Luchtvochtigheid omlaag krijgen; symptomen

23-10-2025 09:16 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe krijg ik het best mijn luchtvochtigheid omlaag? Zijn er goede lucht ontvochtiger? En welke?

Ik doe nu wel elke dag de ramen in de woonkamer even open.

In het kort:
Zo 1.5 jaar geleden heb ik een allergietest gedaan omdat ik vaak klachten had, maar echt alleen in herfst en winter. Daar kwam wel een allergie uit maar ze konden niet zien wat voor allergie. Het was geen huisstofmijt of pollen oid. Maar vonden het niet nodig om verder te testen.
Ik heb allergietabletten gekregen en die slik.ik soms wel maar merk niet echt verbetering.

Ik dacht misschien lig het wel aan mij, alleen nu weer klachten. In lente en zomer heb ik juist geen klachten, oftewel weinig. En op een gegeven moment irriteerd mij dat.

En nu ook weer; heb ik klachten, wat voelt als een grieperig gevoel; lichte benauwdheid, lichtelijke hoofdpijn, erg moe, kriebel/prikkel in keel, droge lippen, droge neusvleugels en dat gevoel dat ik verkouden ben. Niet echt een loopneus maar zo voelt dat wel. Voel mij dan soms ook echt uitgeput.

Ik moet wel zeggen, als ik buiten ben valt het enigzins mee. Het gaat op en af. Soms gaat het beter en heb ik 2 weken geen klachten. Ik heb vaker klachten dan niet.

Om erbij te vermelden; ik heb wel een luchtvochtigheidmeter in huis; als die de juiste waardes toont is het in de woonkamer 71% ongeveer en slaapkamer 54%

Ik weet dat het in de woonkamer hoog is.

Wat kan ik er nog meer tegen doen? Ik heb geen zin om de hele herfst en winter met klachten rond te lopen. Zelf dacht ik dat ik vorm van schimmelallergie heb maar heb de klachten het meest in herfst en winter.
Lucht ontvochtiger! Sommige mobiele aircos kunnen ontvochtigen zonder koelen dus als je een mobiele airco hebt zou ik even kijken of die functie er op zit.
Wij hebben in de kelder een luchtontvochtiger, en dat werkt echt heel goed.
Beetje afhankelijk van het weer, halen we daar enkele liters water per etmaal mee uit de lucht
Er kunnen nu gewoon boeken en kleding in de kelder staan
Maar dit klinkt helemaal niet als klachten van een vochtige lucht.

Ook is 71 wat aan de hoge kant, maar niet vreselijk hoog. En 54 procent in de slaapkamer is gewoon mooi laag.
Ik zou niet een ontvochtiger voor niks gaan aanschaffen...
Karrota schreef:
23-10-2025 09:27
Maar dit klinkt helemaal niet als klachten van een vochtige lucht.

Ook is 71 wat aan de hoge kant, maar niet vreselijk hoog. En 54 procent in de slaapkamer is gewoon mooi laag.
Ik zou niet een ontvochtiger voor niks gaan aanschaffen...
Ik ben aan het onderzoeken waar de klachten steeds vandaan komen. Ik zie wel dat een kitrand in de woonkamer bij het kozijn zwart is uitgeslagen, volgens mij was dat eerst wit..maar twijfel of het schimmel is
Hoe oud is je huis?
Wat voor soort verwarming?
Hoe stook je en hoe warm is het in huis?
Heb je een goede afzuigkap met afvoer naar buiten in de keuken?
Heb je afzuigunits in badkamer, toilet en badkamer?
Kun je misschien ergens een vochtmeter lenen? parketteurs en woningstoffeerders hebben er vaak eentje. Op die manier kun je uitsluiten of je ergens een kletsnatte muur of vloer hebt.
Kun je ergens ergens een hittecamera lenen? Als je iemand kent bij de vrijwillige brandweer kunnen ze je helpen. Op die manier kun je zien of je ergens koude plekken in je huis hebt.
edit: verkeerd gelezen
Beter ventileren:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... entileren/
Frizz schreef:
23-10-2025 10:23
Beter ventileren:
Ik ben niet TO, maar heb hetzelfde probleem. Ben al jaren bezig met heel goed ventileren, maar krijg in de herfst de luchtvochtigheid niet naar beneden. Dat is toch ook logisch als het buiten zo ontzettend vochtig is? In de woonkamer is het nu 71% en daar staat de verwarming ook nog aan. Boven is het net zo hoog en daar is stoken gewoon zonde (want we zijn daar alleen om te slapen).
Frizz schreef:
23-10-2025 10:23
Beter ventileren:
Ventileren doe ik volgens mij al genoeg. Roosters staan altijd open, doe een paar dagen de ramen even 10 minuten open. Afzuigkap staat aan tijdens koken. Weet eerlijk gesegd wat ik nog meer kan doen
Ik lees dat je je allergiepillen soms wel slikt maar geen verschil merkt. En als je je pillen een periode structureel gaat slikken, elke dag of wat het voorschrift ook is, heb je dat al eens geprobeerd?
ladadieladieda schreef:
23-10-2025 09:36
Hoe oud is je huis?
Kun je misschien ergens een vochtmeter lenen? parketteurs en woningstoffeerders hebben er vaak eentje. Op die manier kun je uitsluiten of je ergens een kletsnatte muur of vloer hebt.
Kun je ergens ergens een hittecamera lenen? Als je iemand kent bij de vrijwillige brandweer kunnen ze je helpen. Op die manier kun je zien of je ergens koude plekken in je huis hebt.
Dit inderdaad.
Wat je ook zou kunnen laten doen is een schimmelonderzoek. Vrienden van ons hadden ook steeds vage klachten en kwam tot niks. Huis was iets vochtig, maar ook niet extreem.
En toen bleek er wel schimmel te zitten in/onder de vloer.
Kost wel wat, maar was een gedegen onderzoek en ze hadden na die dag wel de oorzaak.
Koop een mobiele ontvochtiger, we hebben er 2 en eentje blaast ook nog eens warme lucht uit. Scheelt verwarming in die ruimte.

En met allergieën, ik zou dan eentje kopen die en ontvochtigt en lucht zuivert.
Ik zou verder zoeken dan alleen de luchtvochtigheid als oorzaak van de klachten. Wat voor omstandigheden zijn er in de herfst en winter wel, die er in de lente en zomer niet zijn? Zou het aan de kachel kunnen liggen? Of aan een crème of iets dergelijks, die je in de winter wel gebruikt en in de zomer niet?

Ik heb heel lang soortgelijke klachten gehad, die achteraf door mijn deodorant bleken te komen. Achter gekomen toen ik tijdens een vakantie mijn eigen deo vergeten was mee te nemen. Ter plaatse een andere deo gekocht en tijdens de hele vakantie geen klachten gehad. Eenmaal thuis waren de klachten er weer. Ik weet het eerst ook aan de omstandigheden in huis, maar het bleek gewoon mijn deo te zijn. Thuis ook een andere gekocht en nooit meer klachten gehad.
AnnaNiem schreef:
23-10-2025 11:11
Ik lees dat je je allergiepillen soms wel slikt maar geen verschil merkt. En als je je pillen een periode structureel gaat slikken, elke dag of wat het voorschrift ook is, heb je dat al eens geprobeerd?
Nee en dat ga ik nu ook doen omdat de huisarts destijds zei, slikken als ik last kreeg. Gisteren dacht ik misschien moet ik het elke dag slikken zodat het beter kan worden opgenomen in mijn bloed en dan vanzelf afweer aanmaak
Neuloosi schreef:
23-10-2025 11:28
Ik zou verder zoeken dan alleen de luchtvochtigheid als oorzaak van de klachten. Wat voor omstandigheden zijn er in de herfst en winter wel, die er in de lente en zomer niet zijn? Zou het aan de kachel kunnen liggen? Of aan een crème of iets dergelijks, die je in de winter wel gebruikt en in de zomer niet?

Ik heb heel lang soortgelijke klachten gehad, die achteraf door mijn deodorant bleken te komen. Achter gekomen toen ik tijdens een vakantie mijn eigen deo vergeten was mee te nemen. Ter plaatse een andere deo gekocht en tijdens de hele vakantie geen klachten gehad. Eenmaal thuis waren de klachten er weer. Ik weet het eerst ook aan de omstandigheden in huis, maar het bleek gewoon mijn deo te zijn. Thuis ook een andere gekocht en nooit meer klachten gehad.
Ik weet dat het niet aan deo of iets vancreme ligt want lente en zomer gebruik jk hetzelfde als in de herfst.
Ik denk toch dat er ergens ligt aan schimmel of luchtvochtigheid oid
ladadieladieda schreef:
23-10-2025 09:36
Hoe oud is je huis?

Mijn huis is redelijk oud, van de jaren 50.
Heb een cv, radiatoren. Ik zet de thermostaat vaak op 20 maar jk merk dat dat nof vrij koud is en daar ook weer koele lucht voel.

Afzuigkap is volgens mij zonder afvoer maar in toilet en douche wel een ventilatie rooster.
Ik kende wel iemand die bij de vrijwillig brandweer werkt, maar daar heb ik geen contact meer mee.
Maar ik zal toch de oorzaak moeten achterhalen.
Wat ik wel heb gezien in de vensterbank is dat ze kitrand zwart is uitgeslagen ,dat was volgens mij altijd wit. Ik vermoed schimmel.maar weet het niet zeker
Heeft uw 50' jaren woning nieuwe ramen met dubbelglas en zitten er ook ventilatieroosters in ?
Lijkt wel alsof je juist meer klachten krijgt bij een lage relatieve vochtigheid i.p.v. een hoge.

Je zou dat met de hygrometer kunnen controleren door de meter midden in de kamer te zetten en de herfst/winter metingen te vergelijken met de lente/zomer metingen. Zodra je de verwarming thuis aanzet daalt de relatieve luchtvochtigheid altijd sterk waardoor je zelfs bij regenweer, binnenshuis toch een lage luchtvochtigheid krijgt.
Taccowoman schreef:
23-10-2025 12:05
Mijn huis is redelijk oud, van de jaren 50.
Heb een cv, radiatoren. Ik zet de thermostaat vaak op 20 maar jk merk dat dat nof vrij koud is en daar ook weer koele lucht voel.

Afzuigkap is volgens mij zonder afvoer maar in toilet en douche wel een ventilatie rooster.
Ik kende wel iemand die bij de vrijwillig brandweer werkt, maar daar heb ik geen contact meer mee.
Maar ik zal toch de oorzaak moeten achterhalen.
Wat ik wel heb gezien in de vensterbank is dat ze kitrand zwart is uitgeslagen ,dat was volgens mij altijd wit. Ik vermoed schimmel.maar weet het niet zeker
Een huis van 70 jaar oud ventileert van nature goed, omdat er toen nog heel anders gebouwd werd als nu het geval is.
Worden je radiatoren helemaal warm? Anders eens een keer goed ontluchten, alle tussendeuren goed open en toch ook eens een paar dagen boven stoken, al is het maar tot 17 graden. En vooral stoken met de ramen open, als het niet regent. Klinkt tegenstrijdig, maar op die manier krijg je als het goed is wel de luchtvochtigheid lager.
Je kunt eens kijken of je een andere afzuigkap met afvoer naar buiten aan kunt laten leggen. Alle vocht die binnen geproduceerd wordt moet ook naar buiten om de luchtvochtigheid niet op te laten lopen.
Staan je ventilatieroosters in badkamer en toilet open, en zijn ze schoon?

Ik denk nu; zijn er in jouw gemeente energiecoaches? Dat zijn vrijwilligers die een opleiding hebben gedaan om zuinig stoken te promoten, maar die hebben van dit soort dingen juist kaas gegeten.
Wij hebben een lucht ontvochtiger. Heel blij mee. We hebben dat ding alleen in maanden september en oktober want dan hebben we vocht in huis en we gebruiken de verwarming nog niet. Hierdoor kunnen we de luchtvochtigheid omlaag brengen van 75% naar 55%. Je voelt aan de meubels en vloer dat het beter is.

We hebben deze:
https://www.eeese.nl/product/eeese-anna-10l/

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven