Werk & Studie alle pijlers

Onstslag nemen is werkweigering?

19-10-2019 16:49 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me nam ontslag omdat ze het niet naar haar zin had op haar werk. Het bedrijf weigerde een overeenkomst te tekenen en zij heeft nu nergens recht op, geen ww en geen bijstand. Ik ben daar van geschrokken, je zit dus met een wurgcontract vast aan een werkgever tot je wat anders vindt. Wat als je aangerand wordt of werkgever je pest op het werk?
anoniem_391461 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 16:56
1.11% gewijzigd
Lethe schreef:
19-10-2019 17:01
Maar ik schrik ervan. Stel je baas rand je aan, jij meld je ziek en gaat naar de arts en die gelooft je niet, wat dan? Ik vind het enge taferelen.
Wat? Als je baas je aanrandt dan ga je naar de politie en doe je aangifte.

Als het niet fijn is op je werk begin je met dit bespreekbaar maken. Verandert er niets ga je sowieso zoeken naar een andere baan. Ondertussen neem je de stappen die passend zijn/nodig zoals juridische hulp, bedrijfsarts, vertrouwenspersoon enz. Ga je eraan onderdoor en is er geen enkele oplossing meld je je ziek, dan kom je sowieso bij de bedrijfsarts. Wanneer je weer ander werk hebt zeg je je baan op.

Ontslag nemen is geen werkweigering, dat is gewoon ontslag nemen. Je arbeidsovereenkomst opzeggen. En dan heb je geen recht op WW inderdaad. Dat is ook vrij logisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon een baan. Ik vind het alleen raar dat je geen recht hebt op bijstand als je weggaat.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
20-10-2019 13:50
Ik heb gewoon een baan. Ik vind het alleen raar dat je geen recht hebt op bijstand als je weggaat.
Wat vind je daar raar aan?
Het is je eigen keuze.
Daar hoeft de staat/belastingbetaler niet voor op te draaien.
Er zijn best gevallen denkbaar dat je ontslag op staande voet neemt en wel recht hebt op WW. Je moet alleen wel kunnen bewijzen dat wat je zegt ook daadwerkelijk is gebeurt.

Bijstand heb je ook niet per definitie geen recht op.

Lees je gewoon eens in. Dit is gewoon algemene kennis.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
20-10-2019 13:50
Ik heb gewoon een baan. Ik vind het alleen raar dat je geen recht hebt op bijstand als je weggaat.

Waarom is het raar om de staat niet te laten betalen voor een eigen, bewuste keuze waarbij persoon in kwestie niet de gebruikelijke stappen volgt?
Stel je eens voor dat iedereen er op elk moment voor zou kunnen kiezen om in plaats van zijn baan bijstand te krijgen.
Dan zou iedereen met een huurwoning, kinderen en een gezamenlijk netto salaris van rond de 1600 - 1800 euro per maand daar waarschijnlijk graag voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
20-10-2019 13:50
Ik heb gewoon een baan. Ik vind het alleen raar dat je geen recht hebt op bijstand als je weggaat.
als je zelf ontslag neemt heb je geen recht, zo simpel is het!
tenzij dat je kunt aantonen dat je gepest, aangerand wordt,...en dan moet je de vakbond inschakelen.

wat je wel kunt doen, is ook wel niet eerlijk maar dat terzijde, is gewoon te laat komen, te vroeg vertrekken, of beginnen fouten maken dat ze u dan kunnen ontslaan zodat je wel recht op uitkering
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
20-10-2019 16:38
als je zelf ontslag neemt heb je geen recht, zo simpel is het!
tenzij dat je kunt aantonen dat je gepest, aangerand wordt,...en dan moet je de vakbond inschakelen.

wat je wel kunt doen, is ook wel niet eerlijk maar dat terzijde, is gewoon te laat komen, te vroeg vertrekken, of beginnen fouten maken dat ze u dan kunnen ontslaan zodat je wel recht op uitkering
Dan wordt er een dossier opgebouwd waaruit blijkt dat je elke dag te laat komt of te vroeg weggaat, je werk niet naar behoren uitvoert, en dat je ondanks verschillende waarschuwingen en gesprekken daarover je gedrag niet hebt aangepast en is het ontslag nog steeds aan jezelf verwijtbaar en dus geen uitkering.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ja precies, verwijtbaar werkloos is ook geen reden voor een uitkering.
Nee, de meest logische route is eisen dat je met een (al dan niet externe) vertrouwenspersoon kunt overleggen, bewijsmateriaal verzamelen, in overleg gaan met de bedrijfsarts en UWV (evt. als second opinion) met bijvoorbeeld een situationele arbeidsongeschiktheid en het verzoek om op een andere arbeidsplek te mogen re-integreren. En intussen: solliciteren, solliciteren, solliciteren.
Ik snap dat het voor je vriendin niet fijn was op haar werk en ze daar weg wilde. Ze had alleen eerst uit moeten zoeken wat haar rechten en plichten zijn. Ze heeft denk ik uit emotie gehandeld?
Het is wel algemeen bekend dat je geen ww krijgt als je zelf ontslag neemt.
Werkweigering is heel wat anders dan verwijtbaar werkeloos zijn.

En ja, je kan andere wegen nemen als er pestgedrag is.

Sowieso is ontslag nemen zonder nieuwe baan ( lees getekend contract) niet zo heel slim.


Waarom je daar van schrikt zegt alleen iets over jouw wereldvreemde denkwijze.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
20-10-2019 13:50
Ik heb gewoon een baan. Ik vind het alleen raar dat je geen recht hebt op bijstand als je weggaat.

Waarom vind je dat raar? Een uitkering, welke dan ook, is een vangnet en krijg je alleen als je door omstandigheden (tijdelijk) niet kunt werken. Bijvoorbeeld ontslagen door werkgever, contract niet verlengd, ziek, lichamelijke of psychische beperking, etc. Die omstandigheden moet de aanvrager altijd kunnen bewijzen.

Als je zelf zomaar opeens ontslag neemt dan ben je verwijtbaar werkeloos en krijg je niks. Verwijtbaar werkloos betekent namelijk dat je dus wél kunt werken, maar het niet wil. Ik vind het heel erg raar dat jij en je vriendin hier niet van op de hoogte zijn.

Werkweigering is overigens totaal iets anders dan vrijwillig ontslag nemen. Werkweigering kan leiden tot ontslagen worden door de werkgever en het kan er ook toe leiden dat je vervolgens geen recht heb op ww. Werkweigering kan namelijk ook betekenen dat je verwijtbaar werkloos bent.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 18:15
0.57% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
20-10-2019 13:50
Ik heb gewoon een baan. Ik vind het alleen raar dat je geen recht hebt op bijstand als je weggaat.
waarom? Je hebt het zelf veroorzaakt dat je geen inkomen hebt en daar kijken ze echt wel naar als je een uitkering aanvraagt.
Hoe oud is je vriendin? Heeft ze een startkwalificatie?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
weet ze trouwens ook dat er problemen kunnen komen als je iemand valselijk beschuldigd van aanranding? ze voelt zich in het nauw gedreven nu...volgens mij is de beschuldiging van aanranding een reden om toch proberen van uitkering te kunnen krijgen.
ze moet nu maar even op de blaren zitten, een mens leert uit haar fouten dus de fout van onmiddellijk zelf ontslag te nemen omdat ze het werk niet tof vindt zal ze niet meer maken in de toekomst tot ze iets anders gevonden heeft.
Alle reacties Link kopieren
Als ze 1 ding verzint dan is het andere misschien ook wel niet waar...haar betrouwbaarheid gaat er niet op vooruit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees hier nog al eens dat wanneer je zelf ontslag neemt je nergens recht op hebt. Bovendien kom ik nog onzin tegen in de trant van "Het is geen ambtenaar met wachtgeldregeling...". dit laatste slaat werkelijk helemaal nergens op.

Je kunt je werkgever ontslag met wederzijds goedvinden voorstellen! Als dit door beide partijen tot stand kan worden gebracht heb je 'gewoon' recht op WW. En zelfs recht op een ontslagvergoeding. :yes:

Heb het zelf met m'n laatste uitzendbureau op deze manier geregeld met behoud van WW én een ontslagvergoeding van € 10.000 (mijn functie was buschauffeur OV in parttime dienst). :thumbsup:

Ben nu met pensioen en heb geen 'last' meer van werkgevers. Heb nu last van m'n pensioenbeheerder (geen indexatie en kortingsdreiging). :whip:
Ruxpin schreef:
20-10-2019 20:13
Ik lees hier nog al eens dat wanneer je zelf ontslag neemt je nergens recht op hebt. Bovendien kom ik nog onzin tegen in de trant van "Het is geen ambtenaar met wachtgeldregeling...". dit laatste slaat werkelijk helemaal nergens op.

Je kunt je werkgever ontslag met wederzijds goedvinden voorstellen! Als dit door beide partijen tot stand kan worden gebracht heb je 'gewoon' recht op WW. En zelfs recht op een ontslagvergoeding. :yes:

Heb het zelf met m'n laatste uitzendbureau op deze manier geregeld met behoud van WW én een ontslagvergoeding van € 10.000 (mijn functie was buschauffeur OV in parttime dienst). :thumbsup:

Ben nu met pensioen en heb geen 'last' meer van werkgevers. Heb nu last van m'n pensioenbeheerder (geen indexatie en kortingsdreiging). :whip:
Nou, dat ligt er maar aan. Het uwv accepteert dat dus helemaal niet meer zomaar en altijd. Dus zo stellig zou ik dat niet beweren.
Werk genoeg, een baan vinden is sneller geregeld dan een uitkering aanvragen.
Een werkgever moet er van op aankunnen dat een werknemer niet zomaar weggaat en daarmee het bedrijf en zijn resultaten benadeelt. Je gaat een contract aan waarin je ondertekent dat je dus een opzegtermijn hebt als je zelf ontslag neemt zodat de werkgever de tijd heeft om die plaats op te vullen. Op staande voet ontslag heeft voor de werknemer als nadeel dat er geen ww recht is. Als de werkgever je op staande voet ontslaat krijgt hij een flinke boete en is er wel recht op ww.

Je vriendin kan beter leren dat de werkplaats niet je privéleven is. Seksisme, homofobie, discriminatie, racisme, het is net een echte maatschappij, je kan om alles gepest worden en om te voorkomen dat je gevangen zit in je werk zijn juist bedrijfsartsen, HR e.d. in het leven geroepen om dit soort dingen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ruxpin schreef:
20-10-2019 20:13
Je kunt je werkgever ontslag met wederzijds goedvinden voorstellen! Als dit door beide partijen tot stand kan worden gebracht heb je 'gewoon' recht op WW. En zelfs recht op een ontslagvergoeding. :yes:
Als je goed gelezen had in het OP, dan wist je dat de werkgever dit niet wilde.

Ongetwijfeld zullen er uitzonderingen zijn. Maar met: hé baas ik heb geen zin meer, ik neem ontslag. En je verwacht dan dat je allerlei rechten heb .... welkom in de grote mensen wereld.
aardige geduldige forummers die hier moeite doen, maar tegen zoveel domheid is echt niet op uit te leggen hoor..
Ruxpin schreef:
20-10-2019 20:13
Ik lees hier nog al eens dat wanneer je zelf ontslag neemt je nergens recht op hebt. Bovendien kom ik nog onzin tegen in de trant van "Het is geen ambtenaar met wachtgeldregeling...". dit laatste slaat werkelijk helemaal nergens op.

Je kunt je werkgever ontslag met wederzijds goedvinden voorstellen! Als dit door beide partijen tot stand kan worden gebracht heb je 'gewoon' recht op WW. En zelfs recht op een ontslagvergoeding. :yes:

Heb het zelf met m'n laatste uitzendbureau op deze manier geregeld met behoud van WW én een ontslagvergoeding van € 10.000 (mijn functie was buschauffeur OV in parttime dienst). :thumbsup:

Ben nu met pensioen en heb geen 'last' meer van werkgevers. Heb nu last van m'n pensioenbeheerder (geen indexatie en kortingsdreiging). :whip:
Sommige bedrijven betalen liever nog een ontslagvergoeding dan een werknemer 1 dag langer in dienst te houden. Soms kan een negatieve houding van de werknemer meer kosten dan een eenmalige vergoeding....niet altijd iets om trots op te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Soms in bijzondere omstandigheden

Ik neem ontslag op staande voet (Klik om in te klappen)
Als u zelf ontslag op staande voet neemt, moet de reden daarvoor zo ernstig zijn, dat het niet redelijk zou zijn om in dienst te blijven. Bijvoorbeeld als uw werkgever u bedreigt of steeds te laat uw loon betaalt.

Ontslag op staande voet moet u 'onverwijld' nemen. Dit betekent dat, zodra de reden duidelijk is, u meteen ontslag neemt en aangeeft waarom u dat doet. U mag daar niet een paar dagen mee wachten.

Als u (nog) niet zeker weet of er een dringende reden is voor ontslag, dan mag u hier wel eerst onderzoek naar doen. Hier mag u niet lang mee wachten. Zodra uit uw onderzoek blijkt dat er inderdaad een dringende reden is voor ontslag, moet u dat ontslag onverwijld nemen.

Als u ontslag op staande voet wilt nemen, is het altijd verstandig om eerst advies te vragen aan een rechtshulpverlener. Bijvoorbeeld om te kijken of u een WW-uitkering kunt krijgen.
https://www.uwv.nl/particulieren/ontsla ... aande-voet
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
20-10-2019 20:44
Sommige bedrijven betalen liever nog een ontslagvergoeding dan een werknemer 1 dag langer in dienst te houden. Soms kan een negatieve houding van de werknemer meer kosten dan een eenmalige vergoeding....niet altijd iets om trots op te zijn.

Maar dan moet je dus als werknemer wel proberen ontslag met wederzijds goedvinden te regelen en dus in gesprek gaan met je werkgever. Als je zomaar ontslag neemt zonder iets te regelen of uit te zoeken, zoals de vriendin van TO heeft gedaan, krijg je geen ontslagvergoeding en geen ww.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
19-10-2019 16:57
Aangepast.

Blijkbaar is zelf ontslag nemen werkweigering en heb je geen recht op ww.
En volkomen terecht anders zat half nederland gezellig uitkering te trekken na een half jaartje werken.


Gooi nooit oude schoenen weg voor je nieuwe hebt.


in geval van pesten oid ga je naar de OR of de vertrouwensarts van de organisatie, die helpen dan verder.
Dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven