Werk & Studie alle pijlers

Open sollicitatie, nabellen ?

09-08-2010 17:38 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd hoe jullie omgaan / denken over het navolgende ,

Ik heb diverse open sollicitaties verzonden waarop ik na enkele weken nog geen reactie heb ontvangen. Ik sta eigenlijk in dubio of ik hier nog achteraan moet bellen of het maar moeten laten voor wat het is.

Ik heb eerder een eigen onderneming gehad en ook gedurende de jaren genoeg open sollicitaties ontvangen welke ik altijd beantwoorden. Ik ben van mening als iemand de moeite neemt een bedrijf aan te schrijven zij ook een antwoord moeten ontvangen ongeacht of dit positief of negatief is.

Wat is jullie ervaring c.q. mening ?
Ik zou wel nabellen maar niet na enkele weken pas... Niet dat je daar nu -voor deze sollicitaties- nog wat aan hebt... Nabellen zou ik een week na het solliciteren al doen, wanneer ze de brief nog in hun achterhoofd hebben.

Wat betreft nu... Je kunt wel bellen, je hebt weinig te verliezen, maar ik denk dat het wel minder effectief is.
Eens met Linddaatje. Beetje laat nu, maar je kunt het altijd proberen! En vanaf nu áltijd nabellen, dan weten ze dat je oprecht geïnteresseerd bent. Er zijn namelijk zat mensen die brieven sturen ivm sollicitatieplicht voor een uitkering. Als een bedrijf veel van dat soort brieven ontvangt, dan kan ik me voorstellen dat ze daar geen energie in willen steken (zoals een brief terug sturen).
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet altijd reageer op open sollicitaties die binnenkomen. Sommige weken krijg je er zoveel en dan bedoel ik ook echt slechte zoals:

ik ben 30 jaar schoonmaakster geweest en wil wel wat anders.

(hele strekking van de brief, geen leeftijd geen opleidingsniveau geen motivatie waarom je bij mij zou willen werken etc.maar wel tig spelfouten)

weet wel dat het niet netjes is van mij, na het lezen van topic van arion zal ik mijn lever beteren, ben nu al een standaardafwijzingsbrief aan het maken (ook niet leuk misschien maar wel netter dan niks).

ik zou trouwens een telefoontje wel waarderen dan, weet ik in ieder geval dat je de brief serieus hebt geschreven en niet omdat je verplicht moet solliciteren.
anoniem_110261 wijzigde dit bericht op 09-08-2010 18:25
Reden: iets vergeten!
% gewijzigd
Ik heb in 't verleden ook erg veel gesolliciteerd. Persoonlijk vind ik dat sollicitaties op een daadwerkelijke vacature altijd, hoe dan ook, een reactie verdienen. Mensen nemen de moeite om interesse in dat bedrijf te tonen.

Met een open sollicitatie vind ik dat toch anders. Ze vragen er niet om en je weet niet hoeveel ze binnen krijgen. De kans is groot dat je brief in het een of andere archief terecht komt (en dan heb je mazzel dat dat archief niet de grijze prullenbak onder het bureau is). Dus ik zou dan zelf na een weekje eens bellen om te horen of ze er iets mee konden en of er eventueel iets in de toekomst te verwachten valt.
Heb je ze een paar weken geleden verstuurd? Niet echt de meest handige periode, in de vakantie. Ze komen hier ook binnen, reactie zal ergens in september komen, los van de ontvangstbevestiging. Bellen heeft dan ook geen zin, want degenen die erover gaan, zijn er gewoon niet.
Ik zou nooit zomaar een open sollicitatie de deur uit sturen. Mijn idee is dus eerst bellen, daarna de brief versturen. Als je daarna niets hoort kun je altijd nog nabellen.
In tijden van recessie krijgen bedrijven enorm veel open sollicitaties op hun bord. En inderdaad, sommige van een niveau om van te huilen. Of veels te algemeen om chocola van te maken. Bijvoorbeeld iets als "Ik vind alles wel leuk, hebben jullie nog wat?" En nee, wij reageren ook niet overal op. Ik heb daar simpelweg niet genoeg mankracht voor!

Als ik vacatures heb, dan zijn dat specifieke vacatures. En dan wil ik graag kandidaten hebben die aansluiten bij die specifieke vacatures. Dus kandidaten met een passende achtergrond en de juiste motivatie om die vacature te vervullen.

Ik sluit me daarom aan bij Wuiles. Informeer of men vacatures heeft in jouw richting en reageer daar dan gericht op. En check altijd eerst de site van het bedrijf, want de vraag "hebben jullie nog vacatures" staat erg ongemotiveerd als er ergens een site vol vacatures voor iedereen vrij toegankelijk te vinden is.
als ik niet gevraagd heb om een sollicitatie, waarom zou ik dan moeten reageren? Als iemand de moeite doet een brief te schrijven, dan is dat niet om mij een plezier te doen, maar omdat die sollicitant zelf daar belang bij heeft. Ik zie daaruit geen enkele morele plicht ontstaan van mijn kant.
quote:miekie1 schreef op 09 augustus 2010 @ 18:29:

Mensen nemen de moeite om interesse in dat bedrijf te tonen.

Als je zelf een vacature hebt, en er komt een brief op, dan is het wel beleefd iets te laten horen. Maar ook dan NIET vanwege dit argument, imho een volkomen onzin-argument. De sollicitant "neemt de moeite om interesse te tonen"? Hou toch op. De sollicitant doet mogelijk moeite, mogelijk ook niet, om dat de sollicitant graag een baan heeft. Voor zichzelf. Echt niet omdat het voor het bedrijf zo fijn is dat iemand interesse toont.

Enig gevoel voor de realiteit zou niet verkeerd zijn, als je gaat solliciteren.
Rider. Solliciteren als lief zijn voor elkaar....

Solliciteren is inderdaad een zakelijke benadering van elkaar om te weten of er potentie in zit om met elkaar samen te gaan werken. Dat vereist echter ook dat beide partijen met elkaar communiceren, en een (standaard)brief voor ontvangstbevestiging en verder verloop (afwijzing, portefeuille of gesprek) vanuit werkgever is het minst dat je mag verwachten. Open sollicitatie of niet.

Ik snap het argument van mankracht, maar stuur in ieder geval een standaard brief dat je momenteel veel sollicitaties krijgt, je in portefeuille wordt gehouden en dat er op een geschikter tijdstip nader naar wordt gekeken, plus aub zelf de vacaturesite bijhouden om te kijken of er alsnog een gerichte vacature komt en dan graag zelf even bellen/schrijven met referte tot je eerdere open brief, was getekend met vriendelijke groet bladerbla...
TD, moet ik ook alle mail gaan beantwoorden die ik krijgt? Daar zitten ook veel pogingen tot zakelijke relaties bij.

"Geachte heer/mevrouw,

tot mijn spijt moet ik u meedelen dat ik qua potentie en penislengte geheel tevreden ben en derhalve moet afzien van uw, overigens verder bijzonder atractief klinkende propositie.

Met de meeste hoogachting,

Rider"

Serieus, als ik volstrekt niet heb gevraagd om een open sollicitaties, en iemand schrijft een duizend-in-een-dozijn brief in het kader van "het is recessie, dus kom, we knallen er vandaag weer tien uit de tekstverwerker" dan voel ik niet de minste noodzaak om te reageren.

Overigens, kregen we maar eens open sollicitaties. Want hoewel ik me niet verplicht voel, wij zijn de zoekende partij, dus ik zou toch een lief antwoord sturen!
@rider

@TD

Als iemand duidelijk zijn best heeft gedaan, dan wil ik ook de moeite nog wel nemen. Maar als iemand een brief stuurt met de gedachten overduidelijk bij de UWV-target ipv bij de sollicitatie, dan leen ik mij echt niet voor de felbegeerde afschrijving.
quote:nummerzoveel schreef op 09 augustus 2010 @ 23:31:

@TD

Als iemand duidelijk zijn best heeft gedaan, dan wil ik ook de moeite nog wel nemen. Maar als iemand een brief stuurt met de gedachten overduidelijk bij de UWV-target ipv bij de sollicitatie, dan leen ik mij echt niet voor de felbegeerde afschrijving.precies dat bedoel ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven