Werk & Studie alle pijlers

Ontslag nemen als uitzendkracht

30-03-2018 19:07 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik werk sinds 3 weken via een uitzendbureau bij een klantenservice van een bekend online webshop. Ik ben tegelijkertijd met 13 mensen aangenomen, en ik ben de enige die er nog steeds niets van bakt! Vind het werk ook totaaaal niet passen bij mij. Ik heb besloten om ontslag te nemen. Ik heb al een andere baan gevonden waar ik 1 mei mag beginnen. Dus ontslag nemen gaat nu makkelijker. Maar hoe kan ik dit het beste doen eigenlijk? Een nette mailtje sturen naar mijn coach van uzb dat ik er niet meer wil werken (of moet ik per see bellen?) en vervolgens naar mijn werk bellen? Als het goed is heb ik geen opzegtermijn, want ik kan het nergens terug vinden namelijk. Alle tips zijn welkom.
Gewoon niet meer komen opdagen?

Een mail naar UZB volstaat wel.
Het uitzendbureau belt het bedrijf wel.

Wat ga je de komende maand - tot 1 mei - doen en hoe ga je dat financieren?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
30-03-2018 19:14
Gewoon niet meer komen opdagen?

Een mail naar UZB volstaat wel.
Het uitzendbureau belt het bedrijf wel.

Wat ga je de komende maand - tot 1 mei - doen en hoe ga je dat financieren?
Bedankt voor je antwoord.

Maar de roosters voor de aankomende 2 weken zijn al gemaakt, wat gebeurt er dan als ik niet kom?

Ik heb redelijk wat gespaard geld aan de kant gezet voor noodles situates, dus wat dat betreft red ik het makkelijk tot 1 mei.
UZB mailen dat je per 1 mei niet meer beschikbaar bent. En tot 1 mei natuurlijk netjes naar je werk gaan. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
30-03-2018 19:18
UZB mailen dat je per 1 mei niet meer beschikbaar bent. En tot 1 mei natuurlijk netjes naar je werk gaan. Klaar.
Ja maar dat wil ik dus niet, ik wil per direct weg.
LiefsteNina schreef:
30-03-2018 19:17
Bedankt voor je antwoord.

Maar de roosters voor de aankomende 2 weken zijn al gemaakt, wat gebeurt er dan als ik niet kom?

Ik heb redelijk wat gespaard geld aan de kant gezet voor noodles situates, dus wat dat betreft red ik het makkelijk tot 1 mei.
Ze vinden wel iemand anders om die rooster op te vullen.
Of anders is er een gat.

Dat is nu éénmaal het risico voor 't bedrijf van werken met een uitzendbureau en dag- of weekcontracten.



Je neemt waarschijnlijk ook geen ontslag.
Je gaat gewoon geen nieuw contract aan.

Als je iets getekend hebt dat je een maand of langer zou blijven, zou ik wel effe overleggen.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 30-03-2018 19:25
14.78% gewijzigd
LiefsteNina schreef:
30-03-2018 19:22
Ja maar dat wil ik dus niet, ik wil per direct weg.
Nou dan doe je dat toch lekker? Ik zou wel even bellen, dat is wel zo beleefd. Al hoef je bij dat UZB voorlopig niet meer terug te komen natuurlijk, of je nou belt of niet.
LiefsteNina schreef:
30-03-2018 19:17
Bedankt voor je antwoord.

Maar de roosters voor de aankomende 2 weken zijn al gemaakt, wat gebeurt er dan als ik niet kom?

Ik heb redelijk wat gespaard geld aan de kant gezet voor noodles situates, dus wat dat betreft red ik het makkelijk tot 1 mei.
Als je een opzegtermijn hebt, dan houd je je daaraan. Dat staat in jouw uitzendovereenkomst.
Heb je die niet, kun je in principe direct stoppen. Maar zomaar wegblijven is natuurlijk geen optie. Iets met fatsoen enzo.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 30-03-2018 19:28
12.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan mail je dat je per direct niet meer komt, maar netjes is dat niet. Een opzegtermijn van 2 weken zou wel redelijk zijn. Als ze vandaag tegen jou zouden zeggen dat je morgen niet meer hoeft te komen, zou je ook not amused zijn.
Dus, zo gij niet wilt dat u geschied, zo doet dat ook een ander niet!
ik geef mn bek ook maar een douw
Overigens kan ik me best situaties voorstellen waarin je als uitzendkracht direct aan je stutten trekt, dat heb ik zelf ook wel eens gedaan. Maar niet omdat ik het werk niet zo leuk vond of zo, in dat geval kun je op zijn minst het fatsoen opbrengen om in ieder geval de komende week nog uit te werken zodat ze nog even de tijd hebben om de roosters aan te passen.
eva-luna schreef:
30-03-2018 19:26
Als je een opzegtermijn hebt, dan houd je je daaraan. Dat staat in jouw uitzendovereenkomst.
Heb je die niet, kun je in principe direct stoppen. Maar zomaar wegblijven is natuurlijk geen optie. Iets met fatsoen enzo.
Dit. Het bedrijf kan jou er ook uitflikkeren van de een op de andere dag, maar als ze dat zouden doen ben je ook boos.
Ik raad je dus aan altijd voor de fatsoenlijke weg te kiezen. Opzeggen, en die twee weken uitwerken.
Je weet maar nooit of je dat uzb of iemand van die werkplek later weer tegenkomt. En dan is het fijn als je een positieve indruk achter hebt gelaten.
LiefsteNina schreef:
30-03-2018 19:22
Ja maar dat wil ik dus niet, ik wil per direct weg.

Volgens mij kan je met een uitzendcontract zo weg en anders is er vast iets van een opzegtermijn waar je nu in valt.
Je contract al bekeken? Daar staat vast wel iets in of een verwijzing naar de juiste (uitzend?)cao waar dit echt wel in vermeld word.

Ze kunnen waarschijnlijk ook zo van jou af en andersom werkt dat ook zo. Ik ben erg van netheid maar eerlijk gezegd heb ik zulke rare en nare dingen meegemaakt tijdens mijn 2 jaar via uitzendbureau's werken, dat ik nu ook niet zo coulant zou zijn naar hen toe.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
30-03-2018 19:26
Dan mail je dat je per direct niet meer komt, maar netjes is dat niet. Een opzegtermijn van 2 weken zou wel redelijk zijn. Als ze vandaag tegen jou zouden zeggen dat je morgen niet meer hoeft te komen, zou je ook not amused zijn.
Dus, zo gij niet wilt dat u geschied, zo doet dat ook een ander niet!

Tja. Zo werkte ik ooit via een UZB bij de belastingdienst. Het zou voor zes weken zijn en we waren met zo´n 40 nieuwe mensen. Na drie weken buffelen en overwerken bleek dat we hard genoeg gewerkt hadden, de achterstand waar we voor nodig waren was weg. We werden allemaal tegelijkertijd in een vergaderruimte geroepen en mochten per direct vertrekken.

Dus als je het netjes wilt doen maak je deze week nog af, maar dat hoeft dus niet.

En dat rooster... als je griep krijgt of een been breekt kun je ook per direct niet meer werken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
30-03-2018 19:48
Tja. Zo werkte ik ooit via een UZB bij de belastingdienst. Het zou voor zes weken zijn en we waren met zo´n 40 nieuwe mensen. Na drie weken buffelen en overwerken bleek dat we hard genoeg gewerkt hadden, de achterstand waar we voor nodig waren was weg. We werden allemaal tegelijkertijd in een vergaderruimte geroepen en mochten per direct vertrekken.

Dus als je het netjes wilt doen maak je deze week nog af, maar dat hoeft dus niet.

En dat rooster... als je griep krijgt of een been breekt kun je ook per direct niet meer werken.
Precies dat soort dingen dus.
Er is een reden dat ze niet gewoon ( al dan niet tijdelijk) personeel aannemen en ze per direct van je afkunnen.
Bovendien nemen zulke bedrijven geregeld mensen "bij bosjes" aan.

Ze rekenen er gewoon op dat een heel deel afvalt en er van bijvoorbeeld een groep van 20 starters er na pakweg een half jaar nog 2 à 4 overschieten.

Hier in de buurt ook zo'n bedrijf en daar staan de vacatures via uitzendbureaus dus gewoon permanent uit.
Al wie het een half jaar volhoudt krijgt een tijdelijk contract bij hen zelf :-).
Maar de meesten sneuvelen dus onderweg al.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon het uitzendbureau bellen en zeggen dat je per 1 mei een andere baan hebt en dan overleggen wat ze liever hebben dat je nog 2 weken blijft werken volgens het al gemailde rooster of dat ze liever hebben dat je per direct niet meer komt omdat ze dan ook niet meer in je willen investeren.

Zomaar wegblijven zou ik niet doen. Dan kom je op de zwarte lijst bij het uitzendbureau. Nu draait de economie goed maar wellicht komen er ook weer mindere tijden waarbij je het uitzendbureau nog hard nodig zal hebben.
Niet handig als je ze dan tegen je in het harnas hebt gejaagd.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar je contact.
Vaak krijgen uitzendkrachten tegenwoordig een week(!)contract wat stilzwijgend verlengd wordt.
Dan zou je per a.s. maandag kunnen stoppen, al loop je dan wel de uren voor 2e paasdag mis
Alle reacties Link kopieren
nienkejj schreef:
30-03-2018 19:54
Kijk eens naar je contact.
Vaak krijgen uitzendkrachten tegenwoordig een week(!)contract wat stilzwijgend verlengd wordt.
Dan zou je per a.s. maandag kunnen stoppen, al loop je dan wel de uren voor 2e paasdag mis
Ik heb inderdaad een contract van 8 dagen wat stilzwijgend verlengd wordt. Betekent dat dan dat ik pas de achtste dag ontslag mag nemen, dus bijv. Als ik 1 maart aangenomen was, dat ik dan voor 9 maart ontslag moet nemen (dus net voor de nieuwe verlenging zeg maar)? Want heb net mijn hele aok doorgelezen maar kan helemaal niets vinden over ontslag nemen. Heb dus ook geen proeftijd ofzo.
LiefsteNina schreef:
30-03-2018 20:01
Ik heb inderdaad een contract van 8 dagen wat stilzwijgend verlengd wordt. Betekent dat dan dat ik pas de achtste dag ontslag mag nemen, dus bijv. Als ik 1 maart aangenomen was, dat ik dan voor 9 maart ontslag moet nemen (dus net voor de nieuwe verlenging zeg maar)? Want heb net mijn hele aok doorgelezen maar kan helemaal niets vinden over ontslag nemen. Heb dus ook geen proeftijd ofzo.
Ik zou es polsen bij 't UZB hoe zij erin staan.

Voor 't zelfde geld hebben ze net weer 10 man klaarstaan voor dat bedrijf en malen ze er niet om dat je stopt.

En anders werk je dus nog maximaal 8 dagen uit.
LiefsteNina schreef:
30-03-2018 20:01
Ik heb inderdaad een contract van 8 dagen wat stilzwijgend verlengd wordt. Betekent dat dan dat ik pas de achtste dag ontslag mag nemen, dus bijv. Als ik 1 maart aangenomen was, dat ik dan voor 9 maart ontslag moet nemen (dus net voor de nieuwe verlenging zeg maar)? Want heb net mijn hele aok doorgelezen maar kan helemaal niets vinden over ontslag nemen. Heb dus ook geen proeftijd ofzo.
Nee je kan ook de eerste dag van die cycles ontslag nemen natuurlijk.

Ik zou gewoon nu mailen naar het uitzendbureau en dinsdag wel nog gaan en daar bij opdrachtgever meteen in de ochtend melden dat je stopt zodra het kan mbt opzegtermijn indien die er is ivm nieuwe baan. In de tussentijd heb je al uitgezocht tot wanneer je precies minimaal moet werken.

Maar het is echt niet nodig om nog weken daar te blijven.
Lucifermiauww schreef:
30-03-2018 20:05
Nee je kan ook de eerste dag van die cycles ontslag nemen natuurlijk.

Ik zou gewoon nu mailen naar het uitzendbureau en dinsdag wel nog gaan en daar bij opdrachtgever meteen in de ochtend melden dat je stopt zodra het kan mbt opzegtermijn indien die er is ivm nieuwe baan. In de tussentijd heb je al uitgezocht tot wanneer je precies minimaal moet werken.

Maar het is echt niet nodig om nog weken daar te blijven.
Nee dat zou ik ook niet doen, één werkweek lijkt me mooi zat.
Alle reacties Link kopieren
Als je onder de ABU-uitzendCAO valt dan heb je de eerste twaalf geen opzegtermijn, dus je kunt meteen weg als je dat wilt. Dat recht heb je.
Ik zou wel proberen het in goed overleg te doen, zowel bij het inlenende bedrijf als bij het uitzendbureau - zeggen dat je je niet op je plek voelt in dit werk en dat je daarom wil stoppen omdat je een baan hebt gevonden die beter bij je past.

Nog niet zo lang geleden heb ik hetzelfde gedaan, zodra ik hoorde dat ik een andere baan (minder klantcontact en een veel beter uurloon) had heb ik gevraagd of ik weg mocht. Ik heb nog wel de dienst van die dag gedraaid (ik hoorde het nieuws 's ochtends en had nog een middagshift) maar gevraagd of het mogelijk was dat ik daarna kon stoppen. Ik wilde een paar weken vrij omdat ik uitgerust aan mijn nieuwe baan wilde beginnen. Dat was geen enkel probleem.

Zoals Lucifermiauw ook zegt, omgekeerd kun je als uitzendkracht ook van de ene op de andere dag je werk kwijt zijn en de inlenende bedrijven en uitzendbureau's gaan niet altijd even netjes met hun medewerkers om.

Het is mij (alweer langer geleden) overkomen dat ik bij een dergelijk baantje, waarbij ik zelf ontslag had genomen voor een baan met wat meer uren en prettiger werktijden, zo zwart ben gemaakt dat dat uitzendbureau mij daarna niet meer voor wilde stellen voor ander klantcontact-werk.
Dus ik zou het wel eerst aan het uitzendbureau zelf laten weten, dat je een andere (voor jou betere) baan hebt gevonden. Bellen om het duidelijk uit te leggen, en dan wat beknopter via de mail Dan is het in ieder geval duidelijk dat je zelf ontslag hebt genomen en geen ontslag hebt gekregen.
Lady*Voldemort schreef:
30-03-2018 20:21
Nee dat zou ik ook niet doen, één werkweek lijkt me mooi zat.
Mij onnodig als het niet hoeft.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-03-2018 19:53
Ik zou gewoon het uitzendbureau bellen en zeggen dat je per 1 mei een andere baan hebt en dan overleggen wat ze liever hebben dat je nog 2 weken blijft werken volgens het al gemailde rooster of dat ze liever hebben dat je per direct niet meer komt omdat ze dan ook niet meer in je willen investeren.

Zomaar wegblijven zou ik niet doen. Dan kom je op de zwarte lijst bij het uitzendbureau. Nu draait de economie goed maar wellicht komen er ook weer mindere tijden waarbij je het uitzendbureau nog hard nodig zal hebben.
Niet handig als je ze dan tegen je in het harnas hebt gejaagd.
dit inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven