Werk & Studie alle pijlers

Opdrachtgever betaalt niet

13-02-2010 19:06 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon en heb een vaste baan in het buitenland en af en toe werk ik als freelancer voor (Nederlandse) opdrachtgevers.

De afgelopen 3 jaar heb ik met grote regelmaat (iedere maand) voor 1 Nederlandse opdrachtgever gewerkt, maar vanwege een nieuwe vaste aanstelling heb ik weinig tijd voor hen. Dus hebben we in overleg besloten dat het beter zou zijn dat iemand anders mijn werkzaamheden voor dit bedrijf zou overnemen.

Oktober was de laatste maand dat ik voor hen heb gewerkt en heb ik - zoals altijd - mijn gewerkte uren naar hen gemaild en verwachtte ik dat ik - zoals altijd - de maand daarop (november) zou worden uitbetaald.

Tot op heden heb ik nog niets ontvangen. We hebben een arbeidscontract, maar ik heb het idee dat de opdrachtgever denkt: Soya woont ver weg, die kan toch niets doen vanuit daar, dus ik betaal niet. Na eindeloze mailtjes (telefonisch ' moeilijk' bereikbaar) is er dus nog steeds geen resultaat en in het laatste mailtje stond zelfs dat er van mij werd verwacht een 'normale' houding aan te nemen zodat we de werkzaamheden op een nette manier kunnen afronden. Dat is toch de omgekeerde wereld??

Ik wacht al vanaf november op mijn geld en ben inmiddels behoorlijk pissig. Wat kan ik nu het beste doen?
Is het veel ? Genoeg om voor een percentage te innen ?
Aliquando et insanire lucundum est
E. 500.

Aan die optie heb ik idd ook al zitten denken, maar los het liever op een andere manier op
Heb je geen incassoverzekering? Of een rechtsbijstandsverzekering? Geen idee hoe het zit als je zelf in het buitenland woont.

Wij hebben dit een aantal meegemaakt toen wij nog een eigen bedrijf hadden, het is uiteindelijk onze ondergang geworden. Niet betalende klanten, klanten die failliet gingen...

Maar dankzij de incassoverzekering hebben we het nog iets langer uit weten te houden.
Klopt het dat de vordering an sich niet wordt betwist? Is men van mening dat je werk nog niet is afgerond?
@ Wuiles: het werk is afgerond en ze hebben ook al iemand anders gevonden die mijn taken heeft overgenomen.

De vordering an sich wordt niet betwist. Het bedrag is een ander verhaal. Meestal werk ik een x aantal uren wat gelijk staat aan ongeveer 300,- per maand. Af en toe zit er een keer een uitschieter naar boven of naar beneden tussen. In oktober heb ik dus meer gewerkt dan normaal, dat wisten ze ook. Bovendien kunnen ze heel gemakkelijk nagaan (rapport opvragen bij IT afdeling) wat ik heb gedaan en hoelang ik daarmee ben bezig geweest. Maar nu wordt gesteld dat het aantal gewerkte uren te hoog is ( wat niet het geval is, heb zelfs de gewerkte uren in de eerste week van november niet eens gedeclareerd).
Waarom heb je de gewerkte uren van november niet gedeclareerd?

Er bestaat onenigheid over de uren, blijkbaar. Wat kun jij doen om die onenigheid uit de wereld te helpen?
quote:Soya schreef op 13 februari 2010 @ 19:44:

@ Wuiles: het werk is afgerond en ze hebben ook al iemand anders gevonden die mijn taken heeft overgenomen.

De vordering an sich wordt niet betwist. Het bedrag is een ander verhaal. Meestal werk ik een x aantal uren wat gelijk staat aan ongeveer 300,- per maand. Af en toe zit er een keer een uitschieter naar boven of naar beneden tussen. In oktober heb ik dus meer gewerkt dan normaal, dat wisten ze ook. Bovendien kunnen ze heel gemakkelijk nagaan (rapport opvragen bij IT afdeling) wat ik heb gedaan en hoelang ik daarmee ben bezig geweest. Maar nu wordt gesteld dat het aantal gewerkte uren te hoog is ( wat niet het geval is, heb zelfs de gewerkte uren in de eerste week van november niet eens gedeclareerd).

De hoogte van de vordering wordt dus wel betwist.

Kun jij bewijzen dat jouw declaratie correct is?
Dat zeg ik, de vordering an sich niet, het bedrag wel.

De afgelopen drie jaar heb ik iedere maand mijn gewerkte uren bijgehouden (tijd + beschrijving activiteit) en deze aan het einde van iedere maand gemaild naar opdrachtgever. De betaling volgde 2 weken later.

Nooit een probleem gehad, tot deze laatste betaling.
De vordering (en dus het bedrag) wordt dus wel betwist. Dit zul je dus eerst moeten weerleggen.
route 1:

1. Zorg voor bewijs: gewerkte uren, afgesproken tarief.

2. Stuur de organisatie een aangetekende brief waarin je ze wijst op de feiten, en geef ze een laatste redelijke termijn om te betalen. Geef ook aan dat je anders stappen onderneemt.

3. Overweeg of je voor 500,- kosten wil gaan maken. Zo nee, laat het hierbij en slik je verlies. Zo ja, schakel incasso/deurwaarder in.

route 2:

1. Ga in gesprek en vraag hoeveel zij menen dat je gewerkt hebt.

2. Doe een compromisvoorstel.

3. Zie of ze betalen, anders als route 1.
Ik las "opdrachtgever bestaat niet"
668, the neighbour of the Beast
Ik heb een maand geleden hetzelfde gehad met een opdrachtgever. Ging om een hoger bedrag. Niet gekregen trouwens, bedrijf is failliet.

Ga met ze in gesprek. Probeer een overeenkomst te bereiken. Krijg bewijs van het aantal gewerkte uren in handen.

Dan kun je verder zoals rider heeft geschreven. Er bestaan trouwens no cure no pay incassobureaus, maar die moet je - gek genoeg - toch een bepaald bedrag aan betalen. Je moet zelf afwegen of dat de moeite waard is.
Ga eens informeren bij een gerechtsdeurwaarder of ze een zgn. 'gentle reminder' kunnen sturen. Dit is een aanmaning op het briefpapier van de gerechtsdeurwaarder, de opdrachtgever moet dan wel het bedrag gewoon naar jouw eigen rekening overmaken. Als ze niet betalen kun je alsnog overwegen om de zaak uit handen te geven. Een gentle reminder kost hooguit een paar 10tjes, maar heeft wel veel effect is mijn ervaring.
Als Soya en opdrachtgever niet eens zijn over het te factureren bedrag, dan kun je er niet mee naar een deurwaarder.

Dus: eerst overeenstemming daarover bereiken. Bewijs verzamelen, met opdrachtgever in gesprek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven