Werk & Studie alle pijlers

Opzeggen laatste week proeftijd

26-05-2018 08:29 59 berichten
Hoi hoi,
Ik zag dat er al veel topics over waren maar graag wil ik even mijn verhaal kwijt. Op dit moment werk ik drie weken bij een nieuwe instelling, gehandicaptenzorg. Vanaf de tweede dag merk ik dat er veel niet lekker loopt, er moeten al veel overuren gedraaid worden en situaties zijn dusdanig pittig dat ik deze mee naar huis neem en er nu al vaak niet van kan slapen. Ik maak me zorgen. Al zo’n 11 jaar werk ik langdurig bij instellingen maar dit gevoel ken ik zo niet. Vanuit mijn oude werkgever heb ik een aanbod gehad voor een betere baan, meer salaris. Nog geen contract maar dat kan nog komen. Ik ben eigenlijk helemaal niet van het opgeven en proeftijd was voor mij altijd gewoon een woordje in het contract. Deze vlogen altijd voorbij. En nu? Ik weet het niet. Het is een jaarcontract zonder tussentijdse opzegging. Dus na de proeftijd zal ik even moeten gaan doorbikkelen. Maar het knaagt. Als ik zou weten dat ze makkelijk zonder mij zouden kunnen dan was het geen probleem. Maar nu voel ik me schuldig. Ik twijfel nu wat ik moet doen? Omdat ik met clienten werk vind ik het extra moeilijk. Zij rekenen nu al op mij. Heeft iemand goed advies of ook zoiets meegemaakt?
nerdopviva schreef:
26-05-2018 09:01
Het is alweer een jaar of 10 geleden. Inmiddels is het helemaal goed gekomen met een leuke baan ;-D
Gelukkig, klinkt goed!
Coala schreef:
26-05-2018 08:57
Dit is inderdaad ook al in mij opgekomen. Misschien geen maand maar een paar weken doen? De boel netjes afronden en weer overdragen.
nee, dat is niet goed voor je juridische positie, want dan ben je je proeftermijn voorbij toch?
Maak je niet zo'n zorgen over wat je de werkgever aandoet. Als je kijkt wat werkgevers hun werknemers zoal aandoen als het hen uitkomt.... je staat in je recht om tijdens de proeftijd zonder opgave van redenen op te zeggen. Net zoals dat andersom ook zo is.
-jolijn- schreef:
26-05-2018 09:30
nee, dat is niet goed voor je juridische positie, want dan ben je je proeftermijn voorbij toch?
Maak je niet zo'n zorgen over wat je de werkgever aandoet. Als je kijkt wat werkgevers hun werknemers zoal aandoen als het hen uitkomt.... je staat in je recht om tijdens de proeftijd zonder opgave van redenen op te zeggen. Net zoals dat andersom ook zo is.
Nee klopt maar zouden ze me dan echt forceren om daar te blijven werken nadat ik de boel al heb opgezegd? En zal ik uitgebreid verhaal doen of zal ik het gewoon kort houden?“Ik maak gebruik van mijn proeftijd en neem ontslag”
Coala schreef:
26-05-2018 08:40
Het is maar een jaartje zou je zeggen.
.
Een jaar is lang als je niet op je plek zit. Lang genoeg om je op te branden, als je nu al moeite hebt met het verwerken van alle prikkels van het werk. Ziek thuis komen zitten is wel het laatste dat je wilt, neem ik aan.
Erizon schreef:
26-05-2018 09:55
.
Een jaar is lang als je niet op je plek zit. Lang genoeg om je op te branden, als je nu al moeite hebt met het verwerken van alle prikkels van het werk. Ziek thuis komen zitten is wel het laatste dat je wilt, neem ik aan.
Dan is het einde echt zoek ja. Dus het is zeker een slecht plan. Maar als ik er met mijn oude werk niet helemaal uitkom dan is er een ander probleem.
Wees blij dat de situatie zich nu al zo voordoet en niet 2 maanden later. Nu kun je er tenminste nog onderuit, zonder dat je iemand ook maar verantwoording schuldig bent. Succes, want het is wellicht makkelijker voor ons om te zeggen, dan voor jou om te doen.
Lily1504 schreef:
26-05-2018 10:10
Wees blij dat de situatie zich nu al zo voordoet en niet 2 maanden later. Nu kun je er tenminste nog onderuit, zonder dat je iemand ook maar verantwoording schuldig bent. Succes, want het is wellicht makkelijker voor ons om te zeggen, dan voor jou om te doen.
Dankjewel. 😊 Ja ik denk dat ik iedereen ook zo’n advies had gegeven maar nu zit er ook gevoel bij. Worden spannende dagen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
26-05-2018 08:31
Gewoon opzeggen. Daar is een proeftijd voor.

En het siert je dat je denkt aan je clienten, maar als je niet goed op je plek zit dan heeft niemand daar iets aan.
Eens
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat waren de redenen om bij jouw voormalig werkgever op te zeggen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
26-05-2018 10:36
Wat waren de redenen om bij jouw voormalig werkgever op te zeggen?
Daar waren in eerste instantie weinig doorgroeimogelijkheden in mijn functie. Ik wilde graag weer een hbo functie gaan doen. Toen kwam dit dus op mijn pad, dichtbij huis ook. Maar dat laatste vervalt in het niet als je niet lekker in je werk zit. Dan maar even in de auto zitten.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
26-05-2018 08:49
Dit is precies waarvoor de proeftijd bedoeld is en dat weet je baas ook. Hij/zij kan het niet leuk vinden, maar dat is dan jammer. Het had ook andersom gekund hè. Dit is nu eenmaal wat er in de proeftijd kan gebeuren. En een jaar duurt lang als je het ergens slecht naar je zin hebt (been there, done that ;-D).
Eens. Als je toch blijft terwijl je je werk met tegenzin doet, loop je het risico straks uit te vallen. Dat is dan niet alleen heel slecht voor jou maar ook voor je baas.
Majolica schreef:
26-05-2018 13:04
Eens. Als je toch blijft terwijl je je werk met tegenzin doet, loop je het risico straks uit te vallen. Dat is dan niet alleen heel slecht voor jou maar ook voor je baas.
Dat is ook zeker waar. En er zijn al collega’s bij die er niet zo lekker bijlopen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon opzeggen!
Waardoor is de werkdruk zoveel hoger? Is de doelgroep veel zwaarder, of is het rooster minder gunstig, hangt er een vervelende sfeer, veel extra taken, zitten er veel fte's in overhead? Misschien is dit iets wat je aan kunt geven als je opzegt. Maar dat hoeft niet, zou ik alleen doen als ik het idee had dat ze er iets mee doen. Met andere woorden als je collega's en cliënten er baat bij kunnen hebben.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Wat zeggen je collega's?

Zijn die overuren een tijdelijk probleem?
Iemand die ziek is, in zwangerschapsverlof, ... en gewoon geen vervanging te vinden?

Of is het iets wat structureel is?


Je oude baas wist dat je ging vertrekken.
Waarom kon ie 2 maanden geleden niet met dit voorstel afkomen?
Waarom ineens nu wel?
Ik kan vragen of de manager met mij in gesprek wil gaan over de situatie. Dan kan ik de zaken wel uitleggen. En inderdaad het aanbod van oude werkgever komt wat laat. Genoeg nog om even goed over na te denken.Dat mijn gevoel dit roept zegt wel iets. Dat probeer ik nu te ontwarren🙂
Hamsterweken schreef:
27-05-2018 07:13
Als ze geen mensen kunnen vinden moeten ze maar meer betalen.
Niet een probleem dat jij in je eentje moet gaan oplossen ;)




Daarom is een proeftijd dus ook een maand en geen 25 dagen ;)
Haha ja beiden waar :)
nederlandsevrouw schreef:
27-05-2018 00:08
... iets wat je aan kunt geven als je opzegt. Maar dat hoeft niet, zou ik alleen doen als ik het idee had dat ze er iets mee doen. Met andere woorden als je collega's en cliënten er baat bij kunnen hebben.
.
Ik haal dit even aan, omdat jij, TO, maar blijft doorgaan over de verantwoording waarom je weg wil. Uiteindelijk zijn dat jouw overwegingen, voor de werkgever is het resultaat gelijk: 1 FTE minder beschikbaar in het rooster. Jammer, maar helaas.

Je mag in de proeftijd opzeggen, daar heb je geen toestemming voor nodig van je werkgever. Waarom je weggaat kan waardevolle feedback zijn voor de werkgever, om een volgende nieuwe werknemer beter te laten beginnen. Maar voor jou heeft het verder geen nut of noodzaak.

Doe je altijd zo moeilijk over opzeggen?
Erizon schreef:
27-05-2018 07:40
.
Ik haal dit even aan, omdat jij, TO, maar blijft doorgaan over de verantwoording waarom je weg wil. Uiteindelijk zijn dat jouw overwegingen, voor de werkgever is het resultaat gelijk: 1 FTE minder beschikbaar in het rooster. Jammer, maar helaas.

Je mag in de proeftijd opzeggen, daar heb je geen toestemming voor nodig van je werkgever. Waarom je weggaat kan waardevolle feedback zijn voor de werkgever, om een volgende nieuwe werknemer beter te laten beginnen. Maar voor jou heeft het verder geen nut of noodzaak.

Doe je altijd zo moeilijk over opzeggen?
Haha ja inderdaad. Ik doe inderdaad moeilijk. Ik vind het ook irritant dat ik zo’n last heb van de situatie. Deze situatie heb ik ook nog niet aan de hand gehad. Dus eigenlijk niet zeuren, alles netjes regelen en doorgaan🙂
Alle reacties Link kopieren
Coala schreef:
26-05-2018 08:51
Haha ja eens🙂 . Ik weet alleen wel dat ik een groot probleem achterlaat in een branche waar toch al niet zo veel mensen te krijgen zijn nu. Inmiddels staan er ook nog maar 5 dagen op de teller. Lekker timing.
Als je ziet waarom dat is is dat ook niet zo verwonderlijk he?
Lage betaling voor een vaak hondse behandeling.
Werkgevers hebben dat over zichzelf afgeroepen hoor.

Van de eigenschappen die personeel in de zorg nodig hebben, betrokkenheid en hart voor de clienten wordt op die manier flink misbruik gemaakt.
Dankjewel Hamsterweken :).
En het is zo ja, agressie, overuren, achterstallig werk enz. en een klein salaris. Ik ben de moeilijkste niet hoor maar ergens is er dan wel een grens.
Hoe langer je wacht, hoe lulliger het wordt.
Maar goed, ik herken je gevoel wel hoor.
Ik werk al eeuwen in de zorg en in het begin wrong ik me in duizend bochten om de werkgever maar ter wille te zijn.
Maar toen diezelfde werkgever geen scrupules had om mij er op een uiterst lullige manier eruit te werken omdat ze een overschot aan personeel hadden ging bij mij de knop om.
Als mij nu wordt gevraagd extra te werken, bekijk ik kritisch of ik dat kan en wil. Vaak doe ik het, maar echt lang niet altijd.
Een half uurtje langer blijven voor dit of dat? Prima, maar ik schrijf die uren op.
Een reeks van 7+ dagen in de schoenen geschoven krijgen? Daar ga ik tegenin en dan kan je ineens wel een vrije dag tussendoor krijgen.
Tijd nodig voor adminstratie of extra taken? Ik schrijf uren.
Hamsterweken schreef:
27-05-2018 07:50
Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en hart voor de cliënten en dat siert je. :thumbsup:

Maar je moet ook aan jezelf denken :yes:
Dit. Je formuleert het als 'ik wil niet opgeven'. Ik zou het meer willen zien als grenzen bewaken, goed voor jezelf zorgen, voorkomen dat je uitvalt. Beetje mosterd, maar kan het niet laten even te reageren. Het is zo herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik adviseer je echt iets zakelijker naar de situatie te kijken. Zoals anderen ook al aangaven: dit is precies waar die proeftijd voor bedoeld is, en dat geldt twee kanten op. Als de werkgever nu spijt zou hebben van jou als werknemer, zou hij zich ook niet schuldig voelen je morgen eruit te zetten.

Dat geldt dus ook voor jou. Iedereen weet dat het in de proeftijd zomaar over kan zijn. Daar horen echt geen emoties van schuldig voelen of loyaliteit bij. Je doet jezelf tekort als je dat soort zaken laat meewegen.

En je hebt nota bene een back up plan bij je oude werkgever. Wat een luxe!

Morgen de stekker eruit trekken dus, voor het te laat is.
Coala schreef:
27-05-2018 07:47
Haha ja inderdaad. Ik doe inderdaad moeilijk. Ik vind het ook irritant dat ik zo’n last heb van de situatie. Deze situatie heb ik ook nog niet aan de hand gehad. Dus eigenlijk niet zeuren, alles netjes regelen en doorgaan🙂
Je maakt jezelf belangrijker dan je bent.
Coala schreef:
26-05-2018 10:44
Daar waren in eerste instantie weinig doorgroeimogelijkheden in mijn functie. Ik wilde graag weer een hbo functie gaan doen. Toen kwam dit dus op mijn pad, dichtbij huis ook. Maar dat laatste vervalt in het niet als je niet lekker in je werk zit. Dan maar even in de auto zitten.
Maar ook daar had je een jaar geleden moeite met het werk. Is dit wel de geschikte branche voor je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven