Werk & Studie alle pijlers

openstellen in de klas

17-07-2015 00:23 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva-mensen!

Ik heb een probleem, ik ben een meisje van 18 jaar oud. Ben best een sociale en een spontane meid, en kan best makkelijk

contact maken met mensen als ik kijk naar me bijbaan, tijdens sporten of tijdens het uitgaan bijv. Maar bij mij in de klas

wil het niet echt, vind het lastig om me naar iedereen toe open te stellen. Ben meer op mezelf gericht. Tegen de een praat ik meer dan de ander. En er zijn ook mensen in de klas waarvan ik weet dat ze me beste vriendin niet worden. Maar ik zou wel gewoon goed in de groep willen liggen, omdat ik wel gewoon een leuke tijd wil. En meerdere klasgenoten vinden dat ik me niet open stel, dus het is iets wat anderen ook stoort. Ze vinden dat ik meer van mezelf moet laten zien. Ik vind dit lastig en weet niet zo goed hoe dit nog kan veranderen. Na de zomervakantie is er een nieuwe start, dus dan kan ik opnieuw beginnen. Zijn er tips voor mij?

Ik heb dit vaker meegemaakt in groepen, en dat zou wellicht ook kunnen komen door mijn verleden. Ben nogal getreiterd op school. En ik heb iets meer levenswijsheid voor me leeftijd, dus ben iets volwassener dan de meeste leeftijdsgenoten. Dat zou ook een ding kunnen zijn.

Groetjessss
Ik denk dat je gewoon even dit jaar moet doorkomen. Ik had het ook in mijn eerste jaar. Onze klassen waren gemengd met 1e en 2e klassers (priveschool). In de 2e klas zaten echt veel meiden die totaal mijn smaak niet waren, erg uit de hoogte etc.. Pas in het 2e jaar toen onze klas alleen overbleef ben ik echt schoolvrienden gaan maken. Mijn 2e (en laatste) jaar was ook supergezellig, ik ging buiten het vroeg opstaan om bijna nooit met tegenzin naar school.

Komt wel goed, je moet gewoon je draai nog vinden. Wel flauw van hen dat ze het zo benadrukken bij jou. Wat is hun bedoeling? Dat de klas 1 grote leuke gezellige groep wordt? Dat is toch bijna nooit zo? Niet in mijn beleving iniedergeval. Als het in je eerste jaar niet goed lukt dan heb je nog altijd het 2e jaar. Leg er iniedergeval niet al te veel druk op. Klets gewoon met ze en doe mee als je wordt uitgenodigd.
quote:pommiaan schreef op 17 juli 2015 @ 00:35:

Ik denk dat je gewoon even dit jaar moet doorkomen. Ik had het ook in mijn eerste jaar. Onze klassen waren gemengd met 1e en 2e klassers (priveschool). In de 2e klas zaten echt veel meiden die totaal mijn smaak niet waren, erg uit de hoogte etc.. Pas in het 2e jaar toen onze klas alleen overbleef ben ik echt schoolvrienden gaan maken. Mijn 2e (en laatste) jaar was ook supergezellig, ik ging buiten het vroeg opstaan om bijna nooit met tegenzin naar school.

Komt wel goed, je moet gewoon je draai nog vinden. Wel flauw van hen dat ze het zo benadrukken bij jou. Wat is hun bedoeling? Dat de klas 1 grote leuke gezellige groep wordt? Dat is toch bijna nooit zo? Niet in mijn beleving iniedergeval. Als het in je eerste jaar niet goed lukt dan heb je nog altijd het 2e jaar. Leg er iniedergeval niet al te veel druk op. Klets gewoon met ze en doe mee als je wordt uitgenodigd.Ik weet niet wat hun bedoeling was, maar vaak hoor ik het dan van een ander dat ze vinden dat ik me niet openstel, en niet goed in de groep lig en dat niemand zich naar mij toetrekt. En aan de ene kant hebben ze gelijk, maar aan de andere kant denk ik dan ook van let op je zelf en niet zo op een ander.
Probeer dan met 1 op 1 te praten. Zo zul je waarschijnlijk sneller in de groep opgenomen worden.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:DorothyParker schreef op 17 juli 2015 @ 00:42:

Probeer dan met 1 op 1 te praten. Zo zul je waarschijnlijk sneller in de groep opgenomen worden.Doe ik soms ook wel. 1 op een gaat dat soms ook wel makkelijker.
Kun je niet met drie personen 1 op 1 contact zoeken? Gemakkelijker voor jou, en dan ken je al mensen in de groep.
quote:DorothyParker schreef op 17 juli 2015 @ 00:46:

Kun je niet met drie personen 1 op 1 contact zoeken? Gemakkelijker voor jou, en dan ken je al mensen in de groep.

Ja ik ga het proberen aankomend schooljaar.

Ik vraag me wel af waarom altijd steeds dezelfde mensen goed in een groep liggen, hoe ze dat

voor elkaar krijgen.
quote:aviv-girl schreef op 17 juli 2015 @ 00:48:

[...]

Ja ik ga het proberen aankomend schooljaar.

Ik vraag me wel af waarom altijd steeds dezelfde mensen goed in een groep liggen, hoe ze dat

voor elkaar krijgen.

Geen idee. Zelf ben ik heel sociaal. Geef me een vreemde groep en binnen een uur heb ik al drie beste vrienden.

Mijn oudere broer is net bang van vreemde groepen en voelt zich steeds een buitenbeentje. Denk dus niet dat het aan de opvoeding ligt.

Wat ik doe? Ik vind mezelf wel leuk, en ben meestal de eerste om een vreemde te praten. Vaak zeg ik de domste dingen ('Goh, wat een leuke kleur schoenen!'), maar zo begint het contact.

Waarom ik zoveel zelfvertrouwen heb? Ook al voel ik me soms ongemakkelijk, ik zie dat anderen zich even ongemakkelijk voelen.

En eerlijk, wat heb je te verliezen? Misschien dat 1 persoon je niet leuk vindt... Er zijn 9 miljard anderen
De meeste mensen praten graag over zichzelf. Met de juiste vragen en door wel oprecht te luisteren kan je hele gesprekken voeren zonder iets te zeggen. Wat jij niet met hun wil delen hoef je ook niet te delen. Praat gewoon om een vraag heen die je niet wilt beantwoorden.
Waarom vinden die mensen in je klas dat je je moet openstellen? Dat is toch niet hun probleem?
quote:Wageningen1985 schreef op 17 juli 2015 @ 07:15:

Waarom vinden die mensen in je klas dat je je moet openstellen? Dat is toch niet hun probleem?Ik weet het niet. Dat denk ik eigenlijk ook wel een beetje.
Dus o.b.v. de mening van een paar klasgenoten ga jij je aanpassen?

Zou ik niet doen.

Wees gewoon lekker jezelf. Wat heeft het voor zin om je anders voor te doen dan je bent?
quote:blackberry1980 schreef op 17 juli 2015 @ 08:27:

Dus o.b.v. de mening van een paar klasgenoten ga jij je aanpassen?

Zou ik niet doen.

Wees gewoon lekker jezelf. Wat heeft het voor zin om je anders voor te doen dan je bent?Nee ik pas me voor zeker niemand aan, ik ben altijd mezelf daar niet van. Ik doe mezelf niet leuker voor dan dat ik ben. Maar ik wil wel gewoon goed in de groep liggen, en meer van mezelf laten zien.
Verzin een paar standaard vragen, zodat als je contact hebt je die vragen kan stellen. Ik doe dat altijd afhankelijk van de actualiteiten, hoe mensen er uit zien (zoals boven gezegd is: leuke schoenen!) of recente activiteiten. Dan heb je al een opening. :-)
Ik geef les en zie allerlei 'smaken' en 'kleuren' qua persoonlijkheden en karakters van studenten voorbij komen. En ik zie ook dat iedereen altijd wel weer een maatje vindt na verloop van tijd. Gewoon jezelf blijven en geduld hebben ben ik bang?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven