Werk & Studie alle pijlers

Omscholen ict

10-12-2019 20:22 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 jaar geleden pabo gedaan na een universitaire alfa studie omdat ik graag verschil wilde maken en er een tekort was. Afgelopen twee jaar kamp ik al met zware stressklachten en ben nu overspannen. Ik dwing mezelf naar het werk te gaan maar ik ben steeds ongelukkiger. Ik slik ook antidepressiva.

Mijn psycholoog gaf aan dat hij een sterk vermoeden heeft van autisme en op dit moment zit ik in een officieel traject. Ik zal erg opgelucht zijn als het klopt, al mijn problemen op sociaal gebied zijn dan verklaard. Ik doe steeds mijn best maar grijp mis lijkt het wel.

Nu hoorde ik iets over ict trainees en programma's voor mensen die zich willen omscholen. Het maakt mij weinig uit welk niveau maar ik wil graag werken en een baan waar contact met collega's beperkter is. Op de kinderen ben ik dol maar met ouders en collega's gaat het niet lekker.

Ik woon in de randstad en heb 7000 spaargeld om evt een mbo opleiding te betalen. Ik wil dolgraag aan de bak ondanks mijn handicap maar bij sales, onderwijs, en in marketing ging het steeds mis.
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
11-12-2019 05:27
wat voor een coach denk je recht op te hebben? (bedoel je van het UWV ?)

Stel er dan maar niets van voor, doel is asap jou uit de uitkering te hebben.
Voor mijn part werk ik in een winkel. Ik kan niet meer op deze manier. Ik heb het overzicht niet wat er mogelijk is, het is zo groot voor mij nu en ik raak in de war. Elke afwijzing maakt mij angstiger.

Is er niet iets/iemand die dit samen met mij uitzoekt? Desnoods betaal ik 300 euro aan een loopbaancoach maar gezien mijn autisme weet ik niet of dat de juiste persoon is.


Overigens ga ik online mezelf wat code aanleren om in elk geval iets te kunnen nadat ik weer beter ben. Heeft iemand tips voor sites/apps etc?
Winkel, callcenter, waarom zet je zo laag in als je een universitaire studie hebt? Of heb je die niet afgemaakt? Is het niet logischer om in het veld van die studie te zoeken in plaats van weer iets heel anders te willen leren?

Wat spreekt je eigenlijk zo aan in ict?

Als je nu in een traject zit en overspannen bent en door je klachten bang wordt van sollicitaties en opleidingen uitzoeken etc is het misschien niet het juiste moment om nu te bepalen wat voor nieuws je wil gaan doen. Dan eerst beter worden en dan verder kijken. Natuurlijk is januari een mooi startmoment maar laat je niets haasten want september is dat ook.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-12-2019 05:49
Winkel, callcenter, waarom zet je zo laag in als je een universitaire studie hebt? Of heb je die niet afgemaakt? Is het niet logischer om in het veld van die studie te zoeken in plaats van weer iets heel anders te willen leren?

Wat spreekt je eigenlijk zo aan in ict?

Als je nu in een traject zit en overspannen bent en door je klachten bang wordt van sollicitaties en opleidingen uitzoeken etc is het misschien niet het juiste moment om nu te bepalen wat voor nieuws je wil gaan doen. Dan eerst beter worden en dan verder kijken. Natuurlijk is januari een mooi startmoment maar laat je niets haasten want september is dat ook.
Ik heb naast de pabo een talige studie die qua werk niet veel keus biedt. Daarnaast heb ik een flink hoog IQ maar is mijn EQ niet congruent en ben ik bang dat het misgaat.

IT heb ik bij meerdere vrienden gezien en ik vind het fascinerend hoe ik een computer dingen kan laten doen. Code is ook taal.

Ik ga sowieso pas eind dit schooljaar ergens inschrijven. Ik ben mentaal nu een wrak.
Ik ben om dezelfde reden gestopt met de pabo. De enige (stage)plek waar ik het fijn vond was een zwarte school in een achterstandswijk. De ouders waren dankbaarder, minder hard en minder streberig.
De kinderen waren meer (oprecht) saamhorig. Je zou nog kunnen overwegen om op zo’n school als onderwijsassistent wat te doen, eventueel parttime.
Mijn man studeert informatie aan de open universiteit. Je kunt kijken of je recht hebt op een levenlanglerenkrediet. Zie hiervoor DUO.
Alle reacties Link kopieren
kijk ook eens bij Codam. en genoeg bedrijven in de ICT die afgestudeerde mensen aannemen zonder echt relevante vooropleiding.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
11-12-2019 06:47
Ik ben om dezelfde reden gestopt met de pabo. De enige (stage)plek waar ik het fijn vond was een zwarte school in een achterstandswijk. De ouders waren dankbaarder, minder hard en minder streberig.
De kinderen waren meer (oprecht) saamhorig. Je zou nog kunnen overwegen om op zo’n school als onderwijsassistent wat te doen, eventueel parttime.
Nee na 4 jaar onderwijs ben ik totaal uitgewrongen.
Alle reacties Link kopieren
fientje1982 schreef:
11-12-2019 07:49
Mijn man studeert informatie aan de open universiteit. Je kunt kijken of je recht hebt op een levenlanglerenkrediet. Zie hiervoor DUO.
Ik zal vanmiddag kijken!
Alle reacties Link kopieren
mikado123 schreef:
11-12-2019 07:52
kijk ook eens bij Codam. en genoeg bedrijven in de ICT die afgestudeerde mensen aannemen zonder echt relevante vooropleiding.
Thank you!
Alle reacties Link kopieren
Je spreekt over code, dus je wil graag leren programmeren. Code is inderdaad taal (ik noem mezelf altijd multi lingual want ik kan vloeiend Python spreken als het moet waha), maar de grammatica en woordenschat is maar een piepklein onderdeeltje van what it takes om te kunnen programmeren. Woordenschat en grammatica kan iedereen zo leren namelijk (net zoals een taal), de logica erachter is wat veel mensen af schrikt.

Maar sterk je: Ik ben een alfa mens die in de IT zit. Veel alfa's haken af bij het woord logica of bij het zien van een lap code die ze niet begrijpen of kunnen lezen maar het enige wat je nodig hebt om te kunnen programmeren is een hele berg geduld. Een oneindige hoeveelheid geduld.

Ik raad de site Code Academy aan en dan de python course: https://www.codecademy.com/. Op deze manier leer spelenderwijs wat programmeren in principe is en kun je kijken of het iets voor je is. Je hebt verder niks nodig, want alles zit al in de browser.

Waarom Python? Ten eerste omdat dit de meest nieuwelingvriendelijke taal is. Veel andere talen (Java, C#, C++) hebben strengere regels en als je deze overtreedt verdrink je in een hele berg errorcodes, dat kan een hele ververlende ervaring zijn als je nog te nieuw bent om te snappen wat je precies fout doet (bijvoorbeeld: Een } op de verkeerde plek, een missende ;, of een woord + 1 willen doen om woord1 te krijgen). Python is vriendelijk, Python raadt een boel dingen voor je en denkt met je mee ("ik denk dat je dit wilde, dus hier heb je dit onverwachte antwoord" en dan zie je vanzelf of je dit wilde of niet :lol:). Ten tweede is Python 1 van de hoofd talen in de data science en data science is het veld waar je de meeste niet-van-origine-IT-(ex)wetenschappers ziet. Data science is wat de wetenschap statistiek noemt, antwoorden halen uit een hele berg data met behulp van de computer. Misschien een veld die je als academicus wel trekt, ik weet niet of alfastudies kwantitatief onderzoek doen en statistiek leren? Maar zelfs als je niet deze kant op wil is Python een goede "ik ben blanco en ik wil gewoon even kijken of programmeren mijn ding is taal", want hij heeft alle facetten die andere programmeer talen ook hebben, dus overstappen op een ander taal is dan makkelijk. Dat is zoals overstappen van het Nederlands naar het Vlaams of naar het Duits: Veel is hetzelfde, sommige woorden weet je niet maar je weet wel dat je dat woord zoekt en die Google je zo.

Mocht je interesse hebben in frontend (GUI) ontwikkelen, dan is Javascript een goede 2e om je in te verdiepen (na Python raad ik aan). Javascript is van zichzelf namelijk nogal een gek taaltje, dus als je daarmee begint lijken de andere talen heel vreemd.

Java is waar je altijd goed mee zit en C# ook wel, alleen C# is niet gratis.

Van C++, C en andere niche talen zoals Scala zou ik wegblijven tot je weet wat dat precies in houdt.
Alle reacties Link kopieren
En nog een website om diverse talen te leren is Sololearn.
Alle reacties Link kopieren
Schabolleke schreef:
10-12-2019 23:01
Ja graag! Dank je wel. Ik heb kort boekhouding gedaan in mijn studententijd. Helpdesk als in callcenter?
Je hebt een pb!
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
11-12-2019 09:10
- knip -
Ik ben benieuwd naar wat voor werk je doet. Toevallig in de richting van data-analyse?
Just lurkin'
Alle reacties Link kopieren
NineLives schreef:
11-12-2019 21:07
Ik ben benieuwd naar wat voor werk je doet. Toevallig in de richting van data-analyse?
Nee ik ben developer. Ik zorg ervoor dat data analisten kunnen analyseren. :)
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
11-12-2019 05:27
wat voor een coach denk je recht op te hebben? (bedoel je van het UWV ?)

Stel er dan maar niets van voor, doel is asap jou uit de uitkering te hebben.
Mijn jobcoach bij het UWV vind ik best goed, maar ik heb niet vaak contact met hem.

Als u een diagnose autisme heeft, is er een aardige kans ze ze een re-integratiebedrijf in willen schakelen.
Zo'n bedrijf kan meer tijd voor u vrij maken.

(waarschuwing: ze zijn volgens mij vaak gewend dat ze zelf voor u vacatures moeten zoeken, en zij in de praktijk niet altijd gewend/bereid/in staat om u te helpen als u zelf een sollicitatie versturen wilt..
Nou ja, dat is mijn ervaring.)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Kijk eens op pluralsight een online trainingsplatform met tal van IT gerelateerde trainingen. Kosten voor een jaar toegang zijn rond de 300,- en er zitten ook veel toetsen in om niveau te bepalen (voor en na de training)
Alle reacties Link kopieren
Schabolleke schreef:
10-12-2019 23:03
Dank je! Doen ze niet moeilijk als je langer dan 3 jaar bent afgestudeerd?
Bij mij op het werk hoor je bij de young professionals als je onder de 35 bent. Er wordt vooral gekeken naar je competenties en of je in het team/bedrijfscultuur past. Omdat bij ons het salaris vooral aan competenties is gekoppeld en niet aan leeftijd of dienstjaren, ben je ook niet "te duur" als je ouder bent dan een jonger iemand die hetzelfde kan. En zo zijn er vast nog wel meer bedrijven die dat zo doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven