Office manager functie aannemen?

woensdag 18 oktober 2023 om 11:04
Binnenkort gaat er bij mij op werk het een en ander veranderen en we gaan uitbreiden in personeel.
Mijn werkgever is regelmatig op pad en dan nam ik het over, alleen was ik maar in mijn eentje, dus dan is het ook niet anders.
Nu is tussen neus en lippen door ter spraken gekomen of de functie office manager niet iets voor mij zou zijn en eerlijk ik weet het niet. Hij is nog niet concreet met een voorstel gekomen. Op dit moment ben ik ook maar gewoon in loondienst als kantoormedewerker.
Behalve dat dan mijn taak wordt om mensen aan te spreken en te sturen als hij er niet is, dus ook als ze eventueel te laat komen of de kantjes ervan lopen. Ik weet niet of dit iets is waar ik perse gelukkig van wordt ik heb helemaal geen zin om andere aan te moeten spreken op hun gedrag en als het dan mis gaat bij mij verhaal wordt gehaald.
Ik heb geen ervaring als office manager en dit weet hij. Vaak vind ik nu al dat hij best veel op mij leunt. Wat ik zeker zie als een compliment, maar toen ik hier kwam werken was dit niet wat ik had verwacht van de functie en verantwoordelijkheden. Dit is uiteraard gecompenseerd met meer salaris.
Daarnaast wil ik in de toekomst minder gaan werken dit weet hij niet en hoeft hij ook nog niet te weten, omdat hierin nog niets concreet is.
Iemand die ervaring of advies heeft? Die ook van kantoorfunctie naar office manager is gegaan of soortgelijk.
Iets wat wellicht belangrijk is om te vermelden het wordt een nieuw team, dus geen bestaand team van collega's waar ik al eerder mee heb samen gewerkt en dat ik nu opeens op de andere stoel zit voor ze. Misschien ontbreekt bij mij ook gewoon de ambitie.
Ik open dit topic, omdat ik op het moment twijfel en eerder neig naar een nee, maar ik wil niet later spijt krijgen dat ik deze kans heb laten schieten.
Mijn werkgever is regelmatig op pad en dan nam ik het over, alleen was ik maar in mijn eentje, dus dan is het ook niet anders.
Nu is tussen neus en lippen door ter spraken gekomen of de functie office manager niet iets voor mij zou zijn en eerlijk ik weet het niet. Hij is nog niet concreet met een voorstel gekomen. Op dit moment ben ik ook maar gewoon in loondienst als kantoormedewerker.
Behalve dat dan mijn taak wordt om mensen aan te spreken en te sturen als hij er niet is, dus ook als ze eventueel te laat komen of de kantjes ervan lopen. Ik weet niet of dit iets is waar ik perse gelukkig van wordt ik heb helemaal geen zin om andere aan te moeten spreken op hun gedrag en als het dan mis gaat bij mij verhaal wordt gehaald.
Ik heb geen ervaring als office manager en dit weet hij. Vaak vind ik nu al dat hij best veel op mij leunt. Wat ik zeker zie als een compliment, maar toen ik hier kwam werken was dit niet wat ik had verwacht van de functie en verantwoordelijkheden. Dit is uiteraard gecompenseerd met meer salaris.
Daarnaast wil ik in de toekomst minder gaan werken dit weet hij niet en hoeft hij ook nog niet te weten, omdat hierin nog niets concreet is.
Iemand die ervaring of advies heeft? Die ook van kantoorfunctie naar office manager is gegaan of soortgelijk.
Iets wat wellicht belangrijk is om te vermelden het wordt een nieuw team, dus geen bestaand team van collega's waar ik al eerder mee heb samen gewerkt en dat ik nu opeens op de andere stoel zit voor ze. Misschien ontbreekt bij mij ook gewoon de ambitie.
Ik open dit topic, omdat ik op het moment twijfel en eerder neig naar een nee, maar ik wil niet later spijt krijgen dat ik deze kans heb laten schieten.
woensdag 18 oktober 2023 om 12:23
Als de organisatie dat allemaal kan bieden, dan is dat wat mij betreft een goede motivatie om het wel te doen. De mogelijkheid voor die ontwikkeling en doorgroep zou ik dan wel min of meer gegarandeerd willen zien.Felidaes schreef: ↑18-10-2023 12:13Groei, skills uitbreiden, andere (persoonlijke) doelen opstellen, cv (kunnen) updaten.....
Dit is allemaal voor mij persoonlijk interessant.
Ik heb SPH gestudeerd, maar ik wilde op kantoor werken toen ik kinderen kreeg.
Moest onderaan beginnen: data entry - kantoor medewerker - office manager - HR manager

woensdag 18 oktober 2023 om 12:24
Hmm...ik lees meerdere reacties hier dat het aanspreken van mensen niet perse bij de functie hoort of dat ze daar niet aan denken bij een office manager.
Misschien dat ik dit zo zie door mijn ervaring op de werkvloer, want als iemand dan weer te laat was of zijn werk niet goed deed of er was onderling onenigheid dan waren het altijd mijn collega's die ik hoorde zeggen: Ja dat is niet aan mij hoor om wat van te zeggen en ik vind dat de taak van onze office manager, laat die het maar doen. Daar krijg ik niet genoeg voor betaald was het dan.
Als ik er over na denk sprak de office manager die mensen ook wel eens aan, maar vaker niet dan wel. Weet wel dat zij als office manager niet snel iets goed kon doen in het team.
Misschien dat ik dit zo zie door mijn ervaring op de werkvloer, want als iemand dan weer te laat was of zijn werk niet goed deed of er was onderling onenigheid dan waren het altijd mijn collega's die ik hoorde zeggen: Ja dat is niet aan mij hoor om wat van te zeggen en ik vind dat de taak van onze office manager, laat die het maar doen. Daar krijg ik niet genoeg voor betaald was het dan.
Als ik er over na denk sprak de office manager die mensen ook wel eens aan, maar vaker niet dan wel. Weet wel dat zij als office manager niet snel iets goed kon doen in het team.

woensdag 18 oktober 2023 om 12:28
suikerspinx schreef: ↑18-10-2023 11:26
Als ik nu in mijn huidige functie blijf zal ik ongetwijfeld voorkomen dat wanneer mijn werkgever er niet is ik een soort van laatste woord heb op de werkvloer. Moeten er knopen door gehaakt worden dan is dat aan mij.
Wat ik van tijd tot tijd echt niet erg vind, maar mensen aanspreken als ze te laat komen of hun werk niet goed dan vind ik toch een ander verhaal dan: Bestelling A heeft prioriteit..
Als dat bij de functie officemanager hoort volgens jouw werkgever en hij vindt dat hij zo iemand nodig heeft, dan gaat hij iemand anders aannemen om die zaken te doen als jij de functie niet wilt. Bedenk je goed of je dat wel ziet zitten.
Kijk dus eerst naar de functieomschrijving. En bepaal dan ook of je het ziet zitten dat iemand anders dat gaat doen ipv jij. Dan komt diegene boven jou te staan waarschijnlijk?
woensdag 18 oktober 2023 om 12:32
Ik lees een beetje tussen de regels door dat jij 'bang' bent dat je nieuwe collega's naar je gaan kijken zoals deze office manager werd behandeld. Dus dat je geen zin hebt om mensen aan te spreken of 'boven' hen te staan en daardoor niet meer 'in de groep' valt.suikerspinx schreef: ↑18-10-2023 12:24Hmm...ik lees meerdere reacties hier dat het aanspreken van mensen niet perse bij de functie hoort of dat ze daar niet aan denken bij een office manager.
woensdag 18 oktober 2023 om 12:37
Ik heb ook een leidinggevende functie gehad en dat kun je zo invullen zoals jij dat wilt. Er zijn meerdere leiderschapsstijlen. Een persoon die te laat is, weet zelf ook dat dat niet de bedoeling is. Ik was meer van eigen verantwoordelijkheid en faciliteren waar nodig, zodat mensen eigenaarschap hadden en zich prettig voelden
woensdag 18 oktober 2023 om 13:02

woensdag 18 oktober 2023 om 13:44
Ook mannen springen toch niet zomaar in zo'n nieuw avontuur? Iets zegt mij dat als een man benaderd zou zijn voor zoiets er meteen een loonsverhoging oid aangeboden zou worden.Oude_Man_2 schreef: ↑18-10-2023 13:33Ik generaliseer weer enorm, maar ik heb de indruk dat mannen van andere mannen in dezelfde situatie, grosso modo, als advies krijgen "bij twijfel, niet zeuren, maar gewoon proberen! Wat is nou het ergste dat je kan gebeuren?"
Maar ik generaliseer natuurlijk.

woensdag 18 oktober 2023 om 13:45
Nee, je hebt zeker een punt. Het advies dat ik een functie niet moet nemen vanwege mijn spelling- en grammaticafouten slaat nergens op. Zeker als de tekst van die persoon zelf ook niet 100% on point is.Oude_Man_2 schreef: ↑18-10-2023 13:33Ik generaliseer weer enorm, maar ik heb de indruk dat mannen van andere mannen in dezelfde situatie, grosso modo, als advies krijgen "bij twijfel, niet zeuren, maar gewoon proberen! Wat is nou het ergste dat je kan gebeuren?"
Maar ik generaliseer natuurlijk.
Al schrijft iemand nog zo feilloos wat heb je daar aan als je in alle andere opzichten te kort schiet.

woensdag 18 oktober 2023 om 13:45
Bij ons ligt dat bij de directe leidinggevende. De Office manager heeft verder geen benul van hoe laat mensen binnenkomen en andere afspraken binnen teams en afdelingen. En mensen stappen echt niet naar de Office manager om te vragen of die ergens een standje wil komen geven.Lila-Linda schreef: ↑18-10-2023 12:48Onze officemanager heeft wel degelijk een signalerende/aanjagende functie

donderdag 19 oktober 2023 om 00:43
Ik denk dat mannen elkaar meer aanmoedigen een stap te zetten in plaats van vooral maar geen risico te nemenNogevendit schreef: ↑18-10-2023 13:44Ook mannen springen toch niet zomaar in zo'n nieuw avontuur? Iets zegt mij dat als een man benaderd zou zijn voor zoiets er meteen een loonsverhoging oid aangeboden zou worden.
donderdag 19 oktober 2023 om 02:08
Dat denk ik ook.Oude_Man_2 schreef: ↑19-10-2023 00:43Ik denk dat mannen elkaar meer aanmoedigen een stap te zetten in plaats van vooral maar geen risico te nemen

donderdag 19 oktober 2023 om 06:15
En worden die mannen daar gelukkiger van?Oude_Man_2 schreef: ↑19-10-2023 00:43Ik denk dat mannen elkaar meer aanmoedigen een stap te zetten in plaats van vooral maar geen risico te nemen
donderdag 19 oktober 2023 om 11:26
Dit vind ik ook interessant. Tegenwoordig is er geen Sharp 8 uur of Sharp half 9 o.i.d. meer toch? Stel dat mensen iets te laat zijn ga je daar dan wat van zeggen als je ook weet, dat zij nooit Sharp 17 uur o.i.d. weggaan.Nogevendit schreef: ↑18-10-2023 12:55Hoe laat is eigenlijk 'te laat komen' op kantoor? En geldt die standaard voor iedereen?
Je moet de mensen ook niet demotiveren. Bij ons stuurt de officemanager haar secretariaat aan en bepaalt met hun de werktijden. Ik denk, dat het de taak van iedere leidinggevende is om daarmee om te gaan in haar/zijn team. Niet de officemanager over iedereen.

donderdag 19 oktober 2023 om 11:40
Wanneer ik vind dat iemand te laat is: Als er afspraken zijn dat je half 9 begint tot 5 uur. Bijna elke dag 5-10 minuten later komt binnen lopen, maar niet langer blijft om die tijd in te halen, dus om 5 uur stipt buiten staat.pompoenbloem schreef: ↑19-10-2023 11:26Dit vind ik ook interessant. Tegenwoordig is er geen Sharp 8 uur of Sharp half 9 o.i.d. meer toch? Stel dat mensen iets te laat zijn ga je daar dan wat van zeggen als je ook weet, dat zij nooit Sharp 17 uur o.i.d. weggaan.
Je moet de mensen ook niet demotiveren. Bij ons stuurt de officemanager haar secretariaat aan en bepaalt met hun de werktijden. Ik denk, dat het de taak van iedere leidinggevende is om daarmee om te gaan in haar/zijn team. Niet de officemanager over iedereen.
En als dat zo sporadisch keer gebeurd prima dan hoor je mij echt niet en dan verwacht ik ook niet dat iemand dan 10 minuten langer blijft. Kan iedereen wel eens overkomen.
Toen ik nog klantenservice deed had ik een collega die 5-10 minuten later binnen kwam, maar voordat ze was opgestart ben je zo weer 5-10 minuten verder, dit was elke dag. Ondertussen gaat de telefoonlijn wel om half 9 al open en konden wij elke keer de eerste telefoontjes afhandelen. Soms kwam ze stipt om half 9 binnen, maar ook dan voordat je pc opgestart is en je telefoon kan aannemen ben je 5-10 minuten verder. Daar was de regel dat je om half 9 klaar zat achter je pc.
Zei je er wat van tegen die collega dan was dat niet zo en ging ze een hele discussie met je aan.
Leuk dat zo iemand dan na 5 uur blijft om die tijd in te halen, maar dan gaat de telefoonlijn ook dicht. Kan je zeggen het is maar 15 minuten, maar waar trek je dan de grens?

donderdag 19 oktober 2023 om 12:04
Heel gek, maar dat denk ik wel ja. En ze blijven ook nog eens aan de gunstige kant van de loonkloof.

donderdag 19 oktober 2023 om 12:43
Ja, bij sommige typen werk ontkom je niet aan vaste tijden.suikerspinx schreef: ↑19-10-2023 11:40Wanneer ik vind dat iemand te laat is: Als er afspraken zijn dat je half 9 begint tot 5 uur. […]
Ik zit niet in een dergelijke omgeving en ben mobiel sowieso altijd bereikbaar, of iemand nou op mijn vaste nummer belt, of mobiel. Dan komt het allemaal niet zo nauw.

donderdag 19 oktober 2023 om 12:45
Ik denk het ook hoor. Daarbij is er met elke baan wel iets. Dan liever een treetje hoger, is mijn uitgangspunt.Oude_Man_2 schreef: ↑19-10-2023 12:04Heel gek, maar dat denk ik wel ja. En ze blijven ook nog eens aan de gunstige kant van de loonkloof.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in