Werk & Studie alle pijlers

opleiding helemaal verpest doorgaan met scriptie of niet?

17-01-2021 19:45 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste leden,


Momenteel ben ik radeloos en weet ik niet wat ik moet doen.
Ik heb nog 10 weken om mijn scriptie in te leveren (herkansing) echter krijg ik hierbij geen begeleiding meer omdat we morgen voor het laatst scriptie begeleiding krijgen. Ik ben in mijn scriptie vastgelopen en daarna heb ik eigenlijk vluchtgedrag getoond en ik kampte al met een depressie. Toch wil ik mijn scriptie halen en mijn studie afmaken.

Is het verstandiger om in het tweede semester met een schone lei te beginnen (nieuwe onderzoeksvraag) of 10 weken zonder begeleiding af te maken?

Ik moet nog interviews plannen, interviewen etc. en beroepsproduct maken. Ik heb mijn opdrachtgever heel lang vermeden omdat ik het gewoon niet meer zag en in een vicieuze cirkel zat.

Wat zijn de beste stappen om te nemen in deze situatie?
Dat ligt eraan of je zelfstandig genoeg bent en inzicht genoeg hebt in het schrijven van een scriptie om zonder begeleiding een scriptie te schrijven waar je een voldoende voor kunt halen.
En dat kunnen wij niet beoordelen.

Als je daaraan twijfelt lijkt het me beter om later opnieuw te beginnen en er dan niet meer voor te vluchten. Dan kun je tot die tijd werken aan de oorzaak van je problemen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je ook een scriptiebureau inschakelen? Iemand die je buiten je uni om helpt met je scriptie?
Alle reacties Link kopieren
In plaats van hier je drama verhaal neer te zetten kun je jezelf ook herpakken. je weet wat je moet doen. Het is een herkansing, dus je hebt feedback gekregen wat er nog moet gebeuren. Focus je daarop. Laat het "zielige drama" achterwege en kijk eens positief. eigenlijk bedoel ik: je hebt een schop onder je kont nodig en moet gaan doen in plaats van denken.
Over welk niveau hebben we het?
Voor WO heb je echt die begeleiding nodig.
Alle reacties Link kopieren
Nu doorpakken. Dikke kans dat je volgende semester hetzelfde gaat doen. Dus nu dit aanpakken heb je het meeste aan. Misschien kun je zelf een support system opzetten. Spreek met iemand anders af om samen te gaan werken. Jij aan je scriptie, die ander ook aan scriptie of werk of studie. Dan heb je een reden uit bed te komen. Vertel je opdrachtgever je verhaal en vraag hulp. Bijv. Elke week een deel opleveren zodat je een stok achter de deur hebt.
Ga ervoor, dan ben je er het snelst vanaf. 10 weken is te overzien.
Alle reacties Link kopieren
Maak nu meteen een plan van aanpak. Mail/chat iedereen die jou zou kunnen helpen hierbij (oa die werkgever, toch een begeleider van school, tutor of studieloopbaanbegeleider etc) Maak een goede, realistische planning. De komende 10 weken ga je kei hard knallen en misschien ben je er dan vanaf. Zou zonde zijn om op te geven nu. 10 weken is 70 dagen, je kunt het echt halen qua tijdsplanning als je je aan je planning houdt tenminste. Vraag hulp, desnoods iemand die jouw scriptie tegen betaling nakijkt.
Je hebt nog 10 weken, als je even doorpakt dan lukt dat makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
18-01-2021 09:40
Over welk niveau hebben we het?
Voor WO heb je echt die begeleiding nodig.
Juist niet in mijn optiek, als WO-er moet je prima in staat zijn zelf een scriptie te schrijven.

Ik zou gewoon voor de herkansing gaan, als eerste stap het contact met de opdrachtgever opnieuw leggen, zodat je interviews gepland kunnen worden. En schakel idd ter betaling een extern scriptiebureau in ter begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Het is JOUW scriptie en JOUW opleiding. Ik ga er vanuit dat dit niet meer middelbare school is en dat je volwassen bent.

Stoppen met vluchten, je weet wat je doen moet. Dus zoek hulp. niet alleen je scriptie begeleider. Maar ga praten op de opleiding, studiebegeleider, studentenpsycholoog, huisarts, scriptiebegeleidingsbureau, etc.

Zie het als een baan. Dus van maandag - vrijdag, 8 uur per dag ga je zorgen dat je scriptie afkomt. Dus zet je social media op uit, niet meer nexflixen, mouwen opstropen, pot thee zetten en een plan maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kunt vandaag een plan van aanpak inclusief planning maken.
Morgen kun je de uitnodigingen voor de interviews de deur uit hebben.
Overmorgen kun je starten met het inhoudelijk voorbereiden van de interviews, zodat je daar woensdag mee klaar bent. Ondertussen kun je beginnen aan de hoofdstukopbouw van je scriptie en de inhoudelijke uitwerking (minus dat deel waar de interviews voor nodig hebt). Een beroepsproduct ken ik niet, maar zie dat het veel ingezet wordt op het hbo. Het lijkt iets wat als vanzelfsprekend voortkomt uit je onderzoek.
Over 10 weken heb je alle tijd om passief te doen en zielig te zijn. Nu heb je simpelweg die tijd niet. Aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande reacties. Volgende keer verandert er niks. Als ik het goed begrijp heb je vandaag een laatste keer begeleiding. Waarom is dat de laatste keer? heb je van de eerdere te weinig gebruik gemaakt? Maak een plan met vragen en neem dat mee voor deze begeleiding sessie. Zet m op.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen vrienden/familieleden die kunnen helpen? Ik heb zowel een familielid als een vriendin geholpen bij het afkrijgen van de scriptie (elke week een belafspraak en het document doorgestuurd gekregen en dan voortgang en vervolgstappen doornemen).
Alle reacties Link kopieren
dikkerdjedap schreef:
18-01-2021 11:22
Eens met bovenstaande reacties. Volgende keer verandert er niks. Als ik het goed begrijp heb je vandaag een laatste keer begeleiding. Waarom is dat de laatste keer? heb je van de eerdere te weinig gebruik gemaakt? Maak een plan met vragen en neem dat mee voor deze begeleiding sessie. Zet m op.
Opleidingen kiezen hier soms voor, omdat bij nog meer begeleiding terwijl het al herkanst wordt het risico anders wordt dat de begeleider te veel heeft moeten sturen om nog te kunnen zeggen dat de student zelf het diploma verdient. Zelfstandig kunnen bijsturen/kunnen plannen etc. zijn zaken die vaak voorwaardelijk zijn of meetellen in de beoordeling. Het is vaak wel voor eindniveau he? Wil je een werknemer die bij een grotere klus maanden lang (en voorbij de deadline, want herkansing) nog wekelijks begeleiding nodig heeft om het werk te kunnen plannen en afronden?

TO, het klinkt wel alsof je nog best veel moet doen. Kun je iemand vragen je te helpen het op te knippen in taken en met een planning te kijken of het haalbaar is? Want als het niet haalbaar is kun je beter moeite stoppen in een nieuwe poging.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop trouwens dat je je niet rotter voelt door de reacties maar juist gemotiveerder raakt!
Wil je anders elke dag paar min chatten over hoe we het doen? (Heb zelf veel deadlines en tentamens van mijn opleiding)
Alle reacties Link kopieren
Neem vandaag nog contact op met je begeleider en bespreek wat de mogelijkheden zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het HBO. Een student in deze situatie zou ik aanraden direct een afspraak te maken met decaan en begeleider. Stel hen op de hoogte, vraag wat de mogelijkheden zijn. 10 weken is nog lang. Er is nog veel mogelijk!

Bij ons kan je, zonder overleg met decaan, hoofd van je afdeling en examencommissie niet op eigen initiatief in een opvolgend semester "met een schone lei" starten. Daar dien je toestemming voor te krijgen van de examencommissie (die gaat weer af op advies opleiding en decaan).

Zaak dus om vandaag nog actie te gaan ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft geen zin om hier om advies te vragen. Wij kennen jouw studiesituatie niet, kennen jouw curriculum niet, weten niet of er nog openstaande vakken zijn die je behalve je scriptie nog moet halen en weten ook niets af van je persoonlijke omstandigheden af die er (kennelijk) zijn.

Je moet dit toch echt bespreken met je scriptiebegeleider, dus een gesprek aanvragen en dan de situatie voorleggen. Misschien dat je toch gewoon verder kunt met je huidige scriptie - 10 weken is natuurlijk een lange periode - , maar misschien ook niet. Als dat contact niet zo goed is dan kun je ook contact opnemen met je afstudeercoördinator en daarna evt. met je examencommissie. Voor je persoonlijke omstandigheden kun je evt. terecht bij de decaan die je wellicht door kan verwijzen voor hulp bij bijv. planning e.d..

(ook werkzaam in het HBO)
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 12:47
1.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is er een studentenpsycholoog op je school/uni? Dan zou ik zo snel mogelijk daar een afspraak mee inplannen. Ik vind je OP klinken alsof je door de bomen het bos niet meer ziet en een beetje over bent gelopen. Ik heb dit bij medestudenten ook regelmatig gezien. Zeker als je ook al met een depressie zit kan het moeilijk zijn om zelf het afronden weer op de rit te krijgen.
Er zijn al heel wat vragen gesteld, maar Meisjemeisje03 reageert niet (meer).

Jammer.

Wat ik zou doen?

Mezelf herpakken, een plan van aanpak maken inclusief planning. Dit evt. laten checken over overleggen met een goede vriend of vriendin of iemand die er verstand van heeft, en dan aanpakken en afronden!

Mijn afstuderen, al weer tientallen jaren geleden, was soms ook echt een hel. Ik had goede begeleiding, maar soms voelde ik me toch verloren. Planning maken en afronden was op een gegeven moment dé oplossing!

Kom op!
Alle reacties Link kopieren
En hoe ging het?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
18-01-2021 12:10
Ik werk in het HBO. Een student in deze situatie zou ik aanraden direct een afspraak te maken met decaan en begeleider. Stel hen op de hoogte, vraag wat de mogelijkheden zijn. 10 weken is nog lang. Er is nog veel mogelijk!

Bij ons kan je, zonder overleg met decaan, hoofd van je afdeling en examencommissie niet op eigen initiatief in een opvolgend semester "met een schone lei" starten. Daar dien je toestemming voor te krijgen van de examencommissie (die gaat weer af op advies opleiding en decaan).

Zaak dus om vandaag nog actie te gaan ondernemen.
Hier nog een HBO docent. Precies dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Oh dan zie ik nu pas dat ik reageer op een post die omhoog gehaald is na een paar maanden. Ik heb nog een potje mosterd in de aanbieding...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven