Werk & Studie alle pijlers

O=P/(1-P)

30-10-2014 19:57 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hellupie! Ik voel me heel dom maar ik ben vergeten hoe je dit soort formules omrekent en nu kan ik de zogeheten odds ratio niet berekenen

O=P/(1-P) dus P= ???? Welke wiskundeheld helpt mij?
Oh, dit heb ik net allemaal gehad. Wat wil je hebben?

p is de proportie, % zieken oid.
Of ik bedoel eigenlijk: nu kan ik wel de odds ratio berekenen, maar niet de kans (P) als ik alleen de odds ratio heb.
Hooo wacht daar gaat iets mis... dat oogje moet ( 0 ) voorstellen.

Ik wil dus nu een formule van O = P/(1-P) omzetten naar P = ..... dat je de O in kan vullen. But I don't remember how to convert this ...
Hoe kan het dat je alleen de OR hebt? Is die gegeven oid?

Heb je geen grafische rekenmachine waar je dit in kunt vullen? Dan rolt die p er zo uit.
Ja de OR is gegeven. En ik mag geen grafische rekenmachine gebruiken bij mijn tentamen dus dat doe ik nu liever ook niet
Ik moet dus de P berekenen. En er is iets... Een soort regel. Dat herinner ik me vaag...

O=P/(1-P)

en dan uiteindelijk draai je iets vaags om volgens mij en wordt het +1 maar hoe dat ook alweer werkte..
Mijn poging maar ik krijg P niet los van O

O * (1-P)=P

O-OP = P

Maar wat is je doel. Als je een odds ratio berekent heb je P toch al?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Nee ik wil met de odds ratio de P berekenen
Maar als je een OR hebt, heb je sowieso twee p's, anders is er geen OR. Welke informatie heb je nog meer?

Jammer dat je die GR niet mag gebruiken!
Nee maar ik moet de P's dus nu berekenen. Vanuit de OR
Twee p's vanuit één OR, dat is toch raar? Want je kan dezelfde OR krijgen met heel veel verschillende combinaties van p1 en p2.
Ik heb hem ingevuld bij Wolfram alfa en krijg het volgende als oplossing

P = O/(O+1)

Even kijken of ik terug kan redeneren:

O = P/(P-1)

O * (1-P)=P

O-OP = P

O=P+OP

O=P(O+1)

P=O/(O+1)

Zo dus!
Haha ja had hem net opgelost! Buiten de haakjes halen, dat was het trucje
Verder eens met Understatement.

Ik snap het niet helemaal waarom je de P vanuit de odds zou willen berekenen...
Ik voel mij echt zo dom.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Omdat ze dat vragen op mijn tentamen
De odds ratio is p1/p2 maar in dit geval is p2 = (1-P1) dus er is maar 1 P. P = Probability ziek, (1-P) = probability niet ziek, P/(1-P) is odds ratio ziek versus niet ziek. Dus elke O heeft 1 geassocieerde P hier. Daarom zou je het kunnen willen berekenen.

Ik wilde je ook de formule nog geven maar die had je al :P
Of omdat het op je tentamen gevraagd wordt hahaha

Men ik mis wiskunde als ik dit soort dingen moet leren. Dát was nog eens een echt vak. En de voldoening als je zo'n puzzel waar je niet uitkwam ein-de-lijk had opgelost, zo heerlijk.
Helaas nu geen tijd om sommen op te lossen want moet allerlei dingen in mijn kop stampen
Tjee. Welke opleiding is dit? Bij dit soort sommetjes maak ik er altijd een driehoekje van. Bijvoorbeeld als je 20/4=5 hebt, zet ik bovenin de driehoek 20 en in de onderste twee punten 4 en 5. Zo kun je altijd beredeneren welke kant je op moet rekenen en of je moet vermenigvuldigen of delen om bij het antwoord te komen.

Ik kan het overigens alleen met echte cijfers, zodra er letters staan sla ik dicht
Dit ging juist om de letter uit de vergelijking te halen betje, cijfertjes invoeren kan ik wel

Geneeskunde trouwens, hoezo?
Ik was alleen even het stapje 'P buiten de haakjes halen' kwijt. Wisk is allang weer weggezakt
Ik kan niet quoten en ook geen smileys toevoegen, maar waarom ik het vroeg...

Als het havo 4 was geweest had ik mezelf wel stom gevonden, maar dat valt mee Waarom moet je wiskunde doen voor geneeskunde? Of is het meer statistiek?
't Is een tentamen over het interpreteren van variabelen die in een onderzoek voorkomen. Zodat je gegevens kan interpreteren als je een onderzoek doet/leest om info op te zoeken voor een patiënt.

Maar als je alleen maar vraagt: bereken de OR (= ziek%/niet-ziek%) dan haalt iedereen een 10. Dus komen ze opeens met vergelijkingen oplossen enzo en dan lees ik dat en dan denk ik: god ja, dit is echt 7 jaar geleden wat was daar toch weer eens mee?

Ik vond wiskunde erg leuk, maar ben een beetje teleurgesteld over hoe snel je het weer verleert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven