Werk & Studie alle pijlers

Op kamers

27-01-2018 21:08 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hoi,

Ik ga binnenkort op kamers. Iets waar ik een hele tijd naar uit keek, maar nu het dichterbij komt word ik wel een beetje angstig.
Wat moet ik er van verwachten? Hoe zullen mijn huisgenoten zijn? Mag ik ze alles zeggen?

En als belangrijkste, moet je je vaak aanpassen en moeten er veel dingen in overleg? bijv koken?

Ik vind mijn vrijheid zeer belangrijk.

Alle ervaringen zijn welkom!
en tips natuurlijk!
De meeste dingen die je je afvraagt verschillen ontzettend per situatie. Hoe ben Jij? En hoe anders of eensgezind zijn je huisgenoten. Met 2 huisgenoten leven is anders dan met 10. Geen pijl op te trekken en dus een kwestie van afwachten en zien.

En natuurlijk is het spannend maar het komt heus goed. Het went super snel. En het is ook hartstikke leuk!
wanneer je met andere mensen een huis deelt dan moet je afspraken maken.

waarschijnlijk zullen er al allerlei regeltjes en afspraken zijn wanneer je in een bestaand huis komt.

afspraken over
- schoonmaakrooster
- schoonmaken
- geluid
- wel/niet samen dingen doen
- rekening houden met elkaar

In hoeverre jij je moet aanpassen, hangt heel er af van jezelf.

Wil je volledige vrijheid, dan moet je niet gaan samen wonen maar alleen in een hutje op de hei.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Geen pijl op te trekken en hangt er maar vanaf waar je terecht komt.

En hoe lang de anderen er al wonen.
(Mijn eerste kamer daar was zowat iedereen nieuw.
Mijn volgende kamer daar zat het merendeel al 2 à 3 jaar.)
Ligt aan het type huis waarin je komt te wonen. Ik hecht ook veel waarde aan mijn vrijheid , en zat het meeste op mijn plek in studentenhuizen waar je vooral je eigen ding doet en op je zelf bent , dus ook eigen boodschappen (op toiletpapier ed na), zelf koken/eten wanneer, etc. Het ‘gevaar’ was dan wel dat je een beetje langs elkaar heen kon leven, maar ik vond dat juist heerlijk. Van huisgenoten die constant van alles samen wilden doen werd ik gillend gek.
Beste TO....natuurlijk is het spannend....een nieuwe fase in je leven. Je gaat nieuwe dingen meemaken en nieuwe mensen ontmoeten. Ieders ervaring is anders...positief en negatief. Maar ook van negatief leer je.
Geniet ervan, kom erachter wat jij belangrijk vindt, waar je een punt van wil maken maar ook waar je je schouders voor ophaalt.
En heb vertrouwen in jezelf dat je goede keuzes maakt en dat je het beste maakt ervan.
Vergeet niet te genieten!
Het is geen peil.
anoniem_332305 wijzigde dit bericht op 27-01-2018 21:48
17.24% gewijzigd
Bij ons in huis werd veel samen gedaan maar niets was verplicht. Eten deden we meestal met een groep(je) en dan werden de taken verdeeld. Anderen aten alleen of met bezoek. Vaak wel in de huiskamer. Er werd redelijk wat tijd doorgebracht in die gezamenlijke huiskamer, door degenen die dat gezellig vonden. Het was een soort surrogaatgezin maar dan met alleen leeftijdgenoten. Een mix van corpsstudenten, sportieve types en nerds. Geweldige tijd gehad.

Het duurde wel een tijdje voor ik ingeburgerd was, omdat ik in het begin veel op mijn kamer bleef. Dan leer je de anderen ook niet zo makkelijk kennen. Drink dus gauw eens een kop koffie, thee of een biertje mee.
Het hangt af van je studentenhuis.

Ik woonde samen met andere studenten. Ik moest de huistelefoon in de woonkamer nog met anderen delen, omdat er geen mobiele telefoons bestonden.
Die telefoon ging ook 's nachts, dan belde er iemand vanaf de andere kant van de wereld.

De keuken was regelmatig smerig. Vooral de jongens waren verschrikkelijk verwend door hun mammie. Die jongens begrepen niet dat ze na het koken een doekje over het aanrecht moesten halen om alle saus enzo weg te halen. Dat had moeders namelijk altijd thuis gedaan.

We hebben de vieze afwas wel eens voor iemands deur gezet.

Sommige bewoners waren erg op zichzelf.
Met anderen keek ik samen televisie.

Toen ik een keer 's avonds laat nogal down was (denk aan luhduhvuhduh),
ging iemand warme chocolademelk voor me maken.

Ik hoop dat je het naar je zin gaat hebben.
Geniet ervan.
De huistelefoon ja, met tikkenteller en een schrift om je tikken op te schrijven.
Wij hadden trouwens een schoonmaakster, die zat bij de huur in. Ze kwam op maandag, dus werd op zondagavond alle afwas op het balkon gepleurd, anders maakte ze niet schoon. En eens in de zoveel tijd werd er weer een afwasactie gehouden. Veel keukengerei hadden we namelijk gemeenschappelijk. Ik had zelf wel 2 borden en 2 glazen :)
O, een schoonmaakster. Dat was fijn geweest.

Zoveel gez*k over het schoonmaken gehad.

Maar verder was het vooral heel gezellig hoor.
Ik vond het leuk om met mensen van verschillende opleidingen samen te wonen.

TO, je wil weten of je je huisgenoten alles kan zeggen.
Nou, ga alsjeblieft niet gelijk al je persoonlijke dingen vertellen.
Een huisgenote vond het nodig om iets vertrouwelijks over mijn afkomst
in de rondte te tetteren. En met haar woonde ik nog jaren samen.
Had ik het maar niet aan haar toevertrouwd.
anoniem_361474 wijzigde dit bericht op 27-01-2018 22:00
42.19% gewijzigd
Hier ook een poetsvrouw vanuit de huisbaas.
En toiletpapier, huisraad, meubels, elektrische toestellen, ... kwamen ook van hem.

Iets kapot? Bel de huisbaas.

Hij kwam sowieso af en toe langs om zijn eigendom (de gemeenschappelijke delen toch) te checken.
Of de poetsvrouw haar werk deed, of de koelkast nog werkte, of het niet te smerig was, ...
Je wil tips.

Bedenk van te voren welke spullen je wel en niet wil uitlenen aan je huisgenoten.
Bijvoorbeeld als je een mooie vaas van je ouders of vriendje hebt gekregen:
niet uitlenen. Je krijgt 'm namelijk terug met barst, kras of helemaal gebroken.

Als je een fiets hebt: leen je die uit (als je huisgenoot een lekke band heeft)?
Dan gaat je huisgenoot op donderdag naar centrum Utrecht op jouw fiets en zegt hij op vrijdagochtend tegen je: "Ach wat naar voor je, Lovemoon, je fiets is gestolen. Je moet zelf maar een nieuwe fiets aanschaffen. In Utrecht is er nu eenmaal veel fietsendiefstal. Het was jouw fiets, dus het is jouw probleem. Hier heb je je sleuteltje terug. Ik ga geen nieuwe fiets voor je kopen."
anoniem_361474 wijzigde dit bericht op 28-01-2018 11:36
0.07% gewijzigd
Met hoeveel mensen delen jullie de wasmachine?

Soms moet je 's ochtends vroeg je wekker zetten om de wasmachine te gebruiken.
Of een of andere @*&! heeft het wasprogramma stopgezet en jouw was nat en vol zeepsop naast de wasmachine gegooid, omdat hij zelf even een overhemd wilde wassen. Ik hoop dat je niet met zulke aso's in huis zal wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven