Werk & Studie alle pijlers

Onzin argumenten leidinggevende

23-09-2010 17:06 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is dus de 3e cursus die je tegelijkertijd met de andere wil gaan doen (vind ik ook redelijk over de top klinken hoor, is het niet teveel ineens waar je mee bezig bent)? En hoe zit die 3e cursus qua (eigen) tijd en geld?
een werkgever heeft extra taken, wanneer jij een cursus volgt, geld aanvragen, papierwerk regelen etc. Ik ben zelf leidinggevende en zou misschien ook wel denken, je doet al twee dingen, waarom die derde. Het lijkt mij dat er bij die cursus/ opleiding meer komt kijken dan enkel de 'lestijden' misschien is leidinggevende bang dat het ten koste gaat van je werk.
Doe de cursus in je eigen tijd en van je eigen geld.

Dan heeft niemand er iets over te zeggen (en als je bij het bedrijf weg wilt hoef je ze ook niets te verantwoorden of terug betalen.

Misschien heeft je leidinggevende van hogere hand wel te horen gekregen dat het wel even genoeg is met al dat gecursus op jullie afdeling.

Kan me indenken dat als een hele afdeling meer dan 2 cursussen per jaar doet, dat dat behoorlijk in de papieren gaat lopen, en aan arbeidsuren scheelt (want ook als je het thuis doet, heeft het invloed op je werk etc.)
De 3e cursus gaat om 2 dagen, qua geld valt het mee.

Het gaat me er meer omdat dat ie niet gewoon zegt van er is geen budget meer, dat kan ik begrijpen! Maar niet van die vage antwoorden

Qua tijd heb ik meer als voldoende, ik heb al 5x aangegeven dat mijn takenpakket te licht is. Probeer zelf nu van alles te creeeren etc....

@Heleen, ik ben vrij slim/snel dus het zou geen probleem vormen, af en toe wat leeswerk verder niks
Hangt van je werkzaamheden af. Ik heb mensen voor me werken die als ze teveel dingen ernaast doen (cursussen, adviescommissie, BHV) niet meer aan hun eigen werk toekomen omdat je daarvoor regelmatig aaneengelosten uren nodig hebt. Qua uren per jaar gezien zouden ze dan makkelijk een cursus of een extra functie kunnen doen, in de praktijk blijkt het enorm te vertragen. Dus dan kan een extra cursus nog een dag in de week zijn dat je niet (goed) je werk kan doen en dan is het inderdaad te veel.
Voor opleiding x is je werkgever dus al een hoop geld kwijt.

Voor opleiding y is hij je 10 weken 1 uur kwijt (niet veel, maar toch)

Dan vind ik 't niet gek dat hij nu zegt dat hij 3 opleidingen teveel vindt. Plus dat hij je dan 5 middagen moet missen, voor de kosten moet opdraaien en dan verdient hij ook niks aan je.

Je kan toch wachten tot je deze 2 opledingen hebt afgerond?
quote:Misseigenwijs schreef op 23 september 2010 @ 17:06:

Vandaag had ik het weer eens: een leidinggevende die de waarheid niet durft te zeggen en met onzin argumenten komt aanzetten....Pff kan me er altijd zo aan ergeren, denkt ie nou echt dat ik het niet doorheb?

De casus: ik had gevraag of ik een cursus van 5 middagen mag doen..er zijn wel kosten aan verbonden.

Antwoord: Nee, je doet al opleiding x en cursus y, ik vind het teveel worden (hoezo?!).

Wat is nu het rare:

Opleiding x is duur, maar doe ik in mijn eigen tijd.

Cursus y doe ik onder werktijd (1 uur per week gedurende 10 weken), maar is intern.

Verder nog geen cursussen gedaan dit jaar.

Vraag: wat wordt nu teveel:

a. het geld --> geen budget (zeg dat dan!)

b. tijd --> hoezo? opleiding doe ik in mijn eigen tijd en dat andere is 1 uur per week.

Nee ik heb het niet gevraagd, maar ik haat dit soort "vage" besluiten, ga later zo nooit leidinggeven altijd dingen motiveren!

Zo dat ben ik weer even kwijt!

Iemand dezelfde ervaringen?Tja, als je het niet vraagt aan de desbetreffende persoon kom je er nooit achter. Ik snap niet dat je het niet gevraagd hebt, maar wel commentaar levert terwijl je de reden van het besluit niet eens weet. Waarom heb je dat niet gevraagd?
Cum non tum age
Betekent dit dat het bedrijf wel je opleiding betaald en in ruil daarvoor dat je het in je eigen tijd mag doen?

En zoveel cursussen tegelijk, waarom?
Nee echt?
En hoezo de waarheid niet durft te vertellen?

Ze zegt gewoon ronduit NEE, ze draait er niet omheen, houd je niet aan het lijntje met een smoes dat ze het overleggen moet, besproken moet worden o.i.d. Maar ze zegt gewoon NEE, omdat zij het teveel vind worden.

Waarom moet een leidinggevende altijd een antwoord geven waarop gediscussieerd kan worden?

Leidinggevende:

Vandaag had ik er weer een hoor: meisje werkt nog maar x jaar/maanden bij ons, doet al 2 cursussen waarvan 1 in onze tijd. Wil over al een antwoord op, maar wel het liefst het antwoord wat zij horen wil.

Nou ik heb vandaag gewoon NEE gezegd hoor, vind het zo vervelend. Alsof ik alles wat ik besluit tot in den treuren moet motiveren.
Overigens is er bij ons ook een afspraak van zoveel cursussen per jaar en moet je hele goede argumenten hebben als je mensen meer wilt laten doen, dus dat kan ook meespelen.

Overigens, als je het antwoord vaag vindt, ga dan terug om om meer uitleg te vragen. Als leidinggevende vind ik dat nooit erg. Sterker nog, voor mij is het ook leerzaam als ik merk dat mijn uitleg kennelijk niet voldoende duidelijk was.
Hmm mijn leidinggevende is van het type ik heb besloten dus..

En hij vind me al een ontzettende wijsneus, dus bij dit soort dingen weet ik dat ik niet door moet vragen....

Ach winst maken doen we toch niet , overheid! Hahah als je ziet wat wij allemaal onder werktijd doen is dit nog een heel nuttige besteding.

Trouwens mijn opleiding is verplicht gesteld door de werkgever, dus ik vind het al wat dat ik in eigen tijd doe..
Inderdaad, zo te lezen heeft er geen gesprek plaatsgevonden maar stelde jij een vraag, hij gaf antwoord, jij stelde geen wedervraag om duidelijkheid te krijgen en nu geef jij hem de schuld. Hmm vreemd...
quote:Misseigenwijs schreef op 23 september 2010 @ 17:17:

En hij vind me al een ontzettende wijsneus.Ik jou in deze korte tijd ook al
Ik vind jouw nick trouwens goed gekozen, vind jou ook zo overkomen. Is niet lullig bedoeld, maar wellicht is het een idee om ook eens te kijken hoe je zelf overkomt voordat je zo oordeelt over een ander.
Cum non tum age
Ik weet het heel goed van mezelf; daarom hou ik me ook in op dit soort momenten....en dan lekker even bij thuiskomst spuien! Werkt best goed en krijg er nog andere inzichten ;)
Misseigenwijs, als jij vind dat je leidinggevende altijd alles moet motiveren (omdat jij dat later ook gaat doen als je groot bent) kan ik inkomen dat hij jou een enorme wijsneus vind.

Als leidinggevende heb je niet 1 wijsneus in je team, maar meerdere. Meerdere vragen, veelal naar de bekende weg.

Ik vind dat hij je een kort en bondig antwoord gegeven heeft, hij had je ook nog dagen aan het lijntje kunnen houden om vervolgens met een lulsmoes te komen dat hij het voorgelegd had, dat ze het nog 20x nagerekend hebben etc. en dat het niet uit kan. Toch?

Als jij geen uitdaging in je baan vind (wat ik uit je reacties opmaak) zou je ook kunnen kijken naar een andere baan of een combinatie van werken en leren in jouw sector.
kusunum, de combi doe ik al, vrijwel op het hoogste niveau wat mogelijk is. De opleiding is voor mij ook niet al te uitdagend, maar goed dat is een gegeven. Alleen de cassusen kosten tijd om uit te schrijven....

Daarna probeer ik af en toe een cursus te doen die ik wel uitdagend vind.....

Een andere baan is niet echt een optie voorlopig, de markt is niet al te best en ik zit nog niet lang genoeg bij deze werkgever. Maar ja het is roeien met de riemen die hebt; dus dan maar veel vakliteratuur lezen, nog een keer om extra werk vragen etc...
Kun je niet wachten tot deze twee cursussen klaar zijn en dan de volgende gaan doen?

Persoonlijk vind ik het ook een beetje overdreven, drie cursussen tegelijk op kosten van de zaak.
Voor de duidelijkheid: cursus 2 is intern en kost "niks".
quote:Misseigenwijs schreef op 23 september 2010 @ 17:21:

Ik weet het heel goed van mezelf; daarom hou ik me ook in op dit soort momenten....en dan lekker even bij thuiskomst spuien! Werkt best goed en krijg er nog andere inzichten ;)Het zou veel volwassener overkomen als je aan jouw leidinggevende zou vragen waarom het niet kan, als je dit echt wilt weten. Waarschijnlijk denkt hij dat je zo ook wel snapt waarom het niet kan. Maar goed, dat is dus niet zo, dus volgende keer gewoon vragen he.
Cum non tum age
Eerlijk gezegd vind ik het helemaal geen onzin-argument. Mij klinkt het eigenlijk wel normaal in de oren.

Hmm mijn leidinggevende is van het type ik heb besloten dus..

En hij vind me al een ontzettende wijsneus, dus bij dit soort dingen weet ik dat ik niet door moet vragen....

Ach winst maken doen we toch niet , overheid! Hahah als je ziet wat wij allemaal onder werktijd doen is dit nog een heel nuttige besteding.

Trouwens mijn opleiding is verplicht gesteld door de werkgever, dus ik vind het al wat dat ik in eigen tijd doe..

Dit stoort mij een beetje. Vind het respectloos overkomen, evenals de rest van jouw betweterige houding. Heb je een autoriteitsprobleem of zo? Ga dan voor jezelf beginnen.

Oh nee, dat doe je pas wanneer je op kosten van de belastingbetaler baas alle voor jou interessante opleidingen hebt gevolgd.
Ik herken je ambitie. Maar denk dat je met een positieve houding verder komt dan met dit 'spoiled little princess' gedrag.

Hahah als je ziet wat wij allemaal onder werktijd doen is dit nog een heel nuttige besteding.Eigenlijk zou je dus geen opleiding moeten krijgen maar ontslag, aangezien er blijkbaar te weinig werk is teveel mensen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven