Werk & Studie alle pijlers

Onzker over sollicitatiebrief. Tips?

30-01-2019 09:26 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben al een tijdje bezig met een carriere switch en heb er ook al div. topics over geopend. Onlangs een vraag over NCOI en een studie. Deze studie ga ik zeer waarschijnlijk toch niet volgen bij NCOI en in plaats daarvan bij een reguliere MBO opleiding doen. Dit is een opleiding in een technische richting (tekenaar constructeur) en aangezien de opleiding pas in aug. 2019 start, wil ik solliciteren voor een vrijwilligersfunctie om alvast ervaring en kennis op te doen. Dit ook op advies van de opleiding, omdat ik best wel wat praktijk kennis mis in vergelijking met studenten die doorstromen vanuit nivo 2 en 3.

Hoe dan ook: ik heb div. mailadressen gekregen om de brief naartoe te sturen en het is voor mij 25 jaar geleden ongeveer dat ik gesolliciteerd heb, dat ik hulp goed kan gebruiken. Ik vuur mijn vragen even 1 voor 1 af en hoop dat jullie kunnen helpen.

Wat is tegenwoordig de toon? Formeel of minder formeel? Geachte of Beste? In afwachting van uw antwoord of ik kijk uit naar uw reactie?
Stuur ik de brief als bijlage of meteen de tekst in de mail?
Wordt een opmaak gewaardeerd met kekke kleurtjes of moet ik de tekst bij voorkeur plat doorsturen?

Dan inhoudelijk: hoeveel vertel ik over mezelf? Het gaat in eerste instantie dus nogmaals om een vrijwilligersfunctie voor 16 uur per week. En hoe belangrijk is het om in die eerste brief een cv mee te sturen? Want dan heb ik een klein probleem: er is niks aan mijn werkverleden te zien, die duidt op ervaring of interesse in dit werkveld. Ik ga compleet omschakelen van zorg naar techniek en heb er geen ervaring of opleiding in. Wat ik wél heb, zijn een thuisstudie adhv een boek en een cursus autocad. Dat zijn de enige indicaties die (tastbaar) wijzen op mijn interesse.

Ik wil natuurlijk laten zien dat ik enthousiast ben en deze kans met beide handen aan wil grijpen, maar zoek nog een goede vorm.

Nu heb ik een lijst met 8 bedrijven en er wordt door familie geadviseerd om aan het bedrijf te laten weten waarom ik zo graag bij hen wil werken. Nu merk ik dat ik dat persoonlijk een beetje een dooddoener vind, want als het bedrijf me zou tegenstaan, zou ik niet solliciteren (tenzij ik anders geen inkomen zou hebben). En eerlijk, ik ken de bedrijven pertinent niet. Dus zou dan op basis vd website eoa lulverhaal moeten ophangen. Bedrijf A: jullie zijn zo lekker groot, ik denk dat jullie vele interessante projecten onder jullie hoede hebben. Bedrijf B: jullie zijn een kleinschalige organisatie en ik vind het prettig om heel nauw betrokken te zijn bij de radertjes onderling.

Vinden werkgevers dit serieus belangrijk? Ok, het geeft aan dat je de website hebt doorgenomen (wat ik logisch vind, anders weet je toch niks). En waar leg ik dan de focus op als ik het bedrijf niet ken? Gewoon wat dingen van de website vissen en aan elkaar plakken waarom ik specifiek dát fantastisch vind?

Hebben jullie nog andere tips voor me en wat ben ik vergeten?
Hoop dat jullie willen helpen mij uit de jaren 80 te halen en up to date willen brengen. Specifiek in deze mij onbekende mannensector.
Alvast super bedankt!! :hyper: :bigkiss:

طراحی سایت طراحی سایت فروشگاهی طراحی سایت شرکتی تبلیغات گوگل بلیط هواپیما[/color سئو سایت طراحی سایت صنعتی ثبت دامنه ارزان طراحی سایت جردن طراحی سایت ونک طراحی سایت گیشا طراحی سایت دزاشیب طراحی سایت شهرک غرب طراحی سایت بهار طراحی سایت منیریه بلیط هواپیما[/color طراحی سایت احتشامیه طراحی سایت آزادی طراحی سایت ایرانشهر سئوی سایت طراحی سایت جمالزاده طراحی سایت آجودانیه طراحی سایت لاله زار طراحی سایت پاسداران طراحی سایت شریعتی طراحی سایت نارمک طراحی سایت تهرانپارس طراحی سایت پزشکی طراحی سایت قلهک طراحی سایت صادقیه طراحی سایت بهارستان طراحی سایت جمهوری طراحی سایت سهروردی طراحی سایت مطهری طراحی سایت عباس آباد طراحی سایت محمودیه طراحی سایت دروس طراحی سایت نخجوان طراحی سایت امامزاده قاسم طراحی سایت ارزان طراحی سایت بیمارستان میزبانی وب طراحی سایت مدرسه سئوکار هاست طراحی سایت هتل طراحی سایت رستوران طراحی سایت املاک طراحی سایت زعفرانیه طراحی سایت هفت تیر طراحی سایت انقلاب طراحی سایت امیرآباد طراحی سایت بازار طراحی سایت امانیه طراحی سایت دانشگاه طراحی سایت کلینیک طراحی سایت زعفرانیه طراحی سایت دیباجی طراحی سایت ازگل طراحی سایت سازمانی طراحی سایت لواسان طراحی سایت کریمخان طراحی سایت تجریش طراحی سایت آموزشگاه طراحی سایت آژانس مسافرتی طراحی لوگو هاست لینوکس بازاریابی شبکه های اجتماعی طراحی سایت کارخانه طراحی پورتال سازمانی هزینه طراحی سایت طراحی سایت نیاوران طراحی سایت ولنجک طراحی سایت سعادت آباد طراحی سایت قیطریه کارشناس تولید محتوا طراحی سایت خبری تبلیغات اینترنتی طراحی سایت الهیه طراحی سایت میرداماد طراحی سایت اقدسیه طراحی سایت فرمانیه ثبت دامنه میزبانی سایت طراحی سایت نماینده مجلس طراحی سی دی مالتی مدیا میزبانی وب نمونه کار طراحی سایت
anoniem_382088 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 16:48
58.67% gewijzigd
Ik zou heel goed naar familie luisteren en inderdaad aandacht besteden aan vertellen wat je per bedrijf specifiek aanspreekt. Daarnaast uitleggen dat je aan een switch werkt en waarom je nu juist voor dat beroep kiest.
Als je in je werk competenties hebt verworven die goed van pas komen in dat beroep/vrijwilligerswerk dan ook vermelden.

Oh, en ik zou heeeeeel hard mijn best doen jouw houding zoals deze in dit topic naar voren komt niet te laten doorschemeren in een brief. Je klinkt bepaald niet positief.

Je kunt ook eens kijken op carrieretijger, daar staat veel info over solliciteren, brieven en cv's.
De toon: formeel uiteraard, maar geachte hoeft niet per sé maar. Echter, als je de persoon of de organisatie helemaal niet kent, is het wel netjes om te beginnen met Geachte heer of geachte mevrouw. Of, als je de naam niet weet: Geachte heer/mevrouw,

De brief kan gewoon in de mail, kleurtjes en rare fonts nooit doen. Gewoon platte tekst. C.V. in de bijlage als PDF.

Wat je over jezelf verteld is vooral een korte omschrijving van jouw kwaliteiten en competenties die je linkt aan de functie waar je op solliciteert. Daarnaast wijd je ook een alinea aan de motivatie waarom je bij die organisatie en op die functie solliciteert.
Motiveer ook je carrièreswitch en vertel iets over de competenties die je hebt opgedaan in je arbeidsverleden maar die ook nu nog van pas komen.

Een werkgever wil graag horen dat je puur en alleen bij hen wil komen werken, dus een motivatie waarom de organisatie jou zo aanspreekt is zeer belangrijk. Verdiep je dus in de organisatie en verwerk dat in je motivatie. Een standaard briefje die eruit ziet alsof die naar twintig gelijksoortige organisaties gestuurd kan worden, wordt veel sneller aan de kant gelegd dan die van een kandidaat die zich verdiept heeft in de organisatie en juist graag daar aan de slag wil.
Het is zeker niet vanzelfsprekend dat mensen zich verdiepen in een bedrijf voordat ze solliciteren. Ik heb meerdere ervaringen met bedrijven die juist specifieke interesse in dat bedrijf enorm waarderen. Dus laat merken dat jij wel je research doet!

Verder zou ik, afhankelijk van de toon op de website, voor informelere opties gaan. Of er een goede mix in vinden, formeel wordt vaak gezien als stijf en te weinig authentiek.

Tot slot, je wil vrijwilligerswerk doen voordat je begint aan de opleiding. Dat getuigt van een enorme motivatie, laat dit heel duidelijk naar voren komen! Je wil om te leren compenseert je gebrek aan ervaring. Richt je op de positieve dingen. Mocht je toch nog een twijfel punt hebben, benoem dit,maar samen komen jullie er vast uit!
Een probleemoplossende instelling wordt gewaardeerd.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Een dooddoener? Je wil je toch onderscheiden lijkt mij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Altijd een CV mee sturen.

Zorg ervoor dat je brief geen herhaling is van je CV. De brief is juist een mogelijkheid om andere dingen uit te leggen.

Je kunt bijvoorbeeld vertellen over je vermogens om problemen op te lossen, dat goed bent in het controleren van miniscule details, iets over je stijl van leidinggeven. Zorg dat je dit altijd met een voorbeeld onderbouwt zodat het geen loze opmerkingen zijn. Het feit dat je in een nieuwe sector gaat werken is irrelevant; er zijn altijd dingen van je vorige banen die je in je nieuwe baan kunt gebruiken.
Bij wat voor bedrijven wil je gaan solliciteren? Commerciële bedrijven mogen namelijk niet zomaar vrijwilligers aannemen. Bedoel je niet dat je een onbetaalde stage zou willen lopen? Dat maakt namelijk nogal wat uit voor je brief!
Nummer*Zoveel schreef:
30-01-2019 09:57
Bij wat voor bedrijven wil je gaan solliciteren? Commerciële bedrijven mogen namelijk niet zomaar vrijwilligers aannemen. Bedoel je niet dat je een onbetaalde stage zou willen lopen? Dat maakt namelijk nogal wat uit voor je brief!
Dit is ook wel een belangrijk punt ja.
Precies, ik zou het ook geen vrijwillgerswerk niemen naar stage pf werkervaringsplek of iets dergelijks.
Misschien dat je hem beter door een ander kan laten schrijven. Die heeft genoeg afstand om jou te kennen en de vacature neutraal te lezen. Daarna verbeter jij hem nog een beetje en dan krijg je de beste brief, denk ik.

En dan help jij op je beurt die ander ergens mee of geef je een etentje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sommigen laten onbewust hun problemen en onzekerheden doorschemeren en kunnen dan honderden keren solliciteren zonder dat ze uitgenodigd worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hè? Ik kan me precies ditzelfde topic, inclusief spelfout van een tijdje geleden nog herinneren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven