functie ook 4 dagen werken dus hou mijn dag met zoontje. Rest van de opvang blijft ook hetzelfde, ook werkuren zullen ongeveer hetzelfde blijven (werk nu ook vaak meer dan 40 uur).

Heeft iemand voor deze keuze gestaan en wat heb je toen gekozen?
Laat je man trouwens wel een vaste vrije dag en/of 1-2 vaste middagen voor zijn rekening nemen de komende paar jaar! Dat lijkt me dan wel weer heel belangrijk. Werken jullie alsnog samen meer dan 75 uur. Ik heb hier ooit gelezen over de gouden regel dat met kleine kinderen, gezamenlijk 60 uur werken vaak t meest balans brengt. Dat is natuurlijk ook maar een getal, maar mijn man en ik werken opgeteld 64 uur, en eerder 72 uur tot de oudste 1 was, waarbij ik 40 u per week werkte. Dat was gewoon net teveel van het goede, ik moest s avonds echt vaak nog werken. Er is altijd wel iemand ziek of je moet iets regelen en dan brengt een vaste vrije dag of middag pp een beetje lucht. Je kan er uiteraard ook voor kiezen om 2x per week een schoonmaker en vaker een oppas in huis te nemen. Of misschien vind je 4 avonden per week nog een uur werken geen probleem, maar ik vond dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ziet het er in de praktijk uit? Als ik lees 2u reistijd + 10u per dag werken denk ik aan 8u vertrekken 20u thuis en dat moet je niet willen ... Ik zou iets dichter bij huis zoeken of meer mogelijkheden tot thuiswerk
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
19-11-2020 20:58
Hoe ziet het er in de praktijk uit? Als ik lees 2u reistijd + 10u per dag werken denk ik aan 8u vertrekken 20u thuis en dat moet je niet willen ... Ik zou iets dichter bij huis zoeken of meer mogelijkheden tot thuiswerk
Praktijk zal zijn: 6 uur/ half 7 van huis, van half 8 tot half 5 werken. Dan naar huis en rond half 6 thuis. En dat 2x per week. Eventueel om half 8 laptop nog open.
Andere 2 dagen thuis of op kantoor dichtbij huis.
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
19-11-2020 21:02
Praktijk zal zijn: 6 uur/ half 7 van huis, van half 8 tot half 5 werken. Dan naar huis en rond half 6 thuis. En dat 2x per week. Eventueel om half 8 laptop nog open.
Andere 2 dagen thuis of op kantoor dichtbij huis.
Dan zou ik het doen.
Ik heb zelf in een soortgelijke situatie bedankt, maar dat was met nog langere reistijden en een huidige werkgever die nog flexibeler is.
Inhoudelijk zat er ook minder verschil tussen beide banen. Maar het voelde wel een beetje als “de veilige keuze”. In jouw situatie had ik wellicht wel voor de baan verder weg gekozen.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
19-11-2020 21:02
Praktijk zal zijn: 6 uur/ half 7 van huis, van half 8 tot half 5 werken. Dan naar huis en rond half 6 thuis. En dat 2x per week. Eventueel om half 8 laptop nog open.
Andere 2 dagen thuis of op kantoor dichtbij huis.

Ik zeg doen.
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
19-11-2020 21:02
Praktijk zal zijn: 6 uur/ half 7 van huis, van half 8 tot half 5 werken. Dan naar huis en rond half 6 thuis. En dat 2x per week. Eventueel om half 8 laptop nog open.
Andere 2 dagen thuis of op kantoor dichtbij huis.
Dat klinkt al veel haalbaarder. Dan zou ik het doen!
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
20-11-2020 06:28
Dat klinkt al veel haalbaarder. Dan zou ik het doen!

Ja, eens.

Die lange dagen zouden niet mijn ding zijn, maar als je het niet erg vindt en eraan gewend bent en toch een vakidioot bent, dan zou ik het doen :P
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
20-11-2020 07:33
Ja, eens.

Die lange dagen zouden niet mijn ding zijn, maar als je het niet erg vindt en eraan gewend bent en toch een vakidioot bent, dan zou ik het doen :P
Haha ja, eens!
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
19-11-2020 21:02
Praktijk zal zijn: 6 uur/ half 7 van huis, van half 8 tot half 5 werken. Dan naar huis en rond half 6 thuis. En dat 2x per week. Eventueel om half 8 laptop nog open.
Andere 2 dagen thuis of op kantoor dichtbij huis.
Dan werk je toch max 8,5 uur op die dagen? Of krijg je je lunchpauze doorbetaald?
En dan nog 19 uur te gaan op andere dagen, en zoals je al zegt, in de praktijk zal het eerder 40-45 uur zijn, dus dan op zijn slechtst nog 28 uur. Betekent dus altijd nog ‘s avonds/op je vrije dag/ in het weekend ook nog werken.
Met een kleintje en nog een op komst zou het mij teveel zijn, maar ja, iedereen is anders daarin natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Birdist schreef:
19-11-2020 20:50
Laat je man trouwens wel een vaste vrije dag en/of 1-2 vaste middagen voor zijn rekening nemen de komende paar jaar! Dat lijkt me dan wel weer heel belangrijk. Werken jullie alsnog samen meer dan 75 uur. Ik heb hier ooit gelezen over de gouden regel dat met kleine kinderen, gezamenlijk 60 uur werken vaak t meest balans brengt. Dat is natuurlijk ook maar een getal, maar mijn man en ik werken opgeteld 64 uur, en eerder 72 uur tot de oudste 1 was, waarbij ik 40 u per week werkte. Dat was gewoon net teveel van het goede, ik moest s avonds echt vaak nog werken. Er is altijd wel iemand ziek of je moet iets regelen en dan brengt een vaste vrije dag of middag pp een beetje lucht. Je kan er uiteraard ook voor kiezen om 2x per week een schoonmaker en vaker een oppas in huis te nemen. Of misschien vind je 4 avonden per week nog een uur werken geen probleem, maar ik vond dat wel.
wij hebben nu 1x in de week een schoonmaakster, maar overwegen om dit uit te breiden naar 2x per week. Zoontje zit nu 4 maanden op de opvang, maar we hebben pas 1x ziek hoeven ophalen. Hoop dat het zo blijft. Ik blijft 1 vrije dag houden en man 1 middag. Wij kijken ook nog naar een gastouder aan huis.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
20-11-2020 09:19
Dan werk je toch max 8,5 uur op die dagen? Of krijg je je lunchpauze doorbetaald?
En dan nog 19 uur te gaan op andere dagen, en zoals je al zegt, in de praktijk zal het eerder 40-45 uur zijn, dus dan op zijn slechtst nog 28 uur. Betekent dus altijd nog ‘s avonds/op je vrije dag/ in het weekend ook nog werken.
Met een kleintje en nog een op komst zou het mij teveel zijn, maar ja, iedereen is anders daarin natuurlijk.
Ik werk in de trein nog 1,5 uur ;). En lunchpauze heb ik al een jaar niet gehad.
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie lijkt erg op die van Flomo. Ik werk 32 uur en heb 4 uur ouderschapsverlof. Als ik naar kantoor ga heb ik 3 uur reistijd per dag. Ik heb 2 kleine kinderen van 2,5 en 1 maand. Het afgelopen jaar ben ik nauwelijks op kantoor geweest ivm Corona. De faciliteiten voor en de acceptatie van thuiswerken is enorm verbeterd de afgelopen periode. Ik heb af kunnen spreken dat ik ook na Corona 2 dagen per week thuiswerk ipv 1. Dat geeft veel rust. Maar als je een uitvoerende functie hebt, of bij beleid zit is dat misschien lastiger.

Waarom moet je 40-45 uur werken bij een 36-uurscontract? De combinatie van 4x9, reistijd, overwerk en een partner die meer dan fulltime werkt lijkt me ondoenlijk. Tenzij je iemand regelt die op jouw kantoordagen de kinderen opvangt. Als je het wilt doen zoals in de OP zul je naar dat soort oplossingen moeten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt zo persoonlijk, natuurlijk kun je meningen van anderen horen, maar die zullen veel diverser zijn dan de dingen waar jij nu over twijfelt.
Ik denk dat het in de praktijk zeker kan werken, maar wel alleen als je je werk echt heel leuk vindt, als je heel goed bent in alles eromheen plannen, als je veel energie hebt (ook straks met een baby en een peuter) en als je alles met je man samen goed regelt en veel uitbesteedt. Zelf heb ik het geprobeerd, ik 40 uur en mijn man nog meer, maar voor ons werkte het niet. Omdat het altijd rennen en vliegen was, ik mijn werk niet leuk vond en ik nooit eens tijd voor mezelf had. Maar ik ken ook zeker mensen bij wie het heel goed ging en gaat. Die mensen hebben, nu hun kinderen een stuk ouder zijn, een mooie carrière en daar ben ik best wel eens jaloers op.

Een gastouder aan huis zou ik zeker doen, dat scheelt echt heel veel. Geen gehaast met brengen en ophalen en ik ken er een paar die ook nog koken. Heel relaxt!
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
20-11-2020 09:20
Ik werk in de trein nog 1,5 uur ;). En lunchpauze heb ik al een jaar niet gehad.
Ik zou als werkgever niet blij worden van iemand die alle lunchtijd en reistijd als werktijd rekent. Ik ga ook vroeg met de trein en kan geregeld niet zitten. Dan lukt werken niet meer. Pas op voor een al te roze bril. Straks beloof je meer dan je waar kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
20-11-2020 09:34
Ik zou als werkgever niet blij worden van iemand die alle lunchtijd en reistijd als werktijd rekent. Ik ga ook vroeg met de trein en kan geregeld niet zitten. Dan lukt werken niet meer. Pas op voor een al te roze bril. Straks beloof je meer dan je waar kunt maken.
Eerlijk gezegd: ik heb meestal overleg tijdens de lunch dat reken ik niet als pauze. Als ik rond 6 uur de trein pak kan ik 1e klas prima zitten. Inderdaad een goede opmerking dat ik het te positief bekijk.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
20-11-2020 09:25
Mijn situatie lijkt erg op die van Flomo. Ik werk 32 uur en heb 4 uur ouderschapsverlof. Als ik naar kantoor ga heb ik 3 uur reistijd per dag. Ik heb 2 kleine kinderen van 2,5 en 1 maand. Het afgelopen jaar ben ik nauwelijks op kantoor geweest ivm Corona. De faciliteiten voor en de acceptatie van thuiswerken is enorm verbeterd de afgelopen periode. Ik heb af kunnen spreken dat ik ook na Corona 2 dagen per week thuiswerk ipv 1. Dat geeft veel rust. Maar als je een uitvoerende functie hebt, of bij beleid zit is dat misschien lastiger.

Waarom moet je 40-45 uur werken bij een 36-uurscontract? De combinatie van 4x9, reistijd, overwerk en een partner die meer dan fulltime werkt lijkt me ondoenlijk. Tenzij je iemand regelt die op jouw kantoordagen de kinderen opvangt. Als je het wilt doen zoals in de OP zul je naar dat soort oplossingen moeten kijken.
Ik zit nu in schaal 12 op een 13 functie: dus ik functioneer als coordinator. In deze functie werk ik al meer dan 36 uur, op aanraden van mijn directeur zijn mijn werkuren nu dus weer 40 uur. De andere functie is zwaarder, dus verwacht het ook niet met 36 uur te reden.
Alle reacties Link kopieren
Is er bij je man misschien wat flexibiliteit mogelijk? ‘Enkel’ fulltime werken, kinderen straks een vaste middag of dag doen, ouderschapsverlof opnemen, meer thuiswerken etc?
Verder zou ik er gewoon voor gaan en dan zien hoe het loopt. Maar als het niet perfect loopt, los het dan samen op en laat het niet allemaal op jou aankomen!
Staat je man er nu ook net zo positief in als jij?
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-11-2020 09:47
Is er bij je man misschien wat flexibiliteit mogelijk? ‘Enkel’ fulltime werken, kinderen straks een vaste middag of dag doen, ouderschapsverlof opnemen, meer thuiswerken etc?
Verder zou ik er gewoon voor gaan en dan zien hoe het loopt. Maar als het niet perfect loopt, los het dan samen op en laat het niet allemaal op jou aankomen!
Staat je man er nu ook net zo positief in als jij?
Ouderschapsverlop opnemen is geen optie bij man. Terug van 5 naar 4 dagen wel, net als een dag thuiswerken. Als ik optel kom ik op:
Allebei dag thuis werken, ik 1 dag thuis, 1 dag opa/oma, dan zou er 1 lange dag overblijven. Klinkt best behapbaar. Alleen ga ik zoontje (veel) minder zien en het is de vraag of ik er dat voor over heb.
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
20-11-2020 09:20
Ik werk in de trein nog 1,5 uur ;). En lunchpauze heb ik al een jaar niet gehad.
Ik stuur mensen die uit zichzelf geen pauze nemen dus echt een halfuur naar buiten he. Geen pauze nemen, zeker met zulke lange dagen, hou je best een tijd vol maar uiteindelijk breekt dat op.
En werken in de trein moet maar net kunnen natuurlijk. Zal niet altijd gaan. En is dat dan oke, of moet je die tijd dan ook nog inhalen ergens?
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
20-11-2020 09:42
Ik zit nu in schaal 12 op een 13 functie: dus ik functioneer als coordinator. In deze functie werk ik al meer dan 36 uur, op aanraden van mijn directeur zijn mijn werkuren nu dus weer 40 uur. De andere functie is zwaarder, dus verwacht het ook niet met 36 uur te reden.
Grappig, ik ben ook coördinator schaal 13.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
20-11-2020 10:01
Grappig, ik ben ook coördinator schaal 13.
Red jij het altijd in 36 uur? Bij mij is het echt wisselend: soms 50 uur en soms ook echt heel rustig :)
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat wisselende herken ik heel erg. Hollen of stilstaan. Ik vind het wel lekker, geeft ook flexibiliteit.
AaltjeR schreef:
20-11-2020 09:34
Ik zou als werkgever niet blij worden van iemand die alle lunchtijd en reistijd als werktijd rekent. Ik ga ook vroeg met de trein en kan geregeld niet zitten. Dan lukt werken niet meer. Pas op voor een al te roze bril. Straks beloof je meer dan je waar kunt maken.


Ze wordt voor 36 uur betaald. Stel dat je een half uur lunch rekent dan werkt ze op de kantoordagen 8,5 uur. Bij thuiswerken van half negen tot half zes, met een half uur lunchpauze, werkt ze ook 8,5 uur. Om aan de 36 uur te komen moet ze dan nog 2 uur in de week extra werken. Die 2 uur verdeelt ze over de 4 lunchpauzes en op 2 werkdagen 1,5 uur in de trein. Ik denk dat deze werkgever daar best tevreden mee is.

-Red- schreef:
20-11-2020 10:01
Ik stuur mensen die uit zichzelf geen pauze nemen dus echt een halfuur naar buiten he. Geen pauze nemen, zeker met zulke lange dagen, hou je best een tijd vol maar uiteindelijk breekt dat op.
En werken in de trein moet maar net kunnen natuurlijk. Zal niet altijd gaan. En is dat dan oke, of moet je die tijd dan ook nog inhalen ergens?

Blijkbaar is het een werkgever die denkt dat mensen nog productief blijven met zulke lange werkdagen.
Ik heb als werkgever een heel andere insteek. Ik merk dat mijn personeel minder productief is als ze niet tijdig lunchen. En ik heb in het verleden ervaren dat een werknemer minder werk verzet in 4x 9 uur dan in 4x 8 + 1x 4 uur. Ik maak als werkgever daarom andere keuzes, ik sta er op dat mijn personeel tijdig en lang genoeg luncht en ik neem niemand meer aan voor werkdagen van 9 uur.

Binnen TO's werkgebied wordt daar anders over gedacht. En TO klinkt daar ook tevreden mee. Ik zou de overstap maken als ik haar was. Ik zou wel aandringen op ook een vierdaagse werkweek voor partner.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-11-2020 11:43
Ze wordt voor 36 uur betaald. Stel dat je een half uur lunch rekent dan werkt ze op de kantoordagen 8,5 uur. Bij thuiswerken van half negen tot half zes, met een half uur lunchpauze, werkt ze ook 8,5 uur. Om aan de 36 uur te komen moet ze dan nog 2 uur in de week extra werken. Die 2 uur verdeelt ze over de 4 lunchpauzes en op 2 werkdagen 1,5 uur in de trein. Ik denk dat deze werkgever daar best tevreden mee is.





Blijkbaar is het een werkgever die denkt dat mensen nog productief blijven met zulke lange werkdagen.
Ik heb als werkgever een heel andere insteek. Ik merk dat mijn personeel minder productief is als ze niet tijdig lunchen. En ik heb in het verleden ervaren dat een werknemer minder werk verzet in 4x 9 uur dan in 4x 8 + 1x 4 uur. Ik maak als werkgever daarom andere keuzes, ik sta er op dat mijn personeel tijdig en lang genoeg luncht en ik neem niemand meer aan voor werkdagen van 9 uur.

Binnen TO's werkgebied wordt daar anders over gedacht. En TO klinkt daar ook tevreden mee. Ik zou de overstap maken als ik haar was. Ik zou wel aandringen op ook een vierdaagse werkweek voor partner.
In de praktijk werk ik nooit 9 uur op kantoor......of achter elkaar. In de praktijk is nu vaak 4 x 8, zoontje naar bed en dan nog 2 avonden 2 x1,5 - 2 uur, op mijn "vrije" dag 2 a 3 uur en vaak op zondagavond de week voorbereiden. Je komt al snel op 40 uur of meer. Dat ik mijn uren maak daar twijfelt echt niemand en gelukkig werk ik voornamelijk met leidinggevenden die mij er op af rekenenen of ik mijn werk gedaan krijg en goed doen, niet of ik aanwezig ben. Ik zou echt afknappen als een werkgeven nog op aanwezigheid stuurt. Met de mensen in mijn huidige team hetzelfde: het maakt mij echt uit waar en wanneer ze hun werk goed, als het maar goed gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
20-11-2020 10:01
Ik stuur mensen die uit zichzelf geen pauze nemen dus echt een halfuur naar buiten he. Geen pauze nemen, zeker met zulke lange dagen, hou je best een tijd vol maar uiteindelijk breekt dat op.
En werken in de trein moet maar net kunnen natuurlijk. Zal niet altijd gaan. En is dat dan oke, of moet je die tijd dan ook nog inhalen ergens?
Nee ik hoef geen "tijd" in te halen, mijn werk moet af zijn. Als ik alleen uren hoefde te maken dan was mijn week echt veel relaxter. En ja ik kan mij baan prima aan. Helaas heeft iemand slecht onderhandeld (aka mijn baas) over de formatie die hij heeft meegkregen en daar heb ik last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven