Werk & Studie alle pijlers

Onstslag nemen is werkweigering?

19-10-2019 16:49 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me nam ontslag omdat ze het niet naar haar zin had op haar werk. Het bedrijf weigerde een overeenkomst te tekenen en zij heeft nu nergens recht op, geen ww en geen bijstand. Ik ben daar van geschrokken, je zit dus met een wurgcontract vast aan een werkgever tot je wat anders vindt. Wat als je aangerand wordt of werkgever je pest op het werk?
anoniem_391461 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 16:56
1.11% gewijzigd
plumplum schreef:
20-10-2019 21:30
Maar dan moet je dus als werknemer wel proberen ontslag met wederzijds goedvinden te regelen en dus in gesprek gaan met je werkgever. Als je zomaar ontslag neemt zonder iets te regelen of uit te zoeken, zoals de vriendin van TO heeft gedaan, krijg je geen ontslagvergoeding en geen ww.
Joh...🤤!
Alle reacties Link kopieren
Zelf ontslag nemen zonder heel goede reden levert een verwijtbaarheidsgrond voor de WW op. Je krijgt dan inderdaad geen WW of bijstand en bovendien werkt het nog zes maanden door.
Het gaat om door eigen toedoen zonder redelijke grond passende arbeid niet behouden.
Zelf ontslag nemen omdat je het niet naar je zin hebt, valt daaronder. Je wordt dan gewoon geacht ander werk te zoeken. Alleen als het de werkgever ook niet bevalt, is het doorgaans mogelijk niet verwijtbaar voor de WW ontslagen te worden met een vaststellingsovereenkomst, maar de werkgever moet daar dan wel het initiatief toe nemen.
Bij verkrachting door de baas is het een ander verhaal.
voor meer informatie zie b.v. https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... kloosheid/
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
20-10-2019 20:33
Op staande voet ontslag heeft voor de werknemer als nadeel dat er geen ww recht is.

Dat is niet waar. Of er recht op WW bestaat, hangt er vanaf of het ontslag op staande voet terecht was. Als redelijkerwijs niet van een werknemer gevergd kan worden dat deze gegeven de omstandigheden doorwerkt, dan zal het UWV dat ook niet verlangen en heb je dus wel recht op WW.

Als de werkgever je op staande voet ontslaat krijgt hij een flinke boete en is er wel recht op ww.

Dit is ook niet waar. Als er grond is voor ontslag op staande voet, dan mag de werkgever dat geven, en is de werknemer verwijtbaar werkloos en zal dus ook geen WW krijgen.

Als er geen grond was voor ontslag op staande voet, dan zal de werknemer de werkgever voor de rechter moeten dagen. In dat geval kan aan de werknemer een schadevergoeding worden toegewezen. Boetes worden voor dergelijke zaken niet opgelegd. En of de werknemer dat wel WW gaat krijgen, hangt af van de mate waarin het ontslag de werknemer al dan niet verwijtbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed Nummer Zoveel. Het verschil tussen de dringende reden (wat jij hier in lekentaal omschrijft als 'grond voor ontslag op staande voet') en verwijtbare werkloosheid idzv de WW is nog niet uitgekristalliseerd onder de WWZ, maar in de regel worden die twee wel op elkaar gelegd als zijnde één.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me ooit eens ziek gemeld nadat er iets dusdanigs ergs was voorgevallen, dat ik niet meer naar mijn werk wilde. Het eerste wat ik de volgende ochtend heb gedaan, was zelf contact opnemen met huisarts, bedrijfsarts en vertrouwenspersoon. Ik heb alle correspondentie bewaard en uiteindelijk een gesprek gehad met leidinggevende. In mijn geval stond ik al op het punt om aan andere baan te beginnen. We zijn overeengekomen dat ik de rest van mijn contract (8 weken) ziek thuis zou blijven en dan zou ik verder geen stappen ondernemen.

Ik zat niet fout. Dus geen haar op m’n hoofd die eraan dacht om zelf ontslag te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Oja, en mijn toenmalige werkgever wilde me ook ontslaan wegens werkweigering. Maar bond snel in toen ik ook met juristen van de vakbond had gesproken.
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
21-10-2019 23:22
Ik heb me ooit eens ziek gemeld nadat er iets dusdanigs ergs was voorgevallen, dat ik niet meer naar mijn werk wilde. Het eerste wat ik de volgende ochtend heb gedaan, was zelf contact opnemen met huisarts, bedrijfsarts en vertrouwenspersoon. Ik heb alle correspondentie bewaard en uiteindelijk een gesprek gehad met leidinggevende. In mijn geval stond ik al op het punt om aan andere baan te beginnen. We zijn overeengekomen dat ik de rest van mijn contract (8 weken) ziek thuis zou blijven en dan zou ik verder geen stappen ondernemen.

Ik zat niet fout. Dus geen haar op m’n hoofd die eraan dacht om zelf ontslag te nemen.
Inderdaad. De eerste stap is gewoon ziekmelden.

Jij en ik weten dat we niet zelf ontslag moeten nemen, maar blijkbaar zijn er mensen die niet weten wat ze moeten doen als hun iets naars overkomt.
En ik vind het sneu als zo iemand, opeens zonder inkomen zit.

(iemand die te lui is om te werken, neemt geen ontslag. Want zo iemand weet ook dat een ziekmelding beter werkt).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
21-10-2019 23:25
Oja, en mijn toenmalige werkgever wilde me ook ontslaan wegens werkweigering. Maar bond snel in toen ik ook met juristen van de vakbond had gesproken.
Iemand ontslaan omdat ze zich ziek gemeld heeft? Dat vind ik erg brutaal.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
21-10-2019 23:25
Oja, en mijn toenmalige werkgever wilde me ook ontslaan wegens werkweigering. Maar bond snel in toen ik ook met juristen van de vakbond had gesproken.
En daarom is het zo belangrijk om lid te zijn van een vakbond.

Ik pleit er op mijn werk ( zorg ) enorm voor bij mijn collega's. (NU'91 ben ik lid van )

Die paar tientjes per jaar kan iedereen wel missen, maar wordt lid. Echt.

T heeft mij al een paar keer duidelijkheid gegeven in vraagstukken op de werkvloer.
Dus.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
21-10-2019 23:35
Inderdaad. De eerste stap is gewoon ziekmelden.

Even voor de helderheid; ziek melden is bedoeld voor mensen die ziek zijn. Als het echt gaat om een conflict, dan is een ziekmelding dus niet de eerste stap. Zoek in dat geval juridische hulp.
Alle reacties Link kopieren
boro_ schreef:
21-10-2019 23:41
En daarom is het zo belangrijk om lid te zijn van een vakbond.

Ik pleit er op mijn werk ( zorg ) enorm voor bij mijn collega's. (NU'91 ben ik lid van )

Die paar tientjes per jaar kan iedereen wel missen, maar wordt lid. Echt.

T heeft mij al een paar keer duidelijkheid gegeven in vraagstukken op de werkvloer.
Aansluiten bij een vakbond heeft voordelen maar ook nadelen. Als je de nadelen niet wil, dan kun je beter kiezen voor een rechtsbijstandsverzekering (uiteraard met arbeidsrecht).
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
21-10-2019 23:36
Iemand ontslaan omdat ze zich ziek gemeld heeft? Dat vind ik erg brutaal.
Ik niet. Een onterechte ziekmelding is geheel terecht reden voor ontslag. Wat hier misging tussen werknemer en werkgever is dat ze verschillende dingen hoorden. LauraRoar: "ik ben het ergens niet mee eens en meld me daarom ziek", werkgever: "je meldt je ziek maar bent niet ziek, dat vind ik werkweigering en daarmee reden voor ontslag." Het is veelzeggend dat de werkgever ervoor kiest om niet in te gaan op dat "ik ben het ergens niet mee eens," dat blijkbaar dusdanig dwarszit dat deze noodoplossing gekozen wordt. Bovendien had werkgever de weg moeten kiezen om via de bedrijfsarts (via een vroege controle) "bewijs" te krijgen dat dit een onterechte ziekmelding was. In dit geval zou dan de bedrijfsarts het arbeidsconflict kunnen constateren en aansturen op oplossing daarvan, rekening houdend met de belangen van zowel werkgever als werknemer.

@LauraRoar: ik zeg niet dat jij toen ontslagen had moeten worden! Wel dat ik een onterechte ziekmelding reden vind voor een forse waarschuwing en bij herhaling reden voor ontslag. Jij hebt toen gehandeld zoals jij voelde dat nodig was. Ik heb zelf ook eens in een dergelijke situatie gezeten. Na een nacht lang jankend wakker liggen, meldde ik me niet in staat om te werken. Werkgever zei daarop dat iedereen wel eens een nachtje slecht slaapt en maakte er een vakantiedag van. Snel bij de bedrijfsarts geweest, die constateerde dat ik niet in staat was tot werken op mijn eigen afdeling gezien het gebeurde (zeer lakse reactie na prikaccident in de zorg). De vakantiedag is terug gedraaid naar ziekmelding en ik heb de overige 2 maanden van mijn contract doorbetaald thuis gezeten. Mijn reactie is dus niet gericht op jouw situatie maar wel op de zeer stellige opmerking die ik gequote heb.
Alle reacties Link kopieren
Overigens denk ik dat voor uw vriendin de beste oplossing is:
zo snel mogelijk een baantje zoeken.
Als ze een rotbaantje heeft voor 2 weken, kan ze volgens mij daarna WW krijgen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Nummer*Zoveel schreef:
20-10-2019 22:57
Ik ging er van uit dat iedereen snapt dat er wel van beide kanten gronden moeten zijn, bedankt voor je nadere toelichting.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
22-10-2019 12:07
Overigens denk ik dat voor uw vriendin de beste oplossing is:
zo snel mogelijk een baantje zoeken.
Als ze een rotbaantje heeft voor 2 weken, kan ze volgens mij daarna WW krijgen.
U heeft recht op een WW-uitkering als u: bent verzekerd voor werkloosheid. ... minimaal 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos werd (wekeneis).
[quote=Irma3110 post_id=30525611 time=1571734837 user_id=349057]
..."Een onterechte ziekmelding is geheel terecht reden voor ontslag." ...

Soms kun je erg ziek worden van een conflict.

Ik ben een jaar lang structureel gepest door mijn manager, maar ik kon het niet zwart op wit bewijzen. Het lukte me niet om geldig bewijsmateriaal te vinden samen met mijn jurist. Een andere baan vinden lukte mij op dat moment niet. Ondertussen ging ik er wel mentaal en fysiek aan onderdoor en heb ik mij ziek moeten melden. Een huisarts kan daarbij helpen en de bedrijfsarts zal je ook op zo'n moment ziek verklaren. Inmiddels ben ik aan mijn nieuwe baan begonnen en heb ik mijn voormalig manager op de laatste dag van de maand met veel plezier kunnen zeggen dat ik geen dag langer zou blijven.
Alle reacties Link kopieren
@irma3110: ik kan ivm herkenbaarheid niet in detail treden, maar er was wel wat meer voorgevallen dan het ergens niet mee eens zijn . Maar juist daarom is het zo belangrijk om advies in te winnen bij huisarts, bedrijfsarts en de vakbond (of een arbeidsjurist). In mijn geval had ik meteen de huisarts en bedrijfsarts aan mijn kant die ook vonden dat ik me kon ziekmelden, dat hielp enorm (ook zodat ik zelf werd bevestigd dat er inderdaad iets heel ergs was gebeurd). Gelukkig had ik al uitzicht op een andere baan en zijn we overeengekomen dat ik de rest van mijn contract betaald zou thuisblijven, maar er verder ook geen zaak van zou maken. Uiteindelijk wilden we gewoon allemaal zo snel mogelijk van elkaar af.
Alle reacties Link kopieren
Erg domme actie van je vriendin. Erg sneu en klote als ze gepest/benadeeld is geweest vanwege haar geaardheid, maar waarom neem je op stel en sprong zo'n beslissing zonder je ook maar ergens over te laten informeren?
Ik dacht dat het idd best algemeen bekend was dat als je zelf/eenzijdig ontslag neemt, dat je dan geen recht hebt op WW, maar blijkbaar niet. Ze had het heel makkelijk kunnen opzoeken of andere wegen bewandelen, bv bedrijfsarts of vertrouwenspersoon, dan wordt er echt wel een andere oplossing gezocht.
Nu dan maar zsm op zoek naar een andere baan..
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar, dat begreep ik hoor, uit je bericht! Des te erger dat je werkgever alleen hoort "niet echt ziek" en dus wil aansturen op ontslag. Net zoals ik weet dat een conflict je echt ziek kan maken, Fransje-Noord. Zo beschreef ik al dat mijn werkgever een ziekmelding van mij heeft omgezet naar een vakantiedag, maar dat na bezoek aan de bedrijfsarts ongedaan moest maken. Maar zo'n ziekmelding is niet een onterechte ziekmelding.
Alle reacties Link kopieren
@irma3110 gelukkig zijn we allebei nu ergens anders gelukkig :high5:
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
22-10-2019 14:46
@irma3110 gelukkig zijn we allebei nu ergens anders gelukkig :high5:
:high5: Wat een opluchting he, een echte werkgever? :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
20-10-2019 13:50
Ik heb gewoon een baan. Ik vind het alleen raar dat je geen recht hebt op bijstand als je weggaat.
Dit is overigens ook niet juist. Wanneer je zelf ontslag neemt en je geen recht hebt op een andere uitkering, dan kan je gewoon een bijstandsuitkering aanvragen. Wel kan de gemeente een maatregel opleggen voor "tekortschietend besef van verantwoordelijkheid". Dit kan oplopen van één tot enkele maanden waarover je dan geen uitkering ontvangt. Ik zou dus gewoon een aanvraag om algemene bijstand doen.
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
22-10-2019 15:06
:high5: Wat een opluchting he, een echte werkgever? :cheer:
Zeker! Ik heb daarna jaren bij een hele fijne werkgever gewerkt. En nu ben ik zzp’er. Dus als het me niet bevalt dan ben ik zo weer vertrokken :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven