Werk & Studie alle pijlers

Open sollicitatiebrief

16-01-2010 11:20 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn contract wordt niet verlengd en dus ben ik op zoek naar een andere baan. Heb inmiddels al op een aantal bestaande vacatures gereageerd, maar ik wil ook een aantal op sollicitatiebrieven schrijven en heb een paar vragen.

Wat kan ik het beste bij 'Betreft' schrijven? 'Open sollicitatie' of 'Sollicitatie naar functie op afdeling X'?

En in de brief vermelden dat ik solliciteer omdat contract niet wordt verlengd (misschien overbodig hier te noemen, maar de crisis is niet de reden) of schrijven onder het mom van 'op zoek naar een nieuwe uitdaging'?
In je sollicitatiebrief vermelden dat je contract niet wordt verlengd en dat je daarom een ander baan zoekt, lijkt mij niet zo'n goed idee.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging klinkt wel weer erg positief en zal wel in goede aarde vallen.

Heb even weinig tijd om je verder op weg te helpen vandaag.

Maar in ieder geval wens ik je heel erg veel succes met solliciteren.
Ik zou zeker de melding Open sollicitatie maken want je solliciteert niet op vacature X dus je wilt als een open sollicitant behandeld worden (dat ze kijken of er ergens binnen de organisatie een geschikte plek voor je is).

Daarnaast zou ik niet meteen zeggen dat je 'moet solliciteren omdat je baan op de tocht staat' maar inderdaad dit positiever formuleren (je bent op zoek naar iets wat beter bij je past, nieuwe uitdaging, baan dichter bij huis etc etc).

Succes!!
Bedankt dames!

Heb in de gerichte sollicitaties ook niet vermeld dat contract niet verlengd zou worden, maar ook onder hem mom van nieuwe uitdaging en in een ander topic raden ze dat niet echt aan, vandaar mijn vraag.

Pff nu die brief nog. Vooral het waarom bij dit bedrijf vind ik moeilijk. Eigenlijk maakt me dat op dit moment niet uit.
Toch maar wat ervan maken, overal een positieve draai aan geven.
quote:Ilsie schreef op 16 januari 2010 @ 11:39:

Pff nu die brief nog. Vooral het waarom bij dit bedrijf vind ik moeilijk. Eigenlijk maakt me dat op dit moment niet uit.Natuurlijk moet je het wel toelichten maar het hoeft niet een lang kwijlverhaal te worden hoor. Uiteindelijk leest zo'n p&o-er de brief vluchtig voor een indruk en de rest haalt ze uit je cv. Dus gewoon zorgen dat het een bondige, duidelijke brief is en dan kmt het vast goed.
quote:Ilsie schreef op 16 januari 2010 @ 11:20:

En in de brief vermelden dat ik solliciteer omdat contract niet wordt verlengd (misschien overbodig hier te noemen, maar de crisis is niet de reden) of schrijven onder het mom van 'op zoek naar een nieuwe uitdaging'?Ik zou uberhaubt je reden van vertrek niet melden. Wél een reden van interesse in het bedrijf waar je solliciteert!!
Als je contract niet verlengd is, kun je altijd aangeven dat je vorige functie een 'tijdelijke functie' was en dat je daarom op zoek bent naar een nieuwe baan. Dat is een logisch verhaal en heeft niet direct een negatieve bijklank.
Ik zou eerst telefonisch contact opnemen en degene die de open sollicitaties behandelt te spreken krijgen. Dan kun je vragen naar de procedures voor open sollicitaties en je kunt vragen met welk uitzendbureau/ W&S-bureau men normaal gesproken werkt zodat je ook hen de sollicitatie kunt sturen. In je brief refereer je uiteraard aan het telefoongesprek.

Een motivatie die bestaat uit "een nieuwe uitdaging" is er werkelijk een van dertien in een dozijn. Schrijf nou gewoon op dat je functie door economische omstandigheden is komen te vervallen en dat je vanwege X en Y graag bij dit bedrijf wilt komen werken.
Ik zit er nu 2 jaar en ik doe ook niet het werk dat vaak tijdelijk wordt gedaan.

@wuiles: ze gaan een senior zoeken die mijn plaats zal innemen, dus erg geloofwaardig lijkt het mij niet om economische omstandigheden aan te voeren.

Het werk wat ik doe wordt meestal op de hoofdkantoren gedaan (= bijna altijd Randstad) en die zitten hier niet (Eindhoven e.o.).
quote:Ilsie schreef op 16 januari 2010 @ 13:35:

Ik zit er nu 2 jaar en ik doe ook niet het werk dat vaak tijdelijk wordt gedaan.

@wuiles: ze gaan een senior zoeken die mijn plaats zal innemen, dus erg geloofwaardig lijkt het mij niet om economische omstandigheden aan te voeren.

Het werk wat ik doe wordt meestal op de hoofdkantoren gedaan (= bijna altijd Randstad) en die zitten hier niet (Eindhoven e.o.).Dan schrijf je dat er een reorganisatie zal plaatsvinden en dat je taken voortaan door een senior medewerker uitgevoerd zullen worden.
Dat kan ik inderdaad wel vermelden. Vanuit daar kan ik ook redelijk makkelijk een bruggetje leggen naar het soort bedrijf waar ik wil werken.

Dank je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven