Werk & Studie alle pijlers

Operatie geen ziektewet!

21-07-2019 08:50 44 berichten
Even een vraag voor een vriendin. Mijn vriendin werkt in een klein familiebedrijf. Nu moet ze binnenkort geopereerd worden en zal ze er zeker 4 weken uit zijn en daarna opbouwend (elke week een paar uur extra) weer gaan werken. Nu zegt haar baas, je gaat niet in de ziektewet want de eerste weken zijn toch qua kosten voor ons zelf. Weet iemand misschien hoe dit zit?
www.juridischloket.nl zou ik je vraag voorleggen
Ligt er aan, is het voor eigen belang? Grotere billen, borstvergroting of dat soort operatie?
2019 schreef:
21-07-2019 08:53
Ligt er aan, is het voor eigen belang? Grotere billen, borstvergroting of dat soort operatie?
Hahaha nee😂
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-07-2019 08:52
www.juridischloket.nl zou ik je vraag voorleggen
Thanks!
Dus ze wordt gewoon doorbetaald?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je gewoon ziek melden, ook al is het een borstvergroting.

Als je baas hier iets anders van vindt zou ik snel juridische bijstand zoeken want hij zit fout.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is precies de boodschap, moet ze vrije dagen opnemen? Krijgt ze niet betaald? Of mag ze gewoon betaald afwezig zijn, maar wordt ze niet ziekgemeld?? Dat laatste zou ik als werknemer geen probleem mee hebben.

Snap wel als de baas er vanuit gaat dat het inderdaad precies 4 weken duurt, en hij een eigen risico van 4 weken heeft hij niet de hele ziekmeld procedure wil starten en hij toch geen vergoeding krijgt. Lijkt me zijn risico als het toch ineens langer duurt
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan haar contract. Ziektewet is voor mensen die geen werk meer hebben. Dus bijvoorbeeld een uitzendcontrct dat eindigt bij ziekte of als je contract afloopt tijdens ziekte. Als je werk hebt en houdt, heb je recht op loondoorbetaling en dus geen ziektewetuitkering. Misschien is dit wat haar werkgever bedoelt?
-janna- wijzigde dit bericht op 21-07-2019 09:01
5.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is dan de bedoeling? Onbetaald verlof, vakantie-uren opnemen of wordt ze gewoon doorbetaald?
Vraag informatie bij het UWV.
En vakbond als ze lid is.

In ieder geval niet mee akkoord gaan. Hier zitten - voor werkgever en werknemer - allerlei haken en ogen aan. Misschien wordt het zelfs als fraude aangemerkt. Als werkgever dit toch doorzet, maak dan in ieder geval formeel schriftelijk bezwaar.
  • Heeft ze een tijdelijk of vast contract?
  • Gaat het om een medisch noodzakelijke of niet-noodzakelijke (bv cosmetische) operatie?
  • Wat als herstel toch langer blijkt te duren dan de verwachte periode? Vanaf 6 weken arbeidsongeschiktheid zijn er allerlei inspanningsverplichtingen vanuit de Wet Poortwachter.
  • Is er een bedrijfsarts? Adviseer haar een (telefonisch) consult aan te vragen. Opbouw gaat normaal gesproken in overleg met en op advies van de bedrijfsarts. De werkgever mag immers niet naar medische informatie vragen, dus hoe kan hij bepalen wat wel/niet haalbaar is?
Alle reacties Link kopieren
Dus haar baas is familie?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
-Janna- schreef:
21-07-2019 09:00
Ligt aan haar contract. Ziektewet is voor mensen die geen werk meer hebben. Dus bijvoorbeeld een uitzendcontrct dat eindigt bij ziekte of als je contract afloopt tijdens ziekte. Als je werk hebt en houdt, heb je recht op loondoorbetaling en dus geen ziektewetuitkering. Misschien is dit wat haar werkgever bedoelt?

Huh, hoe kom je daar nu bij?
Tijdens een vaste baan heb ik net zo goed te maken met ziektewet hoor.
geboluti schreef:
21-07-2019 09:00
Maar wat is precies de boodschap, moet ze vrije dagen opnemen? Krijgt ze niet betaald? Of mag ze gewoon betaald afwezig zijn, maar wordt ze niet ziekgemeld?? Dat laatste zou ik als werknemer geen probleem mee hebben.

Snap wel als de baas er vanuit gaat dat het inderdaad precies 4 weken duurt, en hij een eigen risico van 4 weken heeft hij niet de hele ziekmeld procedure wil starten en hij toch geen vergoeding krijgt. Lijkt me zijn risico als het toch ineens langer duurt

Dit inderdaad. Van te voren is nooit te zeggen hoe lang iets duurt, misschien zijn er complicaties.
Alle reacties Link kopieren
Werkneemster meldt zich ziek en werkgever kiest ervoor eigen risico drager te zijn en niet te melden bij de verzekering.
Niks mis mee. Pas bij 42 weken ziek dient een melding bij het UWV gedaan te worden.
Blijenvrij schreef:
21-07-2019 09:22
Huh, hoe kom je daar nu bij?
Tijdens een vaste baan heb ik net zo goed te maken met ziektewet hoor.
.
Nee, de Ziektewet voor werknemers is al jaren geleden afgeschaft. Tegenwoordig meld je je ziek en is de werkgever verantwoordelijk voor de loondoorbetaling, niet UWV zoals bij de Ziektewet.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
21-07-2019 09:22
Huh, hoe kom je daar nu bij?
Tijdens een vaste baan heb ik net zo goed te maken met ziektewet hoor.

Nee hoor.
https://www.uwv.nl/particulieren/veelge ... ng-krijgen
.
ladym3 schreef:
21-07-2019 09:27
Werkneemster meldt zich ziek en werkgever kiest ervoor eigen risico drager te zijn en niet te melden bij de verzekering.
Niks mis mee. Pas bij 42 weken ziek dient een melding bij het UWV gedaan te worden.
.
En dan krijg je dus te maken met Poortwachter en ben je als werkgever èn werknemer verwijtbaar als je niet de juiste procedures hebt gevolgd.
puntillita schreef:
21-07-2019 09:32
.
En dan krijg je dus te maken met Poortwachter en ben je als werkgever èn werknemer verwijtbaar als je niet de juiste procedures hebt gevolgd.

Hoe kun je als werknemer verwijtbaar zijn als je je ziek meldt, je werkgever op de hoogte houdt en in uren weer opbouwt?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet goed wat je met die link nu probeert duidelijk te maken.
Je kunt ziektewet krijgen als je werk hebt, je kunt bijv gedeeltelijk in de ziektewet komen, ook als je een vaste baan hebt kun je in de ziektewet komen.
Met die link doelt UWV op ook al zou je een tijdelijk contract hebben, dan heb je alsnog dat recht.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin moet zich gewoon aan haar verplichtingen houden conform bedrijfsreglement en Wet Poortwachter. Zolang zij zich op tijd ziek meldt, is er niks aan de hand.

De werkgever heeft ook verplichtingen, zoals zieken melden bij de arbodienst. Als hij zich daar niet aan houdt, dan is dat een risico voor de werkgever.

Daarnaast moet de werkgever minimaal 70% van het loon doorbetalen tijdens ziekte (of meer als dat in arbeidsovereenkomst of CAO staat). Zolang deze dat doet, is er voor vriendin geen vuiltje aan de lucht.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
21-07-2019 09:34
Hoe kun je als werknemer verwijtbaar zijn als je je ziek meldt, je werkgever op de hoogte houdt en in uren weer opbouwt?
Niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Elmira schreef:
21-07-2019 08:58
Je kunt je gewoon ziek melden, ook al is het een borstvergroting.

Nee, dat is niet waar. Voor een niet medisch noodzakelijke operatie moet je verlof nemen. Jurisprudentie is verschillend als het gaat om de herstelperiode daarna, dus het is niet duidelijk of dat onder ziek of verlof moet vallen. Bij medische complicaties ten gevolge van een ingreep (ongeacht of deze ingreep medisch noodzakelijk was of niet) mag je je wel ziek melden.
Alle reacties Link kopieren
Als je meer dan twee jaar ziek bent kan je overgedragen worden aan het uwv, en dan kom je in de Ziektewet.

Ik denk dat haar baas bedoeld dat ze eigen risicodrager zijn voor een bepaalde periode. Ze meldt zich dan zieken krijgt doorbetaald uit de zak van de baas. Na zoveel weken ziek worden de kosten gedekt door uwv. Maar als hij nu al weet dat het maar 4 weken gaat duren denkt hij vast, blijf maar thuis en ik ga het niet allemaal doorgeven. Salaris gewoon doorbetaald. Dit is alleen erg dom van de werkgever, want als het langer duurt dan 4 weken heeft hij niks om op terug te vallen.
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
21-07-2019 09:00
Ligt aan haar contract. Ziektewet is voor mensen die geen werk meer hebben. Dus bijvoorbeeld een uitzendcontrct dat eindigt bij ziekte of als je contract afloopt tijdens ziekte. Als je werk hebt en houdt, heb je recht op loondoorbetaling en dus geen ziektewetuitkering. Misschien is dit wat haar werkgever bedoelt?

Uhm nee Als je ziek bent terwijl je in dienst bent , kan je je gewoon ziekmelden en ga je in de “ziektewet “. Er komt pas een wia etc aan te pas als je langer dan een jaar ziek bent.
Ken je “poortwachter “?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven