Niks meer van sollicitatie gehoord
vrijdag 24 oktober 2025 om 09:28
Afgelopen zondag was de sluitingsdatum voor een vacature waar ik op gesolliciteerd heb. Ik kreeg direct een bevestigingsmail dat mijn sollicitatie in goede orde ontvangen was. Afgelopen maandag kreeg ik exact dezelfde bevestigingsmail nog een keer.
Normaal gesproken zou ik nu nog helemaal niks verwachten van een uitnodiging of afwijzing, maar ik weet dat ze de gesprekken al voor aanstaande maandag of dinsdag wilden plannen. En ik heb dus niks meer gehoord.
Zojuist heb ik dus maar HR gebeld. Degene die meer over deze vacature weet is er pas maandag weer. Ik ben nog doorverbonden met het secretariaat waar de vacature openstaat, maar daar nam niemand op.
Wat zouden jullie nu doen? Ik baal echt enorm. Dit is niet zo maar een vacature, de werkgelegenheid in mijn vak is echt schaars en dit zou de perfecte plek voor mij zijn en het heeft nogal wat implicaties voor mijn toekomst. Deze onzekerheid levert me heel veel onrust op. Omdat ik dus op maandag nogmaals dezelfde bevestigingsmail kreeg, vraag ik me af of er niet wat misgegaan is, dat ik toen bijvoorbeeld een afwijzing of uitnodiging had moeten krijgen in plaats van nogmaals een bevestiging van ontvangst.
Ik baal hier enorm van. Ik zou nu eigenlijk na een hele roerige drukke periode vakantie moeten gaan vieren maar die staat nu volledig in het teken van deze sollicitatieprocedure.
Wat zouden jullie doen?
Normaal gesproken zou ik nu nog helemaal niks verwachten van een uitnodiging of afwijzing, maar ik weet dat ze de gesprekken al voor aanstaande maandag of dinsdag wilden plannen. En ik heb dus niks meer gehoord.
Zojuist heb ik dus maar HR gebeld. Degene die meer over deze vacature weet is er pas maandag weer. Ik ben nog doorverbonden met het secretariaat waar de vacature openstaat, maar daar nam niemand op.
Wat zouden jullie nu doen? Ik baal echt enorm. Dit is niet zo maar een vacature, de werkgelegenheid in mijn vak is echt schaars en dit zou de perfecte plek voor mij zijn en het heeft nogal wat implicaties voor mijn toekomst. Deze onzekerheid levert me heel veel onrust op. Omdat ik dus op maandag nogmaals dezelfde bevestigingsmail kreeg, vraag ik me af of er niet wat misgegaan is, dat ik toen bijvoorbeeld een afwijzing of uitnodiging had moeten krijgen in plaats van nogmaals een bevestiging van ontvangst.
Ik baal hier enorm van. Ik zou nu eigenlijk na een hele roerige drukke periode vakantie moeten gaan vieren maar die staat nu volledig in het teken van deze sollicitatieprocedure.
Wat zouden jullie doen?
vrijdag 24 oktober 2025 om 09:59
Maandagochtend nog een keer bellen, en tot die tijd, let it go, let it go. Je kan nu toch niks, en als ze je graag willen spreken (waar ik persoonlijk eigenlijk al niet vanuit zou gaan), dan regelen ze heus wel wat. Het is doodzonde om je verlof te gaan verzieken met je eigen gemaal. Zoek afleiding!
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:07
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:10
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:20
Ik vind je een beetje obsessief overkomen over deze sollicitatie, implicaties voor je toekomst? Daar kun je nog toch nog helemaal geen plannen op maken? Heb je momenteel werk in datzelfde vakgebied? Loopt je contract af?
Weet je zeker dat de gesprekken niet deze maandag/dinsdag staan ipv 1 dag na sluiting voor deze sollicitatie? Want dan moesten ze dus zondag de uitnodigingen versturen voor gesprekken?
Als je dat zeker weet zou ik ervan uitgaan dat je niet tot de selectie behoort, van me afzetten en op vakantie gaan. En daarna weer kijken naar nieuwe vacatures.
Weet je zeker dat de gesprekken niet deze maandag/dinsdag staan ipv 1 dag na sluiting voor deze sollicitatie? Want dan moesten ze dus zondag de uitnodigingen versturen voor gesprekken?
Als je dat zeker weet zou ik ervan uitgaan dat je niet tot de selectie behoort, van me afzetten en op vakantie gaan. En daarna weer kijken naar nieuwe vacatures.
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:25
Er zit een week tussen. Afgelopen zondag vs aanstaande maandag/dinsdag.SirDidymus schreef: ↑24-10-2025 10:20Ik vind je een beetje obsessief overkomen over deze sollicitatie, implicaties voor je toekomst? Daar kun je nog toch nog helemaal geen plannen op maken? Heb je momenteel werk in datzelfde vakgebied? Loopt je contract af?
Maar het is wel erg gevaarlijk om zoveel belang te hechten aan een sollicitatie terwijl je nog niet bent uitgenodigd voor een eerste gesprek. Zo groot zijn je kansen dan niet, dus de implicaties voor je toekomst zijn waarschijnlijk ook klein. En als de werkgelegenheid zo schaars is in dit vakgebied, dan is de keuze voor de werkgever waarschijnlijk enorm.
Ik snap het overigens wel hoor, binnen mijn vakgebied is het ook vreselijk moeilijk om een baan te vinden, dus als je dan werkzoekend bent en er is een vacature, dan is het lastig loslaten.
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:26
Ze denkt ook dat ze deze maandag/dinsdag staan en niet 1 dag na de sluiting?SirDidymus schreef: ↑24-10-2025 10:20Ik vind je een beetje obsessief overkomen over deze sollicitatie, implicaties voor je toekomst? Daar kun je nog toch nog helemaal geen plannen op maken? Heb je momenteel werk in datzelfde vakgebied? Loopt je contract af?
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:29
Oh ja, verkeerd gelezen.
Dan denk ik idd dat ze er vanuit moet gaan dat ze niet bij de primaire selectie behoort. Heel jammer natuurlijk, maar een sollicitatie is geen garantie op die functie.
vrijdag 24 oktober 2025 om 10:35
vrijdag 24 oktober 2025 om 11:00
Dit!
En als ze niet opnemen maandag nogmaals bellen.
Vervelend dat het niet duidelijk is maar zo gaat dat soms
Het is zoals het is
vrijdag 24 oktober 2025 om 11:06
Ik zou ze helemaal niet gebeld hebben.PogingZoveel schreef: ↑24-10-2025 10:10Eerlijk gezegd snap ik niet dat je tot vrijdag wacht met ze te bellen als de gesprekken al meteen na het weekend zijn. Maar goed, les voor de volgende keer.
Voor nu kun je niks anders dan het loslaten. En dan maandagochtend meteen bellen. Als ze je hadden willen uitnodigen komt dat vast nog goed!
vrijdag 24 oktober 2025 om 11:27
Is dit soms één van je eerste sollicitaties? Dan kan ik me voorstellen dat je er allemaal dingen bij bedenkt en het een groot, haast tastbaar iets maakt.
Want dat is het niet. Niets wijst erop dat een ergens geplaatste vacature naar jou wijst. Ook niet wanneer je er op gereageerd hebt.
Ik bel niet wanneer ik een ontvangstbevestiging heb gekregen. Ik verwacht er verder niets van. Mocht ik worden uitgenodigd dan begint het pas te ‘leven’.
Want dat is het niet. Niets wijst erop dat een ergens geplaatste vacature naar jou wijst. Ook niet wanneer je er op gereageerd hebt.
Ik bel niet wanneer ik een ontvangstbevestiging heb gekregen. Ik verwacht er verder niets van. Mocht ik worden uitgenodigd dan begint het pas te ‘leven’.
vrijdag 24 oktober 2025 om 11:43
vrijdag 24 oktober 2025 om 12:59
Er kan van alles aan de hand zijn. Twee keer een bevestigingsmail kan een systeeminstelling zijn, iemand zet een vinkje aan dat uit moet staan ofzo.
Er hoeft maar iets kleins te gebeuren, zoals iemand krijgt griep en het hele wervingsproces kan in de soep lopen, het blijft mensenwerk. En, als het een gewilde baan is en ze moeten in een week 100 reacties zorgvuldig beoordelen helpt dat ook niet.
Je hebt geen garanties als je solliciteert. Zekr als er wat te kiezen valt dan is de kans dat je een gesprek krijgt klein. Word je het dan is dat heel tof maar de meeste mensen krijgen vaker een afwijzing dan een aanbod in hun leven bij sollicitaties.
Het is best fijn als je daar realistisch en relaxed mee om kunt gaan.
Er hoeft maar iets kleins te gebeuren, zoals iemand krijgt griep en het hele wervingsproces kan in de soep lopen, het blijft mensenwerk. En, als het een gewilde baan is en ze moeten in een week 100 reacties zorgvuldig beoordelen helpt dat ook niet.
Je hebt geen garanties als je solliciteert. Zekr als er wat te kiezen valt dan is de kans dat je een gesprek krijgt klein. Word je het dan is dat heel tof maar de meeste mensen krijgen vaker een afwijzing dan een aanbod in hun leven bij sollicitaties.
Het is best fijn als je daar realistisch en relaxed mee om kunt gaan.
vrijdag 24 oktober 2025 om 13:35
Ik zie best vaak de data voor de gesprekken in de vacature staan. Dat vind ik ook fijn. Je kan vaak wel inschatten of je kans maakt en dan kan ik alvast oppas regelen of m'n werkagenda leeg houden die dag.
Soms staan er ook gewoon foutjes of onhaalbare dingen in een vacature. Ik heb wel eens gebeld over een vacature die op 1 februari sloot en beoogde startdatum 1 maart. Door mijn vraag realiseerden ze zich dat die tijdlijn helemaal niet kon i.v.m. opzegtermijnen. Zelf wel eens gehad dat we de selectie niet op tijd rond hadden, omdat iemand opeens afwezig was door ziekte.
Het is nu ook herfstvakantie in een deel van het land. Misschien heeft het niks te maken met het systeem of TO's sollicitatie strategisch op de reservebank zetten, maar waren simpelweg niet alle mensen aanwezig die er wat van moesten vinden. Was dan wel netjes geweest als ze dat gecommuniceerd hadden.
Voor nu zou ik het laten, aangezien je HR al gesproken hebt (ook al was het niet degene die erover ging). Eventueel zou je nog degene die er wel over gaat kunnen mailen, maar als die er vandaag niet is, dan gaat dat voor maandag waarschijnlijk geen verschil maken.
Ik snap heel goed dat je het spannend vindt. Ik zit ook in een vakgebied met weinig passende vacatures, dus als er dan iets langs komt is dat wel potentieel toekomstbepalend. De afgelopen 5 jaar heb ik 2-3 vacatures gezien die goed aansloten en maar eentje die qua reistijd ook te doen was. Ik duim voor je dat je toch op gesprek mag komen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in