Werk & Studie alle pijlers

Opnieuw solliciteren zelfde functie

24-06-2021 23:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil opnieuw solliciteren op een functie waar ik eerder ook voor heb gesolliciteerd. Ik ben toen uitgenodigd voor het eerste gesprek, maar ging niet door naar het tweede gesprek. Ik heb gemaild of ik nogmaals mag solliciteren en ze gaven aan dat dit kon.

Maar hoe doe ik dit met de brief? De functie en motivatie is hetzelfde, in de tussentijd qua huidige functie ook niet erg veel veranderd. Moet ik hem dan toch aanpassen? Of benoemen dat ik eerder heb gesolliciteerd?

Ik werd afgewezen omdat ik niet goed heb uitgelegd eerder in het gesprek waarom ik de juiste persoon ben voor deze functie. Ik vond het destijds ook lastig om dit uit te leggen.
De brief was eigenlijk wel goed verder, dus weet even niet wat wijsheid is.
Hoe lang is het geleden? Ofwel: hoe goed herinneren ze je jouw brief nog?

Je kunt eventueel beginnen met iets als 'net als vier maanden geleden, ben ik nog steeds enthousiast over jullie functie als XXXX. Ik solliciteer daarom graag nogmaals' en dan de rest van je brief.
Dan is het verder zaak om goed voor te bereiden waarom je geschikt bent voor deze functie. Waarom vind je dat lastig om uit te leggen?
Het is nu bijna een jaar geleden. Ik vraag me af of ze het nog zouden terug zoeken nu ze weten dat ik weer wil sollciiteren?

Omdat ik niet echt overtuigd was / ben van mijn kwaliteiten en dan is het natuurlijk moeilijk dit over te brengen. En daardoor moet ik juist wat meer tijd in voorbereiding steken, dat deed ik niet. Maar heb ook loopbaanbegeleiding gehad in de tussentijd, dus dat helpt hier ook bij - maar lijkt me niet iets om in de brief te schrijven.
Nee, gewoon weer dezelfde brief lijkt me niet verstandig. Zeker niet met de voorkennis dat ze je motivatie en waarom juist jíj geschikt bent erg belangrijk vinden. Dat moet dus duidelijker naar voren komen. Daar zou ik dus even extra over nadenken en vast in de brief verwerken. Dan hebben ze dat maar vast.

Ik zou me een kandidaat van een jaar geleden zeker nog herinneren. Maar je kunt nu juist inspelen op het feit dat de baan je niet heeft losgelaten, je wil het nog steeds erg graag. En misschien is er nieuws van het bedrijf waar je op in kunt haken.
Muis12345 schreef:
24-06-2021 23:32
Het is nu bijna een jaar geleden. Ik vraag me af of ze het nog zouden terug zoeken nu ze weten dat ik weer wil sollciiteren?
Volgens mij mag dit AGV technisch niet. Ik heb het afgelopen jaar tenminste een paar keer ruim na een sollicitatie nog een mail gehad dat mijn gegevens nu werden vernietigd.
Omdat ik niet echt overtuigd was / ben van mijn kwaliteiten en dan is het natuurlijk moeilijk dit over te brengen. En daardoor moet ik juist wat meer tijd in voorbereiding steken, dat deed ik niet. Maar heb ook loopbaanbegeleiding gehad in de tussentijd, dus dat helpt hier ook bij - maar lijkt me niet iets om in de brief te schrijven.

Waarom solliciteer je dan? Lijkt me zaak om je hier echt retegeod op voor te bereiden en te zorgen dat er geen speld tussen te krijgen is. Fake it till you make it! ;-)
Maduixa schreef:
24-06-2021 23:45
Volgens mij mag dit AGV technisch niet. Ik heb het afgelopen jaar tenminste een paar keer ruim na een sollicitatie nog een mail gehad dat mijn gegevens nu werden vernietigd.

Waarom solliciteer je dan? Lijkt me zaak om je hier echt retegeod op voor te bereiden en te zorgen dat er geen speld tussen te krijgen is. Fake it till you make it! ;-)
Klopt, maar als je iemand weer voor je hebt zitten herken je iemand meestal wel weer.
Maduixa schreef:
24-06-2021 23:45

Ja, volgens mij ook niet. Maar soms staat erbij dat ze het een jaar willen bewaren, of je dat wil / niet wil. Weet even niet of dat hierbij ook zo is.
Omdat het een functie is die ik heel graag wil uitoefenen. Heb dat wel met meer sollicitaties, dan lukt de brief wel maar dan het gesprek niet goed. Dus idd, fake it till I make it ;) En idd heel goed op voorbereiden!
Muis12345 schreef:
24-06-2021 23:26

omdat ik niet goed heb uitgelegd eerder in het gesprek waarom ik de juiste persoon ben voor deze functie. Ik vond het destijds ook lastig om dit uit te leggen.
Dit dus krachtig kort en duidelijk nu wel aangeven in de brief.
Je kunt het nu toch wel uitleggen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Muis12345 schreef:
25-06-2021 00:06
Ja, volgens mij ook niet. Maar soms staat erbij dat ze het een jaar willen bewaren, of je dat wil / niet wil. Weet even niet of dat hierbij ook zo is.
Omdat het een functie is die ik heel graag wil uitoefenen. Heb dat wel met meer sollicitaties, dan lukt de brief wel maar dan het gesprek niet goed. Dus idd, fake it till I make it ;) En idd heel goed op voorbereiden!
Je weet waarom je deze baan wilt. En je weet waarom jij denkt dat je geschikt bent. Schrijf dat in je brief, ook dat je weer solliciteert omdat dit jouw droombaan (oid) is. Om je voor te bereiden op het gesprek: je weet wat ze je gaan vragen: waarom jij?
Oefen je antwoord voor de spiegel. Zorg dat je enthousiasme uitstraalt, en oefen de antwoorden. Spreek de antwoorden tegen jezelf in de spiegel uit. Als je dit een paar keer doet rollen de woorden tijdens het gesprek beter uit je mond. Heel veel succes TO!
Ik heb het weleens gedaan. Niet dezelfde brief uiteraard en er ook niet aan gerefereerd in mijn brief. Ditmaal mocht ik wel op gesprek komen en toen heb ik er wel aan gerefereerd. De reden waarom ik de eerste keer niet eens op gesprek mocht komen was namelijk nogal lachwekkend, gezien mijn cv. Ik ben toen ook aangenomen.
Ik heb eens binnen 4 maanden op dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf gesolliciteerd. Inmiddels werk ik er 3 jaar. Ik weet niet meer wat ik met mijn brief heb gedaan, maar kan me niet voorstellen dat ik dezelfde brief heb gestuurd. Maar ik heb wel gezegd dat ik eerder op gesprek ben geweest, dat weet ik we. Is er niemand in je omgeving die je een beetje kan helpen met je brief? Ik zeg bewust een beetje, want het moet wel echt jouw brief zijn, niet die van een ander.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Dankjewel allemaal! Ben in ieder geval de brief aan het aanpassen en laat iemand meekijken. Bepaalde stukken heb ik nog wel hetzelfde gelaten, omdat dat juist iets was wat ze sterk vonden.
gewoon doen, blijkt uit dat je er graag wil werken en je de moeite doet om daarom meerdere keren te solliciteren. Ik kan het wel waarderen iig

In het eerste gesprek goed vragen wat de functie inhoud. Met het risico dat ze dat niet duidelijk vertellen, kan je natuurlijk op basis van de vacature en website van het bedrijf dit zelf al proberen uit te pluizen. Voorbereiden wat je sterke (en zwakke) punten zijn en dan aangeven per taak/verantwoordelijkheid wat jouw daar zo goed voor maakt als ze deze vraag weer stellen. Sterke punten kunnen ervaring, kennis, interesse, karaktereigenschappen, etc. zijn.
Ik heb ook wel eens 2x op dezelfde functie gesolliciteerd binnen een paar maanden en ben de tweede keer wel aangenomen. Eerste keer afgewezen na het gesprek omdat er een betere kandidaat was, dus heb de tweede keer precies dezelfde brief gestuurd omdat die de vorige keer ook tot een uitnodiging had geleid.. en toen werd ik het dus wel. Dus zou je zeker aanraden om het nog eens te proberen, al dan niet met een andere brief.
Leuk joh, wat nieuws om je op te richten na de eerdere gebeurtenissen dit jaar. Geen advies, wel veel succes gewenst. :)
Altijd proberen. Succes!
Macarinata schreef:
29-06-2021 12:45
Leuk joh, wat nieuws om je op te richten na de eerdere gebeurtenissen dit jaar. Geen advies, wel veel succes gewenst. :)
Snap nog steeds niet goed hoe het forum werkt, maar dat is te volgen? Maar inderdaad, ben ik ook aan toe. Tegelijkertijd spannend. Dankjewel, ook de anderen! Wacht nu op reactie.
Muis12345 schreef:
30-06-2021 09:46
Snap nog steeds niet goed hoe het forum werkt, maar dat is te volgen? Maar inderdaad, ben ik ook aan toe. Tegelijkertijd spannend. Dankjewel, ook de anderen! Wacht nu op reactie.
Klik op iemands naam en je ziet eerdere posts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven