Werk & Studie alle pijlers

Nul uren contract

23-08-2021 17:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
In oktober werk ik alweer een jaar bij mijn bijbaan. Ik heb op dit moment een 0 uren contract. Nu wordt mijn contract verlengd. Ik vraag mij af of het nog toegestaan is om nu weer een 0 uren contract te krijgen of moet ik uren krijgen? Het liefst krijg ik namelijk wel uren. Online lees ik verschillende dingen vandaar dat ik het hier even vraag.

Ps: Ik heb het ook aan de manager gevraagd maar hij dacht dat het een 0 uren contract bleef omdat die hem verlengd. Hij zei dat ik het anders zelf even moest opzoeken.
na zes maanden heb je al recht op een bepaald aantal uren
https://www.mkbservicedesk.nl/2651/wat- ... ntract.htm
ook al is er geen werk
Eh.. je kan ook gewoon vragen om de uren die jij wil?
Bij juridisch loket gratis je laten informeren beste route?
Heb je een gemiddeld aantal dezelfde uren gewerkt?
Tsja, er is op dit moment zo veel vraag naar personeel, dat als ik jou was het heel erg simpel zou zijn.
De tijd is voorbij dat werkgevers maar een beetje konden sollen met medewerkers, zelfs in een bijbaan.
Voor hem heb je zo tien andere werkgevers, die niet alleen blij zijn als je komt maar daar ook consequenties aan verbinden.
Als ik jou was, zou ik dus aan je huidige werkgever vragen of hij bereid is om jou vaste uren te geven met de daarbij horende salarisverhoging.
Als hij niet akkoord gaat, zou ik een andere bijbaan gaan zoeken.

Er is veel meer als genoeg werk op dit moment.
Na een jaar is hij volgens de WAB verplicht je een contract aan te bieden met het gemiddeld aantal uur dat je het afgelopen jaar gewerkt hebt. Als je googeld op WAB en oproepkrachten vind je zeker de juiste info.
Mijn uren zijn erg verschillende geweest. Door de lockdown heb ik niet kunnen werken en heb ik enkele maanden ook geen inkomen gehad. Nu in de vakantie werk ik wel veel, maar zometeen zou het alleen om het weekend gaan in verband met school.
Wat bedoel je met de daarbij horende loonsverhoging? Ik dacht dat dit niet van toepassing was in de retail (werk in een kledingwinkel)
Randomgirlxx schreef:
23-08-2021 18:07
Mijn uren zijn erg verschillende geweest. Door de lockdown heb ik niet kunnen werken en heb ik enkele maanden ook geen inkomen gehad. Nu in de vakantie werk ik wel veel, maar zometeen zou het alleen om het weekend gaan in verband met school.
En het is echt nul-uren? Niet Oproep ofzo?
Ik wist niet dat er nog verschil zat in oproep of nul uren contract. Dat zou ik dan even moeten nakijken
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... epkrachten
Je hebt waarschijnlijk een oproepcontract.

Hier kun je er alles over lezen:

https://www.inretail.nl/kennisbank/pers ... st-kiezen/

Stukje hieruit:

‘Steeds als de arbeidsovereenkomst van een oproepkracht 12 maanden heeft geduurd moet de werkgever een aanbod doen voor een vaste arbeidsomvang die tenminste gelijk is aan de gemiddelde arbeid in de voorafgaande 12 maanden. Een werknemer die eerst 11 maanden op een contract met bepaalde uren werkt en daarna een maand als oproepkracht, kan ook aanspraak maken op een aanbod voor een vaste arbeidsomvang.

Het aanbod moet minimaal het gemiddelde aantal uren dat in de afgelopen 12 maanden is gewerkt bedragen. Dat betekent dat afronden naar boven wel mag, maar afronden naar beneden niet.

Als werkgever moet je het aanbod binnen een maand nadat de arbeidsovereenkomst 12 maanden heeft geduurd doen. De werknemer heeft één maand de tijd om het aanbod te aanvaarden of te weigeren. Bij acceptatie van het aanbod gaat het direct in.

Gaat het om een aflopend contract? Dan bestaat er geen verplichting tot het voortzetten van het dienstverband.

Telkens als de oproepovereenkomst 12 maanden heeft geduurd moet de werkgever opnieuw een aanbod vaste arbeidsomvang aan de werknemer doen.’

De kans bestaat dat men geen uren wil bieden die je afgelopen jaar gemiddeld hebt gemaakt, dan kunnen zij ervoor kiezen je contract geheel niet te verlengen.

Misschien is het mogelijk om op een min/max contract aan te sturen? Bijvoorbeeld 3-12 per week? Dan heb je garantie van uitbetaling van iig 3 uren.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ik heb het even nagekeken en op mijn loonstroken staat inderdaad dat ik een oproep overeenkomst heb. Ik heb het even uitgezocht en als ik het goed heb is er dan toch ook sprake van het feit dat ik nu uren aangeboden moet krijgen ?
Randomgirlxx schreef:
23-08-2021 18:27
Ik heb het even nagekeken en op mijn loonstroken staat inderdaad dat ik een oproep overeenkomst heb. Ik heb het even uitgezocht en als ik het goed heb is er dan toch ook sprake van het feit dat ik nu uren aangeboden moet krijgen ?
Ja en nee. In principe wel, maar de werkgever kan er ook voor kiezen om dan het contract in het geheel niet te verlengen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Maar zij zouden mij niet opnieuw een oproep overeenkomst / 0 uren contract mogen geven/aanbieden? Dan ga ik namelijk wel aangeven dat ik een een x aantal uren wil. Ik woon op mijzelf en wil niet weer het risico lopen wat er het afgelopen jaar is gebeurd door een of andere reden weer zonder inkomen te zitten.
Randomgirlxx schreef:
23-08-2021 18:35
Maar zij zouden mij niet opnieuw een oproep overeenkomst / 0 uren contract mogen geven/aanbieden? Dan ga ik namelijk wel aangeven dat ik een een x aantal uren wil. Ik woon op mijzelf en wil niet weer het risico lopen wat er het afgelopen jaar is gebeurd door een of andere reden weer zonder inkomen te zitten.
Tsja, je contract loopt af. Als jij nu aangeeft bij een nieuw contract recht te hebben op een x aantal uur, kan de werkgever ook eieren voor zijn geld kiezen en helemaal geen nieuw contract bieden.

Stel je hebt afgelopen 3 maanden gemiddeld 20 uur per week gewerkt en daar ‘recht’ op. Je geeft aan weer alleen weekenden te gaan werken, dus een werkgever weet dat jij die 20 uur per week dus niet kunt maken en zal je dan waarschijnlijk ook geen contract aanbieden voor die uren.

Je zou wel kunnen aangeven dat je graag een contract wil voor bijvoorbeeld 12 uur per week, dan krijg je alleen die uren standaard uitbetaald en evt. overuren niet zomaar. Of je vraagt of een min/max tot de mogelijkheden behoort. Dan heb je iig recht op de minimaal aantal afgesproken uren en krijg je betaald voor de uren die je daadwerkelijk hebt gewerkt tot de max die je hebt afgesproken.

Of je accepteert een nieuw 0 uren contract en doet na 3 maanden een verzoek op basis van het rechtsvermoeden van arbeidsomvang.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Aan de andere kant, zat werk en geen werknemers te vinden. Dus als ik TO was zou ik gaan uitzoeken wat ze minimaal wil en dat toch gewoon gaan vragen.

En anders lekker andere baan zoeken. Beste tijd ooit, ook voor jonge mensen met zulke bijbanen.
FeeLucifer01 schreef:
23-08-2021 19:05
Aan de andere kant, zat werk en geen werknemers te vinden. Dus als ik TO was zou ik gaan uitzoeken wat ze minimaal wil en dat toch gewoon gaan vragen.

En anders lekker andere baan zoeken. Beste tijd ooit, ook voor jonge mensen met zulke bijbanen.
Eens. Maar aan dat minimaal willen moet TO natuurlijk ook daadwerkelijk kunnen voldoen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ieder jaar moet je werkgever je een aanbod doen met een vast aantal uren bij een oproepovereenkomst. Het is dan aan jou om te bepalen of je dat wil of niet.
Chienandalou schreef:
23-08-2021 19:08
Eens. Maar aan dat minimaal willen moet TO natuurlijk ook daadwerkelijk kunnen voldoen.
Ze geeft zelf aan dat ze liefst een vast aantal uur heeft, neem even aan dat ze zelf wel weet of ze daaraan kan voldoen. :roll:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven