Werk & Studie alle pijlers

Ontsluiting van bibliotheek

26-10-2010 12:03 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik begonnen met vrijwilligerswerk waarbij we met z'n 2e de bibliotheek van een kleine organisatie gaan ontsluiten. Is er hier iemand die daar ietwat verstand van heeft en misschien wat tips kan geven?

Het gaat om een bibliotheek van ongeveer 400 objecten, waaronder lees- en leerboeken (voor docent en leerling), cassettebandjes, foto's, videobanden, DVD's, CD-roms, folders, tijdschriften, spelletjes en posters. Er zijn originele uitgaves en kopieen.

Het is verdeeld over drie houten kasten (met zeven planken per stuk), een twee grote metalen kasten (met vier planken per stuk), een laag kastje (met drie planken), een folderhouder, een tijdschrifthouder en de posters liggen achter een kast.

Het lijkt erop dat we de kasten nu goed hebben ingedeeld en kunnen we met het registreren beginnen. Mijn idee is het per plank een los blaadje te gebruiken om de eerste registratie met de pen te doen, zodat we weten wat we hebben. Mocht er dan nog iets veranderen qua plaats in de kasten of mocht er nog nieuw materiaal bijkomen, dan is het op een los blaadje makkelijker te verbeteren/bij te schrijven.

Uiteindelijk moeten we de collectie zien te nummeren en in te voeren in de computer met een programma waardoor het voor de cursusleiders/docenten makkelijk is via zoekwoorden de door hun gewenste materialen te kunnen lokaliseren. Plus dat ze dan kunnen zien wat er nog meer is in die categorie, mochten er foto's, video's of ander materiaal beschikbaar zijn.

De nummering van de materialen is echt nog een vaag iets waar ik verwacht nog heel wat gepuzzel aan te krijgen.

Het invoeren van alles hopen wij te kunnen gaan doen in de home-edition van Cardbox (de bieb zal niet openbaar zijn en hoeft niet aan te sluiten bij anderen) en mocht daar geen budget voor zijn, dan via Acces (en dat dan misschien weer via Open Office, aangezien ik nog niet weet of ze een compleet Microsoft Office hebben, Acces is in ieder geval niet geinstalleerd).

Wie heeft bij het lezen van dit verhaal het idee dat we geheel verkeerd bezig zijn? Of weet hoe we de nummering kunnen gaan opzetten? Of weet van een gratis soort Cardbox? Of weet sites waar ik een goede handleiding zou kunnen lezen?

Ik ben benieuwd of er ook kenners op dit forum zijn wat betreft deze vorm van ontsluiting

Alvast bedankt!
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
uhm, is er geen bibliothecaris die daar meer verstand van heeft?

Vraag anders eens bij de plaatselijke bibliotheek of iemand jullie kan helpen.
We zijn al op veldonderzoek geweest bij een documentatiecentrum. Zij hebben echter hoofdzakelijk boeken die ze ook nog uitlenen, terwijl wij dus een veel gevarieerder materialen-pakket hebben plus dat wij niks uit gaan lenen. We zijn nu bezig een middag bij een instelling langs te gaan die ook veel docentenmaterialen heeft, hopen dat zij ons ook wat wijzer zouden kunnen maken.

Wat dat betreft zoeken we onze ingangen wel en dit topic is er een van. Niet geschoten is altijd mis
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Hoi Xantippe,

Ik ben bibliothecaris.

Ik zou allereerst op zoek gaan naar een goed classificatiesysteem (oftewel de 'nummering' van de boeken.)

In de openbare bibliotheek wordt het SISO-systeem gebruikt, (als je daarop googled, dan vind je info) maar als je collectie qua onderwerp erg specifiek is, kan ik me voorstellen dat je liever een specifieker systeem gebruikt.

Dan zou je bv. contact op kunnen nemen met een organisatie die lijkt op de jouwe, en gewoon vragen wat ze daar gebruiken.

Ik zou trouwens meteen in een systeem gaan invoeren, en niet met een los blaadje werken, omdat je zo dubbel werk doet en het fouten in de hand werkt.

Verder zijn er zeker wel gratis, of heel goedkope bibliotheeksystemen, kijk daarvoor eens hier, een discussielijst voor bibliothecarissen.

Daar kun je ws. nog wel meer info vandaan halen.
Sandrine, bedankt voor de link! Daar ga ik eens in rondsurfen.

En als het goed is, gaan we binnenkort rondkijken bij een gelijksoortige bibliotheek en zo zullen we uiteindelijk wel iets voor elkaar kunnen krijgen.

En ik zal een gaan googlen op 'classificatiesystemen' (dank voor het jargon! ).

In de computer invoeren, gaat nog niet omdat er nog geen programma is geinstalleerd en we zo al knutselend er wel achter komen wat er is en hoe we het zouden kunnen gaan noteren. Als we het in gaan voeren, wordt dat toch aan de hand van de materialen zelf gedaan en niet via de papiertjes.

Donderdag krijgen we meer te horen over een mogelijk programma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven