Werk & Studie alle pijlers

Onderhandelen met twee werkgevers

12-11-2009 13:46 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zakelijk inzicht is niet zo groot, dus hoop dat jullie me kunnen adviseren over de tactiek die ik kan gebruiken.

Situatie:

Per november ben ik werkzaam bij werkgever A, voor 12 uur per week. Ik zit nog in mijn proeftijd van 2 mnd. Nu zag ik een vacature bij werkgever B, welke mij nogal wat voordelen kan opleveren t.o.v. mijn huidige baan, maar inhoudelijk dezelfde functie.

- misschien een opleiding (daar ga ik naar informeren, dit is de belangrijkste factor voor mij)

- meer uren (28-32 uur)

- dichterbij (aanzienlijk)

- een meer vooraanstaander organisatie.

Wat ik nu wil doen is a. kijken of ik baan B kan krijgen, b. aankaarten bij werkgever A wat ik aan het doen ben en of er bij hen onderhandelingsmogelijkheden zijn, waardoor ik misschien toch daar kan blijven.

Hoe pak ik dit aan? En vooral; in welke volgorde. Wanneer zeg je dingen toe? Hoe open ben je bij beide werkgevers?

Ik heb al 1 keer de deksel op mn neus gekregen door heel transparant te zijn hierin, dus hoop dat dat me niet nogmaals gebeurd.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Mijn ervaring is dat als een werkgever weet dat je overweegt om weg te gaan deze werkgever dan liever hebt dat je gaat. Omdat ze van het standpunt uitgaan dat je dan niet meer voor 100% gemotiveerd heb.

Daarnaast heb ik persoonlijk niets met gesprekken(even kort door de bocht) "als ik blijf wat krijg ik dan" Als vroeger een werknemer bij mij kwam met zo'n boodschap ben ik daar nooit op ingegaan en deze persoon geadviseerd de andere baan aan te nemen.

Kort samengevat, mijn boodschap? Bepaal wat je wilt, of werken bij A en proberen daar betere voorwaarden te krijgen (niet onder druk van dat je anders weggaat) of kiezen voor B (er van uitgaande dat je daar dan ook aangenomen wordt)
Als je baan B wilt, moet je er gewoon voor gaan. Wil je B baan niet echt en alleen gebruiken om bij baan A je eigen positie te verbeteren, dan zou ik je baas op de vacature voor baan B wijzen en zeggen dat dat op termijn wel je streven is.

Kan baas A je wel bieden wat baas B je kan bieden? Is er op termijn uitbreiding van uren mogelijk? Kijk, je huidige baas komt niet dichterbij en wordt er ook niet gerennomeerder van als je er uren bij krijgt. Wat wil je dus echt?

Je loopt trouwens wel kans dat baas A aanzienlijk minder enthousiast over je gaat worden als je al in de proeftijd solliciteert naar andere banen. Dit is kortom een lastige situatie. Ik zou persoonlijk B proberen en baas A er niet over vertellen. Als je bij B afgewezen wordt kun je altijd nog aankaarten bij je huidige baas dat je daar graag zowel in uren als in persoonlijkheid (opleiding) wilt groeien.
Als een medewerker die pas een paar weken bij mij werkt, zou komen miepen omdat ze ergens beter kan krijgen, dan zou ze zo weg mogen. Had ze maar beter moeten nadenken voor ze dt aanbod aannam.

Kijk werk je ergens al jaren, dan wil een werkgever nog wel eens investeren om een goede kracht te behouden. Maar iemand die er pas 2 weken zit? Nee hoor, tenzij je echt een extreem zelfzame baan hebt, gok ik dat je gewoon zo op straat staat.
Ik zou nu inderdaad niet aangeven dat je aan het solliciteren bent aangezien je in je proeftijd zit. Voor hetzelfde geld word je niet aangenomen bij baan B en ontslaat werkgever A je in proeftijd, omdat je blijkbaar niet echt enthousiast bent om daar te werken.
Eens met voorgaande posters: gewoon bij B kijken hoever je komt zonder A in te lichten. Lukt het niet, gewoon doorgaan met A. Lukt het wel, heb je B. Je hebt je bij A nog niet bewezen, dus inderdaad kans dat je gelijk kan gaan als nu al met eisen komt.
Tuurlijk gaan voor baan B. Zijn er bij baan A ook voordelen dat je daar zou willen blijven? Helaas is transperantie hierin niet altijd even verstandig.

Je werkt er toch nog maar net? Kan toch heel goed dat de andere procedure nog liep en dat daar nu concrete dingen naar voren komen?

Ikzelf heb ook ooit eens een keuze gemaakt en na drie weken moeten zeggen dsta ik toch verder ging bij een andere werkgever omdat uiteindelijk daar de juiste mogelijkheden waren. Waren ze absoluut niet blij mee maar dat heb ik voor lief genomen. Heb keurig in de proeftijd aangegeven dat er een leukere interessantere en ( in mijn geval,..) aanbod met minder uren beschikbaar kwam en dat ik helaas geen vervolg gaf aan de overeenkomst. Kreeg zo'n veeg uit de pan dat ik op de dag van vandaag nog blij ben dat ik daar weg ben,....
Dat ik niet bij baan A moet zeggen dat ik aan het kijken ben voordat ik meer weet of ik aangenomen zou worden voor B lijkt me duidelijk, dat zou niet zo handig zijn (understatement).

Het gaat mij vooral om die opleidingsplek. Die zou ooit bij baan A misschien ook wel mogelijk worden, maar bij B is die kans veel groter. Theoretisch gezien zou ik dus bij A blijven als zowel A als B die plek biedt, omdat ik daar nu eenmaal zit en ik daar ook wel loyaal naar ben (dat weegt dus op tegen het aantal uren en de afstand).

Maar goed, ik heb even gepolst en de opleiding zit er in dit geval waarschijnlijk bij B toch ook niet in voorlopig. Kon wel een tip krijgen wanneer dat wel zo werd. Zal er nog eens even een nachtje over slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven