Werk & Studie alle pijlers

Onderwijsassistent,ervaring?

09-09-2019 10:43 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

ik denk er sterk over om mij te laten omscholen tot onderwijsassistent. Graag zou ik ervaringen horen van mensen die dit beroep al uitoefenen. Dan zou ik graag horen, wat is leuk aan het werk, wat vind je minder leuk aan je werk, en wat zijn je werkzaamheden. Maar ook, was de opleiding leuk, zwaar, waar moet ik aan denken? Wat voor vakken komen zoal aan bod? Ik ben 36 jaar en heb een gezin, het is al even geleden dus dat ik gestudeerd heb. Maar ik kom uit de horeca/detailhandel en ben het eigenlijk zat. Ik vind het leuk om met kinderen te werken denk ik. Ik heb ze in elk geval graag om mij heen. Ik ben al ruim 3 jaar actief op de school van mijn kinderen met helpen. Van alles, helpen met lezen, decoreren school, ramen verven, helpen bij evenementen en uitjes. Ik denk oprecht dat het heel goed bij mij past. Nu ben ik bezig zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Dus wie mij er meer over kan vertellen, graag!
Andersom schreef:
15-09-2019 11:37
Dat zeg ik ook niet. Ook als je assisteert bij de verwerking van een les moet je je voorbereiden door de instructies door te lezen of door de les van de leerkracht bij te wonen. Voor dat bijwonen is nooit tijd, dus wordt het lezen. Die voorbereiding zou wat mij betreft binnen werktijd moeten vallen, inderdaad ook in verband met het salaris.

Ik ben er elke morgen een uur voordat de bel gaat, zodat ik mij kan inlezen in de lessen waar ik bij assisteer.
Dan bedoelen we duidelijk hetzelfde. Als ik jou was zou ik eens met de directeur om tafel gaan om dit te bespreken. Een werkdag als onderwijsassistent is bij ons van 8.00 tot 16.00 en hier krijgen ze dus ook voor betaald. Lijkt me niet meer dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon bij de les aanwezig, krijg dus ook de uitleg mee en help daarna leerlingen waar nodig. Daar heb ik verder geen voorbereiding voor nodig.
Nu sta ik vooral bij vmbo basis/kader en dat niveau vraagt weinig voorbereiding.

Ik ben jaren docent geweest en nu dus onderwijsassistent. Ik vind het super. Wel werken met leerlingen, nu juist meer dan als docent (die verdeelt de aandacht over alle leerlingen, ik alleen degenen die het nodig hebben) maar geen nakijkwerk, les voorbereiding of planning meer. Ter plekke doen wat nodig is en waarmee ik mijn collega's en de leerlingen direct kan helpen.
Juf1234 schreef:
15-09-2019 11:40
Dan bedoelen we duidelijk hetzelfde. Als ik jou was zou ik eens met de directeur om tafel gaan om dit te bespreken. Een werkdag als onderwijsassistent is bij ons van 8.00 tot 16.00 en hier krijgen ze dus ook voor betaald. Lijkt me niet meer dan normaal.

Zo las ik je eerste post niet. Daar schreef je letterlijk dat een onderwijsassistent geen voorbereiding heeft of thuis nog dingen af moet maken.

Met mijn directeur hoef ik niet om tafel, want inmiddels ben ik leraarondersteuner, verdien ik meer en heb ik ook eigen projecten.

In de ochtenden ondersteun ik in diverse groepen of werk met kleine groepjes aan de lessen die ze juist daarvoor klassikaal gekregen hebben.

In de middag heb ik mijn eigen projecten, waar ik zelfstandig mijn voorbereiding voor doe. Ik word daarin niet aangestuurd door de groepsleerkracht maar ik maak het plan en overleg dat dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen aan de opleiding onderwijsassistent. Een dag per week school, drie dagen stage en een dag thuis werken aan opdrachten en verslagen. Ik heb de opleiding in 15 maanden afgerond. Opleiding vond ik niet moeilijk. Onze kinderen zitten allebei op de basisschool dus op mijn dag thuis kon ik flink wat doen.
Sinds de start van het nieuwe schooljaar werk ik 20 uur per week als onderwijsassistent op een school voor speciaal onderwijs. Ik ben de hele dag in dezelfde klas en krijg daardoor ook de gehele schooldag mee.
In mijn omgeving (Noord Nederland) weinig vacatures binnen regulier basisonderwijs. Of het moet 3 x 2 uurtjes in de week zijn.
Over het salaris; ik vind dat mijn salaris passend is voor het werk dat ik doe (netto ongeveer 1000 EUR voor 20 uur per week). Het is niet ingewikkeld en ik heb weinig eigen verantwoordelijkheid. Verder heb ik alle schoolvakanties vrij.
Ik ben in dienst bij de schoolvereniging, dus geen payroll.

Succes met het maken de juiste keuze voor jou TO!
NewGossipGirl schreef:
15-09-2019 12:20
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen aan de opleiding onderwijsassistent. Een dag per week school, drie dagen stage en een dag thuis werken aan opdrachten en verslagen. Ik heb de opleiding in 15 maanden afgerond. Opleiding vond ik niet moeilijk. Onze kinderen zitten allebei op de basisschool dus op mijn dag thuis kon ik flink wat doen.
Sinds de start van het nieuwe schooljaar werk ik 20 uur per week als onderwijsassistent op een school voor speciaal onderwijs. Ik ben de hele dag in dezelfde klas en krijg daardoor ook de gehele schooldag mee.
In mijn omgeving (Noord Nederland) weinig vacatures binnen regulier basisonderwijs. Of het moet 3 x 2 uurtjes in de week zijn.
Over het salaris; ik vind dat mijn salaris passend is voor het werk dat ik doe (netto ongeveer 1000 EUR voor 20 uur per week). Het is niet ingewikkeld en ik heb weinig eigen verantwoordelijkheid. Verder heb ik alle schoolvakanties vrij.
Ik ben in dienst bij de schoolvereniging, dus geen payroll.

Succes met het maken de juiste keuze voor jou TO!

In welke schaal zit je dan, of in welke trede? Is best fors voor een beginner.
Alle reacties Link kopieren
Schaal 4, trede 11 dacht ik.
Er werd gevraagd om een recent loonstrookje. Ondanks dat dit strookje van een compleet andere functie (ik werkte voorheen in de zorg) was, heeft mijn nieuwe werkgever dit toch laten meewegen. Ik was zelf ook aangenaam verrast :)
NewGossipGirl schreef:
15-09-2019 12:49
Schaal 4, trede 11 dacht ik.
Er werd gevraagd om een recent loonstrookje. Ondanks dat dit strookje van een compleet andere functie (ik werkte voorheen in de zorg) was, heeft mijn nieuwe werkgever dit toch laten meewegen. Ik was zelf ook aangenaam verrast :)

Oh oké, ik begon met 800 euro netto voor 28 uur. Schaal vier, trede een. Bij elk volgend contact kwam ik weer in één omdat ik nooit langer dan een paar weken/maanden ergens werkte en nooit aansluitend. Bij mijn huidige werkgever vroegen ze inderdaad ook naar ander arbeidsverleden. Waardoor ik inderdaad in een keer van trede een naar elf ging.

Leraarondersteuner wordt ingeschaald in schaal zeven. Nu kan ik weer groeien in periodieken.
Alle reacties Link kopieren
NewGossipGirl schreef:
15-09-2019 12:49
Schaal 4, trede 11 dacht ik.
Er werd gevraagd om een recent loonstrookje. Ondanks dat dit strookje van een compleet andere functie (ik werkte voorheen in de zorg) was, heeft mijn nieuwe werkgever dit toch laten meewegen. Ik was zelf ook aangenaam verrast :)
Is het je enige inkomen? Dan zou het kunnen dat je er heel weinig belasting over betaald, en dus netto zoveel overhoudt. Als het niet je enige inkomen is, wees dan maar voorbereid dat je belasting mag terugbetalen ;) Mag ik ook ieder jaar....

Het is leuk zo hoog ingeschaald worden, maar vervolgens blijf je daar dus in vastzitten...... Je gaat niet ieder jaar omhoog, want je zit al aan je top..... Heb ik ook gehad....
Bij een nieuwe baan heb ik mezelf voorgesteld als leerkrachtondersteuner. Past ook veel beter bij de werkzaamheden van de afgelopen jaren. Nu kan ik ieder jaar weer een treetje omhoog.... (alleen, dom genoeg, niet m'n ervaringsjaren er bij opgeteld, maar goed, daar is het nu te laat voor..... :facepalm: )

Ik bereidde ook nooit wat voor trouwens hoor. Ik volgde soms de uitleg van de leerkracht, zodat ik de juiste manier had, en met een groepje kinderen dat extra uitleg nodig had, ging ik vervolgens verder. Als de kinderen die uitleg niet goed begrepen, gaf ik ze mijn eigen inzichten. Er is niet altijd maar één manier namelijk.
Ook gaf ik plusklas Engels aan de bollebozen, maar dat voorbereidende werk deed ik tussen de bedrijven door. Ik plukte ook vaak eind-examens van internet die ze dan mochten maken van mij.

De opleiding is echt een eitje. Als je een beetje door kan werken (qua tijd, stage en inzet) kun je met een half jaar klaar zijn. Bij veel opleidingen hebben ze namelijk al het overbodige geschrapt, en werk je gewoon echt alleen met de doelen. De meeste mensen die deze opleiding doen hebben ook vaak al (jaren) ervaring in het onderwijs, en hebben dus maar een half woord nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven