Werk & Studie alle pijlers

Op kamers gaan, wat is jullie ervaring?

18-01-2019 15:29 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Viva! Ik heb nog ruim de tijd om de keuze tussen thuiswonen/kamers te maken, maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervaring is met het maken van deze keuze.

De studie die ik wil gaan doen bepaalt dat ik elke dag vier uur reistijd heb in totaal... Enorm veel, lijkt me ook moeilijk te realiseren. Ik heb enorme last van wagenziekte en Primatour pilletjes maken me slaperig; wat natuurlijk super onhandig is in combinatie met school. Ofcourse zijn er nog tal andere nadelen van vier uur ov-reizen.. Daarom overweeg ik om op kamers te gaan, maar het feit dat mijn studie is gevestigd in Amsterdam is weer bakken met geld extra... beetje gekeken naar dat anti-kraak gedoe, maar dat is weer nauwelijks te vinden in Amsterdam en normale kamers zijn peperduur..een grote tegenslag is ook het feit dat ik waarschijnlijk de renteverhoging van studieschulden ga meemaken, hier weet ik nog niet veel over maar ik heb gehoord dat ik uiteindelijk duizenden euro's extra kwijt ben..?

Wat is jullie ervaring met de keuze tussen op kamers gaan/thuiswonen, vooral de mensen die te maken hadden met een lange reisduur? En zou ik gewoon die reistijd maar slikken en een enorme lening voorkomen of toch op kamers gaan? :-D
Memento Mori
Alle reacties Link kopieren
Een betaalbare kamer in Amsterdam is echt niet te doen. Ik vermoed dat m'n dochters dus tot einde studie bij mij blijven mochten ze een opleiding in Amsterdam kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-01-2019 16:42
Onze dochter had ook 2 uur reistijd naar Amsterdam maar is wel thuis blijven wonen. Ze had ook maar 2 dagen per week school. En zij vond het niet erg, werkte gewoon in de trein, en scheelde haar in 2 jaar 15.000 euro studieschuld. Wij zijn nl. niet zo kapitaalkrachtig om alles voor haar te betalen.
Mijn ouders hadden die draagkracht ook niet. Ik kreeg “gewoon” de toelage volgens de berekeningen van de NIBUD en werkte naast mijn studie om alles te kunnen betalen. Ik heb een lening afgesloten (krap €10000) en die binnen 10 jaar op mijn gemakje afgelost. Geen centje pijn van gehad, van die aflossing. Zou ‘m direct weer afsluiten voor de ervaringen die ik er van heb gehad.

Kortom: op kamers gaan is een keuze die echt niet alleen wordt ingegeven of je ouders ‘alles voor je kunnen betalen’.
Alle reacties Link kopieren
via room.nl (site waarop huisvester Duwo kamers aanbied) kun je zien dat er diverse kamers zijn tussen 350-450 euro waar je voor sommige ook nog huurtoeslag voor kunt krijgen. Zie bijvoorbeeld de kamers in een complex aan de Opaallaan of Darlingstraat.

maar dan moet je dus wel al een (lange) tijd ingeschreven staan.
The past may be in tatters
But today is all that matters
op kamers maar niet in Amsterdam, pak een plek in de omgeving.
In veel gevallen zou op kamers gaan afraden en zeggen, blijf (vooral financieel gezien) nog thuiswonen tot een jaar of 22. Maar 4 uur reistijd op een dag vind ik zóveel dat je eigenlijk geen andere keuze hebt denk ik.

En je hoeft natuurlijk niet in hartje Amsterdam te wonen. Volgens mij zijn er ook opties rondom Amsterdam. Diemen, Amstelveen?
Alle reacties Link kopieren
Schrijf je in ieder geval dit weekend nog in bij Duwo Amsterdam. Mocht je niet op kamers gaan, dan bij je daar iig alvast wachttijd op. Daar heb je reistijd en eerstejaars voorrang. Gezien jouw lange reistijd heb je misschien nog een beetje kans. Kamers zijn daar in ieder geval niet commercieel geprijsd en als je een eigen voordeur hebt kun je huurtoeslag aanvragen.
Buiten dat denk ik dat je voor zo'n afstand wel op kamers moet. Mijn dochter had een semester lang twee keer per week een werkgroep in de avond van 19 tot 22 uur. Maar dat was in een andere stad. Feit is wel dat alle universiteiten met ruimtegebrek kampen. Mijn zoon heeft om die reden soms op zaterdag tentamen (weer een andere stad), als dus je ov-kaart niet geldig is. Ook kun je natuurlijk al om 9.00 uur verplichte werkgroepen of tentamens hebben. Dan moet je wel erg vroeg al in de trein zitten en hopen dat er niks mis gaat onderweg.

Verder heb je soms in de ochtend 2 uurtjes college en dan in de avond/eind van de middag weer. Waar blijf je in de tussentijd? Je kunt natuurlijk naar de bieb, maar in sommige steden is dat (weer vanwege ruimtegebrek) ook beperkt.
Alle reacties Link kopieren
gruffalo schreef:
18-01-2019 18:42
via room.nl (site waarop huisvester Duwo kamers aanbied) kun je zien dat er diverse kamers zijn tussen 350-450 euro waar je voor sommige ook nog huurtoeslag voor kunt krijgen. Zie bijvoorbeeld de kamers in een complex aan de Opaallaan of Darlingstraat.

maar dan moet je dus wel al een (lange) tijd ingeschreven staan.
Mijn kind zit pas in de derde maar wil ook in Amsterdam studeren waarschijnlijk (enige plek van die studierichting namelijk). Ik wilde vragen vanaf welke leeftijd dat je daar kunt inschrijven, maar dat staat er dus op :

“ Vanaf je 16e kun je je bij ROOM.nl inschrijven. Inschrijven kost eenmalig € 35. De inschrijfduur is belangrijk als je reageert op het kameraanbod van ROOM: hoe langer je bent ingeschreven, hoe groter je kans op een kamer.
Schrijf je hier zo snel mogelijk in bij ROOM”.


Even geduld dus hier nog...(en wie weet verandert hij t.z.t. nog van gedachten).
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
18-01-2019 19:27
Mijn kind zit pas in de derde maar wil ook in Amsterdam studeren waarschijnlijk (enige plek van die studierichting namelijk). Ik wilde vragen vanaf welke leeftijd dat je daar kunt inschrijven, maar dat staat er dus op :

“ Vanaf je 16e kun je je bij ROOM.nl inschrijven. Inschrijven kost eenmalig € 35. De inschrijfduur is belangrijk als je reageert op het kameraanbod van ROOM: hoe langer je bent ingeschreven, hoe groter je kans op een kamer.
Schrijf je hier zo snel mogelijk in bij ROOM”.


Even geduld dus hier nog...(en wie weet verandert hij t.z.t. nog van gedachten).
hier wilde dochter al jaren voor haar studie naar Utrecht en dus ingeschreven bij SSH toen ze 16 was. En opeens kiest ze op het laatst toch voor een stad waar Duwo de huisvester is ;-D Ik heb uitgezocht welke studentenhuisvesting er is in de grote steden, en met SSH en Duwo kom je al een heel eind. Jongste gaat zich bij beide inschrijven zo gauw ze 16 is.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
18-01-2019 16:19
Ik ben een groot voorstander van op kamers, omdat je er zelfstandig van wordt en veel meer vrijheden hebt dan thuis. Je kan nog 3x falikant op je bek gaan zonder dat het enorme gevolgen heeft. (Ik denk aan; een week leven op bruin brood met pindakaas omdat je geen geld meer hebt, een nacht doorhalen en dan meteen door naar college, een was te lang in de wasmachine laten zitten (dat gaat stinken), een keer je sleutels vergeten en middenin de nacht je huisgenoot wakker bellen, etc) Daarbij, je bent jong volwassene, dus tijd om daar ook je acties aan te gaan verbinden.

Ik heb bijzonder goede ervaringen aan mijn op kamers-tijd!
In mijn geval moest dat op je bek gaan af en toe wel heel letterlijk worden genomen... :whistle:

Maar verder eens; ik heb een hele leuke en leerzame tijd gehad die ik voor geen goud had willen missen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ja doen.

Naar ik aanneem heb je je al ingeschreven bij studentenhuisvesting. Zowat de enige manier om aan een gemiddeld geprijsde studentenkamer (nog steeds duur maar oke) tegen eerlijke voorwaarden te komen.

Je hebt wel met een wachttijd te maken uiteraard.
Natuurlijk.....
Tutjebelletje schreef:
18-01-2019 17:03
"De gemiddelde huurprijs was in 2017 nog 385 euro voor een kamer van hooguit 35 m², inclusief gas, water en elektriciteit. Studenten in Amsterdam zijn met een gemiddelde huursom van 571 euro het duurst uit."

571 euro... voor een kamer. Goeie god.

Normaal zou ik ook zeggen "ga op kamers", maar met dit soort prijzen...

bron Volkskrant: http://tinyurl.com/ydgcr96e
35m2 is een appartementje. Die prijs vind ik prima voor dat geld in Adam eigenlijk.
Een kamer in Adam is veelal een factor3 kleiner....

Gewoon doen! Om alle eerder genoemde redenen. Let wel op dat je vanuit een satelliet-stadje ook nog ‘s nachts thuis kan komen.
Alvast veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
18-01-2019 15:53

- kun je gaan wonen in een andere stad dan amsterdam, dus minder duur, zodat je wel je reistijd tot onder 1,5-2 uur per dag kan brengen?

- Ben je bereid om naast je studie te gaan werken om extra geld te verdienen?

- Geef je, naast huur, veel geld uit? bijvoorbeeld aan kleding, make-up, uitgaan hobbies etc en zo ja, ben je bereid om dat te minderen?
Dit !!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik weet nu een stuk meer. Ik ga me wel bij Studentenwoningweb inschrijven, ongeacht mijn studiekeuze (Filmacademie AHK).

~571 euro per maand, dat voor 4 jaar lang, en dan ook nog die verdomme renteverhoging... :bye:

Hmmpf. Nog veel nadenken!
Memento Mori
Alle reacties Link kopieren
Studentenwoningweb zou ik zeker doen, met een half jaar/jaar inschrijving kun je al heel wat. En met bepaalde postcodes (ver van Adam) heb je voorrang op woningen, waar jij dus waarschijnlijk onder valt.

Als tip kan ik je campus Uilenstede meegeven, daar ben ik ook begonnen als student en is goed bevallen, heel gezellig als je een leuke gang hebt. Daar krijg je meer het echte studentengevoel dan als je op kamers gaat in Hoofddorp, Diemen of Zaandam (wat nog steeds goede opties zijn als je in elk geval de reistijd niet wil elke dag).
Uilenstede heeft kamers van 13 m2 met eigen badkamer en zijn ongeveer 350 euro per maand. Er worden ook veel kamers onderverhuurd, daarvoor moet je even op de facebookpagina kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op kamers gaan wonen omdat het een hele ervaring is die me rijker maakte dan geld kon doen.

Overigens woonde ik een week na mijn eerste reactie antikraak in Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Hier oudste van de 3 dochters sinds anderhalf jaar op kamers. Studeert en woont in dezelfde stad als ouderlijk huis. Inmiddels al haar 3e kamer. Veel hospiteren en zo, flink zoeken, FB en inderdaad ingeschreven staan bij de befaamde sites als Woningnet, Studentenwoningweb, Room enz. Reken op inderdaad binnen de ring op zo'n 500-600 euro. Woon je met 3-4 meiden in 'n appartement (-je). Vaak ook niet eens een gemeenschappelijke ruimte wat wél verplicht is bij woningdelen.

Ondanks (aanvangs-) huur onder liberalisatiegrens, uit het hoofd ergens 722 voor dit jaar, geen huurtoeslag, want geen zelfstandige woonruimte. Ook niet voor de hoofdhuurder, want huur woning ruimschoots boven die grens. Ja, verhuurders zijn ook niet gek. De op zich eenvoudige online procedure van huurverlaging aanvragen via de landelijke Huurcommissie, gaat dus niet op voor de hoofdhuurder. Wél voor de overige kamerhuurders naar de hoofdhuurder, maar schiet niemand iets mee op.

Zoals hier eerder gezegd: Zoek gewoon buiten de ring of in 'n stad erbuiten. Maar nee, dat willen ze natuurlijk niet. Thuis wonen ook niet, ondanks dat dat hier gratis kan, desnoods hun hele studietijd. Natuurlijk levert zelfstandig wonen veel op, bijv zelfstandigheid. Maar voor welke prijs? Leefkosten per maand zo'n 1100-1200 euro, waarvan de helft huur. Wij betalen collegegeld (opgespaard uit 18 jaren KBS) en ondersteunen met 150 euro pmnd. Ze werkt 2 dagen/avonden per week, wat haar zo'n 400-500 euro oplevert. Reken uit wat ze dus elke maand leent van DUO.

Aangezien de rente voor de huidige generatie studenten 0% is en de komende jaren ook gunstig blijft, leent ze maximaal. Zoals zovelen doen. Vergt wél verstand en discipline! Grootste deel gata automatisch elke maand apart op een spaarverzekering met redelijke rente en staat voor langere tijd vast. Debetrente van DUO wijzigt tijdens studiefase elk jaar. Tijdens aflosfase per 5 jaar. Hogere rente gaat inderdaad gelden voor studenten vanaf 2020. Maar valt nog reuze mee. Bij een gemiddelde studieschuld van 20.000 euro zal het gaan om 5000 euro meer rente-kosten. Let wel: Over 35 jaren. iets van 150 euro per jaar duurder uit dan de huidige lichting.

Nog een tip: ga naar de huurders-site Wooninfo en nog beter: ga er langs. Schat aan expertise daar en je wordt in alles ondersteund.

En er huist hier ergens een topic rond met de pros and cons over maximaal lenen bij DUO.
.
AnAppleADay schreef:
18-01-2019 15:57
Je kan ook ergens anders gaan wonen dan in Amsterdam.
Ik ken bijvoorbeeld steeds meer mensen die in Utrecht studeren maar in Zeist of Nieuwegein wonen. Misschien kun je bijvoorbeeld ook in Haarlem ofzo op kamers gaan, zal een hoop schelen.
Haarlem is echt niet goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Hoe wil je thuis nog studeren / aan opdrachten werken als je vier uur reistijd per dag hebt? Lijkt mij onbegonnen werk eerlijk gezegd...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het reizen een half jaar volgehouden. Toen ben ik op kamers gegaan. Het was fantastisch.

Destijds was het zo dat je in als student met zo’n reistijd voorrang kreeg via De Key (wat nu DUWO is). Je moest dan wel in Diemen, Noord of Osdorp gaan wonen. Ook de ASVA had destijds een kamerlotingsbureau.

Ik heb eerst drie jaar in zo’n flat-met-voorrang gewoond, daarna via via nog jarenlang goedkoop in het centrum gehuurd.

Succes
Alle reacties Link kopieren
En filmacademie? Dan zou ik helemaal daar in de regio gaan zitten, je kan altijd kijken naar opties in Weesp, Amstelveen of Diemen. Maar ga er vanuit dat je vaak nog ‘s avonds met mensen een project afmaakt, naar een film moet, of gewoon met studiegenoten gaat stappen.
Ik heb op kamers gewoond en dat was erg fijn. Maar was ik nu 18 geweest, had ik het niet kunnen betalen. Dus ik kan wel van alles roepen nu, maar wat heb je er aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik had het op kamers wonen niet willen missen maar ik studeerde in de mooie jaren 90 -- de tijd van Reality Bites, Alice in Chains en de studiebeurs die een gift was. Met een bijbaantje bij de Appie kon ik mezelf prima redden en 7 (!!!) jaar later toch mooi afstuderen zonder schuld.

Ik weet niet of ik me er nu diep voor in de schulden zou steken.
Ik vond het op kamers gaan in t begin trouwens best tegen vallen. Bijna iedereen woonde nog in een andere stad van mijn studie. Verder moest ik veel werken om alle kosten te dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven