Werk & Studie alle pijlers

NLD

07-01-2018 14:58 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum. Ik ben een nederlandstalige 17-jarige middelbare scholier en ik sta op het punt om een grote beslissing te nemen, en daar wil ik graag over praten. Ik zit nu in het eindexamenjaar van VWO en ik wil heel graag volgend jaar een wo gaan doen (een universitaire opleiding dus :p). Ik heb opendagen bezocht van universiteiten in nijmegen, leiden en eindhoven, en heb mezelf goed en breed georiënteerd om een vervolgstudie te kiezen. Mijn keuze zal vallen op iets in de natuurwetenschappelijke richting, denk aan vakken zoals biologie, psychologie, natuurkunde, wiskunde, (geen scheikunde; ik haat scheikunde) en wellicht nog wat informatica. Een heleboel opleidingen hebben natuurlijk overeenkomsten en verschillen met elkaar, en dat is lastig kiezen. Maar ik was eigenlijk van plan me in te schrijven voor de volgende studies: nanobiology in rotterdam/delft, science in nijmegen en AI in nijmegen (je mag je maximaal voor 4 opleidingen aanmelden, maar de opleiding nanobiology geldt voor 2 inschrijvingen). De uiterlijke aanmelddatum (15 januari) voor numerus fixus studies (studies met een aanmeldprocedure) komt steeds dichterbij, en dus dacht ik vanavond; laat ik nog eens checken of er niet tóch nog andere interessante studies voor mij zijn (in nederland). Na een beetje zoeken kwam ik uit bij de opleiding biomedische technologie van de universiteit twente. Het klonk interessant. Maar toen kwam ik erachter dat het twentsonderwijsmodel gebruikt maakt van probleem gestuurd onderwijs. Ik was altijd vrij zeker van mijn standpunt tegenover pgo; ik ben namelijk fel tegen (als individu dan, een heleboel mensen zullen er beslist baat bij hebben). Ik kom nu met de deur in huis vallen, maar ik ben al sinds dat ik 8 jaar was gediagnosticeerd met ADD en NLD. Ik heb deze diagnose gekregen in belgië (waar dit wél een geldige DSM V diagnose is, just sayin). Het heeft niet veel nut om NLD hier zeer uitgebreid uit te gaan leggen. Dus zal ik een opsomming maken de positieve en negatieve kenmerken van NLD waar ik over struikel in het dagelijks leven.

Pluspunten:
- ik heb een goed geheugen, met name een sterk auditief geheugen. Ik onthou dingen redelijk snel, voornamelijk als ik ze hoor.
- mijn sterkste punt is het schrijven van verslagen, dus met mooie woordjes verhalen aan elkaar lullen ligt me ook wel goed
- al zolang als ik me kan herinneren kreeg ik te horen dat ik een bijzonder goed ontwikkelde spreekvaardigheid had voor mijn leeftijd.

Minpunten:
- ik ben heel erg slecht met alle vormen van non verbale communicatie. Ik interpreteer informatie uit boeken of berichtjes vaak op verschillende manieren. Als ik aan iemand vraagt waar iets ligt en hij wijst er met zijn vinger naartoe en geeft me aanwijzingen, kan ik het alsnog niet vinden.
- Ik zie informatie vaak over het hoofd. Dit komt met name ook door mn ADD, maar wordt versterkt door mijn NLD. Dit doet zich voornamelijk voor bij vakken zoals wiskunde. Ik leer altijd gemiddel +-100 uur voor elke toets, maar haal meestal niet hoger dan een 5. Dit komt doordat ik altijd net het verkeerde getal invul, of net keer doe in plaats van plus. Omdat ik dus slecht ben in het interpreteren van non verbale communicatie lees ik vaak over dingen heen. Ik ben overigens helemaal niet slecht in wiskunde; voor natuurkunde sta ik gemiddeld een 8.
- op sociaal vlak zijn er soms ook wat struikelblokken. Ik heb vrienden, en ook best wel veel, maar het zijn allemaal heel speciale individuen, Het zijn geen groepsmensen, en ik eerlijk gezegd ook niet.

En waarom pleur ik dat allemaal op een forum? Mijn oorspronkelijke reden was de volgende: ik wil me gewoon inschrijven voor een studie. En ik wil gewoon weten of er andere studenten zijn met NLD die ook geen heil zien in PGO? Of er ervaring mee hebben of wat dan ook. Ik vond het eigenlijk namelijk heel jammer dat je op alle universiteiten websites wel ziet van ooh kijk dit is goed en inovatief en werkt heel goed. En er zaten ook links bij naar onderzoeken. Maar over hoe studenten met ADD of NLD of asperger of wat dan ook zich erbij voelde stond helemaal niks. Miss werkt PGO wel voor mij als het schijnbaar geweldig werkt voor de rest van de wereld. De dingen waarbij ik vooral tegenaanhik bij PGO zijn de volgende zaken:
- het sociale deel (heel veel groepsverband)
- het informatie in boeken opzoeken deel (non verbale communicatie dus)

Maar terwijl ik deze poll aan schrijven ben, realiseer ik me eigenlijk dat ik in mijn gehele directe omgeving helemaal niemand heb die ook NLD heeft, die zijn ervaringen met me kan delen. En ik denk dat ik hier eigenlijk best wel behoefte aan heb. So of je nou student bent of niet en je wil graag ook met mij contact hebben, of je hebt tips voor me wat betreft mn studiekeuze of hoe ik mij struikelblokken beter kan aanpakken, lemme know :)
Verschilt de DSM per land? Lijkt me sterk.
Ja ofc verschilt het per land :p
Nee, dat doet het niet. De DSM is de DSM, punt. De interpretatie daarvan verschilt soms alleen per persoon, niet per land.

Daarnaast; als je ervaringen wilt uitwisselen met andere mensen met deze diagnose is je verhaal verder irrelevant. Als je wilt praten over de keuze voor welke studie je uiteindelijk moet gaan zijn je stickertjes niet relevant en gaat het om jou als persoon in zijn geheel. Dus wat zoek je hier?
Requieskitty schreef:
07-01-2018 15:04
Ja ofc verschilt het per land :p

Not. En de V bestond nog niet toen jij 8 was.

En heel vervelend dat je niet van werken in groepsverband houdt, met het oog op de toekomst is het wél handig jezelf dit toch aan te leren.
Ik kende de diagnose niet, maar heb me net ingelezen in NLD. Ik denk op basis van wat jij schrijft en wat ik er over lees dat het inderdaad niet handig is om een studie te kiezen waarbij er veel in projecten wordt samengewerkt. Ik heb zelf zo’n studie gedaan en het vergt echt behoorlijk wat van je sociale vaardigheden om in zo’n groep zaken voor elkaar te krijgen. Het idee daarachter is natuurlijk dat leerlingen niet alleen een vak leren maar ook meteen leren samenwerken, wat in veel beroepen noodzakelijk is. Op zich zijn die vaardigheden heel nuttig, maar je kunt je afvragen of het voor jou geen te grote belasting bovenop de studiedruk geeft.
Je leert 100 uur voor een wiskundetoets en haalt vervolgens een 5. Waarom lijkt het je een goed idee om een technische studie te kiezen?
Koffiehagedis schreef:
07-01-2018 15:10
Nee, dat doet het niet. De DSM is de DSM, punt. De interpretatie daarvan verschilt soms alleen per persoon, niet per land.

Daarnaast; als je ervaringen wilt uitwisselen met andere mensen met deze diagnose is je verhaal verder irrelevant. Als je wilt praten over de keuze voor welke studie je uiteindelijk moet gaan zijn je stickertjes niet relevant en gaat het om jou als persoon in zijn geheel. Dus wat zoek je hier?
het is niet waarvoor ik kwam, maar goed miss heb ik het verkeerd uitgelegd. DSM is DSM maar toch erkent niet elk land alle onderdelen ervan. Het grootste voorbeeld hiervan is toch wel Amerika
Het ligt er uiteraard ook aan hoe het probleemgestuurd onderwijs vormgegeven wordt. Meer op individuele basis waarbij je veel vanuit casussen werkt of dat je met een groep moet werken. Per onderwijsinstelling kan dit veel verschillen. Ook is het niet altijd goed duidelijk vooraf hoeveel groepswerk er van je gevraagd wordt tijdens de studie. Sommige studies noemen dit niet maar het blijkt toch we groot deel te zijn.
Koffiehagedis schreef:
07-01-2018 15:10

Hee ik ben gewoon heel slecht in de rode lijn van dingen erbij houden, dat zit ook in mij. Maar mijn stikkertjes zijn mijn persoonlijkheid. Ik probeer alleen aan te geven dat waar andere met intensieve training van dezelfde symptomen af zouden kunnen komen, het bij mij (in het huidige tijdperk) fysiek onmogelijk is, aangezien het een aandoening in mijn hersenen betreft. En mijn persoonlijkheid is dus van wezenlijk belang voor het kiezen van mijn studie, aangezien ik heb aangegeven hoe sterk ik mijn auditieve geheugen is, dat in contrast staat hoe 'slecht' mijn non verbale geheugen is, aldus een boek lezen
Requieskitty schreef:
07-01-2018 15:19
het is niet waarvoor ik kwam, maar goed miss heb ik het verkeerd uitgelegd. DSM is DSM maar toch erkent niet elk land alle onderdelen ervan. Het grootste voorbeeld hiervan is toch wel Amerika
En je zit nu in Europa en wil in NL een studie doen..dus dat moet je naast je laten.

Overigens laat je hart de keuze maken is mijn advies. Ga in elk geval niet af op wat je nu al tegenstaat.
Star² schreef:
07-01-2018 15:13
Not. En de V bestond nog niet toen jij 8 was.

En heel vervelend dat je niet van werken in groepsverband houdt, met het oog op de toekomst is het wél handig jezelf dit toch aan te leren.
Ik kan het wel maar niet mijn hele studie lang (denk ik) snap je? PGO be like constant projecten, en bij andere studies zijn projecten wel aanwezig, maar gewoon minder. Ik kan best in groepsverband werken, en mensen werken graag samen met mij omdat ik mede door mijn uitgebreide woordenschat vaak een 10 weet neer te zetten voor het verslag. Ook ben ik niet bijzonder geïnteresseerd om HET bedrijfsleven in te gaan, dus ik denk dat ik best een plekje kan vindne in de wereld met mijn net iets andere groepsvaardigheden
Ohja TO elke science opleiding vereist wiskunde en goed met wiskunde kunnen handelen...
Tr0tter schreef:
07-01-2018 15:17
Je leert 100 uur voor een wiskundetoets en haalt vervolgens een 5. Waarom lijkt het je een goed idee om een technische studie te kiezen?
ten eerste ik ben vrij eigenwijs
ten tweede ik ben heel slim (8 voor natuurkunde tho)
ten derde ik haat scheikunde
ten vierde iedereen zegt dat ik nooit zal weten of ik een technische studie aankan tenzij ik het probeer. het ligt hem eraan hoe de vraagstelling is, want dat is letterlijk waar ik mee kamp, niet de wiskunde opzich
Nummer*Zoveel schreef:
07-01-2018 15:14
Ik kende de diagnose niet, maar heb me net ingelezen in NLD. Ik denk op basis van wat jij schrijft en wat ik er over lees dat het inderdaad niet handig is om een studie te kiezen waarbij er veel in projecten wordt samengewerkt. Ik heb zelf zo’n studie gedaan en het vergt echt behoorlijk wat van je sociale vaardigheden om in zo’n groep zaken voor elkaar te krijgen. Het idee daarachter is natuurlijk dat leerlingen niet alleen een vak leren maar ook meteen leren samenwerken, wat in veel beroepen noodzakelijk is. Op zich zijn die vaardigheden heel nuttig, maar je kunt je afvragen of het voor jou geen te grote belasting bovenop de studiedruk geeft.
Kun je me ook iets vertellen over zeg maar het tempo van zon groep? Ik ben heel snel in dingen leren, maar door mijn ADD ben ik dus wel verschrikkelijk langzaam in like alle andere dingen. En kun je me ook iets vertellen over waar ik mee zit wat betreft het leren door het lezen van boeken in tegenstelling tot hoorcolleges?
yourlocalhero schreef:
07-01-2018 15:26
Ohja TO elke science opleiding vereist wiskunde en goed met wiskunde kunnen handelen...
Dit. Wiskunde is de basis bij een technische opleiding.
Of je nu biologie gaat studeren of natuurkunde, wiskunde krijg je.
Ik zal het opnieuw formuleren: ik pen per definitie niet slecht in wiskunde. Ik kan wiskunde heel goed toepassen, en heb mede hierdoor dikwijls een 8 voor natuurkunde gehaald. Tevens heb ik wiskunde b, en ga ik wrs gewoon met een 6 slagen. Ik heb zelf heel lang erover nagedacht, of ik een deels technische studie wel aankan. Ik ga het gewoon proberen, een waar ik graag advies over zou willen is PGO, tips of trucs, of ervaringen van andere mensen met NLD. Miss ken je iemand met NLD? Wordt allemaal zeer op prijs gesteld :)
Requieskitty schreef:
07-01-2018 15:28
Kun je me ook iets vertellen over zeg maar het tempo van zon groep? Ik ben heel snel in dingen leren, maar door mijn ADD ben ik dus wel verschrikkelijk langzaam in like alle andere dingen. En kun je me ook iets vertellen over waar ik mee zit wat betreft het leren door het lezen van boeken in tegenstelling tot hoorcolleges?
Er is altijd een strakke deadline waar je naartoe werkt, en hoe hoog dat tempo is hangt af van de opleiding.

Voor een project verdeel je vaak de taken en ieder doet wat (zowel lezen en schrijven). Je overlegt regelmatig met elkaar hoe ver je bent gekomen en wat wel of niet verder in de opdracht wordt uitgewerkt en door wie.

Als je geluk hebt, dan kun je taken naar je toetrekken die jou het beste liggen. Dan pakken de andere groepsleden weer andere taken op die beter bij hen passen. Maar als je pech hebt, dan heb je allemaal dezelfde voorkeuren of capaciteiten, en moet iedereen dus van alles wat doen om de opdracht te kunnen laten slagen.

Een vraagje voor jou uit interesse. Werkt jouw auditieve geheugen alleen als je naar anderen luistert, of ook als je naar jezelf luistert, bijvoorbeeld door de leerboeken aan jezelf voor te lezen tijdens het studeren?
ik verwerk de de wiskundige informatie verkeerd in mijn brein omdat ik een probleem heb met non verbale communicatie. Het is een beetje zoals discalculie. Ik maak van een +2 een -2 en dan is het gewoon al gebeurd. Misschien groei ik hier nog overeen, who the hell knows. Anyway mijn besluit staat vast: ik wil een deels technische studie gaan doen, en ja die gaat vrij fucking pittig worden, maar ik hou wel van een uitdaging. Overigens ben ik ook een doorzetter, want wie de fack spendeerd er nou 100 uur aan wiskunde elk kwartaal op de middelbare school :P
In “like” bijna alle gevallen van studiekeuzestress kun je je het beste wenden tot de studieadviseur van de universiteit of van jouw middelbare school.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Ik zou in ieder geval geen talige studie gaan doen.
Nummer*Zoveel schreef:
07-01-2018 15:38
Er is altijd een strakke deadline waar je naartoe werkt, en hoe hoog dat tempo is hangt af van de opleiding.

Voor een project verdeel je vaak de taken en ieder doet wat (zowel lezen en schrijven). Je overlegt regelmatig met elkaar hoe ver je bent gekomen en wat wel of niet verder in de opdracht wordt uitgewerkt en door wie.

Als je geluk hebt, dan kun je taken naar je toetrekken die jou het beste liggen. Dan pakken de andere groepsleden weer andere taken op die beter bij hen passen. Maar als je pech hebt, dan heb je allemaal dezelfde voorkeuren of capaciteiten, en moet iedereen dus van alles wat doen om de opdracht te kunnen laten slagen.

Een vraagje voor jou uit interesse. Werkt jouw auditieve geheugen alleen als je naar anderen luistert, of ook als je naar jezelf luistert, bijvoorbeeld door de leerboeken aan jezelf voor te lezen tijdens het studeren?
Ik heb er eerlijk gezegd nooit eerder bij stil gestaan, maar ik heb altijd de gewoonte om of ik nou een samenvatting maak of iets leer of weet ik veel wat om het dan hardop voor te lezen, of er een verhaal van te maken, of het zelfs te zingen (op het deuntje van achtergrond muziek). Ik denk dat mijn behoefte om te praten tijdens het leren ook voortkomt uit het feit dat ik me gewoon beter concentreer als ik geluidstimulans heb, ik heb vaak muziek op bij het leren, behalve als ik Latijn of Grieks uit mijn hoofd leer. Want dan lees ik de tekstem letterlijk hard op, en dan zou muziek mij te veel storen.

Mag ik jou vragen op welke universiteit je studeertd/gestudeerd hebt? Ik wil je niet gaan stalken ofzo, maar tot nu toe weet ik dat vooral de universiteiten Maastricht en Wageningen er heel erg mee bezig zijn. Nijmegen schijnt lekker old school te zijn met hoorcolleges, vandaar dat mijn voorkeur daar ook naar uit gaat
EngeLiene schreef:
07-01-2018 15:46
Ik zou in ieder geval geen talige studie gaan doen.
Bedoel je een meer talige studie (TTO) of een studie met talen (duits frans nederlands etc)?

Dit is dus een heel goed voorbeeld van hoe ik in non verbale informatie meerdere mogelijkheden zie

En tja nee ik heb gewoon latijn en grieks gepakt omdat ik geen zin had in frans en duits. Ik heb altijd een 9 gestaan voor frans en had voor mijn laatste toets duits in de 3e een 9,6. Ook ligt engels me heel erg goed, heb ook mijn cambridge engels examen gehaald. Dus tja, kan ik het: ja. Wil ik het?: ABSOLUTELY NOT

En een heleboel opleidingen zijn helaas toch engelstalige dus achja what the hell haha
OpenHaardVuur schreef:
07-01-2018 15:45
In “like” bijna alle gevallen van studiekeuzestress kun je je het beste wenden tot de studieadviseur van de universiteit of van jouw middelbare school.
Ik ben geadviseerd, maar zoals ik al zei er is gewoon letterlijk geen informatie te vinden over hoe mensen met NLD PGO onderwijs ervaren. Ik moet de eerste student met NLD überhaupt ook nog tegenkomen (ze zijn er en ik wil heel graag met ze praten tho) maar er is geen enkel referentiekader, dus mijn studiebegeleiger kan niet veel meer voor me doen dan me vertellen dat ik voor mijn gevoel moet gaan
Ik begrijp het volgens mij niet helemaal.
Je zegt dat je wiskundige informatie niet goed kan verwerken. Het zou geen zin hebben om dit te oefenen, want het is nou eenmaal hoe jij brein werkt.

Toch wil je een studie gaan volgen waar wiskunde erg belangrijk is? Dat zie je dan niet als een probleem, maar het in groepsverband werken wel. Terwijl je ook zegt dat niemand het vervelend zou vinden om met jou in groepsverband te werken, want je zorgt er voor dat er tienen gehaald worden door je brede woordenschat.

Misschien ligt het aan mij, misschien ligt het 'like' aan je irritante manier van schrijven maar ik begrijp er niks van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven