Werk & Studie alle pijlers

Office manager functie aannemen?

18-10-2023 11:04 59 berichten
Binnenkort gaat er bij mij op werk het een en ander veranderen en we gaan uitbreiden in personeel.
Mijn werkgever is regelmatig op pad en dan nam ik het over, alleen was ik maar in mijn eentje, dus dan is het ook niet anders.

Nu is tussen neus en lippen door ter spraken gekomen of de functie office manager niet iets voor mij zou zijn en eerlijk ik weet het niet. Hij is nog niet concreet met een voorstel gekomen. Op dit moment ben ik ook maar gewoon in loondienst als kantoormedewerker.

Behalve dat dan mijn taak wordt om mensen aan te spreken en te sturen als hij er niet is, dus ook als ze eventueel te laat komen of de kantjes ervan lopen. Ik weet niet of dit iets is waar ik perse gelukkig van wordt ik heb helemaal geen zin om andere aan te moeten spreken op hun gedrag en als het dan mis gaat bij mij verhaal wordt gehaald.
Ik heb geen ervaring als office manager en dit weet hij. Vaak vind ik nu al dat hij best veel op mij leunt. Wat ik zeker zie als een compliment, maar toen ik hier kwam werken was dit niet wat ik had verwacht van de functie en verantwoordelijkheden. Dit is uiteraard gecompenseerd met meer salaris.

Daarnaast wil ik in de toekomst minder gaan werken dit weet hij niet en hoeft hij ook nog niet te weten, omdat hierin nog niets concreet is.
Iemand die ervaring of advies heeft? Die ook van kantoorfunctie naar office manager is gegaan of soortgelijk.

Iets wat wellicht belangrijk is om te vermelden het wordt een nieuw team, dus geen bestaand team van collega's waar ik al eerder mee heb samen gewerkt en dat ik nu opeens op de andere stoel zit voor ze. Misschien ontbreekt bij mij ook gewoon de ambitie.

Ik open dit topic, omdat ik op het moment twijfel en eerder neig naar een nee, maar ik wil niet later spijt krijgen dat ik deze kans heb laten schieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
19-10-2023 12:04
Heel gek, maar dat denk ik wel ja. En ze blijven ook nog eens aan de gunstige kant van de loonkloof.
Zonder loonsverhoging of andere voordeeltjes? Nou, echt niet hoor!
Nogevendit schreef:
19-10-2023 12:46
Zonder loonsverhoging of andere voordeeltjes? Nou, echt niet hoor!
Maar hoezo zou dit zonder loonsverhoging zijn? Daar moet TO natuurlijk zelf over onderhandelen.

Mannen wordt dat heus ook niet altijd aangereikt, maar die zouden dat misschien wel meteen aankaarten voor ze er überhaupt over na gaan denken.

Edit: er staat ook in de OP dat het salaris omhoog zal gaan.
Oude_Man_2 schreef:
19-10-2023 12:04
Heel gek, maar dat denk ik wel ja. En ze blijven ook nog eens aan de gunstige kant van de loonkloof.
Inderdaad heel gek als iemand die niet van leidinggeven houdt gelukkig wordt van leidingeven.
Zenmomentje schreef:
19-10-2023 12:51
Inderdaad heel gek als iemand die niet van leidinggeven houdt gelukkig wordt van leidingeven.
Ik denk niet dat TO weet of ze al dan niet van leidinggeven houdt, en hoe ze dat in zou vullen.

Ik heb bijvoorbeeld heel veel mannen als leidinggevende gehad die zich bepaald niet op microniveau met hun teams bezig hielden, qua leiding en sturing was het heel minimaal. Maar op papier waren ze het wel.

TO denkt meteen aan mensen op fouten wijzen en berispen enzo, maar dat is maar een klein deel van Office manager zijn. Zou ik ook geen zin in hebben, maar ik neem aan dat de functie veel breder is dan dat.

Daarbij leest het alsof ze veel nu eigenlijk ook al doet, maar niet navenant betaald wordt.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 19-10-2023 12:56
6.37% gewijzigd
Werktijden: ik snap dat bij een klantenservice van 08.00 tot 17.00 uur.

Maar in mijn reactie ging ik ervanuit, dat we te maken hebben met volwassen mensen die echt wel hun uren maken. Bij ons is er ook geen prikklok op je computer hoelaat je inlogt en of je wel regelmatig de computer aanklikt om te bewijzen dat je werkt cq thuiswerkt :). Dat moest er nog maar eens bijkomen.

Ik doe wat ik zeg. Dat maak ik af.
Lorem_Ipsum schreef:
19-10-2023 12:55
Ik denk niet dat TO weet of ze al dan niet van leidinggeven houdt, en hoe ze dat in zou vullen.

Ik heb bijvoorbeeld heel veel mannen als leidinggevende gehad die zich bepaald niet op microniveau met hun teams bezig hielden, qua leiding en sturing was het heel minimaal. Maar op papier waren ze het wel.

TO denkt meteen aan mensen op fouten wijzen en berispen enzo, maar dat is maar een klein deel van Office manager zijn. Zou ik ook geen zin in hebben, maar ik neem aan dat de functie veel breder is dan dat.

Daarbij leest het alsof ze veel nu eigenlijk ook al doet, maar niet navenant betaald wordt.
Van wat ze al doet weet ze in ieder geval dat ze het niet fijn vindt, dus ik zou dan niet aanraden nog meer die richting opgaan, ongeacht of 'mannen' dat nu wel zouden doen of niet.
Ok ik zie een paar ding en gebeuren.

Ten eerste werk je kennelijk in een omgeving waar erg ouderwets leiding wordt gegeven: mensen spreken elkaar niet maar maar wijzen naar een leidinggevende en zeggen stomme dingen als ‘daar word ik niet genoeg voor betaald’.
Er zijn vele manieren van leiding geven, en dit lijkt me een erg onprettige.
Dat zou je kunnen veranderen wanneer jij die functie krijgt, maar dan moet je wel weten hoe. Als je zelf geen ander voorbeeld of andere ideeen erover hebt ga je dit in stand houden, en ik denk inderdaad niet dat je daar gelukkig van wordt en wellicht komt het de werksfeer ook niet ten goede.

Ten tweede lijk je geen duidelijk beeld te hebben van de inhoud van de functie. Ik zou daarom eerst eens vragen om een functieomschrijving. En als je daar interessante dingen in leest kan je met je werkgever in gesprek gaan over welke taken je wel en niet oppakt, welke verantwoordelijkheden je krijgt en hoe je ingewerkt gaat worden op je nieuwe functie. En uiteraard hoort er een nieuw salaris bij.

Moet je dit willen? Ik denk dat office manager een leuke functie is, maar ik hou dan ook van doorleren en groeien en mezelf ontwikkelen. Ik zou het een uitdaging vinden.
Maar het is ook prima om te zeggen: ik wil niet groeien, ik wil gewoon het werk blijven doen dat ik nu doe en dat ik leuk vind.
En overigens, als de functie die je nu hebt in de loop der jaren is uitgebreid met meer taken en verantwoordelijkheden, dan hoort ook daar een gesprek bij over of je huidige salaris nog passend is. Dus ook zonder naar een geheel nieuwe functie te gaan zou je een keer kunnen kijken naar je huidige functieomschrijving.
Ik heb het idee dat die je zelfs niet helemaal duidelijk is, want je spreekt er nogal algemeen over.
Er is nog een optie, TO, en dat is de functie voor bijv. 6 maanden proberen. Mocht het niets zijn, dan kom je weer op de oude functie. Zoiets zou je kunnen afspreken. Dan is er voor jou minder druk.

Maar, als je echt denkt dat het niet bij je past en je er niet gelukkig van wordt, moet je het niet doen. Kennelijk ziet je leidinggevende het wel in je, anders was je niet gevraagd.

Zelf heb ik functies gehad die net te hoog waren gegrepen en sommige dingen vond ik vreselijk moeilijk. Uiteindelijk ben ik er ingegroeid, en na een tijd ging het mij makkelijker af.

Laat je niet leiden door je angst, maar wees ook eerlijk tegen jezelf. Is het niets, dan is het niets en dat kan je gerust zeggen. Je bent nu gelukkig in je functie en dat is heel wat waard.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Lila-Linda schreef:
18-10-2023 11:08
laat hem met een duidelijke functieomschrijving komen, dan weet je waar je Ja/Nee op zegt
Nou ja, dit. Volgens mij houd office management niet in dat je leidinggevende taken erbij krijgt maar meer dat je ervoor zorgt dat op kantoor alles gestroomlijnd verloopt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven